Oj, vad dagarna går fort! Fortare än någonsin! Känns ju som att de aldrig gått såhär fort förut.
 

 
 


Igår åkte vi in till stan en sväng och handlade lite mat osv.
På väg hem fick jag ett sms från vår vän och revisor ,Lotta och hennes man, som bor i närheten där vi själva bor . Hon bad oss hälsa på för hon ville ge oss lite tomater och annat.

Titta så fina de ser ut. Jag sköljde av alla tomater och chilifrukter och nu har det försvunnit en hel del!!
De var jättegoda! Våra egna tomater är inte färdiga ännu, men fick tips av Lotta hur jag kunde skynda på processen..Man tar in de ..lite halvmogna och låter de mogna klart inomhus i värmen .. Smart ;)
Ser ni de coola chilifrukterna . Ser ut som julgranspynt! Kommer inte ihåg namnet just nu.
Och de små gula tomaterna som var super goda , har jag också glömt namnet på.

*Ni  förstår jag har varit med om flera svåra trafikolyckor och i en av de skadade jag nacke och rygg och hjärnan och minnet var ett av de centra som skadades då :( 
Ingen av olyckorna var mitt eget fel.
1) Jag var bara en bebis och då flög vår bil ner i en ravin och träffade ett träd och klyvdes i 2 delar.
Överlevde!
2) Vid ca 10års ålder ..kolliderade vi med en långtradare med blått kapell..Ja, ni vet de där som har flera släp och man liksom känner att bilen nästan dras med i vinden, när de kör förbi. Gigantiska!
Ja, ialf. så flög jag rakt ut genom bakrutan!
Överlevde!
3) När Caroline var 3,5 år.. körde en äldre herre på oss i 100km /h på väg mot Västerås.
Vår bil, vi lånat, för att hämta vår nya bil, hade stannat pga av något fel och Torbjörn var tvungen att stanna vid vägkanten. Det var 11 nov.1997. Mörkt. Regnigt.
Jag knäppte lös säkerhetsbältet och vände mig mot Caroline. Jag hann säga..Gråt inte Caroline det är ingen fara.Då kom smällen. Det lät som bilen exploderde!
Torbjörn satt som tur fast och Caroline i sin bilbarnstol.
Men, jag flög fram och slog i huvudet mot panelen..Flög dock inte ut denna gång.
Men fick 16% skador i hjärna , nacke och rygg :(
Min balans och minne skades.
Men jag överlevde..
Först hängde både ögat och läppen..och jag hade ingen känsel..
Armen fungerade inte heller så bra.
Fick bra hjälp från hjärnskadeenheten med mera.
Men smärtorna osv. kommer jag att få leva med resten av mitt liv.
Men, ja, jag överlevde! 

Japp och då vet ni det.. Så om jag skriver lite fel då och då så beror det på det.
Och om jag inte minns, så vet ni varför.
Men jag försöker läsa flera gånger och rätta efteråt. 
Jag gör mitt bästa!

Ibland kan det nästan vara jobbigt att höra..
-Men, det syns ju ingenting på dig!
-Man märker aldrig av att du har dessa grejjer!
-Jag har själv svårt att minnas!
-Du ser ju så frisk ut! 

Jag känner bara VAD BRA!
BRA!
No more comments!
Det är såsom med min stomi ,som jag har på magen.
Den kanske inte syns, men den känns!
Och jag har fått överleva tack vare den.

Eller alla ärr jag har på magen kors och tvärs..
Många organ är borta ...javisst!
Men jag har fått överleva.

Jag gör nog allt för att saker och ting inte ska märkas och synas.
Lite piff med rouge och mascara.. fixar det mesta :)))
Jodå! för hur kul skulle jag ha om folk sa:
-Ja, det syns faktiskt att du har det jobbigt!
-Du har ont nu eller hur!
-Ja, du ser lite hängig ut!

Nepp, det är inte riktigt my style!
Life goes on!!
Jag är en evig optimist! En katt med 50 extra liv..så jag blir väl minst 100 :)))

Japp..Ok.. och var var vi nudå??
Ja, just det ..En bild på Lotta, skulle jag sätta in också <3
Hon är en otroligt varmhjärtad människa som vi lärt känna.
Kramar till dig i massor!!! <3 <3 <3


Lotta in action in her gardenhouse.Hon har redan fryst in 20 burkar tomatkross !! 


Och idag är det tydligen fredag.. Oj! vad tiden går fort!!
Bara 4 dagar kvar tills att Caroline ska skrivas in. 
Vad ska ni pyssla med?

Fire har tuggat i sig plopparna till mina läsglasögon..så det gör ont på nästippen..
Solen skiner, så det blir nog en fin dag.
Få se vad denna dag för med sig ?

Ha det riktigt bra allihop <3

Anonym

Hej Paula, vad härligt att de smakade. De små tomaterna heter vinbärstomat och chiliklockorna heter jamaican bell. Känner igen det där med minnet, för mig är det värst med namn, både på växter och vänner. Ha en härlig dag i solen.

Svar: Tack Lotta <3Jag sa vindruve-tomat till Caroline och så försökte jag minnas chilisorten och tänkte på jul osv..med tanke på klocka osv.. ja, säg det ur min hjärna funkar men gjorde ett försök
Hahhahahahaaaa...men som vanligt blev det ett helt nytt namn.. Tack , gulliga du! Nu har vi namnen :)) Hur gick det med hästen er ,på Solvalla? Du vet jag är sån djurvän och allt det där.. men du och många fler har förklarat för mig hur bra hästarna har det..så jag litar på dig och de andra nu <3Kramis x 100000
Paula Taxén

Ezter

Mums, så goda grejor i den skålen! Njut nu av denna helgen :) Vi ska på den årliga släktträffen, på Makens sida. Brukar vara ca 40 pers.

Svar: Tack Ezter <3
Vad kul med släktträff.. Skriv gärna och berätta hur det blev och var sedan :))
Låter jättekul!Många kramar till dig och familjen <3
Paula Taxén

maria

Hej! Jag tänker att o herregud. Finns det ingen måtta på allt elände som kan drabba en
vill bara gråta. Så känns det i ärlighetens namn. Ord känns futtiga ibland./Kram

Svar: Hejsan Maria <3
Kopierar en del av de svar jag gav idag..på min FB-sida
Bered på lång text :D
Det här med smärta och värk ,tycker jag att jag lärt mig hantera bra ..har inte så mycket val då jag är allergiker..mot väääääldigt mycket
Så jag kan inte ta värktabletter eller något sådant..Inte ens när jag opererats.
Så, visst det blir som att ta en tripp till hmmm.. ja i helvetet..där har man kanske sådana smärtor som jag genomlevt vid operationerna.
Jag tål Ipren och det har man öppnat t.ex. min mage med.
Det låter ju hemskt..men ja,vad kan man göra.
Jag har hälften så lite vita blodkroppar som ni andra..så jag har dåligt immunförsvar,, och blir därför lätt sjuk.
Jag är allergisk mot kortison,de flesta antibiotika,olika hjärtmediciner,de flesta värktabletter..så det blir ju lite komplicerat..Mennnn, det brukar fixa sig ..
Har opererats 31 gånger och överlevt 31!

Men man kan lära sig att leva med allt,då man inte har något annat val.
Jag föddes till en helt hopplös optimist!

I somras fick jag dessutom veta att jag har en tumör i ryggen på L1 .. godartad .. som tur är ..Det var skönt då ja redan haft elakartade grejjer och fick ta bort livmoder och äggstockar samtidigt som min mamma dog i cancer 2003. För ca 10 år sedan fick jag även en märklig sjukdom.Jag tål inga som helst temperaturskillnader. 200 personer i Sverige har det,,och jag får en anafylatisk chock av att vistas i kyla, regn och blåst..men fixar detta med hjälp av hjärt och lungmottagningen som ger mig mediciner och adrenalinsprutor som jag har hemma.

Så visst ..det är det kämpigt..Men jag har varit med om så mycket så.. jag har lärt mig ta ta vara på varje dag! VARJE DAG!
Och jag vet att såsom min pappa säger : Man får lära sig spela med de spelkort man fått funkar.
Jag lever och jag njuter av livet som alla andra!

Jag lovade Torbjörn att jag aldrig kommer att lämna honom och Caroline Taxén om så huvudet faller av.. och än så länge har jag hållit det jag lovat
Jag är så enormt tacksam över att få leva ..så enkelt är det.
Man klarar MYCKET mer än man själv tror och så har jag en väldigt bra kompis däruppe

Kram från lilla mig <3
Paula Taxén

Lotta

Nog för jag har svårt för namn, men det var inte min mening att vara anonym.

Lotta

Jag vet hur svårt det är med namn, därför jag håller mig till samma sorter varje år, då vet jag vad jag odlar. New Island gjorde ett kanonlopp, ny rekordtid och placeringen blev nr 6. Tränaren nöjd, kusken nöjd och vi också. Ha en härlig filmkväll nu, vädret är ju perfekt för det.

Svar: Hejsan Lotta!

Vad roligt att det gick bra för hästen!
Tack, filmen var faktiskt riktigt intressant och bra och inte alltför lång.
Ha en fin dag!

Paula Taxén

Pernilla Sunesson

Jisses vilken otur du haft, men verkar som om du verkligen har nio liv, fixar o klarar allt, därför tror jag att detta med Caroline går hur bra som helst.
Stora kramar till dej, nu kan allting bara gå positivt.

Svar: <3 <3 <3
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress