Idag har vi lagat god mat tycker vi i alla fall !
I våra 5 pallkragar i trädgårdslandet har vi bland annat olika kryddor.

Vi plockade ihop en hög av olika sorter.. och använde till matlagningen idag.

En ny sort av bladpersilja, lite olika spännande sorter av timjan, bladspenat och  mejram 
Riktigt nyttigt!! Mycket järn och andra mineraler 

Och maten, ja det blev något vi verkligen älskar. Varm lax-pasta med massor av olika ingredienser, som
man kryddar med lite olika kryddor. Allt stekt först.. i olika pannor. Laxtärningarna kryddas med pepparmix, citron och himalayasalt, zuccini och aubergine med lite chili och grillkrydda och himalaysalt,
champinjonerna med lite chili och himalayasalt, tomaterna med himalaya salt och vitlöks oliverna
köpta på LIDL.. kryddas inte alls, då de redan är kryddade. Som sagt allt steks i olika pannor och när det ena är färdigt fortsätter man steka det andra. Aubergine och zuccini kan stekas tillsammans. 
Under tiden kokas pastan. 
Vi köpte ekologisk durumpasta.

Alla ingredienser hälls i en stor skål och blandas ihop lite försiktigt tillsammans med alla färska
kryddor och örter och grekisk fårost skärs i tärningar och blandas i också..


Och detta blir slutresultatet! Riktigt smarrigt!! Till detta kan man ha en kall sås som vi brukar ha gjort förut, bestående av  Asia Thai Sweet Chilli Sauce, som blandas med creme fraiche eller gräddfil.
Vi hoppade över såsen idag.

Sedan har vi planterat ca 100 olika lökar.Mest tulpaner!
 
Och det fina var att Caroline var med och här ser ni henne in action!!
Och där bakom står Torbjörn med en kratta i handen..och där står även ett vitt bord av trä som ska ställas in, tillsammans med de vita trästolar och den vita bänken som stått under äppelträdet :)) 
Pionerna har för länge sedan blommat ut , men snart är det vår igen och då ojojjj
då kommer alla  tulpaner, krokusar, pärlhyacinter, påskliljor , penséer , och därefter syrener, aklejor, liljor, pioner,rosor,olika sorters alunrot,rhododendron,vit  och lila stäppsalvia,kantnepeta, prästkragar och alla möjliga
andra blommor blomma.  

Fire höll koll på att allt gick rätt till! :)))

Sen har vi testat den där goda chokladmoussen igen.. Med lite nya ingredienser.
Vi tog ca 10 färska dadlar, 1 färsk fikon, 2 avokado,lite pressad saft från en citron,
en tesked honung, lite vatten och en matsked kakao.Sen mixade vi med mixerstaven och 

Såhär smarrigt blev det!! Sen toppade vi med lite frysta hallon som vi värmde en stund i micron.
Det här blev hur gott som helst!! Som chokladpudding men ännu godare!!!

Japp och sen såg att jag på Carolines blogg att det lilla hjärtat på väggen tappat bort
ett blomskott ( hjärtan på tråd) men det fixade jag snabbt till :))

Jadå, ni läste helt rätt!!
Åh, känner mig så glad!!

Caroline har gjort sitt första inlägg på sin blogg, på jättelänge!!!!
HELT UNDERBART!!

Det känns ju bara helt fanstastiskt att hon kan göra det,med tanke på hur svårt vi vet att hon har det.
Att ta sig an att skriva är ett stort steg för henne.
Som att klättra upp till Mount Everest !!
Men hon bestämde sig idag.
Det tog en hel dag och däremllan var vi ut och planterade osv.. med hon gjorde det!!
Det tog mycket av Carolines krafter och hon blev väldigt trött.
Men tänk er, ja , jag vet inte om ni riktigt kan förstå vad jag menar.
Men det är just detta som kallas hjärntrötthet.
Bara att tex. duscha är en riktig pers.
Tänk er då att skriva.
Hjärnan är ju den som styr allting.
Tankar, balans, koordination, känslor, minne osv osv..

Ja, så detta var ett giganstiskt framsteg!!
Så himla kul och helt underbart ღ ღ ღ



Ja och så såg jag och vi att alla korten inte fanns med på det foto som Caroline la ut.
Så här kommer en uppdate på det  (✿◠‿◠) 

Och ser ni den lilla söta skylten? Den köpte Caroline till mig på morsdagen (✿◠‿◠) 
Jag är nog en av de lyckligaste mammorna i världen.
Jag har inte så mycket, men jag har min älskade jättefina lilla familj och vi har en helt
undebar andunge som vi älskar väldigt mycket♡ ♡ ♡
Och som sagt nu har hon gjort sitt första inlägg på sin blogg sedan hon skulle opereras.
Det är väl en stor positiv överraskning om något!!

Önskar er en jättefin fortsatt helg och tack snälla alla ni som sänder så fina hälsningar till oss .
Tack för alla era kommentarer med mera.
Tack för att ni är så snälla allihop och tack för allt stöd.♡ ♡ ♡

Kramar till er alla och sov så gott!
 

 
 
 
 
MH

Skåne en söndagsmorgon, är som en palett i färger. Himlen är inte bara blå, den skiftar i rött, gult och violett. Träder vajar så där skönt, som en stilla bris. Men sommarskruden håller på att lägga av sin mantel, den ska strax, om en tid gå till vila, inför en ny kommande vår.

Fina foton du bjuder på, känner doften av kryddorna, din nylagade mat, ser så gott ut, kallas inspiration.

Fin och skön söndag till er alla från Österlen.

Svar: Vad härligt MH ❤
Så vackert du beskriver där du bor.
När jag var liten bodde vi bland annat Karlskrona, men även
i Olofström i Blekinge.
Minns ingenting därifrån, men en dag ska jag besöka dessa städer.

Tack för att du inspireras av vår mat :))

Många kramar och hoppas du får en härlig söndag ღ ღ ღ
Paula Taxén

marita välimaa

Så härligt att se glädjen i allt ni gör ,sen alla dessa blommor som visar sig olika tider ,från vårens första till höstens sista, Vilket glädjerus i allas ögon.<3 <3 <3

Svar: Tack fina Marita ღ ღ ღJa, precis så är det!
Alla årstider har en viss charm , trots att jag skulle föredra vår och sommar året om ❀◕ ‿ ◕❀
Önskar dig och er alla en mysig fortsatt söndag ♡
Paula Taxén

Gunsan

Blev så glad igår kväll när jag läste Carolines långa fina inlägg. Fantastiskt!!!!!!!!
Du skriver så fint!!!! Blir så sugen på maten ni lagar ser så gott ut!!!!!
Ikväll ska jag på Minneskonsert för Björn Json Lind på Berwaldhallen. Med många fina artister. Ser fram emot det. Nu innan ska jag städa klart hemma i lgh. Sköt om er!!!!' kramat Gunsan

Svar: Tack snälla Gunsan!!Ja, det blev vi också :))
♡ ♡ ♡
Åh, vad fint att gå på Minneskonsert ♡
Så vackert.
Många kramar från oss 4
Paula Taxén

Pernilla Sunesson

Du skriver att du inte har så mycket...du har ju ALLT!! glöm aldrig det.
Vad trevligt att du bott Blekinge, vi bor nämligen i Blekinge fast i Norje mellan Sölvesborg och Karlshamn, eller om du hört talas om Sweden Rock festivalen, just där..
Blir så himla inspirerad av alla dina inlägg.
Härligt att Caroline orkar skriva igen.
Kramiz

Svar: Åh, tack Pernilla ღ ღ ღ
Sweden Rock Festival har jag hört om , men vet tyvärr inte vart det ligger ,
men kollar upp det på nätet :)
Ja, jag var ju så väldigt lite då , så jag minns ingenting.
Men en dag ska jag åka och se hur det ser ut i Olofström och i Blekinge.
Och även besöka andra orter vi bott på

Ja, visst är det härligt.
Vi tar en dag i taget och ser små förbättringar hela tiden.
Tack snälla för ditt gulliga inlägg
✾◕ ‿ ◕✾
Kramisar från oss alla 4 ( har ju glömt vår hund Fire förut ♡ )
Paula Taxén

Alan

Notera att texten som står nedanför absolut inte är någon rap-text!

Från norr ner till söder, från söder upp till norr
Se på solen som precis har dykt upp, ett leende på mina läppar finns nu tillgodo samtidigt som siktet är inställt på höga höjder då jag är emot oro som skapas av ovetande
Höga höjder ska nu nås utan att ta hjälp av den gröna aspekten, kan det här vara ett tecken?
Ovetandes är gatorna heta som satan, nu är jag emot alla odds så högt upp att jag står ovanför Satan
Vad skriver jag, är jag galen? Nej, jag är inte galen utan bara galen för den som inte har en aning
Så vem är egentligen galen? Är du galen?
Att nå höga höjder är nu helt plötsligt inte längre min prioritet nummer ett
Tretton, tretton, tretton ögat är i boet nu
Välkommen till Sverige där en Norge allians glädjande inte längre tros vara på distans
Nonchalans vore i nuet total ignorans
På distans vi förhåller oss med sagor i massor
Tramseri i massor, massorna traskar oftast runt som zombies och vräker ut otydliga ramsor
Misstro inte alltid direkt, ta hjälp av en smula tilltro och känn efter om du sedan ska misstro
Religioner som är kända jag med all respekt direkt nekar, jag tror på Gud men all religion vi känner till känns bara som ren agenda
Vi är alla mer lika än olika, ja, men sinnesmässigt skiljs vi åt så vi är alla olika
Men somliga är ändå lika, de är likar
Det var i Afrika, tro det eller ej, vår resa en gång startade, så om du någon gång besöker Afrika känn dig som hemma
År 2033 närmar sig hastigt samtidigt som de flesta av oss på sätt och vis faller
Faller väldigt lågt, i ett hemligt möte det nu ständigt måste skaffas ett säte
Nu måste dock den här texten avslutas med lite lägre IQ
Denne Mr. Zferis' eko ekar när han i en grå Range Rover stiger ut ur bilen som nu ska vänta
Klädd i grått, allt från H&M, Mr. Zferi han nu minglar runt i det tidsmässigt sena vrålet
Trött av snacket han, klädd i grått, allt från H&M, sedan obemärkt glider därifrån i sin gråa Range Rover

Trillingmorfar

Bara så härligt att få läsa på Carros blogg igen. Återstår en tuff resa men hon fixar det hur galant som helst.

Svar: ✿◕ ‿ ◕✿ Tack för ditt gulliga och positiva inlägg trillingmorfar ღ
Paula Taxén

Elisabeth

Taxénska familjen, bästa familjen, ni är så fina allihop! Vilka framsteg er älskade dotter gör dag för dag, så roligt att få läsa om det. Caroline är inte bara så vacker hon är otrolig på så många sätt, men så har hon också att brås på har jag förstått. Vi känner ju inte varandra personligen mer än via bloggen men jag känner att ni har så enormt mycket kärlek att ge, så häftigt, ni ger mycket energi även till oss alla som följer med på er tuffa resa. Kram till er alla denna fina men blåsiga söndagkväll

Svar: Tack snälla du❀◕ ‿ ◕❀ för ditt gulliga inlägg!!
Kramar till dig och tack för ditt stöd ♡
Från oss alla 4
Paula Taxén

Petra

Hej på er! Jag har läst din och Carolines blogg sen en tid tillbaka och jag får så himla mycket inspiration av allt ni gör. Så mycket kärlek ni sprider och delar med er av!
Jag funderade på en sak efter att ha läst om att ni har lagt om kosten och provar massa nya grejer, vilket låter superspännande!
Har ni provat kokosfett/kokosolja? Jag har själv inte provat med har både hört från personer jag känner och läst mig till att det ska vara väldigt bra mot mycket olika saker. Man kan använda det till allt från matlagning till hårinpackning osv. Jag kan ha missat att ni har skrivit något om det tidigare, men har ni erfarenheter av det så får ni gärna dela med er :)
Kram till er!

Svar: Hejsan Petra!Tack för din fina kommentar ღ ღ ღ
Kokosmjölk har vi i maten i alla fall..Kokosfett hade vi en gång i tiden när vi bakade munkar..men annars har vi inte haft just det.Låter spännande.. Menar du till matlagningen (att steka i) ?
Coolt med hårinpacknings tipset ღ

Många kramar till dig med
ღ från oss 4
Paula Taxén

Petra

Hej igen! Ja men precis, det står att man kan använda det till stekning, bakning, eller i smoothies osv. Man kan även äta det direkt ur burken med en sked. Vissa skriver att man ska äta 2-4msk per dag. Men till en början ska man använda sig av mindre mängder för att vänja kroppen. Jag läste bland annat den här: http://www.kostdemokrati.se/midi/2012/07/16/kokosolja-har-helt-otroliga-naringsvarden-och-farmakologiska-mojligheter/
Den är från 2012, men jag tyckte den var intressant. Det där med hårinpackningen vet jag inte riktigt hur det funkar, men det låter häftigt. Man kan även använda det som lotion på kroppen och ansiktet om man är torr eller har eksem.
Ja som sagt jag har inte testat själv med hört och läst mycket gott om det, så jag ska nog testa! Eftersom jag läser din blogg om att ni provar nya saker så tänkte jag på er när jag hörde om detta :)
Ha en fortsatt bra dag!
Kramar

Monika

Vad härligt att Caroline orkade skriva ett inlägg, och att det var så långt! Och att hon orkar vara med ute i landen och påta då och då. Små steg åt rätt håll! Många små steg blir stora steg till slut. Hon är en kämpe, en "survivor". <3

Bra att lilla, söta Fire är med och "hjälper till" med planteringen, och att han kollar att ni sköter er. :)

Lax-pastan ser otroligt god ut! Du inspirerar med all mat du lagar och visar här på bloggen.

Önskar er en härlig höstvecka!

Många kramar,
Monika

Helena

Åååå ni är så fina!! Så mycket kärlek! 💖💕💖💕💖💕

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress