Hejsan alla fina !

Påsken är här och igår var det redan skärtorsdag.
Idag är det långfredag och många av er minns och vet kanske varför dagen heter så.
Om inte så kan ni klicka på länken ovan ( där det står långfredag)

Vi "firar" dagen med att äta gott och njuta av att få vara tillsammans med familjen.
Det är kul med lite olika traditioner och jag vet att man i  Finland äter memma med grädde och socker
och att man tänder en påskbrasa under påskhelgen.
Påskbrasa vet jag inte om vi ska tända, men däremot har vi köpt memma.
Har ni några speciella traditioner?
 


Imorse när jag klev upp, så sken solen så vackert, men det var verkligen kallt.
Det fanns ett istäcke på vattenbadet till fåglarna och små flingor av snö. 


Då det är såpass kallt på nätterna fortfarande,så får man springa in och ut
med med blomarrangemangen. Vi brukar ställa de på den inglasade balkongen.
Det ska bli kul att se om ädelrosen den vita som är planterad framför spaljen växer sig fin i år.
Den syns inte riktigt så bra då det inte är rensat ännu,
men jag har sett att det kommer nya skott och det är kul! 
Pärlhyacinterna,krokus, scillan och tulpanerna tycks inte bry sig så mycket om kyla, då de växer så det knakar.
Vi har strött på både kaffesump och flera paket blodmjöl ute i rabatterna för att hålla harar och rådjur borta.
Vet ni förresten att även skogsmusen är en rackare på att tugga i sig blommor.
Javisst. De hade plockat med sig ranunkel och pensé blommorna ja endast blommorna och släpat iväg de till något bo någonstans. Hmmm.. nåja, kul att även de får det fint till påsk ♡


Ja och blommorna växer inomhus också.
Här ser ni sommardahlian och den liksom de flesta av de andra fröna vi sått, har nu blivit så stora, så
de har planterats i större askar. 

Såhär stor fick klockrankan bli innan den fick hamna i en större ask.
Och en som passar bra är sådana där ,som man sparat då man köpt sina förra plantor  

Och i de häller man nu blomjord istället för såjord och gör ett hål.Och så lossar man försiktigt den lilla plantan och planterar ner den i den nya blomjorden, som ju är mer näringsrik än såjorden.

Och vips då ser det ut såhär.

Och om ni glömt hur en klockranka ser ut så ja, då ser ni den här


Och sommardahliorna får nu växa på sig i nya askar.
Däremot får praktsalvian växa till sig lite till innan de planteras om.

Och vad det här blir vet vi inte, då fröna var okända

Doroteablomplantorna tar sig sakta men säkert. En del har stukat på vägen och det beror nog på att 
vädret varit lite si och så.För lite sol med andra ord.

Ageratum som vi sådde 27/3 har tagit sig bra under plastlocket
Likaså har agapantuslökarna växt. De har fått stå inomhus nästan hela tiden. 

Utomhus trängs alla möjliga blommor om plats. Scillan, pionen,gulsippan,olika sorters tulpaner,
krokusar, aklejan osv.I denna rabatt, kommer det är att bli vackert.
Förutom de ovan nämnda, så kommer det att komma röda rosor( Ingrid), fingerborgsblommor, astible,alunrot,förädlad blåklint(som dock är ett irritationsmoment då  brer ut sig för mycket).
Nåja,förra året satte vi även kantnepeta som nu har klippts ner och de nya skotten har börjat synas.
Minns inte men det kan komma någon Iris och gul blomma också som vi petat ner.
Ska bli spännande att se hur det ser ut när det börjar blomma.

Och vad har hänt mer?
Jo, min väninna och jag var på antikmässan här i stan.
Det var jättekul.
Vi har nog gått varenda år i, ja vad kan det bli?
Över 15 år är det i alla fall.
De hade 25 års jubileum.

Jag hittade dessa 3 bord för 100kr!! Billigt!
De lackade Torbjörn om till vita och de fick stå på balkongen ett tag för färgen var så stark.
Visst blev de jättefina !!De ska de stå på solterassen på overvåningen sen.
Man får givetvis ta in de om de regnar.
Jag hittade även en liten ergonomisk kärra för 80 kr!! som jag sedan såg att de sålde
för 349 kr i en affär.
Och så hittade jag lite söta vita dukar för en billig penning.40kr för den stora och 10kr/st för de små.

Japp och sen hittade jag lite söta påskpynt till påskriset.
Lite sådana där små söta ägg för 20 kr. De ser ni nedan i bild.
 
Och ser ni de gulliga bokstäverna?De köpte jag i någon butik för några år sedan.
Vad tror ni det blir för ord om man lägger ihop bokstäverna?
Och den söta spirean tyckte jag fick bli ännu sötare med några vackra fjädrar.

Kanske undrar ni hur det går med Caroline?
Jodå det går bra.
Hon är i full gång med sitt examensarbete och tycker det är jättespännande.
Hon klarade också den mycket svåra tentan de hade och var överlycklig över det.
Just nu håller hon på att koka sylt till hennes morgongröt thihiiii 
Vi tar en stund i taget och tackar Gud för varje dag.
Det är en stor gåva att få finnas till
och det är en enorm gåva och lycka att vi har fått en så fin dotter.

Ja, och med det avslutar jag detta inlägg med att önska er allihop en riktigt fin påskhelg.
Ta hand om varandra.
Ni som är ute i trafiken,kör försiktigt och håll avstånd,vilket minskar olyckorna.
Njut av all god mat och dryck och passa på att göra något roligt.
Gå ut och se på den vackra naturen.
Lyssna på fåglarna.
Se fjärilarna.

Kram från oss 4 

 



 
 
 
 
 
 
Honey

Glad Påsk till dig och resten av familjen!

MH

Glad Påsk till er alla hoppas den blir så där gemytlig och skön.

Vi har aprilväder, med regn ,hagel och blåst och solsken omväxlande så det förslår. På Österlen har vi konstrundan under påsken, då konstnären ställer ut sina alster, rätt trevligt.

Jag föredrog lite loppisar idag, men inga roliga fynd precis.

Annars blir det mys med familjen, lite ägg och annat gott därtill.

Må så gott och fina fynd du handlat. Kram/MH

Anonym

Åh, synd att måla borden :/

Peter

Godkväll.. familjen Taxen.
Maan kan inspireras på många sätt.. i er blogg blir jag sugen på att äta god mat med familjen.
Gädjer mig att det går bra för carro i skolan
Mitt i min sjukdom nu har jag åkt på Diabetes typ1
ja ja.. man kan inte få allt så nu får det räckA :)
nu BÖRJAR ÄVEN EFFEKTEN AV KORTISONET SYNAS.... MEN VORE DET ENBART DET SOM VAR MITT PROBLEM VORE JAG RÄTT NÖJD.
bÖRJAR BLI DAGS ATT GÖRA FAMILJEN SÄLLSKAP I SOFFAN NU...
hA EN UNDERBAR HELG.

Paula Taxén

Tack snälla alla ni för påskhälsningarna🍃🌷🍃Även här finns en konstrunda med vårkonst👍Loppisar är ju hur kul som helst att gå på.Man blir så glad över att hitta fina prylar billigt. Mat ja, ja vi gillar bra och nyttig mat och det ska vara enkelt att laga.Tråkigt att du fått diabetes Peter😢Jag hoppas dock och vet att man kan äta ganska mycket god mat ändå.Men man får liksom lägga om kosten och tänka till.Jag hade själv högt socker för några år sedan, men lyckades helt otroligt nog att skrämma bort den med kosten.Typ 1 är nog inte så lätt att skrämma bort, men maten behöver inte bli tråkig för det.Det finns mycket vi äter som vi skulle kunna vara utan.Själva dricker vi sällan dricka och avstod tex. påskmust.Gick hur bra som helst.Man gör mycket av bara vana.Du och ni kommer säkert hitta era rutiner och man kan få en mycket bättre och sundare kost på kuppen👍Kanske kan du få bra kostråd av dietisten och även lov att unna dig något smaskigt och lite onyttigare då och då,och då kommer det ju att smaka desto godare👍👍👍Du förstår jag är en hopplös optimi.st.Vid motgångar försöker jag alltid se och hitta något som kan vara positivt🍀Många påsk kramar till er allihop🐤🐣🐤

Niina

Trevlig fortsättning på Påsken till hela familjen Taxen.
Speciellt till er dotter.
Många varma kramar till er från Niina i Finland.

Mikael Ekdahl

Fina bilder Paula
Hoppas allt går bra för dig och din familj och att Caroline får må bra.
Att leva i nuet det vet jag också Paula.
Ha det så gott.
Många kramar
Micke

Svar: Tack snälla du för din fina kommentar ✿◕ ‿ ◕✿Ja att verkligen leva här och nu , det gör man ju hela tiden , men det är ofta först när något oväntat inträffar som man inser vidden av dess betydelse och verkligen tar vara på varje stund. Varje stund är verkligen en gåva som vi kan försöka göra det bästa utav. Det är verkligen inte lätt alla gånger, men det går om man behåller fokus och påminner sig själv om att det alltid finns något att vara tacksam över.
Vårkramar även till dig från oss allihop
Paula Taxén

tommy

glad påsk i efterskott

Svar: Tack så mycket :)
Paula Taxén

Ingrid

Hoppas innerligt att allt är så väl det kan vara. Tänker på er!
Kram till er hela familjen

Svar: Hejsan !
Tack som frågar och tack för din omtanke ♡
Det kommer ett nytt inlägg alldeles strax.
Kramisar från oss alla ♡
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress