Halloj på er allesammans ♡

Nu var det ett tag sedan jag skrev.
Det har hunnit hända massor av saker och jag tänkte bjuda er på lite av dessa.

Ja, som ni vet så bjuds man på både positiva och mindre positiva överraskningar här i livet.
Under vår resa hinner det hända massor av spännande saker som vi får glädjas över.
Men då och då händer även saker som får livet att stanna upp.
Människor man känner går plötsligt bort, de insjuknar eller så händer det andra tråkigheter.

Även jag har varit lite krasslig.
Jag har lite trassel med hjärtat och har fått vara till doktorn och ska få komma till kardiologen så småningom.
Det är inget nytt fenomen, då jag ju haft hjärtmedeciner förut, men det är ändå lite tråkigt när EKG visade att allt inte är OK.
Nåja, de har tagit en himla massa hjärtprover, även hjärtsvikt, då jag nästan svimmade av inne på Granngården häromveckan.
Mitt hjärta får inte tillräckligt med syre har jag fått höra.
Kanske inte så konstigt efter mängder av operationer, trafikolyckor och annat.
Men det var som läkaren sa: Du är som gubben i lådan som kravlar sig opp. Hela tiden!
Vad som än händer. Du är ju bara helt otroligt stark Paula!
-Ja, sa jag. Man har väl inte så mycket val, svarade jag.
Jag är en hopplös optimist.
Så är det bara.
Jag tänker inte så mycket på vad jag har, utan försöker bara leva på och är oerhört tacksam över att jag har så bra psyke.Jag betar helt enkelt av saker när de kommer och så bara lever jag på.
Jo, det är klart när stomipåsen går sönder samtidigt som man står i kassan eller är på banken,det är ju inte så kul. Eller när kotor i rygg och nacke värker så det står härliga till.
Eller när alla sammanväxningar efter alla organ som tagits bort river inuti kroppen,
jodå, visst är det jobbigt.Eller när ansikte och hals sväller upp som en ballong och jag har svårt att andas på grund av anafylaxi, jodå det kämpigt.
MEN!
Livet väntar och det är min grej att leva det.
Det är bara så.
Jag har bara en växel.
Full fart!
Jag har liksom inte tid och ro att låta livet glida mig ur händerna.
Jag vilar när jag måste och jag ligger på operationsbordet när jag måste, jag får sprutor när jag måste,
jag åker till sjukhuset och får all den hjälp jag behöver och de medeciner som håller mig vid liv.
Och jag är otroligt lycklig över att få leva.
Jag är tacksam.
Jag njuter.
Jag menar, vad är mina grejjer mot det Caroline går igenom.
INGENTING!!!
Så så länge jag får sätta på mig gummipjucksen och traska runt i vår trädgård , är jag nöjd.
Och läkaren kunde inte annat än hålla med.
Hon förstod verkligen att orden att få leva ja, det betyder mycket för mig.
Många gör mycket dumma saker och mycket som förstör för dem själva
och som många gånger leder till slutet, medan jag får kämpa för att hålla mig vid liv.
Om man funderar lite över det så kanske man kan tänka om.
Välja en annan stig.
Var tacksamma över litet så får ni vara tacksamma ofta.

Japp nog om det.

Ute i trädgården flyger både fjärilar och fåglar åt alla håll.
Bin och humlor har också fullt upp.


Det doftar doftviol över hela gården och ja visst är de väl vackra!
 
Tulpaner och gullvivor har börjat blomma och ja man blir ju bara så lycklig när de första blommorna tittar fram och slår ut på våren eller hur.

Både Torbjörn och jag har lyckats gå ner några kilon, som vi ville och då är det gott att njuta och mumsa på kladdkaka. Längtar så efter våra egna jordgubbbar som ju smakar helt annorlunda än de köpta. 
 
 
Grillat har vi också hunnit med 

Och så har vi det här med alla frösådder och hur de utvecklats.
Jodå. Det går bra.
Nu vattnas allihop underifrån i sina askar.


Här har vi praktsalvia
Sommardahlian

Rosenskära och japansk humle såddes för 2 veckor sedan

Såddes gjorde också mer doroteablommor och Zinnia

Och så lite mer ageratum

Klockrankan växer så det knakar och måste därför ha stöd
Ska bli spännande att se hur fint den blommar och slingrar sig runt en spaljé vi har

Och jag bara väntar när de större tulpanerna slår ut. De vita påfågeltulpanerna har gjort det som ni ser.
Blodripsen uppe vid vår lilla paviljong, slår snart ut i blom också.Gula vitsippor blommar överallt precis som scillorna.
 

För att hålla våra jordgubbar ifred från fåglar och skogsmöss har vi ställt en rolig uggla där.
Torbjörn har även byggt en liten inhängnad med en ingång till jordgubbslandet över alltihop så att vi kan lägga ett nät över.Bra när det hela kommer upp en bit ovan mark.

En trädgård utan forsythia (de gula) är ingen trädgård sägs det och därför inhandlade vi 2 st.
Stamrosor och lite mer lökar av alla de slag har också planterats.
Stamrosorna har vi i krukor och sedan tidigare 2 st rosa och nu köpte vi vita.


De vita vårstjärnorna har också börjat blomma som ni er.Underbart vackra!
Blommar gör även påskliljor och tillochmed några penséer som såddes från frö förra året!

Japp och så har vi ett byggprojekt igång också.
Hela taket läggs om på huset och det kommer att bli ett snyggt svart solstadstak.
Bilder kommer sen när det är klart. 

Ja och livet har ju som sagt fram och baksidor.
Caroline kämpar på med omgång 4 av 6 maxdoscellgiftsbehandlingar.
Blodproverna har börjat bli sämre då benmärgen signalerar att kroppens resurser går på maxgräns vad den tål.
Så därför ska Caroline ta nya prover på onsdag för att se om hon kan fortsätta ta maxdos av cellgifter.
Annars tror jag att det måste bli ett uppehåll.
Det vore synd då, det självklart är så, att det om det det bara går, så är det, det bästa att äta maxdosen.
Så vi går hoppas att Carolines röda och vita blodkroppar återhämtar sig fort!
 
Denna omgång gav som alla gånger biverkningar.
Magen blir ömsom hård och lös.
Kroppen värker.
Illamåendet gnager.
Tröttheten slår till och den knockar henne i säng.
Men vad gör Caroline tror ni?
Ger upp?
Nej, nej nej!!!
Hon åker istället och intervjuar höga chefer på PEAB.s huvudkontor, till sitt examensarbete.
Det ni!
Så nu har hon 2st intervjuer inspelade på diktafon, som nu ska transkiberas
( vilket tar mer än en dag per intervju för Caroline)
Man skriver alltså rent, citerar, allt som personen man intervjuat, sagt.

Tuff tjej !!!!!
Ja det är bara förnamnet.
Hon är ju bara helt OTROLIGT STARK ♡
Hon gör det hon vill göra och det hon bestämmer sig för att göra.
Precis som jag.
Och det finns ingen och ingenting som kan ändra på det.
Om man slutar leva , ja då kan man lika gärna hoppa ner i en grav på en gång.
Det låter tufft.
Och många tänker.
Men ta det lugnt.
Javisst gör vi det.
När och om vi vill.
Men livet blir inget bättre om man gömmer sig i sängen.
Alla gör ju som de vill, men det här är vårt sätt att leva.

Om jag hade legat i sängen och väntat på att jag ska bli frisk , ja då hade jag ju fått lega där i 46 år!
Men oroa er inte.
När vi har ont ja, då vilar vi.
Självklart.
Och det gör vi ofta.
Och vila det kan vara av olika slag.
Att sitta och prata och umgås.Ringa sina anhöriga och vänner.Spatsera i trädgården.Lyssna på fåglar. Se på fjärilar.Träffa vänner. Fika.Spela vändtia.Se på TV. Spela TV spel 
Ja, name it!
Att bo såsom vi gör.
Bara det är som att hamna på ett vilohem.
Det är ett sådant härligt lugn här.
det säger alla som kommer hit.
Kul!  

Men igår mådde Caroline jättedåligt och somnade 18.30!
Både hon och hjärnan blev trött.
Dessutom har ju Caroline svårt att komma ihåg vilket inte gör något lättare precis.

Men hur sjuk hon än är så ser hon lika vacker ut ändå.
Visst är hon lite lik Isabella Rosselini( Ingrid Bergmans dotter)
Det tycker jag i alla fall.
Caroline är lika vacker med lite hår, långt hår eller inget hår. 
Håret växer dock åt alla håll och är både rakt och vågigt.
Jag kunde därför hjälpa henne att styla det lite grann med vax.
Har inte hittat någon bra produkt ännu, så vi lånade Torbjörns, som han köpt på LIDL.
Tips?
Caroline fick ett prov från Tottes hår( gulligt) och den doftade i alla fall tjej.
Vi får försöka hitta någon som är bra, som inte är så fasligt dyr heller.


Japp och något som är billigt och gott är brunchen på IKEA 39 kr med IKEA family kortet.
Man får äta hur mycket man vill fram till kl. 11
Tror att det är från 9.30 -11 på alla IKEA varuhus.

Ja, och nu är det detta inlägg slut och jag önskar er en riktigt härlig dag ute i det fina vädret.
Kram från oss allihop
 


 
Harriet

Blir så rörd när jag läser allt elände som ni måste gå igenom, och är så full av beundran hur ni lyckas välja att se det positiva ändå! För det är ju sant, att vi alla har ett val, antingen lägga sej ner platt, eller fånga dagen och göra det bästa av den, och se de möjligheterna som finns just i dag!
Här i Umeå är det en väldans blåsig dag i dag! Ser hur det viner damm genom luften, och stegen på huset vibrerar :) Men snart ska jag gå ut! Ha en fin dag, ser ut som att ni ska ha det vädermässigt i alla fall! :)
StyrkeKram till dej och din fina familj! Harriet

Amanda

Kära gulliga Paula! Tack för att jag får läsa i din fina blogg. Du utstrålar så enormt mycket kärlek. Man blir varm inombords av att läsa här och titta på alla vackra bilder. Vackra blommor och maten ser såå god ut. Det måste kännas underbart att ni har en så varm och sammansvetsad familj. Man känner hur kärleken flödar och att ni gör allt för varandra. Carolin är så söt och hoppas allt går bra för henne. Att allt går bra för dig också. Skickar varma kramar till er alla tre <3

Gerd rundlöf

så fint skrivet.Tänker ständigt på er.Du kan verkligen ta vara på nuet.Hälsningar till min kära familj från oss Kram på er!💞❤️❤️

Malin

Härligt att höra från dig! Läskigt med hjärtat:( Men vilken tur att du kommer få hjälp med. Tycker Caroline är fantastiskt snygg i sitt hår:) Kram

Lowol

Å så skönt du e tillbaka....blev lidt orolig när inget hände på bloggen.
Ni är en stark familj...beundransvärda :)))
Men med alla de prövningar har man just inge val....
Ta hand om varandra
Kramar i massor
Lou

Emma

Jag vet inte vad jag ska säga...mer än att du är min idol!! Jag blir alltid så peppad på att kämpa med livet när jag läser din blogg, jag blir glad och rörd.
Kämpa på!

Lisa S

Alltså du/ ni är ju bara helt fantastiska! Jag är enormt imponerad och INSPIRERAD av er styrka, kämparanda o positivism. Tack för att du/ ni öppnar mina ögon och får mig att fånga nuet på ett sätt jag inte gjort förut . Att se livet på ett annat sätt o vara glad o tacksam för det lilla. En stor varm styrkekram till dig o din vackra o beundransvärda familj.

Anonym

All styrka till er!!

Honey

Blir så glad när man läser, du är alltid så positiv😊
Kramar till dig och familjen🌻💐🌷

Robex Lundgren

finna bilder

MH

Du skriver alltid så innehållsrikt och har så mycket i ditt bagage, och ändå låter du som solen själv i din blogg.

Fina foton har du alltid också, jag som älskar blommor njuter av de.
Ja men visst finns där stora likheter, ni kan av stolta över er vackra dotter och va snyggt hennes hår kommer att bli igen när det nu åter får ny kraft. Paula du måste va rädd om dig och ditt hjärta och hela kroppen.

Det är soligt och skönt över slätten idag, det är en ny vår som kommit, underbart! Kram/MH

Elisabeth

Paula, du är som den vackraste av alla solar, förgyller tillvaron på så många sätt för många av oss inte bara din fina familj. Du och din familj utstrålar hela tiden en massa kärlek och omtanke. Lova nu att vara rädd om ditt varma hjärta för det ska hålla länge än. Undrade vad som hänt så det var skönt när ditt inlägg kom. Caroline är som vanligt helt otrolig, den styrkan har hon fått av er, Torbjörn och dig!
Styrkekramar till hela familjen från Elisabeth

Ingela i Karlstad

Har inte ord på allt som ni får gå igenom 💞 Ni är ena riktiga kämpar 💞 Stor Styrkekram 💞

Ingela i Karlstad

Har inte ord på allt som ni får gå igenom 💞 Ni är ena riktiga kämpar 💞 Stor Styrkekram 💞

Eva

Hur har ni det?💕

Niina

Hoppas att allt är ok där hos er?
Kramar från Niina i Finland.

Camilla

Önskar er en riktigt fin Valborg! Tänker på er allt som oftast och hoppas du inte skriver för att livet bara rullar på som det ska. Ibland blir man bara så tagen av människors öden, och det är en ynnest av att få ta del av en sådan positiv familj som er trots alla motgångar. Ni är en inspiration och med det inte sagt att ni alltid måste vara positiva och starka. Ibland är man liten rädd och förbannad också 🌷🍀

tommy

fina bilder :D

Elise

Har åter boostat mig med att läsa din underbara blogg... så mycket positiva tankar och vackra bilder, som får en att se ljusare och positivare på tillvaron. Varje gång jag läser dina inlägg, så blir jag glad samtidigt som man känner ödmjukhet för livet och även känner med Er i den situation som Ni befinner Er i. Ni får en verkligen att tänka till... att trots bekymmer och mörka moln så finns det ljusa stunder att ta tillvara på - att faktiskt njuta av det lilla och inte låta det tråkiga och mörka ta över. Har skrivit det innan - och skriver det igen - du ger så mycket till oss här ute... kraft och hopp och en unik dos av positivitet!
Massor med varma styrkekramisar till Er alla och med önskan om en härlig vår. <3

Madeleine

Nu får ni skriva något snart. Blir så orolig att något hemskt har hänt när det är tyst så länge. Hoppas det bara är lite bloggtrötthet 😄

Madeleine

Nu får ni skriva något snart. Blir så orolig att något hemskt har hänt när det är tyst så länge. Hoppas det bara är lite bloggtrötthet 😄

Anonym

Följer din blogg regelbundet,nu börjar jag bli orolig när du inte skrivit på så länge. Tänker på er och hoppas allt är bra. Kram <3

Anonym

Kollar varje dag för att få ett tecken på att allt är ok. Vill inte stressa dig utan känner bara för din/er familj och hoppas att ni alla mår så bra ni bara kan <3

Camilla

Käraste Paula, såg på din instagram att du ligger inlagd. Utan att veta vad som felar dig känns det helt ofattbart vad hårt ni drabbas! Tänker på dig och hoppas du snart får komma hem! Hälsningar en okänd supporter i Göteborg

Marie

Krya på dig. 🌸🌺🌷💐

Mh

Åh va fint att du Camilla skrev att Paula inte är kry. När man följt bloggen så undrar man ju hur familjen har det.

Paula krya på dig.

Kram från Österlen/MH

Harriet

Varma KryapåKramar! <3

Paula Taxén

Ett varmt och innerligt tack för all er omtanke 🍃🙏🍃Jag ligger som sagt inlagd på kirurgen.Har haft trassel med både hjärtat och stomin, men är i goda händer🍀 Snart är jag förhoppningsvis hemma igen😇Försöker uppdatera då och då på Instagram👍Många varma kramar till er allihop🍃🌸🍃

Ingela F

Jag har känt att det hänt nåt och tänkt mycket på dig och familjen.Åh så jobbigt för dig,Torbjörn och CarolineNu önskar jag bara att du får nya krafter så du kan friskna till och få komma hem snart.Kram

Anonym

Krya på dig, hoppas du får komma hem snart!Kramar <3

Elisabeth

Oj ! Förstod att det hänt dig något, jobbigt för er alla! En stund i taget är precis lika viktigt nu!
Bra att du är i goda händer, hoppas du snart mår bättre och får komma hem till dina kära! Krya på dig ! Varma kramar från Elisabeth

Anonym

Krya på dig!!!!! Kram Gunsan

Johan

Hej Paula,
vill bara säga att du verkar vara en helt underbar människa med ett stort hjärta, håller tummarna för dig och din dotter, jag är säker på att det ordnar sig.
kollar in på denna blogg då och då :-)

hälsningar
Johan

cia

Väntar å väntar på ett inlägg om hur ni mår? Tittar in varje dag hoppas allt är väl med er alla <3 kramar från Borås

Svar: Åh, vad omtänksamt ♡Tack snälla fina du!
Nu finns ett nytt inlägg på bloggen :)
Kramar från hela min familj <3

Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress