Hejsan på er 💖💖 💖
 
Tänk nu har julafton, juldagen och även annandagen passerat.
Vad fort det går!
Amaryllisen driver fram sina sista blommor och oj vad vackert den blommat.
 
Hoppas ni haft en riktigt mysig jul och njutit av lugn och ro.
Själv lyckades jag pricka in och bli däckad av feber och droppnäsa precis
efter att julfirandet var över och gästerna gått hem. 
Det kom smygande redan dagen innan julafton med halsont
och sedan brakade det loss på juldagen-kvällen. 
Var länge sen som febern däckat mig så pass,
att jag helt enkelt inte orkat gå upp ur sängen!
 
Nåja, men julafton var supermysig och juldagen likaså.
Fire har varit i en enda stor spänning och inväntat vad han ska få i julklapp thihiiiii
 
Och jodå han fick massor av julklappar. Både hundgodis, mjukisleksaker och annat.
Bland annat denna rosa minigris av Caroline hahahaa
Och när en klapp öppnats ville han genast ha en till
 
Julen, ja den är ju bara en gång om året.
Jag tror att själva väntan är lika mysig som finalen.
Julaftonsmorgonen som sedan övergår till Kalle Anka, julmat och julgottis.
Familj och släkt träffas kanske och julmusik och sånger sjungs.
Ja, vad vet jag.
Julen ser nog lite olika ut i stugorna, men jag tror att känslan,
ja, den är nog kanske lika mysig och vacker, hos alla dem som älskar julen.
 
Då jag ju kommer från Finland, har jag velat föra en del av traditionerna vidare.
Bland annat att baka julstjärnor.
Det blev en himla massa bak till slut!
Jag var bara 4 dagar,när vi kom till Sverige och talar därför flytande svenska,
men kan faktiskt prata finska flytande också.
Vi härstammar från Österbotten och där talar man riks-finska.
Då och då tycker jag däremot att det är kul att spexa till det lite
och har därför hittat på en fantasi figur som heter Tossa Majja
och hon pryyyttterr på vinskat, så det står härliga till hahhahahhaaa
Se där ja!
Där är hon ju, Tossa Majja!!
Thihiiiiiiii
 
Hur som helst.
Julstjärnorna fixas lätt! 
Man lägger ut smördegsplattor, som går att köpa färdiga på tex. Willys.
(Om man nu inte vill göra degen sjäv)
Varning! Omständigt!
Sen gör man plommonmos och klickar i en klick, i mitten på varje platta.
Med en bak-sporre, sporrrar man remsor i hörnen av plattorna
och sedan blöter man de med lite vatten och viker så att det ser ut som en stjärna. 
Pensla med ägg och grädda i mitten av ugnen i 200℃ tills de blir gyllenbruna.
Och tadaaa! Vips så har du julstjärnor som är spröda och goda med hemmagjord plommonmos i mitten. 
 
Vårt julbord är nog inget traditionellt finsk julbord.
Snarare väldigt svenskt, med en egen lite touch.
Hos oss har vi massor av sillar av olika slag (senapssill, örtagårdssll, hemmagjord inlagd sill,plus andra hemmagjorda sillar med bland annat soltorkad tomat, fänkål och salladslök,lime, rödlök osv osv ) laxrosetter av kallrökt lax med skagenröra, janssons,onsala korv, skinka,sötsur senap,smörgåsgurka, gravad lax, prinskorvar och köttbullar,ägghalvor med kaviar, röbetsallad, smakrik ost (tex. den vi valde i år brännvinsost) leverpastej, gott tunnbröd, rödbetssallad osv osv
 
Vi börjar med sillar och alla de andra "kalla" rätterna och så fortsätter vi med de varma ,
liksom kanske de flesta gör 
 
Mat mat mat i dagarna tre 
Gott, gott gott
Jag och min fina bror Timo. Hoppas att jag inte smittade ner honom och de andra,
för dagen efter låg jag nerbäddad med hög feber.Kände mig risig redan då de var här,
men det syns nog kanske inte på bilden.You know the show must go on, till the end :D
Och mycket skratt blev det. Min pappa och Caroline i bild.
Min kära pappa har fått 4 stentar i sina kärl och kanske blir det även en pacemaker,
då hjärtat inte riktigt vill fungera optimalt.Men skratt och glädjeämnen finns det gott om och det är
helt underbart att när alla släpper loss i ordentliga skrattsalvor.
Och vår dag förgylldes av mycket kärlek. Min gulliga svägerska Varpu på bild 
Och värme.Min pappas söta fru Marita i bild. 
Och min pappa som tycker om att spexa :D
Och här ser ni Caroline med sin fina kusin Samuel och de smaskar på lite godsaker såsom knäck, fudge, julstjärnor, kola och chokladkakor, saffransbullar och julstjärnor 🌿💗♡💗♡🌿
 
Juldagen blev helt fantastiskt mysig och avslutades med glögg
och pepparkakor . Mellan pepparkakorna la vi en blandnig av ädelkvibble och färskost,
som smakar jättegott.
Och ni vet när man sitter sådär och pratar om allt mellan himmel
och jord och bara njuter av varandras sällskap. Att vara tillsammans, ja det känns så fint
Min bror Timo på bilden.
 
Ja och i och med det så vill vi få önska er alla en riktigt fin fortsättning på julen 🎄💖🎄💖  
Och ett enormt stort tack för allt stöd Ni givit oss och vår dotter Caroline 
Insamlingen på FB sidan "Hjälp vår dotter Caroline Taxén" är uppe i otroliga 60.830kr ✮✯✮
Massor av kärlek till er 🌿💗♡💗♡🌿
Och massor av lycka och välgång önskar jag och min lilla familj er alla 💖 
och hoppas att ni får ett fantastiskt fint GOTT NYTT✮✯✮ 2016 ✮✯✮
 
Kom ihåg att cancern och smärtorna inte ska få förstöra allt roligt Ni vill göra.
Det går att övervinna den där skitsjukdomen och lyckas överlista smärtorna,
om så då och då.
Men varje dag ,varje stund ,är viktig och ska levas. 
Gör liv i livet.
Inspirera och inspireras av varandra.
 
Massor av kärlek till er 🌿💗♡💗♡🌿
 
 
 
 
 
 
 
Anna E

Önskar er detsamma! God frukost till er alla tre.varma stora kramar från Anna

Anna E

Nä fel...hihi god fortsättning ska det ju vara/anna

Anna E

Hihi nä fel...god fortsättning ska det ju vara/ anna

Anna E

Nä fel god fortsättning ska det ju vara/ anna

MH

God fortsättning och passar på och önska er alla ett Gott slut och ett ännu Godare Nytt år. Vilka fina foton och Caroline är en stjärna hon är så vacker. Paula du är också så fin, gillar ditt hår.

Tack för allt du bjuder på i din blogg det förhöjer så mycket med fina foton. Kram/MH

Elisabeth

God fortsättning, nu tar vi sikte på ett nytt år, en stund i taget som vanligt gäller förstås.
De elaka förkylningsbacillerna som också kom på besök till er borde väl ge sig iväg till nästa nu ......... men de behöver förstås inte ta vägen förbi mig !
Det glädjer mig att helgen blev så bra för er med mycket kärlek, värme och gemenskap som alltid, toppenbra!
Krya på er i förkylningsträsket och sköt om varandra som alltid
Kramar från Elisabeth

Anonym

Hej. Jag läste om Carolines huvudvärk och tryck i ögonen. Jag har själv hortons huvudvärk och det stämmer väldigt bra med mina symptom. Jag har provat mängder med värktabletter utan resultat innan jag till slut fick syrgas vilket är det enda som hjälper för den sjukdomen. Bara ett litet tips. Vet inte om det kan vara till nån hjälp i Carros fall. Kämpa på. Det kommer att ordna sig till slut. Var rädda om ee

Anonym

Kram till er alla från Katarina. Hoppas Caroline snart blir piggare så att hon kan operera bort den knäppa cystan.
Nu ska det bara bli ett gott nytt åt.

lollowol

Vill önska ett nytt härligt år!Fyllt av tomma blad og möjligheder:)
Har följt er, på håll...svårt att få in mina kommentarer :( ibland funkar det men för det mesta har det "skitit" sig, ursäkta språket!
Bamsekramar till var og en i familjen😍😍

Niina

Önskar hela familjen en riktigt gott nytt år 2016.
Här i Finland har vi fått köldgrader,vilket jag inte tycker om.

Paula Taxén

Tack gulliga Anna E💝Hoppas att 2016 blir ett fantastiskt år för dig och alla andra❤️❤️❤️

Paula Taxén

Tack snälla MH för dina alltid så gulliga kommentarer💗💗💗Önskar även dig och de dina ett riktigt vackert 2016 ✨och att året blir fyllt av positiva överraskningar❤️❤️❤️

Paula Taxén

Tack snälla fina Elisabeth💝💝💝Ja förkylningen verkar ihärdig och är inte riktigt borta ännu👷Men det brukar ta 2 veckor sägs det innan det är helt borta👏Hoppas på det.Hoppas att det nya året för med sig lycka och hälsa och givetvis kärlek till dig och alla andra med ✨💝✨Dessa ting kan man aldrig få för mycket av❤️Många varma kramar till dig❤️❤️❤️

Paula Taxén

Hejsan anonym 💝Låter väldigt jobbigt att ha såsom du har det😢Hoppas verkligen att det nya året kommer med nya forsknings-mirakel så att alla krämpor i hela världen far åt pepparn🚀Fint att du funnit något som hjälper mot dina smärtor💗Caroline har varken Hortons eller migrän.Vi hoppas att även hon får hjälp mot sina smärtor snart 👍 då vi inväntar besök på Karolinska sjukhuset.Önskar dig en allt gott på denna jord och tack för din kommentar 💝💝💝

Paula Taxén

Tack Katarina,lollowol och Niina💐✨💝💐✨💝Vad gulliga ni är som skriver så fina kommentarer💝✨ Tack snälla✨💝Hjärtat fylls av både värme och kärlek och passar därför på att sända er och allihop en riktigt hjärtlig stor kram från lilla mig och min familj❤️❤️❤️och en önskan om att 2016 blir ett supermysigt år på alla sätt och vis❤️❤️❤️

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress