Tjenixen !

Medans regnet faller däute som aldrig förr så passar jag på att lägga ut lite bilder från sommaren.
Vi har varit och sett vackra blomparker och därifrån får man alltid lite idéer.  

Coolt med en röd liten bro

Färg glatt

Enkelt men väldigt vackert

Och då Torbjörn gick på semester firade vi det med att åka till badstranden en liten stund.
Fire tog sitt första dopp och det gick hur bra som helst.

Och taco är aldrig fel. Så himla mysigt att kunna sitta på altanen och njuta på kvällarna.

Javisst och så har vi varit och fiskat.

Och här är Torbjörn i full gång med att fånga en regnbåge
Och här ser ni en gladis. Alltid kul att få fisk!

Fire njöt också av att vara ute i naturen

 Härligt

Och här ser ni Caroline in action,då hon har som ni ser fisken i håven.


..och såhär glad blev hon :)) Det var en jättefin regnbåge hon fick och hon höll på att få en till ,men tyvärr gick fiskelinan av :(  Den fisken hade varit kul att få upp, då den nog var en riktig baddare,för Carolines spö fick verkligen jobba.
 

Hela 9 regnbågar !! fick vi till slut och jag fick 2
 
Se så vackert!
Hade det inte varit så enormt mycket knott och mygg,ja,då hade det varit helt fantastiskt, men de där små odjuren var helt fruktansvärda. Fullkomligt galna på att bita och de bet verkligen precis överallt. 

Mycket fisk blev det ! Där ser ni en bild då det var rensat och klart.
På väg till fisket hittade vi en mysig grill, där vi käkade. Ägaren hade byggt små vattenfall, fontäner och allt möjligt. Han hade även hämtat massor av sten och höll på att bygga en stenmur. Borden var placerade lite varstans och så rann det liksom vatten även under borden i små flodbäddar. Har ingen bild på just det..tyvärr 
Jo, kanske ..
Vattnet kom som från en bassäng där bakom Torbjörn..sen blev det ett vattenfall som inte syns till vänster och sen fortsatte det under bordet..Vi satte oss vid ett större trädbord, som ett långbord, där vi satt flera stycken och åt mat.Coolt och mysigt :)


Japp och hemma blommar rosorna och jordgubbarna mognar varje dag.
Dagen efter fisketuren stekte Torbjörn en varsin lite mindre regnbåge åt oss och det var hur gott som helst.

Vad har hänt mer. 
Jo, jag och Caroline var till min mammas grav och planterade nya blommor och samtidgt hälsade vi på hos min gulliga moster och mosters man.Min moster Pirkko är superduktig på att baka.
Allt hon bakar är supergott.Hennes rabarberbakelser, ja ,ni skulle bara veta , hur goda de är!
 

Glad, rörd och tacksam blev jag också.
Både över gungstolen jag fick ( som nu står i vardagsrummet) och även över det vackra smycket som jag fick av min snälla kusin Marita .Smycket hade hon fått av min mamma, men hon tyckte att jag skulle ha den istället. Det känns mycket speciellt och jag blev väldigt rörd av det.
♡ Tack snälla fina ni  ♡

Sommaren ja, den flyter på och jag känner stor tacksamhet över, att det gör så.
Att känna tacksamhet, att känna sig lycklig och glad, visst är väl det en härlig känsla. 
 Glad över de små tingen

Glad över att de frön man satt, lökar man planterat, plantor man köpt,ja att de blommar.
Och när en del blommat färdigt tar andra över.Ibland får man också plantera om sina blommor, då de blommat klart.Men kasta blommor nej, det behöver man sällan göra. Vill tipsa er om att passa på att ta frön nu. Spara de eller så de på en gång.På ett enkelt sätt kan du förnya din trädgård på detta sätt. Ni kan även dela blommor och plantera de på ett nytt ställe och så blommar de fint där nästa år.Jag menar givetvis perennerna.Frön kan man ta från de flesta blommor.

Nu när det regnar så förfärligt är det också ett bra tips att binda upp bland annat ärtorna på pinnar eller något annat man har, så slipper de falla ner på marken.
 
En sista bild får bli på Mårbacka pelargonerna som blommar sådär vackert ljust rosa. Man blir glad av dessa tycker jag och de passar perfekt in i vårt hem på landet.

Ja och det var allt för denna gång.
Tack så hjärtligt för era jättefina kommentarer och allt gulligt ni skriver ♡
Jag vet att många av er följt bloggen sedan Caroline insjuknade i hjärncancer.
Vi är enormt tacksamma över att få vara tillsammans och att få njuta av sommaren.
Regn eller sol, det kvittar.
Visst,vill väl de flesta ha sol och värme, gärna jämt (för min del),men egentligen spelar det ingen större roll,
så länge man får vara tillsammans.
Det känns meningslöst att klaga på vädret, det blir ju som det blir, ändå.
Och tänk på att någonstans, just nu, önskar någon att det ska börja regna.
Det finns alltid 2 sidor av verkligheten.
Njut av de ting som du har möjlighet att njuta av och gläds över dem.
Slösa inte energi på sådant som du inte kan påverka, utan använd energin till att göra något roligt.
För ena veckan är det så varmt så man bränner sig trots tjocka lager solskydd och andra veckor ligger blommor och växter nervikta av allt regnande och man undrar om det aldrig kommer att sluta.
 


Men liksom solen är regnet en del av livet.
Bry er därför inte så mycket, utan gör saker som ni kanske inte hade tänkt att göra.
Hitta på nya saker och gör något trevligt tillsammans.
Sommar är inte bara att ligga på stranden och bli brun.
Sommar är väldigt mycket mer.

Skriv gärna och berätta vad ni gjort eller vad ni kommer att göra i sommar. 
Kramar från lilla mig och min familj

 
 




  
 
Niina

Hei Paula.
Fina fiskar ni fått.
Och vilka fina foton du lagt ut.

Vår sommar här i Karis = Karjaa,ser ut att komma regn varje dag, Jag och min sambo har bara denna sommar cyklat tillBillnäs på Pojo sidan och till Sannäs mot Lojo hållet. Uselt väder med regn varje dag.
Hoppas på bättre väder.
Vi hittar alltid på något då vi stiger upp ,är det fint väder tar vi cyklarna och blir ut nästan hela dan.
Vi har vår Nini-kråka som vi måst sköt om .
Önskar dei och famijen en god fortsättning på sommaren. Många varma kramar till hela familjen
Taxen från Niina i Finland.

Anonym

Trevligt, men jag har hund och han får massor av fästingar vilket är jättejobbigt. Hur går det med fire får han inga fästingar? Vaccinerad? Hur gör man?

Paula Taxén

Ja det har varit mycket regn , så det gäller att vara påhittig.
När man cyklar hinner man se mycket av det man missar när man kör bil, så det låter trevligt. Roligt att höra vad andra hittar på denna sommar, så tack för din kommentar Niina :)
Önskar dig och din familj en fortsatt trevlig sommar!

Hundar får tyvärr fästingar , så också vår hund.
Olyckligtvis tål han inte fästinghalsband, har vi upptäckt, så vi måste försöka hitta på något annat. Har hört att man kan duscha hunden med lite rosmarin vatten, som man kan tillverka själv.Bara koka upp lite rosmarin i vatten och låta svalna. Har själv i provat, men vi ska försöka göra det. Tar gärna emot tips angående detta. Finns säkert väldigt många bra tips ute i landet, som säkert funkar minst lika bra som fästinghalsband :)

Anonym

Fina ni!! Så underbart fint ni har det! Älskar er underbara trädgård! Du/ni har verkligen gröna fingrar..💖 Här i Skåne lyser solen från en klarblå himmel idag och vi ska ikväll fira min älskade tös på hennes 26 årsdag.. Det blir också ett besök på kyrkogården hos vår älskade prinsessa som skulle fyllt lika många år hon också. Det är alltid tuffa dagar dessa datum så det blir en dag i stillheten hemma i trädgården innan vi firar Sofie ikväll.💖 Hoppas ni har en härlig sommar och att solen och värmen håller i sig nu så vi alla kan njuta av den härliga sommaren☀️☀️☀️ Stor kram till er alla och en extra till fantastiska Caroline💖💖💖

Svar: Tack fina du 💖💖💖Mina tankar far iväg och jag känner verkligen hur enormt stor din/ er sorg måste vara.
Att orka gå vidare,en dag i taget, ja, det måste vara ett under, när man förlorar sitt barn.Paniken finns där inombords och jag blir skräckslagen så fort jag vågar tänka tanken.Jag kan inte tänka mig ett liv utan vår dotter.
När jag la in min lilla film från vår resa till Danmark, grät jag hela natten.
Bilderna och musiken, ja det fick alla tårar som finns i mig att flöda. Jag kunde knappt andas och Torbjörn grät lika mycket. I natten.I det tysta.
Jag förstår din sorg och din saknad och jag tackar för att du mitt i allt ens orkar ge mig och min familj så fin omtanke.
Av hela mitt hjärta önskar jag dig och din familj en jättefin fortsatt sommar och sänder en stor varm kram från oss alla ☼✿ღღღ✿☼
Paula Taxén

Anonym

Fina ni!! Så underbart fint ni har det! Älskar er underbara trädgård! Du/ni har verkligen gröna fingrar..💖 Här i Skåne lyser solen från en klarblå himmel idag och vi ska ikväll fira min älskade tös på hennes 26 årsdag.. Det blir också ett besök på kyrkogården hos vår älskade prinsessa som skulle fyllt lika många år hon också. Det är alltid tuffa dagar dessa datum så det blir en dag i stillheten hemma i trädgården innan vi firar Sofie ikväll.💖 Hoppas ni har en härlig sommar och att solen och värmen håller i sig nu så vi alla kan njuta av den härliga sommaren☀️☀️☀️ Stor kram till er alla och en extra till fantastiska Caroline💖💖💖

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress