Hejsan alla änglar på jord ♡
 
Vart börjar man ?
Ja, vad ska en liten människa som jag inleda min blogg med idag, den 15 november.
Pötsligt förändras livet och sorgen lamslår och chockar en hel värld.
Jag täker givetvis på det som hänt i Paris.
Våra tankar och böner går till de drabbade och till de sörjande.
Låt oss därför be för Paris, för världen och låt oss be för fred 💕🌿💕
Jag skriver inget mer, utan låter tystnaden tala sitt tydliga språk.
Ord känns ibland så överflödiga, låt istället allas våra tankar och böner 
spridas till de hjärtan som just nu gråter 💕🌿💕
 
 
Med det sagt är det svårt att veta hur man ska fortsätta.
Kan man ens skriva om att vi hade en underbart fin dag igår.
Då glädjen spreds i vårt lilla hem och vi fick njuta ( verkligen efterlängtat) av varandras sällskap .
Carolines fina vän Evelina var på besök och vi hade verkligen jättetrevligt.
Caroline hade ont, men ändå en mycket bättre dag ,än på länge och det var 
ju väldigt fint då hon och vi fick så trevligt besök 🍂ღ ღ ღ🍂
 
Evelina och Caroline i skenet av ljusen som brann lite varstans,hela kvällen ♡  
Och lilla jag kände mig lycklig trots gipsfoten som gömts i strumpbyxan.
Piffad och pyntad från topp till tå kände jag mig riktigt fin.

Och det tyckte min älskade Torbjörn med ♡ 
-Stå där så tar jag ett kort på dig! fick jag höra lite då och då thihiiiii
 
-Älskling vart är du?
-Jag är här!
-Ok, bra för jag tänkte ta ett kort ღ ღ ღ 
Thihiiiii
-Hallååå vart tog du vägen?
-Jag är härborta!
-Ok,stå still där, jag tänkte nämligen ta ett kort 
♡ ♡ ♡ ♡ 
 
Känns underbart att vara så älskad efter mer än 23 år tillsammans ♡ ♡ ♡ ♡ 
 
Ni vet hur det är med oss kvinnor , ja i alla fall med mig.
Jag är en sån där hoppös romantiker som sitter och ler stort och även gråter när jag ser
på kärleksfilmer eller något vackert och lyckligt på TV.
Jag är nästan med där i storyn hahhaaa
 
Och när Torbjörn överraskar med små blombuketter från ICA ja, då är ju lyckan total ♡ ♡ ♡ ♡  
Lycka för mig är också att få äta gott och duka fint.
Vi ärvde jättefina tallrikar från Torbjörns farmor 🍂ღ ღ ღ🍂
Och se så vackra, faktiskt helt nytillverkade, franska linne servetter jag hittade
i en antik -butik i somras. Det är virkad spets på de upptill, men det syns kanske inte på fotot.
Mat ja, just det.
Det fick bli lite smarrig paj.
Vill ni veta hur man gör den?
OK.
Här kommer receptet
Till en stor plåt måste man ha 3 dubbel pajdeg!
Gör en åt gången och häll de sedan i en stor bytta och knåda ihop alla 3.
(Det är lättare att få till degen på detta vis) Fråga mig inte varför??
Bred sedan ut alltihop på en smord plåt med lite matolja.
Gör alltså 3 degar om du ska ha tlll en stor plåt.
Om du ska ha tlll en vanlig rund pajform, räcker det att göra 1 sats pajdeg.
 
Ingredienser till 1 pajdeg !
3 dl mjöl
75gr margarin
3/4 dl kallt vatten
1/2 tesked salt
 
Knåda ut degen i en pajform eller som sagt gör 3 portioner och knåda ut i en smord plåt.
Tänk på att knåda upp en liten kant också, så att fyllningen sedan håller sig på plats. 
Picka lite fint här och var i pajdegen med en gaffel, så bubblar den inte upp när den gräddas i ugnen.
Förgrädda i mitten av ugnen i 225gr tills att pajen fått fin ljusbrun färg.
Ta ut pajen och fyll pajen med det du önskar.
 
Här är de ingredienser vi valt.
3 paket bacon som klipps i ca 2 cm stota bitar och steks utan smör eller olja ,
då de innehåller så mycket fett ändå. Krydda med lite grillkrydda.
Efter stekning ta upp baconbitarna
och försök att få med så lite fett som möjligt ,som det ju blir när man steker bacon i stekpannan.
Lägg baconbitarna i en skål.
Koka broccoli mjuk och mängden är beroende på hur stor din form är,
men det ska vara så pass mycket så att det täcker pajen eler plåten du valt. 
Skiva tomater, champinjoner och lök i skivor.OBS! Dessa ska inte stekas!
Samma procedur här, mängden ska täcka den form du valt. 
Slutligen ska du ha ost, men det kommer vi till snart :))
Oki doki.
Nu ska du börja fylla den förgräddade pajen
1)Strö bacon över hela formen
2) Lägg på de kokta broccolibukettera och fördela de över hela formen.
3) Lägg på de skivade champinjonerna,löken och tomaterna
4) Piffa på lite grillkrydda över allting
5) Strö på ost eller skiva ostskivor med en osthyvel över alltihop
6) Grädda i ugn i 225gr tills att osten smält
 
Till detta passar en god sallad med gurka, tomat, paprika och en påse med olika spenatsorter och
rhode island sås
 
Lycka till ♡ ♡ ♡ ♡ 
 
Och vad passar inte bra om inte en god efterrätt?
Javisst och då var det ju perfekt att de inlagada päronen med bland
annat kanel och stjärnanis vi gjorde för flera månader sedan ,nu skulle avsmakas.
Mums mums. Med lite päronglass blev det ju en jättegod kombination
Ja och där satt vi och åt och njöt. Ljusen brann och de de vackra ryska kristallgasen blänkte som
jag en gång fick i 40- års present av mina mostrar, då de besökt en kristallfabrik i Ryssland.
Fabriken är nedlagd sedan länge , men glasen lever kvar i vackert minne.
 
Avslutar inlägget med ett foto på vår busiga chihuahua Fire och önskar er en fortsatt fin helg  🍂ღ ღ ღ🍂
 
En stor kram till er alihop och tack för era jättefina kommentarer 
 
 
Ingrid

Så fina bilder av dig!

Svar: ♡♡♡ Tack snälla ♡♡♡ Så gulligt av dig 💕🌿💕
Paula Taxén

Linda

Du verkar vara en sån go människa!! Blir varm i hjärtat av att läsa!!! Önskar er allt gott!!!

Svar: 💕🌿💕Men,åh, tack snälla du 💕🌿💕
Önskar dig också allt gott på denna jord ♡♡♡
Kramis från alla oss
Paula Taxén

MH

Ja du Paula vad det händer mycket och så många oskyldiga människor får sina liv bragda, hjärtat gråter och man har verkligen svårt att ta in allting. En orolig värld vi lever i, men det sägs att vi får leva vidare, och det måste vi göra, annars blir det tungt.
Vilka fina foton på dig, du stiliga vackra kvinna, ditt utseende är så där snällt och oförstört, du är fin människa med varmt hjärta.

Kram /MH

Svar: Ja, det är svårt att förstå det som händer.Någonstans försvann allt vad kärlek och respekt för varandra betyder.
Det är oerhört sorgligt.
En sorg som enar oss som vill annat.
Kärleken till varandra, det borde vara den rätta är vägen, början och slutet.
Jag önskar att vi en dag får se fred på jorden ♡♡♡

Tack snälla du för dina vackra ord och all kärlek du sänder ღ
Kramar till dig från lilla mig och min familj 🍂ღ ღ ღ🍂
Paula Taxén

Elisabeth

Det som har hänt är så skoningslöst och vidrigt , så nära oss nu men vi får aldrig tappa hoppet, Kärleken är viktig! Att än en gång få läsa om kärleken mellan dig och Torbjörn gör mig så varm i själen, Lätt att bli lite avis.....haha..... nej skojar bara, avis är jag absolut inte har det själv bra. Så roligt ändå att läsa om er fina okrossbara kärlek, så fin efter alla dessa år. Det är ni värda båda två, gjorda för varandra och Carolines fina föräldrar.
Så roligt att läsa att ni nu kunnat ha några extra guldstunder med god mat och samvaro. Tack för receptet förresten, ser så gott ut, ska testa, mums!
Ni är värda alla kärlek, du, Torbjörn, Caroline och inte minst Fire (om än minst i storlek!)
Som du vet gillar jag Jaques Werups ord " Jag har varit med om dig, jag kan aldrig förlora dig" . Här och nu passar jag på att skriva "Jag har varit med om er, jag kan aldrig förlora er" Tack för att jag får vara med och dela ert liv via bloggen!
Varma kramar till er alla från Elisabeth

Svar: ♡♡♡Tack för dina alltid så kloka och kärleksfulla kommentarer och hälsningar ♡♡♡ Stor kram och från oss 4 ♡♡♡
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress