Hej igen ♡
 
TÀnkte jag skulle skriva lite om hur det Àr att vÀnta.
Ibland kÀnns det som att det Àr det enda man gör inom sjukvÄrden.
Varje dag gÄr vi till postlÄdan, vi sÀtter telefonerna pÄ högsta volym och har de i nÀrheten.
Kanske kommer det dÀr brevet eller samtalet.
Den dÀr hjÀlpen,som vi sÄ kÀmpar för, till Caroline.
 
Hur mÄnga gÄnger har man inte kikat ut genom fönstren medans man vattnat blommorna och
och trott att man hört postbilen komma farande.
-Visst var det vÀl posten som kom,ropar man och sÄ smÄspringer nÄgon till lÄdan!
 
Och jodÄ, posten kommer och samtal likasÄ, men inte just det man vÀntar pÄ.
Inte det, som skulle kunna hjÀlpa vÄr Caroline att komma till sjukhuset.
 
Vi vÀntar och vÀntar.
Det Àr jobbigt.
JĂ€ttejobbigt.
För ni förstÄr man kan ju inte bara Äka till nÄgon doktor hur som helst sÄdÀr.
Vilken doktor skulle det vara?
HuslÀkaren?
Nej, vad skulle han kunna göra?
 
NĂ€r man har cancer Ă„ker man inte till akuten heller .
Det Àr inte som att bryta benet, för dÄ kan man Äka till mÄnga doktorer och Àven till akuten.
Har man dÀremot cancer tittar lÀkaren istÀllet i journalen och sÀger kallt:
-Vi kan inget göra, utan du fÄr vÀnta tills du fÄr svar pÄ din remiss och sÀger det man redan vet,
att man har en tid dit och dit..och att han eller hon inget kan göra.
Det som inte sÀgs eller tas hÀnsyn till,Àr att det kan ta flera mÄnader innan
man fÄr komma dit man hÀnvisas.
Hur sjuk du Àn Àr! 
VÀntan kan bli hur lÄng som helst.
 
(SjÀlv har jag vÀntat pÄ ultraljud sen i april !!! för att kontrollera att stomipÄsen jag har pÄ magen,
inte slÀppt lite grann inuti magen.Ja, sÄ det har typ snart gÄtt 7 mÄn!! Det skulle ta 2 veckor??
NÀr jag ringde och hörde efter sa de att de jobbar bÄde lördagar och söndagar och att tiden nog
skulle dyka upp snart? Det var för typ en mÄnad sedan).
Jag kÀnner till fler som har samma upplevelser.
Pappa vÀntar pÄ svar frÄn thorax osv.. osv
 
Ja ,hur som helst.
 
Kontentan blir att man sÀnds hem, för att Äter vÀnta pÄ att tiden
som man redan vÀntat pÄ.
HjÀlp? HÀr och nu?
Vad Àr det?
Nej, det finns nÀstan inte.
Tror helt klart att sjukvÄrden Àr pÄ vÀg mot total kollaps.
Det var illa redan en gÄng i tiden, dÄ jag sjÀlv jobbade pÄ akuten.
 
Nej det blir den dÀr eviga vÀntan pÄ en tid, till nÄgon, nÄgonstans.
Kanske till en undersökning.
Blodprov.
Eller om man nu till slut rÄkar ha lite tur och slutligen fÄr komma till en lÀkare.
Vad Àr det som hÀnder?
Jo, om denne inte vet vad den ska göra, sÄ sÀnds man Äter till att vÀnta
och blir dÀrmed nÄgon annans ansvar.
I en ny vÀntkö.
Det tar ett tag, men man inser till slut, att man faktiskt inte Àr vÀrd nÄgonting.
Man Àr ett nummer.
Ett nummer, levande eller död, i sjukhusets journaler och arkiv.
En kölapp i ett system, som tas av nÀsta och nÀsta och nÀsta....
 
Och sÄ forsÀtter vÀntan.
Dag efter dag.
Och smÀrtorna, ja. de fortsÀtter under tiden.
Visst kÀnner ni igen allt jag skriver.
Jag vet att ni gör det, för det Ă€r mĂ„nga av er som hör av sig till mig ♡
 
Vad hÀnder om man ger upp?
Ingenting faktiskt.
Jo, sjÀlvklart det faktum att mÀnniskor ger upp.
Det hÀnder ju varje dag.
De som inte orkar vÀnta lÀngre.
 
Men Àr det nÄgon frÄn sjukvÄrden som bryr sig ?
Nej, tyvÀrr inte.
Chockerande?
Ja för mig Àr det, det.
Men skulle man frÄga en sjukhusdirektör skulle svaret bli nej.
Nej, för kön Àr lÄng.
MÄnga vÀntar och var och en tÀnker pÄ sig.
Jag har som sagt trÀffat dessa sk.direktörer och landstingspolitiker.
Jag vet hur de tÀnker och hur de rÀknar.
 
Vad Àr det som hÄller pÄ att hÀnda med den svenska sjukvÄrden?
 
Är det nĂ„gon av er inom sjukvĂ„rden, ni lĂ€kare, som vi trĂ€ffat,
som bryr sig om att en 21- Äring, vÄr dotter, inte kan gÄ till högskolan,
fortsÀtta sin utbildning, ta de 27 poÀng som Àr kvar av 180 högskolepoÀng,
lÀsa juridik och annat som hon sett fram emot.
TrÀffa sina vÀnner, gÄ pÄ bio och göra alla de roliga saker som en ung
eller gammal mÀnniska full av liv vill göra, istÀllet för att bli nÀstintill sÀngliggande var och varannan dag
och lida av fruktansvÀrda smÀrtor för att sjukvÄrden inte tar sitt ansvar.
Ring oss gÀrna!
GÀrna pÄ pÄ en gÄng!!!
Vem av er har rÀtten att förstöra en ung mÀnniskas liv?
En ung mÀnniska som kÀmpat sÄ tappert med sin hjÀrncancer och pluggat under tiden.
En krigare,en kÀmpe, som inte varit en, som ni sÀkert skulle kalla det ,"en belastning"
för sjukvÄrden, utan ett föredöme för vÀldigt mÄnga. 
Som fixat allt och lite till.
Mer Àn man kunnat tro.
Överlevt mot alla odds.
 
DÀr vi förÀldrar ocksÄ kÀmpat och gett mer Àn allt.
NÀr ska nÄgon av er lÀkare erbjuda Caroline den hjÀlp hon har rÀtt till?
Kosta vad sjutton det vill!!
NÄgon av direktörerna eller lanstingspolitikerna,
kan kanske förslagsvis minska sina löner nÄgra mÄnader.
 
Vi betalar ju alla skatt för att vi ska fÄ den sjukvÄrd vi alla har rÀtt till,
sÄ det kan vÀl inte vara sÄ svÄrt att bistÄ , sÄ att mÀnniskor fÄr möjlighet till vÄrd, sÄ att de kan
fortsÀtta leva ett vettigt liv.
Om man inte kan operera i Sverige sÄ mÄste man ju sÀnda patienterna dit, dÀr vÄrd finns. 
 
Det Àr mÄnga som skriver om just de rÀttigheter man har.
RĂ€ttighet att Ă„ka till ett annat land.
RÀttigheter att fÄ vÄrden betald av FörsÀkringskassan.
FÄ vÄrd hÀr och dÀr.
 
Men trÀd fram dÄ alla ni lÀkare som vill sÀnda Caroline tlll tex.
Danmark dÀr bevisligen hjÀlp finns att fÄ.
Skriv inte meningslösa inlÀgg och förvilla mÀnniskor om ditt och datt!
TrÀd fram och gör det som ni sÄ gÀrna skriver om istÀllet.
Vi ser fram emot remissen :)
Hoppas den ligger i postlÄdan redan imorgon bitti!
Nej, skulle inte tro det!
 
Sanningen Àr nÀmligen den, ja jag vet ju, dÄ jag ju trÀffat en del sjukhusdirektörer
och andra sk. viktiga personer inom sjukhusvÀrlden,
som bestÀmmer det som inte lÀkarna kan bestÀmma.
 
Ingen lÀkare kan sjÀlv ta nÄgra beslut.
Det Àr sjukshusbudgeten som styr vad som ska och inte ska göras.
Det Àr landstingsdirektörer som tillsammans med verksamhetschefer gÄr igenom
vad som ska beviljas eller inte.
Varken man som enskild patient har rÀtt till vÄrd eller inte
sÄ Àr det sjukhusbudgeten som styr
Varje avdelning har sin budget.
Den som vill kan fördjupa sig i Àmnet och göra sÄsom jag en gÄng gjort
och lÀsa böcker och tidskrifter som behandlar detta.
LÀs tex. Jerzy Einhorns bok (1998). Det Àr mÀnniskor det handlar om.
DÀr beskriver han bland annat hur han fick order om att stÀnga avdelningar ,mot sin vilja, pÄ radiumhemmet i Stockholm och om hur det pÄverkade patienterna.
Det förstÄr sÀkert alla utan att man behöver förklara det.  
 
Allt handlar givetvis om pengar.
Besparningar.
En del lÀkare protesterar pÄ ett hedersamt sÀtt.
En del tvingas sluta.
En del slutar av egen vilja.
Detta vet vi, dÄ vi alla lÀser om detta i tidningarna.
Besparningarna leder till misstag och misstagen leder slutligen till att bÄde personal och patienter far illa.
 
Och mitt i allt kÀmpar familjer, liksom vi.
För vÄrt enda barn.
 
Hur orkar man?
Ja, inte vet jag.
Vi har valt att kÀmpa.
Inte vika oss.
KÀmpa för det vi tror pÄ.
Att varje mÀnniska ,ung som gammal har rÀtt att fÄ leva ett sÄ bra liv ,sÄ lÀnge man lever.
Livet Àr nÀmligen en gÄva.
 
Vi kan inte ge upp och kommer inte att göra det.
CAROLINE KOMMER ATT FÅ HJÄLP och vĂ„r kamp kommer att bevisa att
Àven en liten familj nÄgonstans pÄ landet , nÄgonstans i Sverige, faktiskt kan lyckas med detta.
 
För att orka , ja vad gör vi.
Ja, vi sÀnder smÄ kÀrleks sms till varandra :)))
 
Den hĂ€r sĂ€nde jag till min Ă€lskade Torbjörn idag ♡ 
En söt liten blomkvast frĂ„n ICA för 49kr, med söta rosor piggar upp ♡
Liksom god mat som vi försöker göra sÄ god som möjligt för att Caroline ska Àta.
Ett glas vin till pastan kan kÀnnas lika fin och lyxig hÀr hemma som pÄ en lyxrestaurang.
Men framförallt tror jag att vi orkar för att det finns vÀldigt mycket kÀrlek hÀr hos oss
och Ă€ven vĂ€ldigt mycket kĂ€rlek dĂ€rute 💕🌿💕
Lilla Fire syns dÀr och jag lÄg pötsligt 4:a
pÄ mest gillat pÄ blogg.se!!!!
Tack snÀlla snÀlla ni 
SÀnder er massvis med kÀrlek och kÀnner mig bÄde stark och kÀmparvillig efter allt ert stöd.
LikasÄ Torbjörn och söta Caroline som varit riktig dÄlig ett tag och haft svÄra smÀrtor.
Vi kÀmpar pÄ!
En stund i taget...
Varmt tack till er alla frĂ„n oss 3 💕💕💕💕
 
Sanna

Åh Paula!

Det lÄter helt overkligt att ingen gör nÄgot mer för en 21-Ärig tjej som sÄ otroligt mycket behöver den hjÀlpen! Med allt Caroline gÄtt igenom hittills och fortfarande gör, lÄter smÀrtsamt bÄde för henne och för er vid sidan om. Det har man ju förstÄtt att sjukvÄrden Àr prissatt! Men att man inte erbjuder mer för en sÄpass ung mÀnniska Àr skrÀmmande i dagens Sverige! Jag tycker du ska lyfta frÄgan för de stora tidningarna, Àven om folk vet att det Àr besparingar, sÄ behöver man bli upplyst igen och skapa debatt! VÀntan Àr olidlig, kanske en av de svÄrare bitarna vid en sjukdom. TÀnker jÀttemycket pÄ er och följer er dagligen! Kram Sanna

Paula Taxén

Hejsan💗
Ja, det Ă€r fruktansvĂ€rt frustrerande😱att se sitt barn lida.Och man tror givetvis inte att det ska behöva vara i Sverige, Men tyvĂ€rr Ă€r det sĂ„đŸ‘Žoch tyvĂ€rr tror jag att det kommer bli Ă€n vĂ€rre.Det nya direktören för Akademiska Sjukhuset har ju gĂ„tt ut och meddelat att han ska fĂ„ ner underskottet och ta i med hĂ„rdhandskarna!252 milj.Ă€r mycket pengar och innebĂ€r stora nedskĂ€rningar.Detta i sin tur endast försĂ€mringar till de som redan har det tufft nu😱Men det gĂ€ller att strida och det tĂ€nker vi fortsĂ€tta göra👊VĂ„r kamp blir till nĂ„gon annans hjĂ€lp en vacker dag💗Tack för ditt stöd fina du🙏Kram💕

Anonym

Man orkar för att man mÄste. För att hoppet vareviga sekund finns dÀr att man ska bli kontaktad. PÄ nÄgot sÀtt greppar man i blindo dagligen efter att fÄ hjÀlp. FortsÀtter tro att snart kommer kallelsen. Man lÀngtar tills posten ska komma, rafsar igenom och blir besviken dÄ det inte finns nÄgot frÄn sjukhuset. PÄ samma sÀtt blir man glad om det finns ett kuvert dÀr. Sjukt. Egentligen borde man hata breven frÄn ett sjukhus. Liksom ett bevis pÄ att nÄgot inte stÄr rÀtt till. Men samtidigt ett kvitto pÄ att snart, snart ska vi fÄ hjÀlp...

StÀmmer sÄ vÀl det du skriver om akuten och huslÀkare. SÄ fort de hör hjÀrntumör/cancer blir de stressade vet inte vart de ska kolla och vill bara hÀnvisa vidare, med orden just att ni fÄr vÀnta pÄ er lÀkare... Vi ksn inget göra hÀr. Ni kan likavÀl Äka hem för hÀr kommer det inte hÀnda nÄgot. NÀhÀ, maktlös som förÀlder limmar man ivÀg med sitt barn som mÄr sÄ otroligt dÄligt. Ringer onkologavdrlningen och fÄr rÄdet att Äka in akut... Och sÄ Àr karusellen igÄng. Galet att ett brutet ben tas om hand, kanske för att det gÄr att laga, men ÀndÄ inte lika allvarligt som just cancer.
All styrka till er💞

Svar: Hejsan ♡
Tack för din kommentar!
Jag lÀser den flera gÄnger tillsammans med Torbjörn dÄ det liknar det vi sjÀlva upplever. PÄ nÄgot sÀtt kÀnns det bra att fÄ lÀsa att fler upplever och kÀnner igen sig i det jag skrev. Samtidigt Àr det sorgligt. Sorgligt dÀrför att det bevisar att nÄgot Àr fel inom vÄrden.MÀnniskor far illa och det var inte sÄ sjukvÄrden var tÀnkt att vara.
SvÄrt sjuka lÀmnas Ät sitt öde. Antingen vÀntar man hemma i sin ensamhet eller med sina oroliga familjemedlemmar. Eller i nÄgot övergivet hörn pÄ akuten.
Vem hör deras och vÄra berÀttelser om vi inte börjar berÀtta!
Att göra anmÀlningar verkar ju inte lösa nÄgot.
Nej, jag tror att det Àr detta som Àr vÀgen till framgÄng.
Upplysa varandra.
NĂ€stan som via djungeltelegrafen.
HjÀlpas Ät att hjÀlpa varandra.
Jag och min familj ska i alla fall inte ge upp och inte du heller och vi Àr vÀldigt vÀldigt mÄnga som tÀnker precis som du och jag.
Vi kan göra skillnad!
TILLSAMMANS bli vi starka ♡
Det mÄste till en förÀndring och det Àr nu, inte sen.

SĂ€nder dig/ er gigantisk mycket styrkekramar och vik er inte.
KrÀv er rÀtt.
KĂ€mpa och ge INTE upp!
Livet Ă€r en gĂ„va♡

Kram frÄn lilla mig och min familj
Paula Taxén

Susanne

Ja, nog Àr det sÄ att sjukvÄrden hÄller pÄ att kollapsa totalt. Regeringen har inte ens andats ordet sjukvÄrd pÄ mÄnga Är. Varken alliansen eller nuvarande regering har brytt sig ett skit. Jag jobbar sjÀlv som sjuksköterska, numera pÄ den avdelning dÀr vi har absolut minst dÄliga arbetsförhÄllanden jÀmfört med resten av sjukhusen, sÄ jag Àr nöjd dÀr, men ser med sorg vad som hÀnder med resten av sjukvÄrden. Ser att om man behöver hjÀlp finns det ingen att fÄ, förutom i traumasituationer eller vid akuta bröstsmÀrtor och misstÀnkt hjÀrtinfarkt. Jag tror Àrligt talat inte att vi kommer att ha nÄgon sjukvÄrd i framtiden, om inget görs.
Blir sÄ förbannad nÀr jag lÀser bland annat Expressens granskning av misstag i vÄrden. Visst Àr det viktigt att det kommer fram, men samtidigt Àr det inget nytt och kommer inte att leda till nÄgot. De kunde istÀllet granska sjukvÄrdens arbetsmiljö, det som gör att ingen vill jobba dÀr, det som skapar underbemanning och stÀngda vÄrdplatser.
Ja, förlÄt för en lÄng onödig kommentar, men för att spinna vidare pÄ det du skrev... jag har lÀst Carolines blogg lÀnge (och din blogg dÄ och dÄ) och hoppas verkligen att hon kan fÄ hjÀlp i Danmark, och sÄ snart som möjligt.

Svar: Hejsan! Tack för din kommentar och tack för att du följer vĂ„ra bloggar ♡Fint att du har en bra arbetsplats, men precis som du skriver Ă€r det med sorg man följer det som hĂ€nder inom sjukvĂ„rden.VĂ€ntetiderna pĂ„ akutmottagningarna har ju till exempel blivit helt oacceptabelt lĂ„nga.Vi vĂ€ntade 12 timmar pĂ„ att fĂ„ hjĂ€lp! Under tiden försökte sköterskorna övertala oss att Ă„ka hem.Hade jag inte envist stĂ„tt pĂ„ mig och vĂ€grat lĂ„ta oss köras över, ja dĂ„ vet jag inte om Caroline överlevt. Efter 12 timmars vĂ€ntan ,sittande pĂ„ en obehagligt hĂ„rd stol, frĂ„n eftermiddag, en hel natt och slutligen pĂ„ morgonen fick vi sĂ„ trĂ€ffa en lĂ€kare som lite sĂ„ hafsigt sa: Ja , det Ă€r nog ingenting, men vi tar en CT- röntgen, sĂ„ kan ni Ă„ka hem sen.Och sköterskorna var rent ut sagt otrevliga. NĂ€r svaret pĂ„ CT röntgen kom, ville knappt nĂ„gon av sköterskorna komma till Carolins rum!De var vĂ€l pinsamt, dĂ„ de frĂ„gat frĂ„gor som -Men, vad tror du att du har???-Du tror vĂ€l inte att du har cancer! Caroline och vi trodde ingenting.Vi ville bara ha hjĂ€lp.DĂ„ som nu.SmĂ€rtorna var enorma och Caroline kunde inte se mot ljus och alla ljud retade henne.Och jo, det var cancer.TyvĂ€rr.Alla kan drabbas.Ung som gammal och det mĂ„ste bli Ă€ndring pĂ„ gamla förutfattade meningar.Alla kan drabbas precis av vad som helst.Cancer, hjĂ€rtinfarkt, stroke osv. Jag blir ocksĂ„ bedrövad över att se och lĂ€sa om hur sjukvĂ„rden fullkomligt hĂ„ller pĂ„ att klappa ihop.FortsĂ€tter det sĂ„som det gör, sĂ„ lĂ€r vi nog fĂ„ lĂ€sa om Ă€n vĂ€rre misstag oftare och oftare i tidningarna. Det Ă€r sĂ„ sorgligt och jag vet inte riktigt vad som mĂ„ste till, men det Ă€r nog mĂ„nga faktorer som pĂ„verkar att det ser ut som det gör.Jag kan tĂ€nka mig att ny teknik som snabbar upp journalföringen vore nĂ„got man kanske borde se över, sĂ„ att lĂ€karna och sköterskorna fĂ„r mer tid över till patienterna.Vet inte riktigt hur det gĂ„r till idag,men tĂ€nker mig, med min lilla hjĂ€rna att kanske nĂ„got inspelningsprogram kunde göra att det gĂ„r fortare. Att man talar in istĂ€llet för skriver in det man vill journalföra om patienten.Ja, nuförtiden kan man ju tala in ett kommando pĂ„ bland annat google, dĂ€r mikrofonen sitter vi sökrutan och datorn söker sedan upp lĂ€nken man vill fĂ„ upp. TĂ€nk om man kunde koppla samman journalen med en mikrofon och inspelningsmöjligheter, sĂ„ slapp man ju skriva nĂ„got för hand vilket ju tar massa tid.Men det Ă€r mĂ„nga mĂ„nga förbĂ€ttringar som ska till för att det ska bli bĂ€ttre.NedskĂ€rningar Ă€r nog inte lösningen.Önskar verkligen att du och jag har fel, men tyvĂ€rr ser det illa ut inför framtiden.Det krĂ€vs mĂ€nniskor med hjĂ€rtat pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle.Kunskap . vilja att förbĂ€ttra , lyhördhet och medkĂ€nsla för att fĂ„ rĂ€tsida pĂ„ vĂ„rden.Jag önskar ocksĂ„ att vĂ„r Caroline ska fĂ„ hjĂ€lp och att alla ska fĂ„ den hjĂ€lp de har rĂ€tt till. Förhoppningsvis kan vĂ„r kan tillsammans med alla andra som kĂ€mpar uppmĂ€rksamma de problem som finns och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt skapa opinion.PĂ„ sĂ„ sĂ€tt finns möjligheter till förĂ€ndring.Oj, vilket lĂ„ngt inlĂ€gg det blev!Stor kram till dig och tack för ditt stöd 🍂ჩ ჊ ჩ🍂
Paula Taxén

Jonas Andersson

Jag satte nyss in 500kr pÄ kontot hos Sparbanken Enköping.

Mvh Jonas

Svar: Tack snĂ€lla, snĂ€lla du 💕🌿💕
Varmt tack till dig frĂ„n hela vĂ„r familj ♡♡♡
Paula Taxén

Anna Eriksson

Hej! Följer bÄde dej o Caroline o jag hÄller tummarna för att ni ska fÄ hjÀlp nu helst imorgon! Jag vet ocksÄ hur det Àr att vÀnta...inom sjukvÄrden. Fick tex vÀnta alldeles för lÀnge pÄ att fÄ nytt insulin...varför Àr det sÄ knÀppt inom sjukvÄrden...jag blir arg...
Mina varmaste Kramar sÀnder jag till er alla tre plus lilla Fire förstÄs! Ta hand om er!

Svar: Hejsan ♡
Tack vad gulligt av dig att skriva sÄ fint och tack för att du följer vÄra bloggar ჊ ჊ ჊
Det du beskriver Àr jÀtteallvarligt!
Verkligen lÀskigt.
Det borde ju inte fÄ hÀnda sÄdana misstag!!!
SÀnder dig en jÀttestor kram och hoppas verkligen
att det Àr bÀttre med dig nu ჊ ჊ ჊
Paula Taxén

Anonym

SĂ„ mycket kramar till erâ€ïžđŸđŸ

Svar: Tack snĂ€lla , det vĂ€rmer 💕🌿💕 Kramar till dig ocksĂ„ ♡♡♡
Paula Taxén

Susanne

Jag skriver en ny kommentar eftersom det inte gick att svara pÄ ett svar pÄ min tidigare kommentar. Ville bara sÀga att det bemötande du beskriver pÄ akuten nÀr Caroline sökte för huvudvÀrk var under all kritik, fruktansvÀrt att utbildade sjuksköterskor kan uttrycka sig pÄ det sÀttet. Jag hoppas de skÀmdes ordentligt nÀr de sÄg CT-svaret men de kunde vÀl ha kommit och bett om ursÀkt.

Vad gÀller journalföring finns redan dikteringsmöjligheter som lÀkare, kuratorer, sjukgymnaster m.m anvÀnder sig av, sjÀlv dokumenterar jag nog betydligt mer effektivt i skrift, men en möjlighet för den som vill hade kanske varit nÄgot. Det som dock tar betydligt mer tid i ansprÄk Àr alla telefonsamtal och samordning med bland annat kommuner och allt det dÀr. Men det primÀra problemet Àr personalbrist och inget kommer att hjÀlpa om man inte löser det. Nu hörde jag att de skulle dra ner pÄ personal pÄ vÄra sjukhus hÀr, fastÀn de redan har stÀngt flera avdelningar, jag ville bara grÄta. Det kan liksom inte bli vÀrre Àn det redan Àr.
Jag jobbar med personer som har avancerad cancer i senare skeden, och innan de kommer till oss har de valsat runt pÄ mottagningar, avdelningar, akuten och whatnot, och den röda trÄden som alltid kommer fram i allas berÀttelser Àr hur de har blivit dÄligt bemötta, kÀnde sig ensamma och att det kÀndes som att ingen brydde sig. Det Àr fruktansvÀrt, och en stor anledning till att jag slutade pÄ min tidigare arbetsplats var att jag inte lÀngre kunde stÄ för den vÄrden som vi bedrev dÀr. Det var helt enkelt omÀnskligt, och omÀnskliga arbetsförhÄllanden.

Men nu ska jag inte Àlta mera, kram till er alla och lycka till.

Svar: Hej igen ♡
Fint att du skriver igen och trÄkigt att det inte finns den möjligheten att man kan fortsÀtta kommentera i samma trÄd.Ja har inte funnit den möjligheten pÄ denna min blogg, i alla fall.
Tack för all info ang. diktering osv.
Jag tror ocksÄ att samordningen Àr ett jÀtteproblem och att personalbristen Àr det största problemet. FörstÄr att personalen gÄr pÄ knÀna och rakt in i vÀggen. Tycker att du gjorde ett bra val som slutade. De som jobbar kvar fÄr det fortsatt tufft, men till slut inser vÀl förhoppningsvis landstingspolitikerna och direktörerna det ocksÄ !
NÀr du skriver att arbetsförhÄllandena var omÀnskliga, ryser jag och nÀr du skriver om cancerpatienter som ingen bryr sig om, blir jag sÄ ledsen.
Det Àr sÄ det ser ut.
Vart Àr vi pÄ vÀg?

Tack för ditt stöd och tack för att du delar med dig ♡♡♡
Inte alla kÀnner till den vÀrld du och vi lever i.
PĂ„ detta sĂ€tt görs det möjligt och jag tackar dig för att du tog dig tid att berĂ€tta♡♡♡
Varm kram till fina dig 💕🌿💕
Paula Taxén

Niina

HĂ€lsningar,hoppas att allt blir bra.
Tusen kramar till er .
Niina i Finland.

Svar: Tack snĂ€lla du 🍂ჩ ჊ ჩ🍂Kramis till dig med frĂ„n oss 3
Paula Taxén

MH

Hej till er alla!
Denna evighetsvĂ€ntan Ă€r ju för jobbig, borde ju inte va sĂ„ i vĂ€lfĂ€rdslandet Sverige, resursen som finns och nĂ€r det Ă€r sĂ„ för er dotter Ă€r det bedrövligt. Kvarnarna mal lĂ„ngsamt, det gĂ„r ett gruskorn i det och genast Ă€r det stopp. Önskar sĂ„ av hela mitt hjĂ€rta att allt ska lösa sig. Tror er tro och uthĂ„llighet Ă€r guld vĂ€rt.

Önskar god bĂ€ttring nu! Kram frĂ„n ett vĂ€ldigt blĂ„sigt Österlen/MH

Svar: Tack fina du ♡
Ja, jag kan inte begripa varför just vÀntandet blivit som en del av sjukvÄrden.
MÄnga hinner verkligen fara illa innan man fÄr hjÀlp.
Tron Ă€r en stor trygghet och ger tröst, dĂ„ allt kĂ€nns hopplöst ♡
Utan tro och hopp, skulle det kÀnnas och bli vÀldigt tufft.
Hoppet Àr det sista som lÀmnar en, sÀgs det ju.
SĂ„ vi kĂ€mpar pĂ„ och hoppas ocksĂ„ att Caroline snart fĂ„r hjĂ€lp ♡
Varm kram till fina dig 🍂ჩ ჩ ჩ🍂
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress