Hej på er ✻💖✻  

Vet ni vad som inträffar idag?
Jo, vintersolståndet!


Och vad innebär det då?
Jo,det innebär att det idag är den kortaste dagen och längsta natten.

I år inträffar vintersolståndet precis klockan 11.44 ☾ ☼ och
därefter går vi alltså åter mot ljusare tider, därför att dagarna blir längre och längre.
Visst är väl det härligt!

Idag är det också dan* före dan* före dan* före dopparedagen.

Märkligt nog känns det som att den kom så fort i år.
Vi har inte ätit julmat, jo Torbjörn har ätit ett julbord tillsammans med sitt jobb,
men vi har ju proppat i oss lite det och det..som choklad, pepparkakor och lussebullar  
Och det känns thihihiiiiiii

Julen ska vara en fridfull och härlig tid, med lugn och ro,
men den blir nog mer och mer kommersiell på både gott och ont.
Stress är nog också ett av de mest kännbara och säkra tecknen såhär juletid.



 
 

Hoppas inte stressen har ihjäl folk.
Tycker mig se oroande tecken på det..
både i butikerna och ute i trafiken!
Herregud hur folk kör.
Ett totalt kaos är väl det lindrigaste man kan kalla det.
Folk susade förbi mig både på vänster och höger sida och mot trafiken!

Jag såg bilister som vägrade köra åt sidan, nästan körde på fotgängare,
totalstopp vilket resulterade i långa köer, stress, irritation..ja det var nästan värre än någonsin. 

Och inte var det bättre i vissa butiker.
Jag mötte ihjälstressad personal, med nerverna på utsidan och knepigt bemötande. 
Stressade människor som törnade till en med väskor och barn som missnöjt skrek ut sin 
ilska över fel julklapp.
Ojojojjj..
Ja, inte vet jag ..men det blir kanske såhär juletid, men jag önskar att människor kunde
varva ner lite grann.
Ta ner kraven.
Det blir ju liksom jul i alla fall.
Och snart är den över!
All denna stress och jäkt, vad är den värd?

Kanske blir resultatet att man känner sig både trött och slut, 
trots den efterlängtade julledigheten.
Så TA DET LUGNT!

För att lätta upp stämningen , kan ni se denna roliga filmsnutt
En skämtsam väderprognos på något som ska likna finska "typ"
Ni kommer garanterat skratta hahaaaa
Klicka på bilden eller länken under, så startar klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=h-JxuviF2bA


Här doftar det i alla fal nejlika och apelsin i en härlig kombination
Tomtar och lyktor sprider värme
Fröshusen är fyllda
Ernst Kirschsteigers smördegspizza med ansjovis är testad och avsmakad
liksom en grönsakslasagne med krispig sallad, som blev överrskande
populär både här hemma och hos våra gäster.

Det var min svärmor, hennes man och deras gulliga hund Chino, som kom på besök
och vi hade en jättefin kväll såhär innan jul ❤

Man kunde ju önska att julen fick komma utan några nya mindre roliga överraskningar,
men så smidigt får denna högtid inte gå förbi.
Nej,då.
Lagom till julafton ska Torbjörn (imorgon) op. handen
och troligen få ett vitt julpaket som tack för det!
Han har något som kallas för karpaltunnelsyndrom i båda händerna.
Det har han känt av i många år, men nu är det riktigt illa då flera viktiga nerver,
bland annat ulnarisnerven blivit påverkad. 
Så imorgon håller vi tummana för att op. lyckas 👍💗

Själv har jag pratat med min kirurg som ringt mig och jag ska invänta en remiss för 
ultraljud. Man ska föra in någon slags ultraljudsgrejsmojs in i själva stomin.
Det har jag adrig gjort tidigare, men är vid gott mod och hoppas att det inte gör ont.

Nåja, julen kommer som sagt, vad som än händer
och all julmat inklusive en lagom stor julskinka är inhandlad.
I år köpte vi en, lite över 3kg, stor rimmad raps gris.
Sen ska den in i ugnen i några timmar och därefter griljeras. 
En del äter kalkon på julafton..

Har ni några favoriter på julbordet?

Vädret ser nog ut att bli stormigt, sa de på nyheterna i alla fall och vi
får väl se om det blir en vit jul..
Snön ligger med nöd och näppe kvar här och där..men det droppar från taken,
vilket tyder på att det är tö, så nja..det blir nog si och så med den vita julen.


Hur som haver så önskar jag och min familj

💖🌿✯ 💖ER ✯
🎄💖ALLA🎄💖EN🎄💖RIKTIGT🎄💖🌿
UNDERBAR🎄💖JUL🎄💖OCH🎄💖ETT🎄💖✯
🌿💖✯GOTT🎄💖NYTT🎄💖ÅR 🎄💖✯
Lotta

Visst är det hemskt att se alla som drabbas av snabbsjukan, speciellt så här vid jul, då det verkar som de får ett extra utbrott av den. Här , precis som hos er råder frid och lugn. Maten till julbordet är på G, just nu kokas det sylta, första gången jag provar det, men det luktar väldigt gott i allafall. Håller en tumme för TorBjörn i morgon, du får pyssla om honom när han kommer hem. Mängder av julkramar till er alla, 😘 från oss alla God Jul 🎄

Paula Taxén

Hejsan Lotta❤️
Ush ja,stressen kan verkligen ta kål på allt det fina och man hoppas att
julfriden ändå får övertaget till slut🎄Jag tror att många vill hinna med allt de tänkt göra, men att tiden inte räcker till.Att planera hjälper säkert och att lära sig att gallra bland alla intryck som hela tiden väller över oss allihop.Härligt att lugnet och ron råder hos er👌🏻✨Låter mysigt att du/ni pysslar med julmaten och spännande att prova på att göra egen sylta👏🏻 Är det press sylta eller rullsylta eller är det sådan där som ligger i en form i typ gelé? Skälv älskar jag rullsylta och bad charken skiva upp 3 hg som jag fryst in i 1 hg förpackningar och sen är det bara att ta fram de dagen innan julafton😋Tack snälla för din hälsning❤️Massor av julkramar till er oxå från oss allihop🙋🏡
🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️🎄❤️

Lotta

Hej, det blir nån typ av sådan man har i en form med gelé. Har precis hackat upp köttet och väntar på att buljongen ska koka upp, så jag kan smaka av det som ska bli gelé. Blir spännande att smaka i morgon.

Svar: Ok, hoppas den blev lyckad och god :) Gott Nytt År och kramisar till dig och familjen ❤️
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress