Hejsan pĂ„ er allesammans💗

Nu Àr det verkligen inte lÄngt kvar till julafton!
HĂ€rligt eller hur :)
Lucian Àr avklarad, dock swishade den faktiskt tyvÀrr, obemÀrkt förbi.
Ni förstÄr, jag sökte febrilt, utan att lyckas,att finna nÄgot som liknade luciakonsert pÄ TV,
men det var som sagt otroligt fattigt pÄ den fronten.
Förr i tiden var luciafirandet sÄ mycket större, upplever jag.
DĂ€r jag bodde, var det en big happening!

Stadens mittpunkt, torget, förvandlades till ett minnesvĂ€rt stĂ„hej och ICA i den lilla byn, bjöd pĂ„ julbord av dess like och likt folket i Katthult vallfĂ€rdade alla byns folk, vuxna som barn, för att Ă€ta sig mĂ€tta till toner av vacker julmusik â™Ș ♫ ♩ ♬ ♭ 
År efter Ă„r, var detta nĂ„got alla sĂ„g fram emot och det var sĂ„ himla mysigt att
se allas glada och nöjda ansikten, dÄ man proppat magen full.
Det var tider det!
Kommer minnas det sÄ lÀnge jag lever.

NÄja, vi hade i alla fall vÄr egen lilla tradition med lussebullar , glögg och annan god fika.
Det hÀr ska ni prova!
Oootroligt smarrigt✿◠‿◠

Gör en deg av 
50 g jÀst ( 1 paket för söta degar)
250 g Kesella kvarg
1 tsk stött kardemumma 
2 dl strösocker
5 dl mjölk
200 g Milda margarin
1/2 tsk salt
1 g saffran ( 2 pÄsar)
ca 18 dl vetemjöl


Fyllning
Riv 100 gram mandelmassa med ett rivjÀrn och kör 150 gram torkade aprikoser i mixern
och blanda detta med apelsinzest av 
en halv apelsin och tillsÀtt 100 gram mjukt smör. Blanda ihop allting till en massa.

Garnering
Pensla med uppvispat Àgg och strö sedan pÄ pÀrlsocker

Hur man gör
1.VÀrm mjölk och smör tills det blir fingervarmt.
2.Smula jÀsten i bunke.
3.HÀll i mjölk och smörblandningen över jÀsten.. Var noga med att det Àr fingervarmt.
LÀgg en droppe pÄ insidan av handleden och dÄ du kÀnner att det varken Àr för varmt
eller kallt, sÄ Àr det perfekt.Du ska kÀnna att det Àr ljummet..kroppsvarmt..37 grader.

4.HÀll i resterande  ingredienser till degen och arbeta degen tills den slÀpper frÄn kanterna.
5.LÄt jÀsa 40 min

Dela degen i tvÄ delar,
Ta en del i taget och kavla ut till en rektangel.
Bred hÀlften av fyllningen pÄ den utkavlade plattan.
Rulla ihop, likt en rulltÄrta.
SkÀr sedan ut lagom stora bitar och gör dina egna bull-formationer och lÀgg ut de 
pÄ en plÄt med bakpÄtspapper.
Var beredd pÄ att det kan bli mÄnga bullar.

LÄt jÀsa i 40 min
Pensla dÀrefter med uppvispat Àgg och strö pÄ pÀrlsocker
och grÀdda i mitten av ugnen i 250 grader  ca 8 min eller tills bullarna blir gyllenbruna.
Lycka Till ⭐ đŸŒžâ­ïžđŸŒžâ­ïž

Juletid och julefrid , visst lÄter vÀl det hÀrligt.


SjÀlv har jag varit lite risig och varit tvungen att göra ett besök hos farbror doktorn.
Jag har nÄgot fel pÄ synen (troligtvis glasögonbyte) men dÄ jag sÄg dubbelt ett tag,sÄ
tyckte doktorn att jag skulle till en ögonlÀkare.
Man kan tydligen fÄ allt möjligt, Àven grÄstarr, fick jag veta, trots att man Àr 47.
Jag trodde man fick det nÀr man blev lite Àldre, men ja, jag börjar ju bli det sÄ.. 
Förhoppningsvis Àr detta nog endast glasögonbyte som behövs.

DÄ stomin krÄnglat, har tydligen ocksÄ blodtrycket fÄtt sig ett uppsving och jag blev lite förvÄnad
nÀr doktorn sade att blodtrycket Àr lite högt, trots att han tog det flera gÄnger.
Det var det undre trycket som var ca 94.
SÄ jag ska gÄ och ta lite nya kolesterol och Àven sockerprover.

Hmmm, jag tog och köpte oss en riktigt bra blodtrycksmÀtare frÄn Apoteket,
som man Àven anvÀnder pÄ sjukhuset, en sÄdan dÀr "Omron blodtrycksmÀtare"..för att se om detta 
var nÄgot som bara var nÄgot tillfÀlligt eller om det var Äterkommande.

Och jodÄ.. det var det tyvÀrr..

Hmm. sÄ nÀr jag talade med hjÀrtsköterskan senare i veckan, fick jag veta att detta
antagligen beror pÄ gener, dÄ vi har hjÀrtsjukdom i slÀkten.
Min pappa fick sin första hjÀrtinfarkt vid 35 Ärs Älder och
har 6 stentar och pacemaker. Min mamma hade hjÀrtproblem och min bror har fÄtt högt blodtryck.
Dessutom dog min farfar i hjÀrtinfart dÄ han var 50 Är och Àven hans bröder var hjÀrtsjuka..
Farmor var som jag stark som en hÀst trots att hon fick flera blodproppar och hjÀrtinfarkter.

PÄ min mors sida finns flera i min slÀkt som har och har haft allvarliga hjÀrtrelaterade sjukdomar
och sjukdomstillstÄnd och som Àven fÄtt op. hjÀrtat.
Min mormor var ocksÄ bÄde hjÀrtsjuk och hade diabetes. 

Jajaja, sÄ sÄ Àr det..Men jag Àr lika tuff som det stjÀrntecken jag Àr ..LEJON.
Man fÄr inte gÄ sÄ djupt i det dÀr..för dÄ tror jag man inte skulle fÄ lika kul i livet.
Visst har de utrett hjÀrtat pÄ mig med hjÀrtscint, olika sorters ultra ljud och angiografi,
och kommit fram till att hjÀrtat har för mÄnga extra slag och att jag har nÄgon form av spasm..
som slÄr till i kÀrlen.
Det Àr inte riktigt sÄsom kÀrlkramp, men nÄgot liknande.
KÀrlen lever ett eget liv och nÄgot som jag inte kan pÄverka sjÀlv sÀger doktorn.
NÀr jag var liten sÄ vart jag mÄnga gÄnger blÄ som ett blÄbÀr, sÀrskilt pÄ lÀpparna
och hÀnderna var kalla som snö.

Jag har fÄtt prova flera olika medeciner..Emconcor CHF, Ipsotin och IMDUR ..och sen har jag Suscard, ja, nÄgot som liknar Nitroglycerin med mig i fickan..

Men..ni förstÄr jag blev sÄ allergisk mot de dÀr 3 första medlen,
sÄ jag fick fara till sjukhuset med nÀsselutslag och svullnader och bÄde de pÄ sjukhuset och jag gav dÄ upp
och det har ju funkat ÀndÄ.
Nitroglycerinen funkar dock och blir nÀstan som en mindre explosion och öppnar kÀrlen snabbt,
men de har jag inte behövt ta pÄ lÀnge..
eller snarare..jag har inte tagt dem.
Varför?
Nej, jag tror att sÄ lÀnge man klarar sig utan medeciner..desto bÀttre och lÀkarna hÄller med mig.
Och dÄ jag Àr allergiker och mÄste Àta Tavegyl och har mina adrenalin sprutor,
sÄ blir det ju givetvis lite knixigare med allt.
SĂ„ ja, jag tar det som det kommer, allting.
Jag betar av det ena efter det andra med andra ord och jag tycker jag gör det bra :)

Hur som helst Àr jag i goda hÀnder och har bra koll.
Sjuk eller frisk sĂ„ gĂ„r ju livet vidare ✹💝 ✹

Desto mer glÀdjande besked fick vi dÄ vi besökte onkologen och fick svar pÄ den senaste magnetröntgen.
Helt underbart och jag kan citera det jag skrev pÄ FB.

Hej allihop💞 Idag var det dĂ„ dags för Caroline att trĂ€ffa onkologen igen.Som alltid Ă€r vi alla lite spĂ€nda och en inre oro infinner sig. Oron blev inte mindre dĂ„ vi fick vĂ€nta lite grann och alla tĂ€nkbara scenarior hann utspela sig. Men vet ni vad ...jo det blev en tidig julklapp ✹DEN BÄSTA JULKLAPP ✹man kan önska sigđŸ™đŸ»Â Magnetröntgen var OK Ă€ven denna gĂ„ngÂ đŸ™đŸ»Den gulliga lĂ€karen gav oss mycket ny information och vi diskuterade framsteg inom forskningen vilket alltid Ă€r glĂ€djande.Vi pratade Ă€ven nĂ„got jag lĂ€st mycket om, nĂ€mligen PET- kameraundersökning (positronemissionstomografi) vilken anvĂ€nds för att diagnostisera tumörer och för att följa effekterna av en behandling.Vi pratade om medicin nobelpristagarens upptĂ€ckter och hur det pĂ„verkat lĂ€karna, forskarna och sjukhuset.Vi talade om hjĂ€rntröttheten Caroline har, hennes studier pĂ„ universitetet och möjligheter till ökad fysisk trĂ€ning vilken har en stor positiv inverkan pĂ„ kroppen och Ă€ven dĂ„ man har cancer.Vi talade om kost och mycket annat och ocksĂ„ om vĂ„rt sĂ€tt att hantera denna fruktansvĂ€rda sjukdom.Att höra oss berĂ€tta om hur vi gör liv i livet, intresserade den duktige lĂ€karen som forskat om bland annat cellerna. Med ett lĂ€ttat hjĂ€rta och en glad Caroline som lyste ikapp med alla de stjĂ€rnor och ljusstakar som lyste Ă€ven i onkologavdelningarnas fönster, satte vi oss ner i cafeterian. HĂ€r kan man ocksĂ„ sitta en mĂ„ndag, lĂ„ngt bort frĂ„n forna trĂ€ningspass , löp och lĂ€ngdhoppstrĂ€ningar och Ă€ndĂ„ kĂ€nna enorm glĂ€djeđŸ™đŸ»Â Nu kan man se fram emot julen, nyĂ„r och nya mĂ„lđŸ’ȘđŸ»NĂ€r vi satt dĂ€r tillsammans och tog en fika och sĂ„g ut genom fönstret och upp mot alla avdelningar, var och en med sitt lilla fönster, sĂ„ tĂ€nkte vi pĂ„ alla de, som finns dĂ€r bakom gardinerna i sina sĂ€ngar. Ja, dĂ€r ligger mĂ„nga av de, mammor som pappor, systrar och bröder, vĂ€nner och bekanta som inte fĂ„tt den julklapp man mest av allt önskar sig nĂ€r man har cancer😱Jag ser det fönster som bĂ„de min mamma och jag kikade ut genom sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger. Hennes resa slutade i ett av dessa rum, pĂ„ onkologen. Men vi, Caroline och jag fĂ„r Ă„ter fara hem.Hem dĂ€r Torbjörn vĂ€ntar❀Tillsammans fortsĂ€tter vi att göra liv i livetâ€ïžĂ–dmjukt och tacksamt smĂ€lter vi in i folkvimlet pĂ„ ICA MAXI ..med vĂ„ra glada nyheter i hjĂ€rtat och tackar Gud att han lĂ„ter oss fĂ„ fortsĂ€tta göra sĂ„đŸ™đŸ»

Ja sÄ skrev jag och kÀnslan av glÀdje och den enorma fina responsen
vi fick pÄ det jag skrev, Àr och var helt fantastisk. 
Tack ALLA underbara ni ♡♡♡

Vad har hÀnt mer?

HÀromdagen hade vi besök av min pappa och hans fru Marita.
DÄ bjöd vi pÄ lite det och det och "det" var vÀldigt gott
Vi testade till och med med att göra Ernst Kirschsteigers prosciutto -lindade fikon.
Fikonen som legat i vin över natten..
lindades sedan med prosciuttoskinka och dÀrefter hade man de i ugnen i 10 min
Och jodÄ det var gott, som lite tilltugg.
Älskade Torbjörn ❄◠‿◠)  mös och njöt av god mat och hĂ€rlig stĂ€mning
Pappa mös under filten och ...
det tredje juleljuset tÀndes och...
granen klÀddes



Massor av klappar utdelades till snĂ€lla barn 👍✹👍
...och julsĂ„nger sjöngs pĂ„ bĂ„de finska och svenska â™Ș ♫ ♩ ♬ ♭ 
Caroline ja hon strĂ„lade ╰☆╼ჩ *✩✩✩***✩✩✩* ჩ╰☆╼ 

som den vackraste julstjÀrna 
Den vackra vita julstjÀrnan med den söta krukan fick vi ocksÄ av pappa och Marita
☆*◩.☆‱💖.*`*‱Och nu önskar jag er ALLA.☆☆*◩.☆‱💖.*`*‱.☆ VARMA JULKRAMISAR ☆☆*◩.☆‱💖.*`*‱.☆
tills vi hörs igen ☆*◩.☆‱💖.*`*‱
Longevity - en blogg om hÀlsa

God Jul

Svar: Åh tack sĂ„ jĂ€ttemycket 🌿💗♡💗♡🌿God Jul önskar jag dig med och ett GOTT NYTT 2017!!
Paula Taxén

SusanneđŸ˜»

Hej fina PaulađŸŒčđŸŒčđŸŒč
Vilken lycka för er att allt ser bra ut med Caroline.

Önskar er en skön helg
Kramar frĂ„n SusanneđŸ˜»

Svar: Tack, snĂ€lla Susanne ❀Detsamma önskar jag dig och din familj
och sĂ€nder en stor kram frĂ„n oss alla❀j❀❀
Paula Taxén

Nina

Jag önskar er en mysig, fridfull och varm GOD JUL och ett hĂ€rligt GOTT NYTT ÅR ❀

Svar: Åh, tack sĂ„ jĂ€ttemycket Nina ❀Det vĂ€rmer bĂ„de i hjĂ€rtat och i sjĂ€len att fĂ„ sĂ„ fina
kommentarer och hĂ€lsningar❀
HjÀrtligt tack!
Önskar Ă€ven dig och familjen en fantastiskt vacker och jul och nyĂ„r
men mĂ„nga fina stunder som blir till oförglömliga minnen ❀❀❀
Kramar frÄn oss allihop!
Paula Taxén

MH

SÄ fina foton pÄ er, Caroline Àr en strÄlande stjÀrna och du Àr sÄ fin sjÀlv ocksÄ. Det Àr inte lÀtt alla dessa trista sjukor och Äkommer men jag hÄller med vi lejon vi fÄr kÀmpa. Har ocksÄ haft en del extraslag sen jag hade en ökning av cortisonet, tydligen kan den trigga pÄ det. Alla har det men kÀnner inte av det, ofarligt sa lÀkaren.
Önskar dig och familjen en fridfull jul och tack för din blogg.
Kram/MH

Svar: Tack snĂ€lla du ❀Nej trista sjukdomar kan gĂ€rna hĂ„lla sig borta, de gör ingen nytta,
bara skada.Men, det Àr bara att kavla upp Àrmarna och kÀmpa.
SjÀlv Àr jag allergisk mot kortison och förstÄr precis hur jobbiga
biverkningar det kan ge.
Hoppas att du ÀndÄ fÄr en fantastiskt hÀrlig jul och ett super BRA nytt Är!
Massor av kramar till dig ❀❀❀

Paula Taxén

lenamamsen

Vad underbart att allt var bra med CarolineđŸ˜â€ïž. Nu hoppas vi pĂ„ att du ska fĂ„ bli bĂ€ttre fina Paulaâ€ïžđŸ˜. Fina bilder som alltid pĂ„ fam och hemmet. Önskar dig och din fina fam en God Jul och Gott Nytt År. Styrkekramar till er frĂ„n Lena med fam.

Svar: Tack snĂ€lla underbara du❀En stor varm julkram till dig och familjen och jag hoppas att det nya
Äret bjuder pÄ massor av roliga och spÀnnande hÀndelser som ger
mysiga och fina minnen ❀❀❀
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress