Hejsan allihop 🍂ღ ღ ღ🍂
Idag vaknade jag av att Caroline pysslade i köket. 
Och titta vilken överraskning hon kom med 👍✨👍
Knaprade i mig alltihop i lagom lugn och fin takt, så att jag hann tugga mellan varven.
Annars har jag en ful ovana att nästan tappa kaffekoppen ner i halsen hahaha.
Sveper med andra ord allt på en gång då jag är hungrig. 
Men nu är det slut med det och jag tar små tuggor och även mindre mat.
Carolines portion var dock ganska stor
Jag har som jag tidigare skrivit problem med bland annat stomin 
och tarmen har vikt sig likt en märla och det är lite krångligt.
Så jag hankar mig fram och har som vanligt blivit expert på olika lösningar.
Allt går så länge man slipper op. bordet!
 
Jaja, nog om det.
Ute hör jag fåglar kvittra och förhoppningsvis blir de stammisar här
och hittar varsitt hus att bygga bo i liksom de gjorde förra året.
Då fick vi njuta av en fantastisk operett på morgnarna ♪ ♫ ♩ ♬ 
 
Tassar runt och tar en titt på doftrankorna och ser små vita blomknoppar kika fram. 
Längtar verkligen till att de ska slå ut för doften är helt underbar ✿◠‿◠
Likaså är det full fart på orkidéerna. 
Som blommar vackert och länge. Tror att de blommar om och om igen, hemma hos oss.
Blomma, ja det hoppas jag det gör ute i trädgården också ,när det väl är dags.
Såg små lökar titta fram ur jorden igår.
Så nu finns det hopp! Våren är på väg och det brukar gå undan när det väl sätter igång.
Snart fylls alla rabatter av krokusar , narcisser och tulpaner, om inte sorken hinner tugga i sig de.
Men jag har strött ut kaffesump, och blodmjöl och ska också ställa ut de där surrande apparaterna snart, ni vet de som skrämmer bort sorkar och annat. Kaffesumpen spar jag i bruna kompostpåsar, ja ni vet de där bruna, som man får från affären och så strör jag ut sumpen i rabatterna. De sägs vara bra för att hålla sniglar och harar borta, liksom att det är en bra jordförbättring. 
Full fart är det också i Carolines frösödd av paprika.Nu är det 31 pantor som sticker upp av 48 satta frön.
Eller ska jag gå och kika .. Det kanske hänt något sen igår..
One moment please..
 
Jodå, på en dag , ja, till och med under en natt har de små plantorna som liknar små vindkraftverk,
ökat till hela 40 st!!!
Och nu är det bara 8 st frön kvar som ska gro.
Häftigt eller hur!
Riktigt kul! 
Och ni som vill prova detta kan lätt göra det genom att krafsa ut lite frön ur paprikorna och tomaterna
Sen förvarar ni de i tex i ett kaffefilter
Enkelt och spännande 🌿
 
Själva byttorna ni sår i kan vara i vad som helst.Toalettrullar, äggkartonger, ja i vad som helst.
Några hål i botten måste man dock ha. Sen fyller ni på med jord till 3/4 .
Blomjord eller yrkesodlarjord (vilken är 10kr dyrare per påse, men värd varenda krona)
och så strör ni såjorden längst upp, alltså bara till 1/4 och vattnar med blomspruta och ställer någonstans där solen kan titta fram. På kontorsbordet, i vardagsrummet, köksbordet eller ja vart ni vill.
Sen är det bara vänta och se!
Läste också någonstans att man kan föröka rosor.
Det här kan man göra på lite olika vis så det måste vi ju prova.
Vi gjorde nog inte exakt som filmen som vi hittade på Youtube visade, men ungefär.
Vi ska ta andra sticklingar senare. 
Alla rosor ska tydligen funka, så vi tog en stjälk utifrån som brytits av och så snittrosorna
som nästan vissnat ner på vardagsrumsbordet.
Sen klädde vi på en soppåse över alltihop och gjorde lite hål i och ställde undan den i tvättstugan
på ett av borden. Nu får vi se vad som händer om det händer något :))
 
Javisst och slutligen tänkte jag berätta att min 69 åriga pappa ska få en pacemaker inopererad idag.
 
 
Denna operation har ju blivit väldigt vanlig nu och görs oftast polikliniskt. 
Med andra ord åker man in till thorax på morgonen och sen får man åka hem samma dag
om allt funkar bra.
Dagen innan op. görs alla prover och förberedelser och på själva op. dagen är det bara att invänta sin tur.
Pappa har sedan tidigare 4st inopererade stentar i kärlen, så jag hoppas verkligen att op. lyckas och att pacemakern ska fungera bra.
Läste att Ingvar Oldsberg också fått en pacemaker nyligen,
men att hans tyvärr inte fungerat, då den var trasig!
Läste i tidningen att man då valde att operera in en ny pacemaker på en gång
och tydligen så lyckades det bra, då han syntes i Bingolotto häromveckan 👍🍀🍀🍀👍
Låt oss hoppas och be att min pappa, Ingvar och alla andra får leva länge och ett bra liv,
vilka åkommor man än drabbats av.
 
 
Kramis från lilla mig K❤️R❤️A❤️M❤️ 
 
 
Nomy

Vackra Paula du inspirerar min värld så högt! Vad jobbigt med jag tarmen hur går det? Har du tips? Min mage är så trög så det blur problem vid tömning och vidriga bollar där bak haha får skratta åt eländet. Kram bästa Paula! 😘❤️❤️❤️

Svar: Hejsan Nomy ✿ ღ ღ ✿ ღ ღ
Tack vad gullig du är!
Tarmen är ett helt kapitel för sig och knepig att
både förklara och leva med. Men jag gör ett försök.

Jag har bindvävsproblematik och har fått genomgå alla möjliga op. Med min tarm har jag egentligen aldrig haft problem med, men då bindväven varit för svag, så har jag haft enorma svårigheter genom åren. Bindväv finns överallt i kroppen och jag har en ärftlig försvagning. Då bindväv inte fungerar såsom den ska, kan man få massor av olika problem, liksom jag fått och fick. Jag har stomi , inte av den anledning att jag haft problem med tarmen, den fick jag för att en annan op misslyckades. I ditt fall är det svårt att råda, då vi alla är olika, men som ett svar på din fråga kan jag säga att jag tycker att du först och främst ska boka tid till en läkare om du haft dessa besvär en längre tid och att de är återkommande besvär eller om de förändrats eller blivit värre.. I de allra flesta fall är det inget allvarligt, utan läkaren kan ge råd om vd som behöver göras eller om man behöver gå vidare med någon undersökning tex koloskopi eller om du behöver tarmreglerande medel. Du kan själv prova att dricka mer vatten och tillföra mer fiber i form av frukt och grönt och fiberrikt bröd. Försök också lugna magen under en period med mat som inte är så förstoppande. Anledningen till varför jag tänker mig att det är bäst att gå till en doktor är att det kan vara så att man också kan ha en sjukdom som ligger bakom sina besvär. Förändrade toalettvanor bör alltid kollas upp. Slem eller blod,kan tyda på irritation av slemhinnan. Man kan ha divertiklar, förträngningar osv . Då du säger "bollar där bak", låter det som utbuktningar eller sk. hemorrojder. Dessa kan bli väldigt smärtsamma och även inflammerade. Du kan också ha drabbats av rectocele, där ändtarmen trycker nedåt och försvårar tömningen. Detta kan åtgärdats med kirurgi. Men som sagt, det är nästan omöjligt att råda,då det finns en mängd olika tillstånd man kan ha och det känns fel att ge de enkla svaren. Hoppas att mitt svar ändå ger dig lite idéer om vad du kan tänka på och vore jag du skulle jag beställa tid till husläkaren. Önskar dig allt gott och ett stort LYCKA TILL!! K❤️R❤️A❤️M❤️ från lilla mig
Paula Taxén

Anonym

Har du tips på hur jag ska få doftrankor att blomma om? Mina är bara gröna men inga nya blommor vill komma. Har tyvärr inte så gröna fingrar 😊

Paula Taxén

Hejsan Anonym🌸
Doftranka kan vara lite knepig men om den är grön då finns det hopp👍Våra står i köket i öster och söderfönster .Vi har väldigt varmt då vedspisen eldas på ordentligt så man får vattna ofta .Annars är det nog så att doftrankan bör vattnas när jorden är torr men bör inte torka ut helt .Vi har inte kalk i vårt vatten och det är bra då dessa blommor gillar kalkfritt.På vår och höst kan man ge lite vanlig blomnäring.Prova byt plats till ett öster eller söderfönster och vattna med kalkfritt vatten. Du kan koka upp vatten och låta det stå över natten så blir det bättre kvalité om du har mycket kalk i ditt vatten.Önskar dig verkligen lycka till🍀🌿🌺🌿🍀Kram från lilla mig

Elisabeth

Härlig frukost, gulligt av Caroline att fixa den till dig. Ser så gott ut. Mums!
Våren på gång, många blyga knoppar som tittar upp och som gör sig beredda att glädja oss. Härliga tider väntar.
Inga stora odlingar här inte, bor i lägenhet, tyvärr säger jag ´som gärna skulle vilja ha en trädgård, tack och lov säger min käre man som inte gillar trädgårdsarbete. Men nöjd är jag ändå för jag har min lilla odling, ärtskott, roligt och så gott. Växer så det knakar.

Idag håller jag tummarna för din pappa, det kommer säkert att gå bra. En nära bekant har nyligen gjort samma operation vad jag förstår, gick så bra och han mår strålande nu, så kul.

Soliga och varma kramar till dig och din lilla familj!
Elisabeth

Svar: Verkligen jättegulligt`.`•.☆ 💕👍💕`•.☆Tycker det låter mysigt och gott med ärtskott och kul att
de växer så bra!
Det kul att se sin egen lilla odling titta fram.
Tack för din omtanke.•*✿ Pappa mår bra och tycker det är
skönt att ingreppet nu är gjort.
Fint att din bekant också mår bra, det är alltid härligt när
ett bekymmer man har kan lösas och att man sedan kan fortsätta leva.
Tack så jättemycket för det soliga och varma hälsningarna ✿❀❁
Önskar dig detsamma och en jättefin helg ღ ღ Stor kram ღ ღ

Paula Taxén

MH

Var lite sen jag skrev i bloggen, men dock inte bortglömd. Tiden och livet kommer mellan, miste min bror i januari, haft jobbigt med ledvärken, magsjuka, men ett guldkorn i går vårt sjätte barnbarn, underbart.

Som alltid njuter jag av dina fina foton, de är så vackra. Och du kämpar på Paula, du har energi och glädje trots ni har bekymmer, dottern din är en pärla i era liv.

Fortsatt fin helg från/MH

Paula Taxén

Hej fina MH 💕🌸💕
Funderade faktiskt över om det hänt dig något👼Vad sorgligt att läsa att du förlorat din bror😢Sänder en riktigt varm kram från mig och min lilla familj till dig❤️❤️❤️och beklagar sorgen och tänker på dig❤️❤️❤️Finns inga ord till tröst för sorgen ja den kan alla förstå ändå.Hoppas du när den tiden kommer kan se tillbaka och glädjas åt alla fina minnen ni haft tillsammans 😇🙏💕för dessa försvinner inte och kan aldrig tas ifrån en💗Läser också om att du har ledvärk och även magsjuka😢Vad kämpigt, allt på en gång.Tänk om våren kunde komma så att värmen fick göra sitt.Den här snön och kylan är man verkligen less på.Finns det något som kan lindra ledsmärtorna.Tänker mig sådana värmekatter och nallar man kan köpa på bland annat Hälsokost och Life kedjor eller beställa på nätet.De lägger man i micron och sen när de är lagom varma kan man lägga de där man har ont.Brukar själv göra det nämligen👌Läser vidare om att du fått ett sjätte barnbarn och det är väl helt underbart och vi säger GRATTIS till både dig och familjen 💕🌸💕De är ju så underbara de nyfödda och doftar så gott💕💕💕Här kämpar vi på och , det går det med.Man får beta av det ena efter det andra , men varje dag för ändå med sig något nytt och ofta spännande👍Just nu är det lugnare med stomin och det gläder mig verkligen🙏Caroline ja hon är som en liten sol hela hon☀️Nu ser vi fram emot mars och det innebär ju att våren inte är långt bort👏Massor av kramar till dig och tack snälla du för din fina kommentar❤️Önskar dig allt gott på jord🍀

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress