Hejsan 💕 
 
Tänk så härlligt det är ute!
Så mycket fjärilar har jag nog aldrig sett som i år.
 
 
Känner ni igen några? 
Visst är de väl vackra ღ✿Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ✿ღ
 
I trädgården mognar och frodas äpplen,grönsaker, kryddor 
och likaså börjar krusbär och hallon bli färdiga.
Och jordgubbslandet levererar som aldrig förr!
Trodde det var kört ett tag, men de tog sig riktigt bra trots spottrips och annat som härjat.
Lite hönsgödsel och regn gjorde susen, trots att det är skördeperiod.
Man ska nämligen inte gödsla under tiden jordgubbar mognar, utan man gödslar när jordgubbarna gett
sin skörd.Ofta på hösten och då växer sig plantorna starka till nästa år.  
Det sägs att om man gödslar vid blomning och skördetid så går näringen ut i bladen och skörden uteblir.
Ja, hur det är med det där vet jag inte.
Nu ser blad och jordgubbar i alla fall fina ut igen.
 
I en trädgård kan man aldrig få för mycket blommor.
Vi har därför inhandlat lite nya rosor..som tex. dessa -->
 
Romance är en rabattros eller buskros och doftar helt underbart.Blir ungefär 1,5 m hög och
får stora vackra rosblommor vilka blommar långt in på hösten.
Den är så vacker och har precis i skrivande stund fått två nya knoppar.
 
Schneewitchen de vita / vi köpte 2st .. doftar  helt fantastiskt och blommar även de ända in i oktober.
Det är en rabatttos och dessa planterade vi framför staketet. 
Så nu får de göra sällskap med de andra vita rosorna , bland annat
Katarina Zeimat och Pascali och så växer där lite lila nepetor.
Drömmen är att en dag få gå och plocka en bukett snittblommor.
✿❀❁•*¨✿❀❁•*¨`*•.✿❀❁•*¨`*•✿❀❁•*
 
Då sommarblommorna nu blommat ut, kan man med fördel klippa ner de
och många gånger hinner de då blomma en gång till.
Nu kan man även passa på att ta frön, skott, sticklingar och rotskott.
På så sätt förökar du din trädgård "gratis"
Eller så kan man plocka taklökar och sprida ut dem och så blir det såhär fint. 
De växer hejvilt och bildar nya små lökar hela tiden och tar man dem och lägger ut de någonstans
ja, där man vill ha de, så har man snart en vacker taklöksrabatt.
 
Sen kan man passa på att göra lite fynd också.
 
Som dessa söta "fan scarlet röda lobelia "..
Det ska vara perenner..men det får vi se. 
Vi köpte 4 st och rabatten utanför köksfönstret börjar nu få en fin blandning av blommor som blommar  
både på försommaren och därefter. Så i denna rabatt finns nu bland annat rosor som Ingrid Bergman och Polstjärnan,fingerborgsblommor, prästkragar,nepetor, vita löjtnadshjärtan, höstflox, alunrot,
fänrikshjärtan,pioner bergsklintar,hampört, penséer,någon kantväxt som jag inte minns namnet på
och olika tulpansorter och andra vårlökar. Det fanns även astible och vit storklocka och olika liljor som vi planterade för 3 år sedan..men de knaparade skogens djur i sig.
 
I andra rabatter blommar det också..
Den nyinköpta gula dagliljan som jag skrev om tidigare har nu blommat klart
och blommar gör istället denna daglilja i en lite mer orange ton.
Riddarsporrar, rudbeckior, hässleklockor,hortensior med mera syns också komma.
Även stockrosor, klotlökar, praktlysingar, flox och dahlior blommar vackert..
Fackelblomster, astrar i olika storlekar,rosenstavar och massor av annat.. 
Vi har otroligt mycket blommor inser jag nu och många rabatter hahahaa 
 
Ser ni rosen där i mitten?
Den liksom den här är en riktigt överraskning som vi, särskilt jag,följt i 3 år.
Vi har varje år klippt ner dessa rosor helt vid roten och så har de fått
kämpa sig tillbaka och nu, äntligen, så ser man knoppar..på rosorna.
Det här förstår ni, är rosor som fanns då min makes farmor, Emilia,bodde i huset en gång i tiden.
Kanske fanns rosorna även innan, då Emilias pappa Ernst bodde här
eller kanske till och med när Ernst pappa bodde här.
Dessa rosor och kaprifolen är de enda blommorna som finns kvar här sedan den tiden.
Tänk er att se dessa rosor blomma igen!!!!
Det tycker vi är coolt.
Nu ska de få ordentligt med växtnäring och förhoppningsvis utvecklas de till vackra rosor
som kanske kan klättra lite på spaljéerna. Följer med spänning hur det går.
Förra hösten planterade vi också en himla massa REA -blommor.
Denna vita riddarsporre är en av de och den rosa blomman där bak
kommer jag inte ens ihåg vad den heter
Men det är en perenn och jag tror att det är någon sorts näva, men minns tyvärr inte namnet.
Kanske någon annan som vet?
 
Ja det är härligt när allt blommar så fint.
Ett tag när sommarblommorna vissnat ner och innan regnet kom, så såg det lite torrt och tråkigt ut,
men nu när alla rabatter är så gott som rensade, så ser det fint ut igen
och nästa omgång blommor får ta fart.
Nu är det bara att luta sig tillbaka och njuta. 
 
Lite trädgårdskonst i form av vackra växtstöd som finns att köpa på Clas Ohlson
Nu inväntar jag bara att de franska blåmunkarna, astrarna, new dawn rosen, vita rudbeckiorna, lavendel, flickögon,borstnejlikor med mera ska slå ut i full blom.
Full blom är det i alla fall i växthuset och det växer så att vilostolen, tidningskorgen och planteringsbordet
har fått flyttas hit och dit flera gånger för att få plats ✿◠‿◠) 
Ser ni förresten den söta blomvagnen.
Det är gulliga Caroline som gett mig den i tidig födelsedagspresent ♡ Jag älskar den!!
Och jag älskar dig hur mycket som helst också min vackra dotter ღ ღ ღ
Hortensian passade helt perfekt in i blomvagnen..
 
Och här ser ni hur en paprikablomma ser ut  ( den vita) och gurkblommor ( de gula)
plus lite foton på olika tomater.. Det blir hur mycket tomater, paprikor och gurkor som helst
och i  många olika former och sorter.
Och tittuuut!! Sådär ser det ut när de första paprikorna tittar fram. Visst är det häftigt!!
Det ska bli verkligen bli kul att se vilka sorter som kommer. Spetsiga , gröna, gula, röda...  
Ett tips : Har ni nässlor, ja då kan ni låta några följa med i vattnet när ni vattnar era blommor och grönsaker.
Nässlor innhåller mycket bra ämnen och är ett enkelt sätt att gödsla sina plantor med.
Läste på nätet att brännässlan är vår mineralrikaste grönsak och innehåller 70 olika näringsämnen.
Den som vill läsa mer om hur nyttig brännässla / nässelpulver är, kan läsa här
 
Javisst och så detta med hur det känns att träffa sina klasskompisar, vilka man gick i samma klass
för nästan 30!! år sedan ♡♡♡
 
Underbara Sue och Inga-Lill (¯`✿´¯) (¯`✿´¯)(¯`✿´¯) (¯`✿´¯)
 
Det var verkligen en märklig känsla att träffa dem samtidigt som det var så otroligt roligt.
Den här dagen var en av de bästa på länge.
 
Ni förstår, Inga-Lill och Cecilia ( som tyvärr inte kunde komma)
dem träffade jag en stund i Uppsala förra året, men nu fick jag även träffa Sue.
Man försöker minnas och tänka efter hur det var och hur var och en såg ut och vet ni vad,
ni såg lika fina,vackra,gulliga och snälla ut nu som då.
Det var så skönt att ni var precis lika underbart lättsamma,
älskade att skratta, var så kloka,varma och ödmjuka.
Jag älskar verkligen sådana människor och jag är otroligt lyckligt lottad
och tackar för att ni berikade min dag och mitt liv.
Det var som att vi träffats igår.
Det är underbart och jag la mig med ett brett leende och somnade så lycklig.
Önskar verkligen att vi kan ses snart igen ♫•*ღ •*✿ 
 
Och nu är jag trött som en gås 
 
 
 
 
 
 
 
Sedan jag hade en fästing bakom örat har jag faktiskt varit väldigt trött.
Lite ont här och där..men det värsta är nog tröttheten.
Mer trött än någonsin.
Lite diffus huvudvärk ,men inget märke av fästingen, mer än knölen där den satt.
När Torbjörn hade Borelia var han också väldigt trött.
Hoppas jag inte fått det i alla fall.
Nåja får försöka sova mer och längre och hoppas på att det ger sig med det.
Ibland kan ftydligen ästingar ge lite olika besvär och symptom,
men det behöver inte utvecklas till Boreila och TBE,
så det är kanske något sådant jag har fått.
 
✿ ღ ღ Stor kram på er allihop ღ ღ ✿
 
 
 
 
 
Anonym

Hej läser din och Carolines blogg. Ni verkar vara sånna fina människor! Tänkte höra om och vad du jobbar med? Du verkar otroligt kunnig vad gällande växter och blommor så tänkte Florist måste hon väl ändå vara ☺

Svar: Hej du anonym :)Nej någon florist är jag då inte men hela familjen är väldigt intresserad av blommor och växter och det har även jag varit, sen jag var liten. Man lär sig med tiden om man är intresserad. Caroline kan bland annat alla namn på fåglarna och dess läten. Naturen är en rikedom och att vistas utomhus är underbart när det är fint väder. Jag har jobbat på lite olika ställen. Både inom resebyråbranschen när jag var yngre och inom sjukvården. Så var det med det 👍Kramis från lilla mig
Paula Taxén

Anonym

Dessa vackra blommor😍 Wow 😍 Hoppas att det är en tillfällig trötthet 😊 Många bamsekramar till dig och din fam😍😍😍

Svar: Åh, tack fina du ✿ღ✿Ja, jag tror faktiskt att det börjar bli bättre.Fästingar är så läskiga och här finns det hur mycket sådana som helst..tyvärr.
Mega-bamsekram till dig och till din familj med 💕 ✿💕 ✿💕
Paula Taxén

lenamamsen

Glömde skriva avs 😂

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress