Hej på er 🤗
 
Häromdagen var det Finlands självständighetsdag (den 6 dec.) och just i år firade Finland det för 100 :ade gången 🇫🇮💥🎉🥂❤️🎊
Flera länder och nationer hedrade Finlands 100 års dag 
genom att vackert lysa upp speciella turistmål.
Även vi firade detta, då ju jag är född i Finland.
Många kända skådespelare och artister, däribland Lisa Miskovsky har finsk påbrå och det känns så fint att så många i Sverige och även länder världen över, väljer att fira och hedra Finlands 100 års dag.
Bussar hade den finska och svenska flaggan vajandes på framsidan och affärer sålde finska flaggor och ballonger med mera.
Jag minns Finland med stor värme❤️
Somrarna hos farmor och mormor och morfar.
Besök hos mostrar och morbröder och den där speciella 
doften av nybakat bröd.
Rågbröd och munkar som landade i perfekta rader, trots flygturer,till andra sidan av bordet, när morbröderna eller mostrarna satte igång med baket 😊
Jag minns det spännande kräftfisket på natten,
då man sakta rodde ut och bara lyktorna och månen lyste upp den vackra Ojajärvi sjön✨
Jag minns kaffekorgarna som packades fulla då vi barn hjälpte till med sådant, när höet skulle hässjas.
Stickiga stråna som stack till under sommarsandalerna
och höet som doftade sommar och känslan av spänning när man fick sitta högst upp på hölasset.
Jag minns morfar när han pysslade om jordgubbarna och 
mormors silkesgrå långa vackra hår, som jag fick kamma och sätta upp i en fin söt knut.
Jag minns också hur naturligt det var att mjölken ställdes i stora mjölktunnor vid vägen för att sedan hämtas av något bolag och kossor som gav en varm gräddlik mjölk som serverades till maten.
Varje sommar längtade jag till att se alla mina kusiner,sommarkompisar och små söta kattungar som ju fanns runtom i byarna.
Bastubad och korvgrillning blandat med massor av kärlek och mycket finsk musik 🎼
Sommarvarma bad i gyllengula sandgropar och cykelturer 
på rangliga cyklar, men som ändå klarade 3st.spinkiga glada ungar,på äventyr.
En satt där den skulle,en på styret och en på pakethållaren🚴
Jag minns också Finlandsbåtarna och alla 
mysiga rastplatser med äkta finsk "possukahvit"
Ojojoj, så mycket underbara minnen jag har❤️❤️❤️
Tack Finland och alla mina underbara släktingar för dessa minnen😍🙏🏻🇫🇮🙏🏻❤️🙏🏻🇫🇮🙏🏻🌟❤️🙏🏻🇫🇮😍
 
Ja,livet det fylls hela tiden med minnen och så länge livet får fortsätta,fylls också minnena på.
 
Ett minne bland många andra,lär bli vår busiga hund,som återigen varit i farten😬
Ser ni,hur den högra fågeln ser ut😂
Fire hade hittat den och trodde nog det var en leksak och 
tydligen tyckte han väl att den behövde rengöras🤣
Han hade i alla fall nästan slickat av fjädrarna på en av de vackra fina prydnadsfåglar jag köpt😬😵
Här har ni honom,den lilla sabotören.
Nåja, efter ivrigt blåsande och vevande med hårtorken lyckads jag till sist faktiskt få till fågeln igen och alla pärlor han tuggat av, limmade vi dit igen👍🏻
Och till slut satte jag de på ett lite tryggare ställe😉
Ja,på bordet,ska han väl ändå inte hitta fåglarna🤣
 
Vad har hänt mer?
Jo, Torbjörn har fått sina nya hörapparater och han är faktiskt glatt överraskad👏🏻
För det första är de mycket bättre än de förra,både bekvämare,syns mindre och sitter bättre.
Och för det andra, det bästa med allt,
så hör han bättre👌🏻✨
 
Skulle vilja rekommendera de som har problem med hörseln att göra ett hörselprov.Det kan man göra på någon av alla de hörselkliniker som finns ute i landet.
Det är nämligen gratis!
Sen har landstingen olika avtal med dessa hörselkliniker och beroende på hur avtalen ser ut, ligger det sen till grund för vad man betalar för sin/sina hörapparater.
 
Det är väldigt,VÄLDIGT vanligt att många skäms över att de måste bära hörapparater och låter därför hörapparaterna ligga undangömda i någon låda.
Tänk så dumt!
 
Förr var hörapparater stora och klumpiga och satt knepigt i öronen och fungerade allmänt dåligt med olika biljud osv.
Vet också att en del tycker att det liksom tjuter i öronen och att det på så sätt blir jätteobehagligt att bära hörapparaterna.
Men, nuförtiden har dessa apparater utvecklas något helt otroligt✨Så,ja,gör ett besök hos en hörselklinik och kontrollera om din hörsel försämrats.
 
Och såsom det är med allt annat här i livet, så ju mer upplysning och information som ges och ju fler som vågar bära sina hjälpmedel, desto bättre 💪🏻
 
Japp och så ringde min doktor och berättade att jag skulle komma till en dietist som ska lära mig allt om histaminintolerans och histaminfattig kost.
Jag ska föra dagbok över allt jag äter😲och alla reaktioner jag får.
Har nämligen fått ,som jag nämnde tidigare konstaterat att jag har DAO, via blodprod.
Jag har bland annat inte det enzym som kan bryta ner histamin och det betyder... enkelt förklarat att jag inte heller kan fixa de allergireaktioner jag får, då jag inte har det enzym som krävs.
Så, vad gör man då?
Jo, man kan testa att äta mat som innehåller mindre histamin och även tillföra detta enzym som fattas till kroppen för att den på så vis förhoppningsvis kan producera lite sådant själv.
Sjukhusen har idag inget sådant medel, men överläkaren berättade att det finns ett medel som man kan köpa via ett företag på nätet som gett en del hjälp och det medlet heter Daosin.
Det kommer inte att hjälpa de andra allergierna jag har mot tex. antibiotika och annat ,men hon tyckte att jag kunde prova och se om det hjälper någonting i alla fall.
Om jag tål det eller vet vi ännu inte,då jag ju är allergiker och jodå det är inte billigt heller.
30st tabl. kostar kring 300kr med frakt😵
Och man ska ta ca 2 tabl per dag plus att jag äter 1-2 tabl Tavegyl varje dag,annars vore jag död för länge sedan och så Adrenalinsprutorna, som givetvis hänger med överallt.
De kostar ca. 400kr/st
Och uppepå allting, så köper jag alla mina stomiprodukter och ja, sen ja, sen får man harva sig runt resterande månaden bäst man vill och bäst det går🙃
Javisst, inte är det lätt att vara sjuk inte och plånboken jo, den blir snabbt tunn, när man stegar ut från Apoteket.
 
Nåja, livet det tuffar på.
Frisk eller sjuk och jag får hänga med🙏🏻
Jag är en hopplös optimist och kastar in de nya uppgifterna jag fått i ryggsäcken, tillsammans med allt annat jag redan har och vet och kämpar på.
Ingen får ju mer, än den orkar bära,sägs det.
 
Från köket kommer i alla fall ljuvliga dofter och idag blir det fina köttbullar av rådjur blandat med fläskfärs som är lite fetare, så att det inte blir så torrt 😋
 
Och nu säger jag hejs svejs tills vi hörs nästa gång❤️
 
Niina

Förstår int varför mitt namn kom fram på komentetaren.
Men sköt om dej och din famlij.
Natti .natti ,ötyä.

Anonym

Hei.
Hur kom det sej att du flytta till Sverige.
Ett fint inlägg du skrivit.
Kom just hem från nattskiftet men kollade ändå igenom de rutiner jag har.
Sov gott. Natti ,Natti som vi säger här med min kaveri.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress