Hejsan allesammans ♡♡♡

Ja, nu har skid -VM i Lahti nästan tagit slut och jag har varit en av de som faktiskt följt det ovanligt mycket. Vilket härligt VM det varit och så mycket spänning. Mer vurpor än vanligt, tror jag det också varit, men vilken kämparinsats skidåkarna visat. Det är verkligen tjusningen med all sport, att det är så omöjligt att förutse vad som kommer att hända.
Inga medaljer är liksom givna, utan det krävs intensiv kamp och plötsligt kan också oförutsedda överraskningar hända, precis när som helst. Det handlar verkligen om att inte ge upp, utan komma igen.
Tänker bland annat på Iivo Niskanen, som kammade hem guldet till Finland, inför hemmapublik.
Så grymt bra gjort och det var härligt att se. Vilken revansch ✨👏 ✨👍

Javisst, och här hemma är det vackert vinterväder, precis som i Lahti, 
trots att det för någon vecka sedan såg riktigt vårlikt ut och nyckelpigorna hade vaknat till liv.

Fåglarna har också vaknat och letar boplats i de nya holkarna vi satt upp.
De äter och trivs och det är kul att följa dem och även passa på att ta några foton.  

De har inga problem med att äta ur talgbollar och fågelhus, som vi placerat ut på flera ställen.

Och de har ett litet samarbete har vi märkt. De frön hackspetten tappar, mumsar fasanen i sig.
Hackspetten i arbete

Hahahaaa
- Finns det något kvar ? tycks hackspetten fråga sig.

Fasanen äter inte bara frön, utan den krafsar även runt i rabatterna och det är vi inte lika förtjusta i. Men, visst är de otroligt vackra i sina färgglada dräkter. Tänk om de kunde låta lika vackert också ! 

Den ser rätt så mätt ut, tycker jag

Och det gör hackspetten med ❀◠‿◠) 

Ute är det som sagt vinterväder i alla fall just nu, men det är verkligen omväxlande och det slår om fort, så att det helt plötsligt blir töväder.

Då kan man passa på att kika runt lite i  trädgården och ibland hittar man små överraskningar, såsom den här julrosen som planterades för något år sedan. Den härstammar från någon julgrupp tror jag.
Då det är ett tag kvar tills tulpanerna tittar fram i rabatterna, ja, de brukar kunna kika fram i slutet av mars, så får man njuta av de man köpt eller de Torbjörn brukar köpa❤️ Det finns så otroligt många sorter och de är vackra allihop. De här vita tycker jag är så himla söta.

Vackert är det även med rosor, såsom de som Caroline fick i födelsedagspresent.
Visst är de underbara och särskilt den på bild och därför tänkte vi att den där sorten måste vi ju prova att spara stjälkarna på och försöka sätta att gro. 

Sagt och gjort! Ett tips är att helt enkelt klippa  ca 15 cm långa stälkar av de rosor som torkat ja, de blommor som vissnat. Istället för att kasta de, klipp av ett snitt nertill och upptill (spara två bladpar längst upp) 
Sen stoppar du ner stjälkarna i jord och ibland vissnar bladen. Det gör ingenting, de kastar ni bara bort .Vattna lätt och sätt på en avklippt petflaska över krukan. På så sätt har man fått ett enkelt litet minidrivhus/växthus.
Ta av korken då och då och lufta.

Vad har hänt annars?
Jo, den 21 februari sådde vi paprika,aubergine, gojjibär och kronärtskocka.


Vi hade både sparade frön från våra egna paprikor vi skördade förra året, men även några köpta.
Vi sådde också primula,akleja, jätteverbena, penséer och andra vintersåddsblommor.

Inomhussådd

Och utomhussådd/vintersådd i växthuset.

Det är enkelt. Så de frön som vanligtvis fröar av sig och behöver en kallperiod, i olika byttor. Häll på lite jord och snö över sådderna och placera de i växthuset. Förhoppningsvis kommer det upp både blomskott och sallader med mera, tidigt i vår, när värmen kommer, ja, om allt går enligt planerna.
Mer om vad som går att vinterså, kan ni säkert hitta och läsa om på nätet.
Vi har även sått spenat i en pallkrage och lagt ett lock på.
Mer om det kan jag berätta om i nästa inlägg.

Kronärtskockorna har i alla fall redan tittat fram

Och det är kraftiga små skott, som blir bamsestora när de är fullvuxna. 

En liten aubergine har kikat fram också.

Ja, såhär ser det ut, när fröna faller av och skotten växer sig starkare för varje dag.

Några ynkliga små grässtrån som ska bli gojjibär tycks också titta fram.

Ja, ni förstår kanske hur kul det är att följa detta eller hur.
Man duschar de små skotten med lite vatten från en sprayflaska och så sköter de sig själva.

Semmeltider är det också och vi har som de flesta vräkt i oss både goda och mindre goda semlor.

Efter att jag varit på en synfältsundersökning häromdagen, så tyckte Torbjörn att vi skulle ta en varsin semla. Just denna var inte så god, men vi köpte andra som hade blåbärsgrädde inuti och de var supergoda.

Annars, ja vad händer mer?
Jo ,jag har ont i lederna, särskilt hö. knä och hö. armbåge och idag kände jag av höften också, trots att just denna smärta avtagit lite grann och varit borta i några dagar, sedan borrelia artriten.
Men nu värker det igen 7och liknar oroväckande samma elände som jag hade.
Många har sagt att det tar tid att bli av med borrelia artrit, och nu har ju medicinkuren avklarats, så jag hoppas att jag inte får tillbaka det hela. Det var verkligen otroligt smärtsamt.
Men, men, vi får se hur det blir med det. 
Att ta in kvistar brukar vi vanligtvis inte göra, annat än till påsken, men tänkte att vi ju måste testa om det verkligen är så att vindruvekvistar kan sätta rötter. Dessutom skapar de ju lite vårkänsla •*¨✿❀❁•*¨`*•.
Efter mycket funderande och vankande vart vi skulle ha dessa, så fick vindruvekvistarna och äppelkvistarna  ställas i olika Höganäs- krukor och placeras i ett av rummen på övervåningen. Japp och där får de stå och bilda rötter och gärna skänka lite vårkänsla också.


Just det, sen har vi ju köpt sådana där takrosetter. Det har min pappa hemma hos sig också, för min mamma tyckte det var fint och det gör även jag och min familj.

Det hus vi bor i, är ett släkthus från ca 1850 och allt var väldigt gammalt här, när vi flyttade in, så vi har fått totalrenovera hela huset, från tak till golv. Inomhus och utomhus.

Något som var lite kul med just takrosetterna var att de hette "Emilia" precis som Torbjörns farmor, som en gång bodde i huset. Innan Emilia, så bodde hennes far Ernst här och innan dess, Ernst pappa.
När Torbjörns pappa dog, köpte vi huset och allt som hör till, bland annat skog och mark och bestämde att vi ville sätta vår egen prägel på allting, men även bevara en del av det gamla. 
Så i köket har vi tex. en riktig kulturskatt, murkåpan över vedspisen.
Murkåpan målades vackert vit och sen är det svart kakel runtom. 
Ja, ojojojojjj, det har varit så OTROLIGT MYCKET JOBB, men det har också givit resultat och blivit jättefint allting och vi trivs jättebra i vårt hem.
Nu är vårt hus, som ett helt nytt hus och vi känner oss enormt stolta över det vi skapat. 


Köket har förvandlats många gånger under årens lopp och under våra snart 4 år, så bytte vi faktiskt köksluckor för andra gången! De vita profilfrästa köksluckorna som Torbjörn också hade tillverkat, valde vi att ha i ett matförråd, där vi har många skåp och som de luckorna passade perfekt till.

Min man är nämligen finsnickare och otroligt händig och duktig.
Och se bara på de här nya köksluckorna han tillverkat, som en överraskning, då jag var som sjukast i borrelia artriten  ¸.☆¸.⭐️⭐️⭐️♡♡♡⭐️⭐️⭐️¸.☆¸.Visst är de fina! 
Det är mycket jobb att tillverka många luckor till ett stort kök. 15st. tror jag att det är.
Man ska vara väldigt,väldigt duktig om de ska passa perfekt och se likadana ut osv osv.
Och han är verkligen VÄLDIGT, VÄLDIGT duktig ❤️❤️❤️❤️ 

Då var detta inlägg snart slut och det har innehållit både det ena och det andra.
Snart börjar andra chansen i Melodifestivalen och det vill man ju inte missa.
Nu har jag redan en favorit och det är Jon Henrik Fjällgren, men man vet aldrig, man kanske ändrar sig.
Vilken är er favorit? 
 
Hoppas ni får en fortsatt trevlig kväll och helg.
Kram från lilla mig och min familj 
K❤️R❤️A❤️M❤️ 
 
MH

Åh vilka fina foton på hackspetten och fasanen, underbara fåglar. Jag väntar och håller tummarna att min duva ska komma åter. För två år sen räddade jag ju den när den fallit ur boet och så småningom så kunde jag släppa den, flyttade sen precis som förra hösten. I mars i fjol kom den tillbaka och satte sig på lyktan och i princip sa hej matte nu är jag tillbaka. Varje morron kom den och satte sig och jag gick ut och sa hej lilla duva är du här sen flög den. Ska berätta för dig om den kommer med våren.
Är så intressnt att läsa om hur du sår och planterar jag lär mig nåt nytt varje gång. Gillar bilden med grenarna och den stora vackra ljusstaken.
Mello ser jag inte så mycket på tycker det blir så mycket,men gillar som du också skriver Jon- Henrik.
Krya på dig med din värk!

Kram från slättlandet/MH

Svar: Tack snälla du ❤Ja det är jättekul att följa fåglarna och kul att de finns så nära.Just nu svajar de och talgbollarna i takt med snöyran därute thihiiii Vad häftigt med duvan du skriver om. Hoppas verkligen den återkommer ❤◠‿◠) Djur är helt fantastiska! Min morbror hade en anka som han tog hand om och som blev tam.Vad gullig du är som skriver så enormt inspirerande och fina kommentarer.Tack snälla, ja den här Borrelia artriten verkar vara ihärdig...har ont både här och där, men gör mitt bästa att tänka bort det. Man får vara påhittig och det vet ju garanterat du med, som får kämpa så med smärtor också. Livet tuffar på och var och en får kånka på med sitt lilla bagage ╰☆╮ Stor jätte kramis till dig från lilla mig╰☆╮
Paula Taxén

MH

Hej igen Paula.
Jag hade ju knappt skrivit raderna till dig, varit och badat på sjukhuset och sen handlat. När jag kom hem så satt Lilla duva på lyktstolpen, vet du min man trodde jag vunnit en miljon som jag jublade och var glad, haha.
Jag skrek till duvan välkommen tillbaka och sen flög den bort mot grannhuset som den alltid gör. Ja jag är så glad kan du tro, den där lille duvungen är den vackraste fågel, och den har växt och sina vita spetsar på vingarna. Den har gjort min dag.
Stor Kram till dig från mig och min värdefulla duva/MH

Paula Taxén

Hejsan fina du💞
Men, tänk,det är ju faktiskt helt fantastiskt💓Helt otroligt! Det låter som att den blivit fäst vid dig och känner sig trygg i din närhet💖Förstår verkligen din glädje och gläds med dig💞Vilken suveränt fin historia som gör en lycklig i hela kroppen🙌🏻👏🏻👍🏻Hoppas du /ni får se mer av din flygande vän under vår och sommar 😊 Stor kram från lilla mig💖

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress