Hej på er 🤗💕
 
Dagarna går och julen nalkas ,ja, nu kan man ju faktiskt säga så, då vi går mot november och sen är det plötsligt december och julafton 🎅🏻
Kylan kom verkligen plötsligt och när den kom så kom den med besked och minusgraderna likaså⛄️
Fire fick därför ta på sig sin varma huvtröja 💕och den tycker han faktiskt om💕
Som tur var hann vi plocka frön medans det var bra väder och jag vet någon som önskat frön, som snart kanske blir lite  glad😊Thihihiiii
 
Javisst och så har jag följt media och liksom många andra har jag läst om #Me Too
 
Och precis såsom enormt många kvinnor, flickor och tjejer världen över har även jag erfarenheter som jag gärna hade  varit utan.
Minns särskilt en händelse då jag glad i hågen i mina ungdomens dagar for på utbildningsresa tillsammans med en klass blivande undersköterskor🛳
På undesköterskekursen höll jag oftast ihop med mina studiekamrater Vibeke och Ziggi 💕som jag minns med stor glädje.Jag syns i bild med vit blus och aprikosfärgade byxor,ja, det var väl modernt då😃
Den helt främmande underbara "mystanten" som syns med där i bild och som jag kramar om, kom att bli en viktig person just där och då. Hon var den som peppade och pushade mig och det viktigaste av allt var hon den som verkligen lyssnade och förstod, när jag berättade vad som hänt👍🏻✨❤️
-Acceptera ALDRIG att du som kvinna kränks! sa hon och det var så skönt att höra henne säga det,med stor kraft  i rösten💕
 
Vad var det då som hände?
Jo,på denna studieresa med Finlandsbåten Amorella (VikingLine) tror jag det var, fanns givetvis också andra passagerare med på båten.
Bland annat många fulla killar, men även fulla tjejer.
 
Båtresan förlöpte dock bra och vi gick på föreläsningar med mera. Lärde oss om hur ett akut sjukdomsfall hanteras till sjöss osv.
 
Vid ett tillfälle satte vi oss ner för att vila vid några mjuka stolar som fanns placerade utmed gången inomhus.
Det var sittstolar med lite högre stolsryggar och det fanns även likadana stolar bakom ryggen på en, där någon annan kunde sitta.
När vi sitter där i lugn och ro och pratar med varandra närmar sig ett killgäng och några av de sätter sig bakom oss på stolarna.
Plötsligt känner jag hur en hand smyger in under min rumpa👺👹👿
Jag får en chock och bara inom några sekunder far jag upp och vänder mig om och tjongar iväg knytnäven rakt i nyllet på killen👊🏻💥
 
De andra killarna börjar flabba, men killen som åkt på en rejäl käftsmäll utbrister:
-Vad, faaan gööru???
-Du,låt det vara sista gången du någonsin gör såhär mot en annan människa, skriker jag!
-Ditt äckel,ditt vidriga svin ...fortsätter jag och mina studiekamrater blir också rejält upprörda.
 
Killens ansikte är rött av min smocka,särskilt under ena ögat, men även ansiktet är rött.Troligen av det pinsamma som just inträffat.
Han trodde nog att han kunde göra det här ostraffat, men där tog han fel!!!
Smällen gjorde nog ont.
Skönt!
Det blev nog en läxa för livet, inte bara för honom, utan även för de andra killarna.
 
Det som hände sedan, var att jag tog upp det som hänt med kaptenen.
Ja ,här ser ni mig och kaptenen.
-Sådana här saker händer tyvärr sade kaptenen,hur gärna vi än vill att det aldrig ska hända.
Vi kan inte vara med överallt, fortsatte han.
-Men, jag beklagar att de hände dig,sa kaptenen.
 
Dagen efter,precis vid frukosten ser jag en kille med ett rött svullet öga komma gåendes mot mig.
-Förlåt,sa han
-Jag vill be dig om ursäkt för mitt beteende.Jag var full,vilket inte är en bortförklaring,men så var det och jag skäms över mig själv.
-Bra,svarade jag.
-Jag tänker dock inte be dig om ursäkt för smällen jag gav dig ,fortsatte jag.
-Nä det behöver du inte göra,sa killen.
Sedan gav han mig en kram och jag kände att 
ursäkten var ärligt menad.
 
Märkligt slut på resan, men på något sätt kändes det väldigt bra att den ändå slutade såsom den gjorde.
Att säga förlåt och att be om ursäkt är fint och att kunna förlåta är ännu finare ❤️
Vi människor gör misstag och fel, men om vi lär oss något av de misstag vi gör, så är det ju jättebra.
 
Det tog ett tag innan jag ville och vågade åka Finlandsfärja med någon väninna eller kompisar igen, men aldrig mer har jag råkat ut för den kränkning jag en gång utsattes för.
 
Varm kram till alla er ❤️❤️❤️
 
 
 
 
 
 
Anonym

Tuff och cool och sansad du var som reagerade snabbare än vinden, och han fick sig en tankeställare och bad om ursäkt. Så trist med allt som händer är det inte det ena så är det nåt annat. Man blir så häpen att nåt sånt händer som hänt med mannen på TV4, nåt jag inte skulle tänka mig. Vad säger man i det lugnaste vattnet.... Det är inte fritt fram att göra som de vill, verkligen osmakligt det hela. Och hur mycket är det ute på arbetsplatser, det kan man undra?
Fin helg till er och Kram/MH från Österlen

Svar: Tack snälla du❤️❤️❤️Javisst💪🏻
Nu är väl inte käftsmällar kanske inte den bästa lösningen
alla gånger,men där och då tyckte jag tydligen det.
Det blev nog till ett minne för livet,för den killen
och säkert många olika versioner av hur han fått sin
blåtira när han väl kom hem.

Det som händer runtom på olika arbetsplatser,uteställen och ja på alla möjliga håll och ställen i Sverige och övriga världen,är både obehagligt och skrämmande.
Man undrar verkligen hur det kan ha blivit så och om det alltid varit såhär,men
att man inte velat berätta.
Samhället har förändrats och öppenheten har bidragit till mycket positivt.
Att vilja och våga berätta,hjälper andra❤️
Det är så fint och otroligt starkt att så många väljer att
göra det nu❤️

Kramis från lilla mig och jag önskar även dig en fin fortsättning på kvällen och en
mysig ny vecka💖💖💖
Paula Taxén

Lotta

Klart jag blev glad över så fina gåvor 😘 . Helt rätt av dig att ge den lille skiten en smäll, om fler gjorde det skulle det kanske ha ökat så lavinartat som det gjort dessa idiot tilltag. Kramar till hela fina familjen ❤️💝

Svar: Halloj Lotta👋🏻💕Kul att du blev glad över fröerna👍🏻✨Krolliljor kan dock ta bra många år innan de bildar lökar har jag hört,men så småningom kommer de nog att blomma vackert 😊Smällen blev en fullträff och det gjorde nog förfärligt ont,men han lärde sig nog tänka sig för,även i framtiden.Hoppas jag.Det är tydligen många som beter sig illa,både yngre som äldre och det är ju förskräckligt.Väldigt starkt och bra gjort att våga berätta, men även fint att stötta de som vågar berätta vad de varit med om..Tack Lotta ❤️❤️❤️Varm kram även till dig och din familj💖💖💖
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress