Tjenixen alla sköningar 💕
 
Fredagen Àr hÀr och ute brummar pansarvagnarna förbi!
Jomenvisst,du lÀste rÀtt.
Det Àr militÀrövning och tusentals soldater far fram
i skogarna och pÄ de smÄ grusvÀgarna,som ju knappt hÄller ihop.
KÀnns overkligt och obehagligt pÄ nÄgot sÀtt.
Det brukar annars Äka traktorer och vanliga personbilar förbi hÀr och kanske en Ä annan fartdÄre, men karavaner av pansarvagnar, nej det har vi sluppit.
TÀnker mig att,visst, det Àr sÀkert bra att varje land har ett försvar och att försvaret fÄr möjlighet att trÀna samarbete osv.osv. Men det Àr lÀskigt att se dessa gigantiska fordon fara fram, dÀr unga killar med vapen skrattandes tittar fram och förstÄ vilken enorm förödelse dessa fordon kan stÀlla till med,om det inte Àr övning.
Det kÀnns som sagt overkligt.
Önskar att mĂ€nniskor kunde leva i fred och visa varandra respekt och omtanke đŸ™đŸ»
Se, den vackra "Romance" rosen blommar igenđŸŒč
 
TĂ€nker vidare.
Hur kan det vara sÄ svÄrt att visa och Àven fÄ kÀrlek,dÄ vÄr vÀrld ju har sÄ mycket vackert och fint att erbjuda?
Givetvis finns dÀr ju ocksÄ mÄnga svÄrigheter vilka man pÄ olika sÀtt tvingas ta sig igenom. BÄde i den egna lilla familjen, i samhÀllet och i lÀnder vÀrlden över. 
Men kĂ€rlek, varför Ă€r det sĂ„ svĂ„rt att visa kĂ€rlek❀
 
I och ur kÀrleken vÀxer ju nÀmligen allt det som hatet aldrig kan ge. 
I och ur kÀrlek, vÀxer,omtanken,medlidandet,förstÄelsen,
tilliten,respekten och medmÀnskligheten.
Alla de bitar som behövs ❀
 
Nej, jag kan helt enkelt inte förstÄ, att trots att vi har sÄ enormt stora och svÄra Ätaganden framför oss,sÄsom att ta hand om vÄr vÀrld, miljön framförallt och vattnet som hÄller pÄ att ta slut eller Àr sÄ förorenat,sÄ att alla snart gÄr och dricker vatten ur PET-flaskor, sÄ vÀljer vi lÀgga resurser pÄ sÄdant som gör allt detta Àn vÀrre.
Vi behöver mer pengar till forskning som leder till att vi en gÄng för alla kan bota det som verkligen hotar vÄr levnad..nÀmligen cancer och andra sjukdomar.
Det behövs ocksÄ kunskap och vilja för att verkligen vilja utrota svÀlt och fattigdom och andra lidanden och katastrofer.
Vi behöver helt enkelt omprioritera och lĂ€gga mer fokus och resurser pĂ„ det som förenar oss och pĂ„ det som Ă€r viktigt och dĂ€rigenom skapas mer kĂ€rlek till och frĂ„n varandra❀Vi behöver bara pĂ„minnas och Ă„terigen lĂ€ra oss vad kĂ€rlek innebĂ€r ❀
Varför istÀllet vÀlja att hata och kriga och slÄ mÀnniskors liv och omvÀrld i spillror. Förstöra allt det vackra kulturella och historiska, som en gÄng byggts upp.
Hem och hushÄll raseras och mÀnniskor tvingas pÄ flykt,
med nÄgra fÄ Àgodelar och med de klÀder man bÀr pÄ sig, vandrandes, bort frÄn det onda, i hopp om en bÀttre vÀrld nÄgon annanstans.
Vad tjÀnar allt detta till?
Vi mÀnniskor sÀgs ju vara kloka,men Àr detta klokt?
Om vi inte förstÄr att kÀrleken till varandra Àr den vÀg vi mÄste gÄ,ja vart ska vi dÄ fly den dag vi sjÀlva blir drabbade.DÄ vi sjÀlva behöver hjÀlp.
 
MÀnniskor idag Àr sÄ ensamma att de knappt vet vem grannen Àr. Man kan dö i sin ensamhet,trots att det bor fullt med andra mÀnniskor runtomkring.
Vi Àr rÀdda för varandra och skyndar oss bort, om nÄgon tilltalar oss och sÀtter oss gÀrna sÄ lÄngt vi kan ifrÄn varandra ,nÀr bussen och tunnelbanan drar ivÀg.
BrÄttom brÄttom,alltid pÄ vÀg nÄgonstans.
Med istoppade hörlurar slipper vi pÄtrÀngande frÄgor och 
med en sÀker hand knappar vi pÄ vÄra mobiler, istÀllet för att tala med varandra.
 
KĂ€rlek, vart finns den❀
JodÄ, den finns hÀrhemma och sÀkert i andra hem och stugor ocksÄ.
Men nog funderar man ofta pÄ 
VART Àr vi pÄ vÀg?
 
Varm kram frĂ„n lilla mig❀
 
MH

Mycket kloka ord frÄn dig Paula, hÀr Àr sÄ mycket ondska sÄ det gör ont. Varje dag lÀser man om skjutningar, vÄldtÀkter och bilbrÀnder ja jag minns knappt allt. Som du sÀger vÀnlighet kostar ingenting och mÀnniskan behöver det varje dag.
FrÄn det ena till det andra sÄ snygga glasögon du har, vÀl det finns sÄ vi kan se det vackra som trots allt finns ocksÄ och det Àr hÀrligt.
Fin helg till er alla. Kram frĂ„n Österlen/MH

Paula Taxén

Varmt tack rara MH ❀
Ja,tidningarna Ă€r fulla av elĂ€nde och det finns mycket lite skrivet om nĂ„got positivt som hĂ€nt🙁Det ena inlĂ€gget Ă€r vĂ€rre Ă€n det andra och sĂ„ fortsĂ€tter det tidningen igenom.Det Ă€r skrĂ€mmande.
Tack igen,ang.glasögonen.
Jag kĂ€nner mig ocksĂ„ nöjd med de och det bĂ€sta Ă€r att man ju ser lite bĂ€ttre đŸ‘đŸ»
Som du sĂ€ger,finns sĂ„ mycket vackert runtomkring oss med✹och det vill man ju inte missa.
HĂ€r regnar det trots utlovat bĂ€ttre vĂ€der men, jag har ont i munnen efter visdomtands-operationen och ligger i sĂ€ngenđŸ€’Ă–nskar dig en fortsatt jĂ€ttefin helg och sĂ€nder kramisar frĂ„n lilla mig
och min familj💕💕💕

Susanne đŸ˜»

Hej fina Paula. đŸŒč
HÀr Àr det oxÄ grÄtt och fuktigt, men bÀttre vÀder imorgon sÀgs det.
Jobbigt med tanden, men nu Àr det gjort, borta och kommer inte tillbaka.

Otrevligt med pansarvagnar, de invaderar Nyköping nu, undrar om vi behöver ett försvar, eller ska det se ut pÄ annat sÀtt.

Omtanken Àr den bÀsta av tankar, och den behöver vi slösa mer med tycker jag som du.
Blev vÀnligt bemött i gÄr.
Jag har haft problem med min shunt i huvudet en tid.
Undertryck och för lite hjÀrnvÀtska, hjÀrnan kokar kan man sÀga.
Var pÄ akuten hela förra tisdagen, och den lÀkaren som tog hand om mig dÀr, ringde igÄr och frÄgade hur det gÄtt för mig, om Neuro pÄ KS Solna haft tid med mig, och att hon tÀnkt pÄ mig och undrat hur det gÄtt, sÄnt vÀrmer nÀr man inte mÄr bra.
Och ja KS har hjÀlpt mig, fick komma med en gÄng, sÄ nu Àr det bara att vÀnta och se om det blir bÀttre.

Ha' en skön helg och krya pÄ dig.
Kram till dig frĂ„n Susanne đŸ˜»

Svar: Hej fina duđŸ‘‹đŸ»đŸ’•đŸŒșJa,det Ă€r ett riktigt blötvĂ€der🌧HĂ€rligt att det vankas varmare vĂ€der igen.Min man har röjt sly i skogen idag och tyckte att det var skönt att komma in igenđŸ‘đŸ»Ja,det var bra att bli av med visdomstanden,men jag har rejĂ€lt ont och kinden Ă€r som en golfboll.De dĂ€r pansarvagnarna Ă€r tydligen lite varstans😬Hoppas de aldrig behöver anvĂ€ndas pĂ„ riktigtđŸ™đŸ»SĂ„ fint att höra att du blivit vĂ€l omhĂ€ndertagen och att du nu fĂ„r hjĂ€lp pĂ„ KS✹Jag hoppas verkligen att du fĂ„r den bĂ€sta tĂ€nkbarahjĂ€lp dĂ€r ❀Det Ă€r ju allvarliga symptom du har.Tycker verkligen sĂ„ synd om dig.Hoppas och ber att du snart fĂ„r bli bĂ€ttređŸ™đŸ»đŸ™đŸ»đŸ™đŸ»Varm hjĂ€rtlig krya pĂ„ dig kramfrĂ„n mig och min familj till fina snĂ€lla dig ❀❀❀
Paula Taxén

Susanne đŸ˜»

Godmorgon fina Paula đŸŒč

Än sĂ„ lyser solen med sin frĂ„nvaro, fuktigt, grĂ„tt men varmt hĂ€r i Nyköping.
Men Àn Àr klockan bara 8.00.

Krig hoppas vi att vi inte fÄr uppleva nÀra inpÄ, det Àr sÄ frÀmmande för oss hÀr dÀr vi bor.
Min dotter jobbar som lÀrare och undervisar nyanlÀnda, vilka trauman...
och rent vatten i kranen Àr en sjÀlvklarhet för oss, men processen Àr lÄng frÄn grundvatten till dricksvatten, vet ju jag som jobbar med vatten.

Jag hoppas din mun mÄr bÀttre idag, tar nog ett par dagar innan svullnaden lagt sig.

Mitt huvud tar minst en vecka innan jag kÀnner nÄgon mÀrkbar skillnad, shunten Àr omstÀllt att slÀppa ut mindre likvor, sÄ att mer förhoppningsvis stannar kvar i ventriklarna.
Nu gÄr jag omkring med svindel och en kÀnsla av Äksjuka nÀstan hela tiden.
Obehagligt

Vi som Àr sjuka finner tröst och stöd i varandra, en kÀnsla som Àr helande pÄ ett oförklarligt sÀtt.
Och det Àr vÀl det som gör att man orkar vidare.
KĂ€mpa pĂ„ inte ge upp đŸ’ȘđŸ»đŸ’ȘđŸ»đŸ’ȘđŸ»

Ha' en skön söndag med familjen, och vi fĂ„r hoppas att vi fĂ„r se lite sol. 🌞
B
Kram till dig frĂ„n Susanne đŸ˜»

Ha'

Svar: Godmorgon rara du❀Ingen sol i sikte hĂ€r heller🙄Hoppas den kommer som de utlovatđŸ‘đŸ»Det dĂ€r med vatten blir nog en av de knepigaste utmaningarna i framtiden.Enligt WWF saknade över 1,1 miljarder mĂ€nniskor rent vatten 2005. Undrar hur den siffran ser ut idag?Funderar ocksĂ„ ofta pĂ„ den mĂ€ngd klor som tillsĂ€tts i vattnet för att man ska kunna dricka det.Vad bidrar kloret till, i det lĂ„nga loppet.I Indien och i mĂ„nga andra lĂ€nder, dĂ€r bomull odlas, dör ju mĂ€nniskor sorgligt nog alldeles,alldeles i för tidig Ă„lder, dĂ„ de arbetar med just klor.I gigantiska baljor och betonglĂ„dor tvĂ€ttas/bleks vĂ„ra fina blusar och skjortor.Endast en liten del ,mindre Ă€n 1% anvĂ€nder sig av ekologisk odling och mĂ„nga miljögifter faller rakt ner i vattnet.Det Ă€r riktigt skrĂ€mmande att vi anvĂ€nder vatten sĂ„ lĂ€ttvindigt och inte förstĂ„r att det Ă€r en bristvara.Golfbanor glĂ€nser,medan mĂ„nga stackars kvinnor,dagligen balanserar och bĂ€r tunga lerkrukor pĂ„ huvudet,pĂ„ grusiga torra kilometerlĂ„nga vĂ€gar.Tack,ja,jag hoppas ocksĂ„ att smĂ€rtan avtar.NĂ„got bĂ€ttre idag,dag 3đŸ™đŸ»men fortfarande jobbigt.LĂ€ser det du skriver och imponeras av din styrkađŸ’ȘđŸ»Blir samtidigt sĂ„ glad för din skull att de funnit ett sĂ€tt och nĂ„got som kan hjĂ€lpa digđŸ™đŸ»â€ïžVarje timme minut och sekund ska dock levas och i dessa blir innehĂ„llet sĂ„ varierat.Ena stunden kan det kĂ€nnas ganska OK,för att i nĂ€sta vara nĂ€stintill outhĂ€rdligt.Varje mĂ€nniska har sĂ„ otroligt mĂ„nga egna erfarenheter pĂ„ dessa situationer.Det kĂ€nns sĂ„ fint att du skriver att sjuka kan kĂ€nna tröst i varandra,men Ă€ven de som Ă€r friska kan fĂ„ lĂ€ttare att förstĂ„ hur en vardag kan te sig. VĂ„ra liv Ă€r sĂ„ olika,men mĂ„nga gĂ„nger Ă€ndĂ„ sĂ„ lika.Att fĂ„ kĂ€nna stöd och tröst hos de som vill förstĂ„ Ă€r sĂ„ otroligt vackert❀ Att veta att man inte Ă€r ensam.Trots att det hela kan utspela sig sĂ„hĂ€r i cybervĂ€rlden,sĂ„ kan ord,medkĂ€nsla,medlidande,omtanke och kĂ€rlek Ă€ndĂ„ sĂ€ndas❀Allt det stöd vi fĂ„r och fĂ„tt under Carolines sjukdom,det fĂ„r mig tĂ„rögd❀Det Ă€r KÄRLEK med stora bokstĂ€ver.SĂ€nder dig gigantiskt mycket krya pĂ„ dig kramar och önskar sĂ„ att du fĂ„r mĂ„ bĂ€ttre och bĂ€ttre för varje dag som gĂ„r❀❀❀Varm kram till fina dig frĂ„n lilla mig❀❀❀
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress