Tjenixen❀
 
Det Àr söndag och ute Àr det Ànnu grÄtt,men lite fÀrgglada 
löv syns genom sovrumsfönstret.
TrÀden har Àndrat fÀrg och olika nyanser av brunt,grönt,orange och gult bildar vackra kombinationer.
PraktvÀdden blommar 
Och de söta "Prins Gustavs öga" gör allt för att sprida sig. Den har sÄtts frÄn frö och Àr ettÄriga precis som praktvÀdden.
Även roseniberisen Ă€r sĂ„dd frĂ„n frö och Ă€r ettĂ„rig.
Passa pÄ att ta frö nÀr blommorna blommat ut.
Just pĂ„ roseniberisen Ă€r det lĂ€tt att se frönađŸ‘đŸ»
Skriv namn och förvara i kaffefilter.
Eller samla fröna i en fin fröbok som Ă€lskade Caroline köpt till mig i födelsedagspresent ❀I den kan man ocksĂ„ skriva ner, planera och dokumentera sina trĂ€dgĂ„rdshĂ€ndelser. 
 
Javisst och medan kaffedoften☕ sprider sig Ă€nda in till sovrummet, dĂ€r jag ligger i sĂ€ngen,
tillsammans med den hĂ€r söta krabaten😄
sÄ tÀnkte jag berÀtta för er om torsdagen,dÄ jag var till UKKC i Uppsala och opererade bort visdomstanden.
Och nu fick jag kaffe i söta mammakoppen med sugrör i✹Ett vĂ€ldigt bra tips dĂ„ det Ă€r svĂ„rt att öppna munnen,dĂ„ kinden Ă€r som en golfboll😬
 
Ja, hur som helst.
Glad i hÄgen och ovetandes om dagens öde och vad som vÀntade mig for jag tillsammans med Àlskade Torbjörn för att opereras
Lilla jag💕
Redan tidigare i somras var jag till UKKC och dÄ gjorde man en datortomografi med en speciell aparat som fÀste huvudet i gafflar och som sedan tog bilder.
Och ni ser ju hur tanden lÀngst ner till höger ligger.
Problemet var ocksÄ att nerven lÄg sÄ knepigt till att jag riskerade att fÄ bestÄende besvÀr av domnad lÀpp och tunga.Operationen skulle dÀrför inte bli helt lÀtt sa kirurgen.
 
Men,sÄ bedövades dÄ tanden rejÀlt och jag kÀnde ingen smÀrta överhuvudtaget under operationen.
De hördes bara knakar nÀr den duktige och skicklige tandkirurgen Elias Messo borrade och arbetade, för att bland annat dela tanden.
Den otroligt gulliga tandsköterskan,med det coola namnet Darin, var ocksĂ„ hur duktig och hjĂ€lpsam som helst.Vilken fantastiskt snĂ€ll mĂ€nniska❀✚
Jaha och hÀr ser ni dÄ den elÀndiga tanden.
Jag hade ocksÄ en rejÀl tandficka dÀr det tydligen fastnat nÄgot och jag hade fÄtt en inflammation.
 
Javisst och jag mÄste fÄ dela det jag skrev pÄ Facebook:
 
Jag har ju en sjukdom som gör att jag mÄste Àta lÀkemedel och ta adrenalinsprutor dÄ jag Àr kÀnslig mot kyla,blÄst och regn och temperatur skillnader.Ca 200 pers.fÄr denna sjukdom i nÄgon form /Är och min utlöser en anafylatisk chock.

Jag beh. pÄ hjÀrt och lungmottagningen och har sÄ gjort i mer Àn 15 Är och har fÄtt lÀra mig att hantera min sjukdom.Jag Àr Àven svÄrt allergiker mot flertal smÀrtstillande medel,kontrast,kortison och olika penicilliner och antibiotika och hjÀrtmediciner.Men nu kommer det fina:
Att pĂ„ alla,ALLA ✹tĂ€nkbara sĂ€tt se till att jag fick den bĂ€sta tĂ€nkbara vistelse och vĂ„rd,dĂ„ min knepiga visdomstand drogs ut,ja det uppskattar jag mer Ă€n nĂ„gon kanske kan förstĂ„.
Det Ă€r inte lĂ€tt för mig att opereras vare sig det rör sig om mindre eller större ingrepp, dĂ„ det uppstĂ„r risker, nĂ€r jag har sĂ„ mĂ„nga olika Ă„kommor och hinder,vilka stĂ€ller till det😯Om nĂ„got hĂ€nder,sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att "fix it"pĂ„ enkelt sĂ€tt,om jag uttrycker mig enkelt.
DÀrför Àr det livsviktigt att planeringen Àr noggrann.
All planering som kirurgen Elias Messo och sin personal lade ner pĂ„ bland annat förberedelser kĂ€ndes hedrande och trygghetsskapande.Jag kunde slappna av och kĂ€nna att hĂ€r var man i goda hĂ€nderđŸ™đŸ»
För min skull höjde de vĂ€rmen i op.rummet till hela 27 grader tror jag, redan innan jag kom och dĂ€rmed fick de sjĂ€lva arbeta och utstĂ„ den vĂ€rmebölja som uppstodđŸ™đŸ»đŸŒđŸ˜ŒđŸ–Det hela tyder inte bara pĂ„ stor förstĂ„else och omtanke❀Det tyder pĂ„ viljan att göra det absolut bĂ€sta man kan göra och att sedan vĂ€lja att göra det ocksĂ„đŸ‘ŒđŸ»âœšOm det fanns Michelin stjĂ€rnor att dela ut, ja, dĂ„ ska UKKC med Elias Messo i spetsen ha dessa. DĂ€rför passar jag pĂ„ att dela ut de sjĂ€lv ⭐⭐⭐ Varmt hjĂ€rtligt tack för allt❀❀❀

Jag lyssnade noga till kirurgens rÄd om att ta smÀrtstillande och han tyckte att jag skulle ta starkare smÀrtstillande Àn de Ibumax 400mg, jag har ,dÄ detta kunde komma att göra rejÀlt ont.SÄ han skrev ut Ibumentin 600mg.
 
Lite smÄkaxigt tÀnkte jag ju att jag som klarat av allt annat (bland annat över 30 operationer!) och överlevt svÄra trafikolyckor, dÀr jag tillochmed flugit ut genom bakfönstret,sÄ det hÀr kan vÀl inte göra sÄ ont.Hade ju tandstÀllning under gymnasietiden och för att tÀnderna skulle fÄ plats sÄ drogs 4 tÀnder ut.
NÄja,jag Àr ju ocksÄ allergiker bland annat mot ett flertal smÀrtstillande,men jag tÀnkte att mina Ibumax fÄr hjÀlpa som de gjorde nÀr gallblÄsan op bort!
Javisst jag Ă€r bland de enda i Sverige som docenten Stefan Linder, hört talas om, som man inte kunde ge de olika morfinpreparat som man vanligtvis ger vid sĂ„pass stora operationer.Jag hade en lĂ„ng rad agraffer vilka höll ihop det lĂ„nga sĂ„ret pĂ„ magen, som strĂ€cker sig under hö revben ner mot sidanđŸ’ȘđŸ»
Men jodÄ, jag befann mig i helvetet under den vecka jag lÄg pÄ Akademiska.SmÀrtorna var ju helt vansinniga!
Grannen i sÀngen bredvid,han var en sann hjÀlte som hjÀlpte mig sÄ gott han kunde.Han tillverkade ett lÄÄÄÄngt sugrör sÄ jag slapp lyfta huvudet frÄn kudden.
Han kunde inte förstÄ hur jag kunde överleva smÀrtorna,dÄ han sjÀlv hade en morfinpump.
Ja,vad gör man?
Jag ser ut som en Autobahn pĂ„ magen dĂ„ jag op. sĂ„ mycket och allt toppas av en stor ljusbeige stomipĂ„se😄
Men jag Ă€r jag och Torbjörn Ă€lskar mig sĂ„som jag Ă€r❀
 
Yes,för att ÄtergÄ till visdomstanden.
JodÄ, nog gör det ont alltid
Det började lite smÄtt efter att bedövningen slÀppte efter 5 timmar 
Vakna nĂ€tter med lite sömn och svullen kind som utvecklats till en mindre golfbollđŸ˜ŹđŸ˜„đŸ€Ł
Javisst och nu Ă€r det söndag och jag knaprar Ibumaxen fortfarande😕VĂ„gade aldrig prova de Ibumentin 600mg som tandkirurgen skrev ut,dĂ„ jag hĂ€romdagen började fĂ„ stickningar i ansikte och tungan och nĂ„gra utslag av Ibumaxen.DĂ„ fick jag lov att vĂ€nta lĂ€ngre Ă€n var 5:e timma innan jag tog en ny tablett.NĂ€r det gĂ„tt 9 timmar stod jag inte ut med smĂ€rtan lĂ€ngre, utan delade en 400mg och tog en extra Tavegyl( allergitablett)
DÄ gick det bÀttre. 
Det var en jobbig op.det hÀr,det kan jag Àrligt sÀga,men man överlever.TÀnk pÄ vad vÄr Caroline mfl.har fÄtt utstÄ!
Hoppas jag inte skrÀmt livet ur nÄgon som Àr pÄ tur,
men Àrlighet varar lÀngst.
Är du inte allergiker,ta starkare smĂ€rtstillande!
 
Japp,jag kÀmpar vidare och om jag orkar ta mig till att följa med Torbjörn att handla mat,ja dÄ ska jag försöka.
Han har nĂ„gon överraskning han vill att jag ska fĂ„ titta pĂ„âœšâ€ïžâœš
Undrar om det har nĂ„got att göra med att vi varit tillsammans i 25 Ă„r snart😉Thihihiiii❀
Kramis till alla underbara erđŸ‘‹đŸ»
 
 
Isabell Hedberg

Åh, hoppas det kĂ€nns bĂ€ttre snart! SmĂ€rta i munnen Ă€r inget roligt :(
Kram!

Paula Taxén

Hejsan💕
Men,tack snĂ€lla rara du💕
Ush,nej det hĂ€r var kĂ€mpigt,men det vĂ€nder nog snartđŸ™đŸ»Kramis till gulliga dig och tack för att du kikade in hĂ€r pĂ„ min blogg 💕

Niina

Hei Paula.
Voi ei.
Har samma problem framför mej,tagit Burana 600 mg,mot tandvÀrkenšoch det Àr en visdomstand som brÀkar.
Men du hade mod att gÄ till tandlÀkaren och fÄ vÄrd,annat Àr det med mej som inte vÄgar göra det.
Skötom dej.
Kramar frÄn Niina i Finland.

Svar: Hejsan NiinađŸ’•đŸ‘‹đŸ»Ă…h,stackars dig❀TandvĂ€rk Ă€r sĂ„ jobbigt.Men,vet du.Du behöver inte vara rĂ€dd för att gĂ„ till sjĂ€lva tandlĂ€karen.De Ă€r sĂ„ himla duktiga och kunniga.Förklara precis hur du kĂ€nner,sĂ„ kommer de göra allt för att du ska kĂ€nna dig trygg.MĂ„nga Ă€r rĂ€dda för bedövningssprutan.Den kĂ€ndes inte alls,verkligen inte. Och nĂ€r det första lilla sticket var avklarat sĂ„ kĂ€nner man ingenting.DĂ„ Ă€r det bedövat.SjĂ€lva ingreppet kĂ€nns absolut ingenting.Inte det minsta ont.Det Ă€r inte som nĂ€r man lagar en tand och dĂ„ det kan ila nĂ€r det borras eller sĂ„dant.SĂ„ Ă€r det inte nĂ€r man tar ut en visdomstand.Be om extra bedövning om du Ă€r orolig och som sagt nĂ€r det första sticket Ă€r gjort sĂ„ kĂ€nns ingenting lĂ€ngre.RĂ€dslan kommer frĂ„n att man inte vet om det ska göra ont.Tala med tandlĂ€karen och berĂ€tta precis hur du kĂ€nner❀EfterĂ„t,nĂ€r bedövningen slĂ€pper,ta smĂ€rtstillande redan innan,sĂ„ du liksom möter upp smĂ€rtan och ta sedan smĂ€rtstillande var 4-6 h beroende pĂ„ medecin och vad som ordinerats.Jag tog var 5:e timma och Ibumax400mg.Det var för svagt och tandkirurgen skrev ju ut 600mg,men jag Ă€r allergiker,sĂ„ det försvĂ„rade för mig.Om du tar lite starkare smĂ€rtstillande Ă€n vad jag kunde göra sĂ„ kommer du klara dettađŸ’ȘđŸ»GĂ„ inte och ha tandvĂ€rk i onödan.Det hela blir bara vĂ€rre.Jag hade en stor ficka och inflammation.Du fixar det hĂ€rđŸ‘đŸ»Plocka fram den finska sisunđŸ’ȘđŸ»och bara bestĂ€m dig och du ska se sen efterĂ„t att du kan se bakĂ„t och tĂ€nka att det var oron som var den vĂ€rsta boven i det hela.För det Ă€r ofta sĂ„.Man oroar sig för nĂ„got som kĂ€nns obehagligt och rĂ€ds att det kommer att göra ont.Gamla dĂ„liga erfarenheter kan ocksĂ„ spela in.Jag tĂ€nker pĂ„ dig,sĂ€nder dig massor av styrka ,power och peppning,sĂ„ du vĂ„gar gĂ„ till tandlĂ€karen och önskar att du slipper smĂ€rtorna sĂ„ snart som möjligtđŸ™đŸ»â€ïžMassor av kramar till gulliga dig❀❀❀
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress