Hej pĂ„ erđŸ‘‹đŸ»â€ïž
 
Medan tanden fortsĂ€tter att göra ont och kinden har fĂ„tt en vackert gul nyans😬 efter operationen, sĂ„ vad passar vĂ€l inte bĂ€ttre Ă€n ett recept pĂ„ nĂ„got som Ă€r gult 😂
VÄra coola Guatemalan Blue pumpor Àr gröna utanpÄ,men köttet Àr som sagt gult.
Ja, ni ser ju sjĂ€lvađŸ‘ŒđŸ»LĂ„ter man de mogna lite till blir de riktigt mörkt gula inuti.
Hur som haver sÄ kan man göra mycket gott av de,
bland annat soppor och kakor.
MuMS mUmS mums😋😋😋
 
Vi följer sÀllan recept till punkt Ä pricka,för antingen fattas en ingrediens,eller sÄ har man glömt köpa hem allt.
Men det brukar fixa sig ÀndÄ.
Receptet var till 8 pers.men vi Ă€r ju bara 3, sĂ„ vi tog en stor pumpa och det rĂ€ckte till bĂ„de kaka och soppađŸ‘đŸ»
 
Tror att detta rÀcker till 4 pers.
Receptet pÄ vÄrt vis till soppan:
Riv först 3,5 dl pumpa fint och lĂ€gg undan det till kakbaket, om du nu vill göra den supergoda kakan som Ă€r himmelskt god förstĂ„s😉
 
Om inte, gör dÄ bara soppan och hacka 1 gul lök ,1-1,5 klyfta vitlök och givetvis ocksÄ pumpan i bitar. FrÀs de mjuka i olja i ca 15 min.
HÀll över vatten, sÄ att det precis tÀcker alltihop och tillsÀtt 1 grönsaksbuljong och  ca. 4 - 4,5 dl grÀdde.
Koka i ytterligare 15 min. pÄ lite svagare vÀrme och rör om dÄ och dÄ.
Stek under tiden lite bacon krispigt.
TillsĂ€tt 2 dl riven parmesan i soppan och mixa den slĂ€t med en stavmixer. Ha sedan i salt och peppar efter tycke och smak och servera med krispigt bacon och lite riven parmesan uppepĂ„.NĂ„got gott bröd passar ocksĂ„ bra tillđŸ‘ŒđŸ»âœš
 
Javisst och nÀr du nu ÀndÄ Àr i farten,sÄ kan du göra den goda kakan med mascaponefrosting ocksÄ.
Den 3,5 dl rivna pumpan som sparades, den kramar du ur sÄ att den inte Àr sÄ rinnig.
Ha den i separat bunke tills vidare.
 
SÀtt ugnen pÄ 175 grader
Vispa 2 Àgg och 3 dl strösocker pösigt.
TillsÀtt den urkramade rivna pumpan, plus 1dl smÀlt smör och 1 dl mjölk. Obs! Dessa 2 "smöret och mjölken" bör blandas ihop och ska vara fingervarmt tillsammans,innan du hÀller i det och blandar ihop det, med de övriga ingredienserna.
TillsÀtt ocksÄ 5 dl mjöl , 2 tsk. bakpulver, 2 tsk. vaniljsocker, 1 msk. malen kanel och 1 tsk. grovmalen kardemumma.
Rör/vispa ihop allt och hÀll smeten i en bakpappersklÀdd ca. 30x20 form och grÀdda i nedre delen
av ugnen i ca 45 min.
Ta ut kakan nÀr den Àr klar och stÀll den att svalna.
 
Frosting
500 g fÀrskost
250 g mascarponeost
4msk florsocker
1 tsk finrivet apelsinskal
1 msk fÀrskpressad apelsinjuice
 
Bred över frostingen pÄ kakan och riv över apelsinskal och skÀr i bitar.
 
Koka lite kaffe eller te och bara njut❀
Lycka till!
 Kramis frĂ„n lilla mig 💕
 
emma - mode- mamma

ha en fin dag =)

kramis

Svar: Tack snĂ€lla 💕Detsamma önskar jag digđŸ‘‹đŸ»â€ïžTack för att du kikade in hĂ€r pĂ„ min blogg😊
Varm kram 💕
Paula Taxén

Isabell Hedberg

Åh sĂ„ gott det lĂ€t! :D
Kram!

Svar: Hejsan💕Vad kul att du tycker detđŸ‘đŸ»
Det tyckte vi ocksÄ och att det inte var sÄ himla krÄngliga
ingredienser heller,var bra tyckte viđŸ‘đŸ»
Ha en fortsatt fin dag😊
Kramis frĂ„n lilla mig❀
Paula Taxén

Susanne đŸ˜»

đŸ˜‹đŸ‘đŸ». đŸ˜»

Svar: â€ïžâ€ïžâ€ïžđŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»
Paula Taxén

MH

Åh sĂ„ synd om dig Paula med operationen av tanden, jag ryser bara vid tanken som har lite skrĂ€ck för dom. Vackert ditt hĂ„r Ă€r, och som alltid har du fina foton i din blogg. LĂ€t sĂ„ gott med dina recept de ska jag absolut prova.
Krya pĂ„ dig med Kram frĂ„n Österlen/MH

Svar: Tack rara du❀❀❀Ja,det hĂ€r var mer lĂ„ngdraget Ă€n jag nĂ„gonsin kunnat anađŸ˜ŹđŸ€•
Ont idag med,men det gÄr sakta men sÀkert framÄt i alla fall.
Svullnaden gör att det kÀnns som att tÀnderna pÄ ovansidan sitter löst
och jag pratar taffligt,sÄ man ibland har svÄrt att höra vad jag sluddrar om.
Men men ..
Tack,ja hÄret det tycks vÀxa och frodas och de grÄ
likasĂ„đŸ˜‚
Prova gÀrna recepten och var riktigt hungrig innan, för de
Ă€r mastiga bĂ„de soppan och kakanđŸ‘đŸ»
Önskar dig en jĂ€ttefin fortsatt dag och vecka❀
Kramar frĂ„n lilla mig💖
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress