Hej pĂ„ er 😊
 
Solen skiner och fÄglarna kvittrar.
SjÀlv har jag haft en nÀstan sömnlös natt dÄ ryggen vÀrker  hur jag Àn vÀnder och vrider mig i sÀngen.
Kom att tÀnka pÄ boken som jag fick frÄn min svÀgerska.
"Uskalla parantua"("VĂ„ga bli frisk") av Karita AaltonenđŸ‘đŸ»âœš
Författaren har ocksÄ en hjÀrntumör ,cancer, precis som vÄr dotter.
Det Ă€r en verklighetsberĂ€ttelse om hopp och kraftđŸ™đŸ»
 
I boken berÀttar hon inte bara om sin resa, utan ger rÄd om livsföring och kost som sÀgs vara bra för hÀlsan.
Boken Àr nyutkommen och skriven pÄ finska.
Hoppas den översĂ€tts till mĂ„nga andra sprĂ„k ocksĂ„ för den Ă€r verkligen bĂ„de gripande och inspirerande✹.
 
Jag tror inte att allt gÄr att bota, hur gÀrna man Àn önskar ,men jag tror pÄ tankens kraft och att man kan vÀlja att hantera sin situation pÄ olika sÀtt.
Jag tÀnker mig att bra val dÀr man försöker ta hand om sin hÀlsa och vÀlbefinnande stÀrker den inre kraften.
Man liksom boostar kroppen lite grann.
 
Och sÄ tror jag pÄ Guds kraft.
Jag tror verkligen inte att det Àr Han, som ger oss mÀnniskor sjukdomar och elÀnde.
Jag tror istÀllet pÄ kÀrleken och omtanken för varandra och kÀrleken frÄn Gud.
 
Men trots att man gör sÄ bra som man kan, sÄ förblir mÄnga ..vÀldigt mÄnga sjuka ÀndÄ.
Liksom jag sjÀlv.
Och Caroline och mÄnga,mÄnga ,mÄnga med oss.
 
Men det Àr skönt att lÀsa om boostande och peppande böcker nÀr man orkar och kan.
SmÄ livsförÀndringar kan göra stor skillnad.
Att finna saker som trots sjukdom ger mening till livet.
 
Min kropp Àr sargad av svÄra trafikolyckor, operationer, och knepiga allergiska Äkommor som ger mig allergichocker och begrÀnsade livsmöjligheter.
NÀsselutslag,anafylaxi och andningssvÄrigheter avlöser varandra.
StomipÄsen Àr ett evigt knepande och knÄpande.
Den stÀller bland annat till med sÄ mycket onödiga trÄkiga överraskningar, precis nÀr man minst önskar det.
Allt frÄn att stomipÄsen slÀpper och avföringen hamnar i klÀderna till ja i stort sett vad som helst.
Livet, nej, det Àr knappast enkelt och ett lite hemligt liv vid sidan av alla vackra bilder, Àr en ren och skÀr verklighet.
Bilder sÀger bara det man vÀljer att se.
Det verkliga livet, ja det fÄr man lÀra sig att tackla bÀst man vill.
Alla mÀnniskor som Àr sjuka vill se friska ut.
SĂ„ tror jag.
I alla fall jag och Caroline vill det.
Jag tror inte att nÄgon kan se att jag Àr sjuk, jo om man lyfter pÄ klÀnningen förstÄs.
DÄ ser man stomipÄsen plus alla Àrren frÄn 30 operationer.
Men de inre skadorna syns inte.
Kotor och bindvÀv som Àr skadade och sjuka.
PÄ Caroline ser man kanske fyrkanten i pannan och Àr man nyfiken och frÄgvis, ja dÄ kanske man stÀller en lite opassande frÄga:
-Varför ser du ut sÄdÀr i pannan?
 
Om Caroline skulle vÀlja att berÀtta och vilket hon gjort och liksom jag gjort, sÄ fÄr man förvÀnta sig ett vÀÀÀÀÀldigt lÄngt svar.
 
MÄnga stÀller ocksÄ opassande frÄgor.
DÄ fÄr man ibland förvÀnta sig att inte fÄ nÄgot svar.
Vi har alla behov av en privat svÀr.
Vi stÀller inte alla frÄgor till de vi inte kÀnner.
Eller hur.
 
Ibland fÄr jag och Caroline lite konstiga frÄgor.
NÄgon gÄng hÀnder det ocksÄ pÄ vÄra bloggar.
Ibland Àr den som frÄgar anonym eller vÀljer att heta nÄgot man egentligen inte heter.
Det mesta tar spamverktyget hand om.
I Ă„r har jag valt att granska kommentarerna innan de publiceras.
DÄ slipper jag att alltför klumpiga frÄgestÀllningar, hamnar i offentligt ljus.
 
Jag och min familj har varit vÀldigt öppna,men det finns som sagt en grÀns pÄ hur privata frÄgorna fÄr vara.
Det tror jag alla förstĂ„r ❀
 
Omtanken om andra Àr sÄ fint. Det hÀr vackra blomarrangemanget fick vi tillexempel av Mats och Birgitta
❀  Stort tack till Er  ❀ 
 
Och nu var det hÀr inlÀgget slut!
Kram pĂ„ er allihop 💖💖💖
 
 
 
 
 
 
 
MH

HÄller sÄ med dig med Guds kraft och vÀgledning, allt Àr inte en slump som mÄnga anser, men var och en fÄr ha sin tro eller inte.
Beundrar dig för sÄ mycket som du har varit och Àr med om Àr verkligen inte alla som klarar av. Man fÄr inte stÀlla frÄgor om vad som helst och hur som helst det Àr bara för dumt och tankelöst.
Sitter hÀr med vÀrsta hostan sÄ trött pÄ den blev sjuk annadag jul i nÄn influensa och kraxar Ànnu. Det trÄkiga Àr ju att det blir en ons cirkel jag kan inte ta reumatikermedicinen som sÀtter ner immunförsvaret och nu kÀnns det ont i kroppen och det har satt sig i kÀken ocksÄ, hoppas det ger sig snart det önskar jag i min bön.
Kram Paula och tack för din fina blogg/MH Österlen

Svar: Hejsan rara MH❀Vi Ă€r alla olika och det Ă€r fantastiskt att vi kan fĂ„ och kĂ€nna trygghet och styrka,i sĂ„ mycket.En del av oss kĂ€nner ocksĂ„ Guds kĂ€rlek och vĂ„gar och vill tro pĂ„ honom đŸ™đŸ»Det Ă€r precis som du skriver helt frivilligt att tro precis som man vill.Jag tackar ödmjukast för dina omtĂ€nksamma och peppande ord, men jag tror att livet lĂ€r en hantera de mest svĂ„ra situationer vi hamnar i.Trots att vi inte tror att vi lĂ€ngre klarar mer, sĂ„ gör vi det.FörstĂ„r dig precis att hostan Ă€r enormt jobbig.DĂ„ jag har dĂ„ligt immunförsvar har jag lidit av mĂ„nga lunginflammationer och hostat sprickor i revbenen som ett resultat av det.Det gör fasligt ont, det kan jag lova.Varje in och utandning Ă€r en plĂ„ga.Aktar mig dĂ€rför noga för att bli smittad.Ush, stackars stackars digđŸ˜„LĂ„ter förskrĂ€ckligt smĂ€rtsamt och jobbigt đŸ˜„TrĂ€ffade en av vĂ„ra vĂ€nner under mellandagarna och han har ocksĂ„ reumatism och Ă€ter cellgifter.Att lyssna till Esa, som han heter, fick mig att kĂ€nna tacksamhet över att jag Ă„tminstone inte drabbats av det han drabbats av och som Ă€ven du drabbats av.FörstĂ„r er smĂ€rta dĂ„ jag sjĂ€lv haft och har svĂ„ra smĂ€rtor och krĂ„ngel med hĂ€lsan.Ingen av oss skulle vilja gĂ„ i den andres skor,men vi kan verkligen verkligen förstĂ„ hur den andre har det.Och en vĂ€rmande tanke eller ett litet snĂ€llt ord pĂ„ vĂ€gen,tĂ€nk vilken helande kraft det kan ha.Att kĂ€nna att nĂ„gon bryr sigđŸ™đŸ»KnĂ€pper mina hĂ€nder och sĂ€nder styrka till dig att orka kĂ€mpa vidare.Dagarna flyter ju pĂ„ och en del dagar Ă€r mindre smĂ€rtsamma Ă€n andra och dĂ„ fĂ„r man möjlighet att samla krafter igenđŸ‘ŠđŸ»đŸ’ȘđŸ»Stor varm hjĂ€rtlig kram till dig och jag hoppas innerligt att du snart fĂ„r bli av med hostan đŸ™đŸ»đŸ’–FrĂ„n lilla mig och min familjđŸ‘šâ€đŸ‘©â€đŸ‘§
Paula Taxén

Anonym

LĂ„ter som en spĂ€nnande bok! Synd att den inte finns pĂ„ svenska... Jag tycker att du har en vĂ€ldigt bra blogg och tittar in hĂ€r ofta. Brukar aldrig skriva nĂ„got, men ville bara sĂ€ga att jag tycker att du gör rĂ€tt som inte svarar pĂ„ opassande frĂ„gor. Kan tĂ€nka mig att du fĂ„r en del dĂ„ och dĂ„... pĂ„ tal om böcker, sĂ„ vill jag tipsa dig om en annan bok som jag lĂ€st. Den heter ’YES! 100% inspiration’ och jag kan sĂ€ga att precis som titeln lyder, sĂ„ Ă€r Ă€ven denna bok otroligt inspirerande! Den kan man köpa pĂ„ Bokus just nu har jag sett. Kram till dig Paula! Tack för det du vĂ€ljer att dela med dig av!

Svar: Hejsan 💕Tack snĂ€lla du som lĂ€ser min blogg😊och tack för dina vĂ€rmande och kloka ord.MĂ„ste kika om jag kan hitta den boken du skriver om pĂ„ nĂ€tet,lĂ„ter precis som du skriver vĂ€ldigt inspirerande.Jag vet inte vad den handlar om, men tĂ€nker mig att ordet YES 100% ja bara det lĂ„ter spĂ€nnande.SĂ€g YES till livet, typđŸ™đŸ»Tack snĂ€lla du för tipset och jag sĂ€nder en varm kram till dig❀
Paula Taxén

Nina

Ett Gott Nytt År önskar jag dig och de dina Paula!! đŸ™đŸŒ

Svar: Tack Nina ❀Detsamma önskar jag dig och familjenđŸ™đŸ»â€ïžđŸ™đŸ»
Paula Taxén

Cissi

Hej Paula! Jag förundras som alltid över din styrka o din positivitet, trots alla prövningar. Tror dock som du - man fĂ„r oftast inte mer i ryggsĂ€cken Ă€n man orkar bĂ€ra... Önskar dig o din familj kraft och ork att fortsĂ€tta er kamp o tackar ocksĂ„ för att du upodaterar lite oftare nu. 💖💖 SĂ„Ă„Ă„Ă„ roligt att lĂ€sa din blogg. Kramar i massor!

Suzanna

Hej Paula!
Gott Nytt År till hela familjen!
Åh, hoppas boken ger er mycket hopp! Önskar den fanns pĂ„ svenska! Du fĂ„r delge oss bra tips om du orkar.
Massa kramar frÄn Sanna

Svar: Hejsan fina duđŸ‘‹đŸ»â€ïžTack, detsamma önskar jag dig och din familj😊✹
Boken Ă€r vĂ€ldigt inspirerande och lĂ€ttlĂ€stđŸ‘đŸ»
Att fÄnga dagen, att leva hÀr och nu, det blir
Àn mer verkligt och viktigt dÄ man drabbas av allvarliga sjukdomar.
En del har en magisk ork och vilja, att trots allt vad
sjukdomen innebÀr och för med sig, ÀndÄ försöka göra
det bĂ€sta av situationenđŸ’ȘđŸ»
Det krÀver mod, inre styrka och en tro pÄ
att det gÄr att flytta berg.
Boken berör vardagliga hÀndelser som vi alla kan sÀtta oss in i
och dÄ författaren ocksÄ drabbas av kontinuerliga epilepsianfall,
pga. sin hjÀrntumör och följder av op. sÄ Àr det lÀtt att förestÀlla
sig hur livet kan te sig, dÄ hon beskriver det.SmÄbarnsmamma, med maken
som fÄr Äka ilfart hem titt som tÀtt osv. osv.
Boken inger dock hela tiden hopp och man fÄr
följa författarens dagliga kamp och Àven hur hon löser
vardagliga bekymmer.Den Àr humoristisk och positiv i grunden, men man förstÄr
ocksÄ allvaret.Tips och rÄd varvas med operationsberÀttelser och
det aktuella mÄendet i alla dess skepnader.
Man fÄr verkligen en inblick i hur och vad det innebÀr att ha hjÀrncancer
och hur det Àr att leva med det.
Man fÄr ocksÄ lÀsa om författarens intresse för hÀlsa och vÀlmÄende, i form av
yoga, hÀlsosam mat och hur hon utvecklar det
till olika projekt osv. osv
Jag har Ànnu inte lÀst fÀrdigt boken, men tycker den verkligen
borde komma pÄ flera sprÄk.
TÀnker tillbaka och minns vÄr resa och kÀnner igen oss mycket
i det hon skriver.Ibland Àr innehÄllet nÀstan identiskt med det vi skrivit pÄ vÄra
bloggar.Om vĂ„ra smoothies, kamp och vĂ„r livsglĂ€djeđŸ™đŸ»
Jag sa en gÄng till Caroline att hon borde ju skriva
en bok. Ja, jag kanske gör det en dag svarade hon✹
Ha en riktigt fin fortsÀttning pÄ fredagen och helgen.
Varm hjĂ€rtlig kram frĂ„n lilla mig och min familj❀
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress