Hejsan👋🏻
Här har vi zoo minnsann🤣Javisst, sådana här jättar besöker oss var och varannan dag och hjälper till att äta äpplena direkt från äppelträden😳😬😅
Visst är de stora!!
Det är mamma älg med sin vuxna dotter, som är en fjoling❤️❤️❤️
Älgar går väl än, men vi hade även besök av vildsvin!
Nu var de nog ute efter ekollon och bökade därför lite längre upp i backen och det är tur det för de kan lätt förvandla trädgården till ett potatisland! 
Tänk om de kunde hjälpa till att äta upp löven med!
Fire gör som älgarna och ligger lagom kungligt👑på ett fäll och ser på när husse krattar🍁🍂🍁
De sista lökarna har kommit i jorden och fasanerna höll också utkik vart de planterades👀   
Hur går det för er med socker-fastan?
Här går det faktiskt bättre än vi trott👍🏻
Inget socker har åkt ner genom våra strupar och ingen öl eller vin heller🙌🏻👏🏻
Men inte är det lätt när man går förbi alla sockerbomber i affären! Därför kan det vara gott att äta ngt.som påminner om en onyttigare variant👍🏻 
En god snabb och nyttig chokladpudding får man om man vevar ihop 1avokado,1mango,1kiwi,några matskedar kallt kaffe, 1tsk kakao,1msk kokosflingor,några fikon och några dadlar plus 1 msk dadelsirap😋😋😛Och så toppar man med lite kokosflingor
Dadelsirap utvinns från dadlar och används mycket i Mellanöstern. Den består alltså enbart av dadlar och är ett bra alternativ om man vill få en lite sötare smak.
Vi har ju inte ätit bakverk, kakor eller liknande under denna socker-faste period, men jag kan tänka mig att det går att använda denna dadelsirap till olika bakverk istället för honung eller socker👍🏻God är den i alla fall.
Ja,ni. Nästa vecka får vi ställa om klockorna igen, för då börjar vintertiden. Och inomhus tänds ljusen i varje hörn och vrå ✨🕯✨ Det är jättemysigt tycker jag.
Vedspisen som sprakar och värmen som sprider sig❤️
Jaha och vad är det där då?
Jo, det är min ryggkorsett som jag haft i väldigt många år.
Den har jag fått/ köpt och fått utprovad från ortopeden och den har järnskenor och en platta på ryggen som ska hålla ryggen i rätt läge. Jag har både skadat ryggen i trafikolyckor och har 16% invaliditet i både nacke, rygg och hjärnan från den senaste trafikolyckan och så har jag 2 diskbråck som bråkar.
En på vardera sida😢
Funderar på att be de utprova en ny, då det gör ont när korsetten trycker på stomin.
Både rygg och stomin har krånglat extra mycket en längre tid, men det syns inte utanpå. Eller vad tycker ni. Magen är full av sammanväxningar av alla operationer och de organ ( ja, det är en del ) som är borta, ger ändå svår smärtor och problem.
Min kommande bok, som jag hoppas att kunna skriva någon gång, kommer att heta ”Bakom leendet”
Kanske beskriver jag där en del av det liv, det lite hemliga livet, som ändå fortgår🙏🏻när man har olika, många gånger lite ovanliga åkommor, som många inte känner till.
 
 
Ha en fin fortsatt vecka🍁🍂🍁
Varm kram till er alla❤️
 
 
 
 
Åsa

Hejhej🙋🏻‍♀️
Så trevligt med ett eget zoo där hemma👍🏻😜 ståtliga älgar!! Och så lilla Fire, han är så fin😍 Heja er, vad duktiga ni är som håller er borta från sockret🙌🏻😃 Jag har oxå en sån korsett, fast med plastskenor☺️Den har jag nog haft sen 1990-talet...har alltid haft problem med ryggen😏 Vet precis vad du menar när du skriver att det inte syns på utsidan att man mår dåligt....jag har fibromyalgi och har blivit ifrågasatt så många ggr ” vaddå mår du dåligt, det syns inte och du som alltid är så glad”....just det, på med leendet!!! Nu kan vi inte jämföra mina problem med dina, för jag vet att dina är värre😘men ville bara säga att jag förstår dig mer än väl!😍 Har ju även en dotter med reumatism och genom alla år så har det även där varit likadant att folk ifrågasätter just för att det inte alltid syns 😔 Skriver du den boken så har du garanterat en köpare här😜👌🏻 ❤️Ha det bäst Paula❤️

Svar: Hej igen Åsa💗❤️💗Ja, tänk att de hittat just hem till oss😅Tack🙌🏻Socker-fastan och allt fruktätande har dock inneburit en del problem för mig.Med stomi är det inte optimalt med så mycket frukt och fibrer,har jag märkt.Då vi inte ätit bullar och kakor och godis( jo, vi hittade lite sockerfria varianter till bion, igår)men annars har det varit ett stort NEJ i hela 20 dgr👏🏻så har vi istället ätit frukter och torkad frukt med mera.Kiwi, fikon, clementiner, apelsin och annat blir dock lite tufft för stomin,och särskilt nu när jag under en längre tid haft mycket krångel med den, så har det varit än jobbigare.Men vi kämpar på 👍🏻Ok, ja ryggkorsetterna kan se lite olika ut.Vad tråkigt att även du har problem med ryggen😢Jag själv är född som en optimist och har lyckats förbli en gladis, vad som än händer , men förstår dem som även mår dåligt.I mitt fall har jag genomgått så svåra saker, både mycket svåra trafikolyckor och operationer i mängder, så jag är tacksam att jag överlevt. Tårar kan dock falla av svåra besked och svår smärta, men jag är väldigt snabb till att finna glädje och skratt.Jag vill sällan spilla tid på onödigheter, då livet väntar.Livet väntar har jag alltid tänkt efter varje op.Efter 30 operationer tänker jag fortfarande på samma vis.Men livet har fått ändra sig och jag kan inte längre göra mycket av det jag kunde en gång i tiden. Men det jag gått miste om tar jag igen på ett annat vis.Det viktigaste är att jag fått möjlighet att fortsätta leva🙏🏻och det försöker jag göra så gott jag kan.Att söka få människor att förstå, det tror jag är lika svårt som att söka finna en nål i en höbal eller vattna en gås.Att få le,att få vara fin, att få skratta, att få ha roligt,att klä upp sig,vem säger att inte även den som är sjuk och har svår smärta även får visa och ha dessa egenskaper.Vem har rätt att ifrågasätta någon annans personlighet?Jag har lärt mig något genom åren och i de fall människor har lite svårt? att förstå får man förtydliga lite extra.Be din dotter dra den lååååånga versionen av hur det är att ha reumatism.Det brukar bita!Jag var en gång på en flygplats.Jag har rätt att ha med mina adrenalinsprutor, stomibandage och annat in på flyget och har ett intyg med mig från överläkaren för säkerhets skull.På svenska och engelska.En gång var det ngn. som ifrågasatte detta?-Men vaddå?-Vart är du sjuk någonstans? Det står där på pappret svarade jag.-Men vaddå, jag förstår inte varför du måste ha en sax med dig,i handbaget sa mannen påhejjad av en kvinna som också hade svårt att sätta ihop två saker.-Jag har stomi, och en del påsar måste klippas upp för att passa.sa jag.-Stomi???👀👀👀 sa de båda i kör.Då tog jag upp blusen, knäppte upp knappen på byxan.och drog ner byxlinningen lite grann.-Det är det här jag problem med!!!-Oj, jaha, ok, jaja, nämen då så, jaja, då är det inga problem😵stakade de båda helt chockade och illröda i ansiktet. Ha en jättetrevlig resa!-Tack tack sa jag. Ibland får man liksom göra något helt oväntat.En dag hoppas jag kunna skriva en bok om livet och som jag sa, den ska heta ”Bakom leendet”En dag❤️Allt gott på denna jord önskar jag dig❤️❤️❤️Varm kram från lilla mig och familjen 👨‍👩‍👧❤️
Paula Taxén

Susanne 😻

Hej fina Paula 🌹

Rena djurparken hos dig.
Men som du säger vildsvin vill man inte ha’ i trädgården och inte nära, kan tydligen förstöra mycket på nolltid.

Är det de sista varma höstdagarna nu tro.
Har varit ljuvliga dagar här i Nyköping, bara att njuta.

Önskar dig och familjen en skön helg 😊

Kram från Susanne 😻

Svar: Hejsan fina Susanne👋🏻💖Ja, det är otroligt häftigt att se dem på så nära håll,på betryggande avstånd dock😬Vildsvin är inte att leka med. Hörde att en jakthund hade blivit påsprungen av en sugga!!Läskigt!!!Gräsmattan har klarat sig än så länge, möjligen hittade de ekollon lite högre upp i backen, som tur är.Ja, nu är nog det varma sköna vädretett minne blott för detta år🍂🍁🍂🍁Frosten ligger som ett vitt täcke varje morgon och det är hög tid att byta om till vinterdäck.Det blir snabbt blixthalka då vägbanorna fryser till is. Önskar dig en fortsatt mysig söndag och kommande ny vecka👍🏻✨😍Kramis till dig från mig och min fam.❤️❤️❤️❤️
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress