Hej på er ❤️
Tiden går fort och dagar liksom månader byter namn fortare än någonsin. Vintern har kommit, liksom vintertid och klockan har åter flyttats 1 h bakåt.
I helgen hade vi besök av pappa och hans fru och vi överraskade bland annat med lite gott vin från Sardinien🥂 i jordkällaren, samtidigt som Koi-fiskarna fick lite trevligt besök🐠💦
Caroline ville inte vara med på en av bilderna, så då fick ett stort hjärta vara med och pryda fotot😜 
Som ni ser är socker -fastan .. dieten vi skulle hålla i 30 dgr. slut🤣
Vi skulle egentligen ha avslutat den 2:a november, men beslöt oss för att sluta några dgr. tidigare, då vi ju hade besök.   
Jahapp och så har det varit dramatiskt värre här!
Och då syftar jag inte på fasanerna som traskar omkring och sprätter i rabatterna.
 
Nej, här vart det plötsligt släckt och kolsvart som i rymden och ingenting tycktes fungera.
Torbjörn hörde och såg hur de nyinflyttade grannarna stod och borrade nere i en hage och satte ner massor av stolpar..
Han funderade lite kring det där, men gick först hem och kollade så att inga säkringar hade gått hos oss.
Det hade det inte.
Då gick han bort till grannarna för att fråga och höra sig för om de möjligvis hade råkat borra så djupt, så att de kommit åt någon ledning, för ingenting tycktes fungera som det skulle hemma hos oss.
-Neeej, det har vi inte gjort, fick Torbjörn till svar😳🤔🙄
Hmmm???
Då gick Torbjörn hem igen och checkade av alla säkringar ännu en gång och ringde därefter Vattenfall och bad de om hjälp att kolla säkringarna.
Återigen, hittades inga fel hos oss.
Då bad Torbjörn Vattenfall att komma hit och det gjorde de.
Vi hade då varit utan värme och vatten med mera i flera flera timmar!!
Vid 20.30 kom Vattenfall och de fann inga fel hos oss utan började leta felet hos grannen.
Kunde det ändå vara så att de borrat för djupt?
Grannen fick en ny möjlighet att ge sin version och han menade fortfarande att han borrat högst 50 cm👀
Men vem har givit honom lov att göra ens det?? 
Gamla ledningar kan ju ligga på mycket mindre djup och det är ju rent ut sagt livsfarligt att göra detta.
Hur som helst kunde Vattenfall snabbt se att det stod massor av stolpar utplacerade, ja, som på en lång rad väldigt nära en elcentral och sade.
-Det är väldigt olämpligt att borra utan att veta vart man borrar och särskilt nära en elcentral.
Jahapp och så blev det en provisorisk lösning och vi fick tillbaka elen tills nästa dag.
Innan jag åkte till infektionskliniken( berättar mer om det snart) så körde Vattenfall och flera andra med grävmaskiner och mätinstrument in på vår gårdsplan.
-Det är inte här ni ska gräva sa jag, utan där felet är och det är hos grannen.
-Jamen, det är ju som att leta i en höstack sa mannen och man kanske kan börja här fortsatte han. 
-Nej, nej nej. Absolut inte.
Här grävs ingenting, sa jag .Vi har ju köpt 33 ton makadam flera ggr. för att fixa vägen till våra uthus,loge lagård mm. så nej, här grävs ingenting, då ju felet inte är här. Det har redan Vattenfall konstaterat, fortsatte jag.
Ni ska alltså börja därborta felet är, sa jag och det troliga är ju att de borrat djupare än 50cm, fast de säger att de inte gjort det!
Det är bara tur att ingen dött, sa jag också😵
-Det har du helt rätt i sa mannen.
Därefter styrde bilar och grävmaskiner med männen och allt till grannen.
Torbjörn kom hem från sitt arbete och passade då på att gå och kontrollmäta ett av hålen som grannen borrat.
Hör och häpna ! Det var 75cm!!!
Där ser man!!!
Vattenfalls mätningar indikerade samtidigt att ledningen gick precis där stolparna var nergrävda.
Jaha och slutningen kom så det jag redan visste!
De hade borrat sönder ledningen/ ledningarna!!!😲😲😲
Herregud!
Dessa var precis de ledningar som gav oss strömavbrott.
 
Ja, ja,ja😣
 
Nu är det i alla fall lagat och värme el och vatten fungerar åter som det ska här hos oss👍🏻✨
 
Men det här med att lita på människor och vad de säger,  nja, det har fått sig en ordentlig törn.
En ursäkt vore på sin plats, men än så länge har vi inte sett skymten av varken ursäkten eller grannarna ifråga👎🏻
Däremot har andra grannar varit mer än behjälpliga 👌🏻👍🏻✨ Stort tack för det❤️
Ja, hur som helst, har jag inte varit pigg alls och igår var jag till infektionskliniken och tog prover på borrelia.
Jag har haft 4 fästingbett i år. Ingen av de tidigare har jag fått något märke av, men de senaste 2 betten kliar den ena av de och ändrar karaktär för varje dag.
Jag har lite smått förhöjd temp 37.7 -38 ..och det som besvärar mig mest är värken i kroppen som vandrar runt och så huvudvärken. 
Det togs som sagt flera olika sorters prover, förutom borrelia, då läkaren ville försäkra sig om att jag inte hade någon annan infektion och jag får väl svar så småningom.
Nu har jag ju haft borrelia artrit tidigare och känner igen symptomen, så jag kan nästan med 100% säkerhet säga att det är det, men det är ändå läkaren som ställer diagnos.
Borrelia och dess många sorter, ja det finns tydligen jättemånga sorter, mer eller mindre allvarliga, är hur som helst inte helt lätta att diagnostisera.
 
Och läkarna vill gärna inte att man äter antibiotika i onödan.
MEN förra året fick jag fästingbettet i juni och den stora runda utbredda fläcken kom inte förrän i jan- febr!!!
Då hade borrelian hunnit sprida som överallt i kroppen och jag fick äta hästdoser med antibiotika.
Det vill jag inte uppleva igen🤒
Så jag hoppas de vet vad de gör!
 
Ha en fortsatt fin vecka allihop💗💗💗
 
Åsa

Hej Paula!!🌺
Jag säger bara uj uj uj🙈 och sänder dig en massa styrkekramar❤️ och varma krya på dig kramar❤️🌸❤️

Svar: Hejsan👋🏻💃🏼Varmt, varmt tack 😍❤️
Det värmer att höra🙏🏻
Tack snälla du❤️
Kramisar till dig med från alla oss👨‍👩‍👧🐕🐾
Paula Taxén

Lotta Å

Men kära värld 🤭 vad har ni fått för grannar ? Ska vi byta 🤔 vår gräver iallafall inte, hon bara hotar, men nu har det ju gått ett helt år, så jag tror vi klarar oss 😉. Annar blir vi också utan ström, och internet 😱. Tur att vattenfall kommer fort och fixar hos er, skickar massor av kramar till dig, ❤️ Och håller 👍 för att det inte är borelia.

Svar: Halloj Lotta👋🏻❤️Ja, det var bra att Vattefall kom så snart de kunde,men det blev väldigt mycket krångel med olika saker som frysvaror och sådant.Synd när det händer.Alla kan göra fel, men det gäller att ta ansvar för det man gör och gjort och stå för sina misstag.Ett civiliserat sätt, är väl att börja med att be om ursäkt, kan man tycka. Men vi människor är tydligen olika👀Jag har ont i lederna, lite feber och huvudvärk och det känns precis som förra ggr.Hoppas läkaren ringer så snart som möjligt👍🏻Tack för omtanken 😍Kramis till dig och er❤️❤️❤️
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress