Hej på er alla underbara bloggläsare🌹
 
 
Idag tänkte jag ta upp något som oroar mig, lika mycket som vårt klimat, som jag tog upp i mitt förra inlägg.

Det finns inga exakta siffror, men det sägs att över 200.000 barn och unga som bor i Sverige, uppskattas må psykiskt dåligt, enligt nya uppgifter från Socialstyrelsen.

Det sägs även att var 4:e svensk känner någon form av ångest och oro. Och i takt med att detta ökar, så skrivs det ut mer och mer psykofarmaka.

Statistik visar också att 1/2 milj. svenskar, i alla åldrar, går med självmordstankar och att 100 000 genomför självmordsförsök och att ca.1 500 personer varje år dör till följd av självmord 😢

Primärvården ser också en oroande trend, där fler och fler söker för psykisk ohälsa. Antalet personer med ångest har ökat med 70% under de senaste 20 åren och psykisk ohälsa hos barn i åldern 10-17 år har ökat med över 100 procent på tio år.

Samtal till olika hjälptelefoner har också ökat drastiskt, där samtalen kan röra sig allt ifrån ensamhet, utanförskap, våld och kränkningar till svårigheter i skolan, stress, betyg och höga krav.

Detta är både enormt sorgligt och skrämmande tycker jag😢

Varför har det blivit såhär❓

Jag läste någonstans att svenskarna är ett av de mest utbrända folken i världen.Att sömnproblem ökat och att Sverige nu blivit världsledande i skilsmässor, då mer än hälften av alla gifta par skiljer sig.

Materiellt däremot, har de flesta fått det bättre än någonsin och vårt trygghetssystemen är ett av världens mest utvecklade.

Varför mår människor inte bra❓

Ja, det finns en mängd olika orsaker och svar på det förstås, men det tycks finnas en anledning som tycks återkomma i de svar, då man ställt just denna fråga och det är att folk inte känner att de duger som de är och det i sig har blivit en folksjukdom.

Andra orsaker kan vara att tiden tycks ha krympt. Man upplever sig inte ha tid till något. Föräldrar får inte livspusslet att gå ihop och stressen, det dåliga samvetet och att man känner sig otillräcklig har ökat.

Genom media får vi också veta vad vi lider av, hur vi bör se ut, hur hemmet ska stylas och hur ofta gräset ska gödslas. Inga egna åsikter behövs längre. Vi serveras information som hela tiden matas ut och det får oss att tro på allt som sägs.

Människor jämför sig med andra och prestationsångesten slår till med en rejäl käftsmäll. Förr kände vi kanske några få, numera är hela världen ”våra vänner”. Instagram, Facebook, media och mängder av olika tidningar fyller på illusioner som för de flesta är ouppnåeliga.

Vi mäts inte längre i vilka vi är, utan det vi presterar.

-Vad jobbar du med?Hur mycket tjänar du?Hur mycket fick du betala för Jaguaren?Vart bor du?Vart klipper du dig?Vart ska ni ska på semester?

 
Vem har det bästa livet? 
Vem är lyckligast?
Vem är snyggast?
Vem modigast?
 
Alla sorters tävlingar om både matlagning och bantning, Idol, Talang ökar prestationstressen. 

Måsten och borden tar över och bjuder grannen på tårtkalas så måste man nog bjuda på Nobelmiddag, för att duga.

Och har grannen köpt en studsmatta, ny bil eller klippt häcken så måste man nog själv installera minst en pool eller köpa en segelbåt. Det blir ett tvång att springa till dyraste hudterapeuten i stan, när den första rynkan visar sig, allt för att den perfekta fasaden inte ska upptäckas....

Ja, allt sådant här stressar människor, unga som gamla.

Vad är det som har hänt?

Vart finns alla STOPP skyltar‼️⛔️🛑

Hur får vi slut på den här nedåtgående trenden.

Ja, varför inte ta och stanna upp för en stund.

Känn på den. Visst lät det härligt👌🏻✨

Fundera lite kring, vad du vill och vad som är viktigt i just ditt liv.

Ta ledigt, från telefonen, matlagningen, träningen, städningen, tjejmiddagen, datan, TV:n,  tidningarna, shoppandet, födelsedagsfirandet, alla jag borde och måste ..för en stund och gör något oväntat, överraskande, annorlunda, gör en förändring, gör något DU själv vill👍🏻

För som ni vet.. skorna går inte av sig själv! 

Det är du som sätter på de 👞👟👡👠👢

Vart tog, var dig själv, du duger som du är, stötta varandra, tillsammans blir vi starka, jag är bra, du är fin som du är, vad duktig du är, vad fint ni har det, vad bra du gjort det här och det där, det naturliga, friheten att tänka och tycka som man vill, vara annorlunda ..vägen?

Vi får gråta och skratta, vi får känna oss besvikna, sura och ledsna, fula och snygga, vi får vara friska och sjuka, förbannade och glada, olyckliga, irriterade, avundsjuka, svartsjuka och likgiltiga, oärliga och ärliga, omtänksamma och snälla.Givmilda och medkännande.

Vi är människor. Och vi är olika. Vi gör misstag och felsteg, men det gör alla. Vi får ha åsikter och olika åsikter. Allihop.

Istället för att klanka ner på varandra, försök stå upp för varandra, men även stå upp för dig själv. Ha självrespekt. Låt inte jantelagen styra över dig. Hjälp varandra. Lyssna på varandra och framförallt börja lyssna till dig själv. 

Vi är ALLA en del av samhället ❤️

Och vi ALLA kan göra någonting, för att förbättra vår omvärld. 

Jag får ofta höra just denna fråga :
Hur orkar ni vara så glada och se så lyckliga ut,
trots att er dotter har cancer?
Och jag brukar svara:
Vi gråter också, även våra dagar är grå och solen försvinner även här, men kanske är vi lite snabbare på att söka det som istället gör oss glada, få till en lite färggladare palett och vi är väldigt duktiga på att vänta in solen som gömt sig bakom molnen☀️
 
Livet är knappast enkelt,
men vi har valt att göra som jag brukar säga,
LIV i Livet ❤️
Att göra LIV i livet är inte lätt.
Det är ett val man väljer att göra.
Det har inneburit att vi kan koncentrera oss på det som är viktigt,
och det som gör oss lyckliga, harmoniska, mindre stressade.
Vi har lärt oss att ta vara på de dagar vi lever och 
som sagt göra LIV i Livet ❤️
 
Kom ihåg att så länge du andas är mindre än
1 endaste sekund också LIV ❤️
Vi fylls hela tiden av nya känslor och tankar.
Vi värderar det vi hör och ser.
Der du tänkte och gjorde nyss, kan du därför
i nästa sekund omvärdera❤️
 
Jag hoppas innerligt att jag lyckats hjälpa eller inspirera någon,
med mitt ”lilla”inlägg.
Om så bara en person, känner sig bättre till mods, ja, då känner jag mig otroligt lycklig.
 
Slutligen vill jag informera om det jag såg i en dagstidning och tänker att kanske dessa telefonnummer kan vara till hjälp för någon som just nu mår dåligt❤️
 
 
 
Ta hand om Er ❤️❤️❤️
Varm kram från lilla mig och min familj ❤️ 👨‍👩‍👧 ❤️
 
 
Sanna

Hej Paula!
Du har så rätt och det är så sant❤️❤️Tänk om fler tänkte så, inte bry sig om så mycket vad andra hela tiden tycker och tänker. Stor kram❤️

Svar: Hejsan👋🏻❣️Tack för dina tankar och kul att du läser min blogg🌹
Varm kram från mig och min fam👨‍👩‍👧❤️
Paula Taxén

Susanne 😻

Så kloka ord ❤️

Svar: ❤️T❤️A❤️C❤️K❤️Kramis till fina dig❣️
Paula Taxén

Anna B

Jättebra & -viktigt inlägg!! Tack! 💜

Svar: Tack för att du ville skriva och berätta det ❤️❤️❤️ Varm kram från lilla mig❤️❣️❤️
Paula Taxén

Anonym

Hej Paula!
Du skriver om så viktiga saker. Tänk om fler kunde läsa det du skriver. Det skulle nog få fler att tänka efter och kanske må lite bättre. Dom unga har det inte lätt, det är inte lätt att leva upp till alla förväntningar som samhället har på dom.
Stor Kram till dig och din fina familj. ❤️


Svar: Tusen tack för dina fina ord och tack för att du valt att delge dina tankar ❣️❣️❣️
Stor kram från lilla mig och min fam 👨‍👩‍👧❤️
Paula Taxén

Anonym

Paula detta är absolut det bästa du har skrivit! Ang det här med mobiltelefoner så har min son som är 17 o jag kommit överens om att han inte får sitta med näsan i telefonen när vi är borta hos mormor o morfar tex o att ingen i vår familj använder mobilen vid matbordet tex. Jag själv försöker använda mobilen så lite som möjligt. Alla har sitt som det heter med problem sjukdomar mm. O jag tror också att det är viktigt att vi är glada för det vi har o inte hela tiden tänker på allt som Vi skulle vilja ha. Tack för dina ord ! Många varma kramar till dej o din familj från Anna

Svar: Tack snälla du🙏🏻❤️🙏🏻Vad bra att ni kommit överens ang. mobilanvändandet👍🏻
Det här med mobiler har nog gått lite överstyr och det
”vanliga” sättet att umgås existerar snart inte.
Det är nog väldigt bra att sätta lite gränser och regler över
hur mycket var och en ska fippla med telefonen.
Tänk förr när det fanns ”riktiga” telefoner, ja, sådana där som
man snurrade på siffrorna📞☎️ Ingen satt ju med luren i handen
hela tiden, på den tiden heller.
Nu är det nästintil ovanligt att hitta en människa utan mobil i handen.
Kanske har det blivit ett perfekt sätt att slippa prata med andra.
Man avskärmar sig helt enkelt.
Det blir enklare att sitta tyst i väntrum på sjukhus, där tystheten
många ggr. varit nästintill jobbig.
Nu gömmer sig många bakom sina mobiler istället.

Stort tack för din kommentar och kul att du valt att läsa min blogg😊
Varm kram från mig och min fam.👨‍👩‍👧❣️


Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress