God dagens😍
En ny morgon ☀️har åter grytt och vi får nu skriva 2019 💛 för första gången 👍🏻 Det känns lite ovant för 2018 är på något sätt invant uppe i hjärnkontoret☺️
Gårdagen började vi med att besöka Dollarstore ,vilken vi ännu inte varit till. Vilken kul affär 👏🏻Fanns ju hur mycket coola och bra grejer som helst därinne. Det blev verkligen inte sista ggr. vi åkte dit👍🏻
 
Efter all julmat så var det också gott att äta lite annat och ingen protesterade när vi beställde och smällde i oss en redig
MAX-hamburgare med tillbehör 😋
Därefter åkte vi och hämtade de smaskiga skaldjuren som vi beställt från ICA MAXI , till skaldjursbuffén✨🍽🥂🍾✨
På kvällen tände vi också ljus vid graven och då jag inte kunde ta mig till min mammas grav i år, så tände jag ljusen hemma ❤️
Vid Torbjörns pappas och farföräldrars grav var det, liksom det är på kyrkogården, tyst och ett evigt lugn.
Lite här och var tindrade dock ljusen och lyste upp denna stora och sista viloplats ❤️❤️❤️
 
Väl hemma satte sedan nyårsfirandet och förberedelserna inför det igång på allvar och ja, det blev lite huvudbry först.
Vad skulle vi göra med hummern?
De långa benen på kungskrabborna delade vi i alla fall i flera delar👍🏻
Men hummern ja, vad skulle vi göra med dem? 
 
Våra humrar och alla skaldjur var ju redan kokta och färdiga, men 
man vill kanske ha lite piff på det hela, i alla fall hummern, och det finns ju ett antal recept och välja bland🙄
Men vi valde att först dela hummern mitt itu och hur man gör det,
ja, det kan ni få se en film om 
 
3 humrar blev därmed plötsligt 6 delar.
Och när delning och rensning var avklarad, så gröpte vi ur köttet och hackade det i mindre bitar.
Köttet la vi i en skål och rev i skalet av 1 citron.
Sedan pressade vi i  2 vitlöksklyftor och 
hade i 150 gr smält smör
ca 4 msk. panko
och sist men inte minst, lite salt och peppar
Därefter blandade vi runt allting och fyllde sedan humrarna med den goda röran och körde alltihop in ugnen i
225 gr i ca 5-10 min.
 
Och resultatet blev en succé👏🏻👏🏻😋😋✨👍🏻
Vi åt och åt och åt. Gratinerad hummer, färska räkor, rökta räkor, kungskrabbor, havskräftor, vitlöksbröd, aioli, romsås och så drack vi skumpa till🍾✨🥂✨
Vi hade även köpt nyårsbingolotter och hade fullt upp med att hinna med allt😄😄😄 
Och trots att man redan var mätt som en pelikan, så lyckades vi pressa i oss en italiensk chokladmousse toppad med grädde😂
 
Ja, ni, en fantastiskt fin nyår hade vi och vi kan verkligen rekommendera
 Aktiebolaget Sjömat Skandinavien som leverade dessa smaskigheter till ICA MAXI 👏🏻👏🏻👏🏻✨✨✨   
Javisst, och nu när ett nytt år har börjat, så har ni kanske gett ett nyårslöfte?
Ja/nej?
 
Jag har gjort det ibland och ibland inte.
Nyårslöften kan ju som bekant vara svåra att hålla,
liksom många andra löften.
En del har kanske en hel lista 📝 som de ska ta tag i,
medan andra kanske tänkt fokusera på en grej.
 
Dessa nyårslöften brukar vara vanliga,
och även jag har nog lovat dessa någon gång, förutom 
rökningen, men det har jag inte behövt bry mig om
då jag varken röker eller snusar.
 
New Year-New me!✅
Bli bättre på att källsortera✅
Gå ner i vikt✅
Sluta röka.
Bli mer omtänksam✅
Spara✅
Osv. osv....
 
Ja, vad man än tänkt sig inför det nya året,så kommer det 
att fyllas med liv och innehåll.
Ibland sådant som man planerat, andra gånger sådant som kommer 
som glada och sorgliga överraskningar.
 
Jag önskar att det nya året får fyllas av kärlek, god hälsa och
gemenskap.
Det önskar jag både för vår egen familj och alla andra.
 
Detta år har jag mycket att se fram emot då vår älskade dotter Caroline fyller 25 år i februari🎂💐🎁🎈 Torbjörn och jag firar silverbröllop i april 💝💑
och sedan fyller jag hela 🎊💫50 år i juli🌟🎉
Allt detta och mer därtill, ser jag verkligen fram emot🙏🏻
 
Jag önskar av hela mitt hjärta att det nya året
även bringar Er alla, mycket glädje och lycka❤️❤️❤️
 
Varmt tack för den fina omtanke ni sänt och alla
gulliga kommentarer ni skrivit🌟

•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*••*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪

Stor kram till Er allihop och 

😍 GOTT NYTT ÅR från mig och

min lilla familj 😍

•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*••*

 
 
 
 
MH

Det är så gott med skaldjur men så pilligt och skala räkor med lite dåliga händer. God fortättning till er och vi hoppas att året ska bli härligt och händelserikt.
Dollarstore är hur kul som helst finns så mycket och så billigt.
Må väl från/MH

Svar: Hej på dig ❤️
Ja det är ett riktigt pyssel och man får knixa och
kämpa för en del skal är ju fantastiskt hårda!
Förstår att det måste vara svårt när man har ont i händerna😢
Att doppa färdigskalat i aioli kan vara ett alternativ,
om man tycker om skaldjur❤️
Ja, Dollarstore är verkligen en kul affär👍🏻
och positivt att mycket där är billigt.
Jag hoppas även ditt år får bli fantastiskt på alla sätt och vis🙏🏻
Varm kram till dig från mig och min fam.👨‍👩‍👧❤️



Paula Taxén

Åsa

Gott nytt år familjen!!😍
Jag önskar att 2019 blir ett friskare år för oss alla!!🙏🏻💟 Är tämligen trött på sjukdomar just nu, stora som små!!!
Så hoppas att ert 2019 blir fyllt av lycka o många trevliga stunder❤️🥰❤️
Alltid lika trevligt att läsa det du skriver, du får mig att skatta o le och ibland blir jag så rörd att tåren rinner💗Är tacksam över att få läsa allt du delar med dig av🙏🏻😍Och du, jag hoppas oxå att du får lust att sjunga en liten trudelutt för oss här inne på bloggen😘
Må så gott fina du❤️ Varm kram Åsa

Svar: Hejsan Åsa❣️❣️❣️Ja, det önskar jag också🙏🏻Tack detsamma😍Det låter helt underbart så det får vi hoppas 🌟❤️🌟Ojojoj, du skriver så snällt och vackert så jag blir rörd❤️Varmt hjärtligt TACK snälla du🙏🏻Ja, vi får se om halsen håller😄 och jag får ut nåt kråkläte en vacker dag❤️Stor stor kram till gulliga dig och jättetack för dina omtänksamma och värmande ord💝💝💝Må detta år bli ett av de bästa för dig och för mig och för alla🙏🏻Kramis från mig och familjen👨‍👩‍👧😍❣️
Paula Taxén

ulla

Härliga bilder från ert Nyårsfirande ! Jag önskar Er all lycka och fortsatt tillfrisknande till Caroline <3 . För vår egen del så önskar jag min bror Michaels tillfrisknande fortsätter <3 . Han och familjen reste till Thailand 29/12. Det var verkligen nödvändigt efter detta jobbiga år med strålning och cytostatika, resor för provtagningar ,dåligt mående och denna väntan på MR resultat! Så nu får de bara vara tillsammans ha det skönt<3. Hälsningar Ulla

Svar: Tack ❤️🙏🏻❤️🙏🏻❤️Jag önskar att din bror får en fantastiskt fin vistelse i Thailand.Förstår precis vad du menar.Att ha cancer och att behandla cancer är som att konstant befinna sig i en bergådalbana.Både känslor och mående går upp och ner, beroende på dag och i vilken del av processen man befinner sig.Hopp, oro, förtvivlan, rädsla allt blandas och ändå ska man orka kämpa.Att få må ”bra” för en stund, hur ont man än har,gör att man får samla nya krafter.Livet måste få innehålla LIV, trots att någonting håller på att försöka ta det ifrån en.Så, som sagt, jag önskar verkligen att din bror och hans familj får njuta av varje stund han mår ”bra”🙏🏻🙏🏻🙏🏻 och jag önskar att han får må ”bra”ofta❤️Att vänta på svaren på MR är tufft särskilt när det gäller cancer😢Jag önskar så att ni får bra svar🙏🏻Jag tackar dig för din fina omtänksamma kommentar och önskar dig,din bror och familj allt gott på denna jord🙏🏻❤️🙏🏻❤️🙏🏻❤️ och ett fint nytt år, fyllt av kärlek och massor av lycka😍Kram från mig och min familj👨‍👩‍👧💝
Paula Taxén

Susanne 😻

Hej Paula 🌹
God fortsättning på det nya året.
Vad gott det ser ut med alla skaldjuren 😋
För min del är det snällmat som gäller, fisk och potatismos, kokta grönsaker.
Klämde till med ett gallstensanfall mellan julafton och juldagen.
Mår fortfarande så där 👎🏻
Får skylla mig själv, fel mat och för mycket.

Nu kommer snart ljuset tillbaka, härligt 🌞

Och det roligaste hittills på det nya året...
Jag ska bli mormor igen 🤶🏻

Önskar dig och familjen en underbar helg

Kram från Susanne 😻

Svar: Hej på dig Susanne 🤗Tack, så jättemycket och detsamma önskar jag dig❤️Det var verkligen jättegott👍🏻Nej, vad jobbigt med gallstensanfall😢Det vet jag precis vad det handlar om.Op. bort gallblåsan och fick ett långt jack under hö. revben, ungefär lika långt som min hand.Eft.op.fick jag bukhinneinflam.Då jag är allergisk mot väldigt mycket, fick de op. mig med Ipren!!!Jodå, och det har väl knappt hänt sedan läkemedlen uppfanns.Efter en hel vecka på sjukhus och smärtor från h-et så kom de från smärtenheten och sa att de hade en annan variant av morfin som jag kanske tålde.Då hade jag plågats med 1 Ipren var 8:e timme under 1 v.tid.Sjukhuset bad mig senare om ursäkt, men menade på att de inte hade något val? Min granne som hade lite bättre smärtlindring hjälpte mig, att få i mig dricka, genom att sätta ihop 2 sugrör.På så sätt behövde jag inte lyfta på huvudet så mycket för att få i mig tex. lite dricka.Ja, den där vistelsen på 10 dgr. tror jag det blev, glömmer jag aldrig.Jag hade mardrömmar en lång tid efter.Det går inte ens att förklara hur svåra smärtorna var, när smärtlindringen endast bestod av 1 Ipren.Jag bad docenten lägga sig på op. bordet och så skulle jag få äran att öppna magen på honom och så får han en Ipren var 8:e h.. efter op.Jag frågade om han var villig att ställa upp.Han svarade nej. Nuförtiden gör man op. snabbt och smidigt genom titthål och tål man värktabletter och morfin, så går det säkert bra.Försök vara försiktig med maten.Ät kokt osv.Mindre mängder och mindre fett.Är det stenar som fastnar, så spelar det nästan ingen roll vad man äter.Till slut gör det ont att dricka vatten. Hoppas det släpper och du slipper op🙏🏻❤️Ja tänk vad härligt , nu går vi mot våren☀️Woooow vad kul!!!Stort och hjärtligt grattis🎈🌟💝🌟🎈Vilken underbar nyhet❣️Så mysigt med de små sötingarna❤️Gläds med dig och tackar för din jättegulliga kommentar och sänder krya på dig kramar 🙏🏻❤️🙏🏻 från mig och fam.och en önskan om en supertrevlig helg!💝💝💝💝
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress