Hej alla underbara bloggläsare❤️
 
Allhelgona helgen är åter här och denna helg, påminns vi om de som inte längre finns med oss. Vi minns, pyntar och piffar, kanske med lite granris, olika kransar och blommor och så tänder vi våra små ljus 🕯✨och
jag är helt säker på att det syns ända upp till himlen ❤️
Nu lyser det fint på alla gravar och de söta arrangemangen skänker en inre känsla av glädje💗
Allhelgona helgen är en så vacker tradition, tycker jag.
 
Att stå där vid graven/gravarna och tänka tillbaka, ja, det är en märklig känsla.
Någonstans hörs ett svagt snyftande och när jag ser mig omkring, ser jag en kvinna som fallit i gråt.
Inga ord behövs.
Våra blickar möts och jag lägger huvudet lite på sned och försöker på något sätt sända henne kärlek och omtanke❤️❤️❤️
Hon möter min blick och bara på några sekunder ändras hennes ansikte och jag ser hur hon tacksamt tar emot min omtanke🙏🏻
 
Denna dag, då sorgen för många är som mest påtaglig,
känns det ändå fint att det finns något man kan fästa tankarna vid. Något som aldrig försvinner.
Alla minnen❤️ 
Och dessa kan ingen ta ifrån en.
Minnen som väller fram,som en stormvind,just när de som mest behövs🙏🏻
 
Vår kära hund Oliver som ju inte heller finns med oss,vilar sedan 4 år tillbaka, vid en vacker plats,nära skogskanten.
Fire vår nuvarande hund,en chihuahua förstår ingenting utan svansar runt i spänd förväntan vad som ska hända härnäst varken man är inomhus eller utomhus.
Helt ovetande om att vi innan honom hade Oliver, en Cavalier King Charles Spaniel. En hund som vi nog aldrig kommer att glömma❤️❤️❤️
 
Med hjärtat fyllt av minnen kör vi de ca 10 milen för att hälsa på och fira Allhelgona helgen hos min pappa. Att se alla välkända platser man varit på som liten,väcker också minnen.
För mer än 25 år sedan flyttade jag från det lilla samhället och varje gång jag kommer, blir jag lika glad när jag möter människor jag känner igen.
Och på ICA ja,där blev det nästan full pott. Jag mötte fler välkända ansikten än på väldigt, väldigt länge!
Jättekul👍🏻 Bland annat dig Cissi 💗
Och plötsligt från ingenstans så stod min gulliga kusin Marita ❤️ där också och så fylldes det ju bara på. 
Fler och fler och många härliga möten blev det, innan vi måste säga tack och adjö, ja, för vi skulle ju vidare 🚙
 
Efter lite olika tips av ortsborna, så handlade vi hem pizzor från ett ställe som hette Lyktan, tror jag det var🙄
Ingen av oss hade ätit pizza på jätteläge, men alla var jättesugna på det 😋
Pizzorna var i alla fall supergoda👌🏻✨
Sen blev det fika på det och det hade vi ju med oss, nämligen en god tårta😋😋😋
 
Sedan har jag fått se mängder av foton på min enorma släkt och foton då både min pappa, mamma ,min farmor och farfar var unga ❤️
Här ser ni bilder på min pappa som ung.
Foton som är mellan 60-65 år gamla✨På den 3:e bilden högt upp i högra hörnet liknar min bror min pappa jättemycket.
Och här är mina vackra föräldrar ❤️❤️❤️
✨❤️✨❤️✨❤️✨
 
Min mamma blev bara 56 år och det har nu gått 14 år sedan hon gick bort😥
Som ni ser, så fanns en fläck på fotot av farmor, som tyvärr inte gick att ta bort, men jag lägger in den ändå.
Min älskade farmor hade varken några fläckar eller annat. Hon var väldigt pigg och intresserad av allt som hände i världen och hon blev 90 år!
Det är fantastiskt att jag  fick lära känna henne och även fira hennes 90 års dag❤️ Min farmor hade en stor skara syskon och då jag släktforskat lite grann har jag fått en ännu större inblick i vår släkt och i hennes liv. Då hon hade så många syskon gick många av de i samma skola och bland annat 2 av syskonen följdes åt genom hela livet ❤️❤️❤️
Många av mina släktingar bor idag, förutom i Finland, också i USA och Canada.
 
Här är min farfar, som jag tyvärr aldrig hann träffa, då han dog 1963, vid endast 50 års ålder😥
Här står han stolt framför familjens bil.
 
Ojojojjj, jag har så mycket bilder så det är helt otroligt.
Pappa visade oss också en bok om byn där pappa kommer ifrån och i den fanns ju än mer foton✨
 
Javisst,och så hann jag hälsa på min moster som op.axeln och även där blev det förutom enormt god fika, härliga skratt,särskilt då gamla minnen kom upp och även musikunderhållning 🎼🎸🎬🎻
Mosters man passade nämligen på att visa oss en mängd mer eller mindre  ovanliga instrument han har och faktiskt också kan spela. Det var häftigt👏🏻👏🏻👏🏻
Min moster och hennes man är mina gudföräldrar och därför fick en bild på dopet hemma hos mormor och morfar följa med ❤️ Min underbara mormor står brevid min underbara farmor och så är det min kusin Marita i vita höga strumpor i det vackra ljusblonda håret❤️Min moster håller mig i famnen och står bredvid min mamma (som kanske inte har den bästa hållningen i just den här bilden) Men kanske inte så konstigt när man nyligen fött barn! Och så är det min pappa som håller min bror i famnen😊 Längst bak är det förutom prästen min supersnälla morfar som står och sträcker på sig och brevid honom står min mosters man. 

Ja ni och liten blir stor och större och större.
Nu är jag redan 48 år och tillsammans med Torbjörn har vi vår älskade dotter Caroline som hunnit fylla 23 år ❤️
 
Och efter att pizzakartongerna öppnades för andra gången och resterna av de goda pizzorna snaskata upp,fikat var avklarat för 5:e gången, så var det så dags att bege sig hemåt igen 🚙 Glad,enormt proppmätt och lycklig🙏🏻
Glad åt det faktum att vi har människor runtomkring oss vilka vi kan fira bland annat Allhelgona helg med❤️
Människor som tar emot oss med värme och kärlek❤️
Familj och släkt är ju självklart de människor som står våra hjärtan närmast och det är där man hämtar kraft och får den trygghet som varje människa behöver ❤️
 
Med stor ödmjukhet och tacksamhet kan vi glädjas åt att vi får dela glädjestunder tillsammans.
Då livet förändras så otroligt snabbt, kan det inte nog ofta påminnas om hur viktigt det är att leva här och nu.
Ring det där samtalet du tänkt ringa, åk och hälsa på den du tänkt hälsa på. Skjut inte upp saker du tänkt göra.
Allt du väljer att göra här och nu blir nämligen till minnen. En dag.
För någon.
❤️❤️❤️
 
Och finns det någon bättre känsla än den att få lägga sig med ett leende på läpparna och känna sig otroligt tacksam och lycklig. 
Önskar er alla en vacker fortsatt Allhelgona helgs kväll och sänder en varm och omtänksam kram till allihop
❤️🙏🏻💗🙏🏻❤️🙏🏻💗🙏🏻❤️🙏🏻💗
 
 
marita välimaa

Tack för den underbara kramen och så klart träffen med ,vi ses ju inte direkt varje dag . Det var kul att kunna överraska dig med att komma från ingenstans

Svar: Tack själv gulliga du❤️✨❤️Ni får komma och hälsa på 👍🏻👍🏻👍🏻
Alltid välkomna och alltid lika kul att träffas❤️
Ha en fortsatt fin dag och
stor varm kram från lilla mig och familjen😍👨‍👩‍👧
Paula Taxén

Anonym

Hei Paula, olipas ihanaa luettavaa ja katseltavaa. Todella kaunis kuva vanhemmistasi. Isäsi muistuttaa aika paljon Laina mummoasi, kauniit kasvonpiirteet ja varmaan iloinen lämmin luonne niinkuin Lainallakin.
Mulle on jäänyt sellaisia muistoja että sinun ja minun mummot eli sisarukset nauroivat ihan kippurassa kaikenlaisille kommelluksille mitä elämä toi eteen. He ei murehtineet turhista asioista. Jospa me joskus tavataan niin juttua kyllä riittää näistä rakkaista sukulaisista😊
Tunnelmallista syksyä teille 🍁🍂🌸
T. Kaija pikkuserkkusi


Anonym

Hei Paula, olipas ihanaa luettavaa ja katseltavaa. Todella kaunis kuva vanhemmistasi. Isäsi muistuttaa aika paljon Laina mummoasi, kauniit kasvonpiirteet ja varmaan iloinen lämmin luonne niinkuin Lainallakin.
Mulle on jäänyt sellaisia muistoja että sinun ja minun mummot eli sisarukset nauroivat ihan kippurassa kaikenlaisille kommelluksille mitä elämä toi eteen. He ei murehtineet turhista asioista. Jospa me joskus tavataan niin juttua kyllä riittää näistä rakkaista sukulaisista😊
Tunnelmallista syksyä teille 🍁🍂🌸
T. Kaija pikkuserkkusi


Anonym

Hei Paula, olipas ihanaa luettavaa ja katseltavaa. Todella kaunis kuva vanhemmistasi. Isäsi muistuttaa aika paljon Laina mummoasi, kauniit kasvonpiirteet ja varmaan iloinen lämmin luonne niinkuin Lainallakin.
Mulle on jäänyt sellaisia muistoja että sinun ja minun mummot eli sisarukset nauroivat ihan kippurassa kaikenlaisille kommelluksille mitä elämä toi eteen. He ei murehtineet turhista asioista. Jospa me joskus tavataan niin juttua kyllä riittää näistä rakkaista sukulaisista😊
Tunnelmallista syksyä teille 🍁🍂🌸
T. Kaija pikkuserkkusi



Svar: Heippa Kaija❤️❤️❤️Kiitos paljon🙏🏻😍
Kyllä varmaan muistat oikein😃
Lainalla oli paljon huumoria ja tykkäs kovasti
puhua puhelimessa...niinkuin minäkin 😂😂😂
Oli tosi tietäväinen elämän ja maailman asioista
ja meilläkin oli puhuttavaa kuin soiteltiin.

Kyllä olisi tosi kiva tavata.
Tule käymään täällä meillä👍🏻👍🏻👏🏻
Aina tervetuloa❤️
Kaunista syksynjatkoa myös sinulle ja perheellesi😍
Halit//Paula ja perhe
Paula Taxén

Susanne 😻

Hej fina Paula 🌹
Vilka fina bilder, der är ett stort arv det finns i gammla foton.
Och så lik Caroline är sin mormor, fast mörkare.

Jag och mina systrar har en hel låda med foton från vår barndom, mina föräldrar gick bort tidigt, mamma 64 år, pappa 10 månader efter henne, 73 år, alldeles för tidigt, hjärtinfarkt för båda.

Förra året när jag var och fixade graven med lykta och allt till Allahelgonahelgen blev jag fästingbiten och fick. Borrelia, vem får borrelia i november utan att ha’ varit i skogen, otur kan man säga.
Men jag tål penicillin så det var snabbt avhjälpt.
Min ena syster har fått anafylatisk chock efter getingstick, klarade sig på en hårsmån, usch så dålig hon var.
Så jag känner för dig, Epipenn och hela kittet förstår jag.

Nog med sjukdomar, de finns kvar, bara att leva med, även om det är tungt vissa dagar.

Vilken härlig eftermiddag det var igår, fikade i solen på min balkong, barfota, älskar att få barfota, nybakat bröd och kaffe, solen värmde mig så, 🌞
Sen gick jag till frissan och blev klippt och ompysslad, hon har salong några hus bort.
Känns overkligt att snö och kyla kan komma vilken dag som helst.
Men det verkar bli en fin dag idag oxå, bara att njuta.

Ha’ det bra Paula och var rädd om dig.

Kram från Susanne 😻

Svar: Hejsan rara du❤️❤️❤️Varmt tack för din kommentar🙏🏻Det är så himla kul när jag ser att det kommit en ny kommentar.Man lär av varandra och det är så mycket intressantoch fint ni skriver tycker jag.Så sorgligt när man mister sina föräldrar eller någon som står en nära.Under Allhelgona helgen påminns vi om de som lämnat oss och många har mist sina nära och kära nyligen😥Då livet fortsätter för andra runtomkring,stannar livet upp för de som är i sorg.Medkänsla och kärlek är de verktyg som man aldrig kan få för mycket av och att visa att man försöker förstå,är precis sådant som var och en av oss kan bidra med ❤️Bara man vill och vågar.Fästingbett under vinterhalvåret känner jag till☹️Ush,de där djuren borde utrotas från denna planet.Fint att penicillin hjälpte och att du inte är allergisk👍🏻Anafylatisk chock är hemskt och det har jag drabbas av många ggr. också, därav har jag sprutor hemma.Låter härligt att strosa runt barfota och äta nybakat✨Perfekt också med hårsalong så nära och du blev säkert jättefin😊Det är mysigt att bli ompysslad,men synd att det ska kosta så förskräckligt vad man än gör.Alla ska ju ha lön,men dyrt har det blivit.Jag har aldrig varit till någon nagel eller hudsalong(vilket i och för sig säkert vore trevligt)men en gång fick jag ett presentkort för att gå till fotvård och så går jag ju till frisören ibland.Ja, här är marken vit men än bara av frost.Önskar dig en jättefin fortsatt fredagskväll och sänder dig en stor varm kram från mig och min familj 👨‍👩‍👧😍
Paula Taxén

MH

Alltid lika roligt och underhållande att kika in i din blogg. Du kan det där med att skriva och berätta och dina foton är så vackra alltid. De från förr som är svartvita är så fina, guld värt med bilder från förr.
Kram/MH Österlen

Svar: Hej på dig ❤️❤️❤️Tack snälla du och det är alltid lika kul att få en kommentar🙏🏻😊Ja det där med foton kan uppta en bra stund av dagen, när man väl börjar titta på de.Det är fantastiskt att de finns kvar✨Nuförtiden sparas ju allt på datorer och det i sig blir ju lite tråkigare.Visst, man kan lägga upp de lättare på nätet osv.men det är något speciellt med riktiga foton som man kan hålla i.De svartvita är ju så fina.Perfekta också på något sätt.Alla tycktes ha slät hy och håret,ja fanns det något hårstrå som satt fel😅Det är så mycket vackra minnen som kommer upp och det är spännande att få ta del av sina förfäders historia❤️Varm och härlig kram till dig och jag önskar dig en vacker fortsatt kväll och helg✨✨❤️
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress