Hej på er allihop 🤗
 
Bladen faller en efter en och det känns i luften att höstvärmen nog inte blir kvar så länge till.
 
Det är den 18 oktober och i tv varnade de om att det kan vara halka på sina håll.
Var därför försiktiga när ni är ute och kör 💖
 
Hösten syns även i trädgården🏡 
Aroniabären blir bara fler och fler för varje år och visst är de underbara, de färgglada bladen🍂✨
 
Då ju kylan gör att det mesta har gjort sitt i växthuset så har den fått tacka för sig och stänga för denna säsong. En ordentlig städning av alla krukor och rengöring av växthuset med högtryckstvätten, gör den trevlig att använda, när våren kommer 👍🏻👏🏻
 
Nu har de sista tomaterna,paprikorna,auberginerna  och gurkorna plockats in och blivit till goda tillbehör i matlagningen.Likaså har vi fryst in kryddorna och plockat in alla äpplen.
Äppelträden gav dock inte lika fin skörd som paradisäppelträdet, som syns i bild nr.2 i fotokolaget.
Däremot blev det massor av morötter,palsternackor och rödbetor, som också skördats och Torbjörn hittade faktiskt lite trattkantareller i skogen.
Guatemalan Blue pumpan gav liksom squashen, en riktigt fin skörd och förutom ett litet uppkok (förvällning) innan de hamnade i frysen, så plockades även frön inför nästa års plantering. 
 
Javisst och häromdagen var det en sådan där riktigt varm och skön dag utomhus☀️
Caroline var i farten och rengjorde lite utomhusmöbler och testade lövsugen/blåsen/komposteraren.
Ja,den är fiffig på så sätt att den har 3 funktioner👌🏻
Att samla frö blir också kul när man har en fin och kul bok att både anteckna och samla fröna i.
Det var Caroline som köpte den åt mig i födelsedagspresent❤️
Vackra blomarrangemang förgyller också och skänker ögat något vackert att landa på.
Minns ni förresten, ja, det gör jag i alla fall, de där vita små bollarna,smällbären.De som man kan trycka på med fingrarna och då smäller de och ni ser sådana i den sista bilden i fotokolaget här ovan.
Tänk på att de är giftiga!
Minns att jag själv brukade plocka sådana som barn när jag var på väg till skolan och antingen trampade man på de och då hördes det ett litet tjoff💥eller så tryckte man på de. Antagligen stoppade jag aldrig varken bären eller fingrarna i munnen, för jag minns inte att jag blivit sjuk. Men man kan faktiskt få rejält ont i magen av de, har jag läst.
 
Hur som haver är det god tid att sätta era lökar i jord.
 
Det har vi gjort och förhoppningsvis blir det en fin vår, så att allt blommar vackert🌺🌷🌹🌼💐
Såhär vackert blommar det i alla fall just nu✨ 
Den röda Ingrid Bergman rosen,den lila körveln,rosa trädgårdshortensian(från förra årets krukarrangemang) Penséer längst ner till vänster och jätteverbenan i mitten.Kärleksörten och de söta lila murklockorna ,liksom den vita trädgårdshortensian som också planterades ner i rabatten,från en kruka förra året,då den blommat färdigt på hösten.Man kan nämligen göra sp med just trädgårdshortensior. Den gula solbruden lyser som en sol i och tillsammans ger de en välbehövlig njutning för själen när man vandrar runt i sin trädgård. Tänk på att många blommor och växter behöver ett varmt täcke över sig under vintern, för att inte förfrysa och därför är löv perfekta, då dom inte bara ger ett bra skydd för känsliga rötter, utan även näring när de förmultnar.
 
Minns ni en blomma som jag hade glömt namnet på?
Jodå, den här söta blomman heter så sött som Blågull.
 
Hur som helst blev många oroliga då det var märkligt mörkt på himlen igår ,ja nästan som att man skulle ha vaknat upp på kvällskvisten . Det var tydligen något nytt fenomen och vad det berodde på vet man inte säkert 👀
 
Det händer så mycket i vår värld som vi inte förstår,trots att många kanske tror sig förstå och veta.
Jag tror att vårt sätt att leva här på jorden ja,såsom vi alla är med och bidrar till,många gånger inte är till gott för världen och inte heller för naturen.
Avgaser från både personbilar, tåg, flyg och bussar och olika industrier förgiftar snart allt vårt vatten och gröna åkrar, där ju vår säd ska växa.
Kemikalier och gifter, ja, allt sådant förstör vår vackra planet. Haven som tar hand om gifterna ,ger sedan döda havsbottnar.
Bland annat Östersjön och utan haven kan vi ju inte överleva!
Man kanske tror att det som händer ,sker långt borta från oss, men inte alls. Det hela sker framför dina ögon.
Är det såhär vi vill ha det?
Där det snart finns mer plast och skit i vattnet än fiskar och fåglar?
 
Men hur ska vi då göra för att kunna fortsätta leva och tex. ta oss fram?
Häst och vagn fungerar inte så bra, varken på landet eller i storstadsmyllret och att cykla 20 mil går ju inte heller.
Ja, jag vet inte.
Men medvetna val och mycket mer medial upplysning,
som verkligen får människor att haja till, tror jag skulle få många att ändra sina vanor.
Vi måste bli bättre på att ta eget ansvar för de val vi gör och förstå att såsom vi lever kommer att ha en påverkan på vårt klimat och på jorden.
Världen har förändras otroligt på bara några 100 år och fortsätter vi såsom vi gjort ja, då vet inte jag vad våra barn får ärva?
Men bara för att världen har förändrats, betyder inte det att vi själva måste lägga oss platta och inte göra någonting.
Ja,vi kan tex. ha med oss tygpåsar när vi handlar,köpa svenska råvaror(för att slippa de långa transportsträckorna, vilket ju leder tlll mer avgaser och gifter) köpa så miljövänligt som vi bara kan,odla själva om vi kan, köpa närproducerat om vi kan, använda bilen mindre om vi kan, samåka om vi kan,cykla mer( tex.använda cykel mer på sommaren och bilen på höst och vinter).Sortera avfall bättre och återanvända våra saker och sälja vidare det vi inte behöver. Göra små förändringar i vardagen som inte är så jättestora,men som ändå ger stor förändring då många bestämmer sig för att göra åtminstone något.
Bara några små saker,men ändå medvetna val💖
Nu tänker kanske någon att ja,hon måste ju vara miljöpartist.Inte alls.
Men jag tänker mycket på det som händer och ja,jag tänker mig att det inte är fel om vi alla reflekterade över hur vi lever och hur var och en av oss med enkla medel skulle kunna göra skillnad.
Om alla i Sverige gjorde ett nytt medvetet val, för att förbättra miljön och faktiskt livet för sig själv och för oss alla, ja,ni  tänk vilken enorm skillnad det skulle kunna bli!
Kan man våga sig på att sända en liten uppmaning kanske..
 
Få se om det här kan växa sig och bli stort🙏🏻
Låt budkavlen gå❤️
Klistra in detta budskap på din Blogg, FB ,Instagram, eller berätta vad just du gjort för medvetet val.. till någon du känner,familjen,vänner,arbetskamrater...
Tillsammans kan vi göra något❤️
Kom igen häng på!
 
Jag gör ett medvetet val att ---> 
inte glömma tygpåsarna när jag handlar. 
Vilket medvetet val gör du?
 
Lycka till🍀 
Stor varm kram från lilla mig❤️❤️❤️
 
 
 
 
 
 
 
MH

Så fina foton på så mycket frukter och växter. Åh vilket vackert armband du fick av din käresta, verkligen passande till dig.
Vi behöver verkligen måna om vår natur så det inte totalt går överstyr.
Har också tygpåsar det är jättebra, tänk förr när jag växte upp då var det antingen korgar mor hade med sig eller papperspåsar.
Kram och må så gott/MH från Österlen

Svar: Hejsan fina du❤️Tack snälla vad gullig du är🙏🏻Jag älskar armbandet❤️Ja vi behöver verkligen måna om vår natur och jag tänker mig att det finns så många som har många bra idéer om hur vi kan hjälpas åt💡En människa kan inte göra allt,utan det krävs att väldigt många förstår allvaret och ändrar sitt beteende.Alla kan göra någonting.Det är när man inte gör något alls som effekten blir så förödande. Tänker mig att mitt lilla inlägg säkert påverkar någon i positiv riktning 👏🏻En kan bli två osv. osv.Det vi läser om i Aftonbladet och Expressen kanske vi pratar om vid middagsbordet.Så är det även med annat.Djungeltelegrafen kan vara så otroligt effektiv.Det handlar om att orka och våga ta upp saker som många av oss grubblar över,men inte gör något av.Mina tankar om miljöförstöring är inget nytt.Det nya är bara mitt sätt att utrycka mig med mina ord.Någon annan skulle kanske lägga ut texten på något annat sätt.Kontentan är dock densamma.Vår värld,jorden vi lever på håller på att sakta men säkert förstöras och innan det är totalt kört så måste människor vakna! Som sagt alla kan göra något och då kan man med gott samvete säga att man åtminstone bidragit med något och något är bättre än ingenting.Kanon att även du använder tygpåsar👏🏻De kan man ju återanvända hur många ggr.som helst och tvätta när det behövs.Tack snälla för din respons och fina kommentar❤️❤️❤️Varm hjärtlig kram från lilla mig ❤️❤️❤️
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress