Tjingeling🙋🏼
 
Veckorna går och det är åter fredag. Januari flög raskt förbi och nu är det redan februari.
 
Ute är det snörikt värre och även kyligt, så än syns inga vårtecken, mer än att dagarna börjat bli längre. Eller har ni sett några vårtecken förresten?Sverige är ju stort🤗
Det är väldigt vackert med all vit snö, men nog kunde snön fått komma i november och december och särskilt på julafton och inte nu när man börjar se fram emot våren.
 
Februari månad brukar dock susa fram i väldig fart den med och det är denna månad frö-sådderna börjar ta fart.
Tänk att det alltid är lika roligt att kika på fröer!
 Både på sin egen samling och allt sådant som går att beställa.
 
På odla.nu har de bra priser och ofta både REA och fraktfritt.
Förutom de fröer som vi redan beställt och som jag skrev om i ett tidigare inlägg, så beställde vi även dessa ✔️
 
  Tigeröga 'Roulette'  
  Sallat 'Green Leaves'  
  Roseniberis 'Fairy Mixed'  
  Salladssenap ' Mustard Red Frills'  
  Skogsskräppa 'Red Veined'  
  Solros 'Red Sun'  
  Zinnia 'Purple Prince'  
  Violkungsljus 'Flash of White'  
  Praktvädd 'Tall Double Mixed'  
  Stockros 'Nigra'  
  Harsvans 'Bunny Tails '  
  Prins Gustafs öga 'Penny Black'
 
Många blommor är 1 - åriga, men man kan ändå spara frön av de och till slut behöver man nästan inte beställa nya. Många blommor fröar också av sig naturligt. Och så har vi perennerna, som ju blommar år efter år👍🏻
 
I växthuset verkar både ros-sticklingar 
och penséer klara sig utomordentligt bra. 
Man kan lägga lite snö ovanpå jorden och då blir det en ännu mer naturlig process på det hela. Snön smälter när värmen kommer och fuktar därmed jorden på ett naturtroget sätt.
 
Snart kan man också så sådant som klarar av att sås i kallväxthus ( bl.a. olika blomfrön, dill, persilja, sallat, med mera ) och så kan man så spenat ute i pallkragarna. Ta bara bort ett ev. snötäcke, krafsa undan lite jord, så, häll på lite såjord eller den jord som fanns i pallkragarna sen tidigare. Och slutligen lägger man på lite snö över alltihop. Man kan också sätta på ett plastlock eller något annat, som skydd.
Det skyddar de små plantorna mot både regn och nattfrost, som ju kan komma på våren.
Och sen, ja, sen är det bara att invänta våren👍🏻Fröna gror i takt med vårsolen🌱🌝
 
Jodå och förutom frön så har jag upptäckt att kokosolja är väldigt bra mot mycket.
Det doftar gott och det är naturligt utan en massa onödiga tillsatser.
Förutom att man kan använda kokosolja i matlagning, så kan man smörja in både huden, ja, hela kroppen om man vill och även använda det i håret!
Låt kokosoljan vara som den är, man behöver inte värma den eller något. Ta bara en klick med en sked (så slipper man bakterier i burken) och fördela kokosoljan i händerna. Man kan också ta en liten klick, och fördela den lite mellan fingrarna och sen smörja in lite i ansiktet också och visst är det fett, men det går snart in i huden. Huden blir verkligen mjuk och fin.
Med fördel kan man göra denna procedur innan läggdags 😙
Kokosolja i håret, fungerar som en inpackning och tvättas ur med schampo.
 
Javisst och nu är det dags för mat och idag blir det potatisgratäng, fransyska och lite tomat/lökallad.
Tomat står ju på icke listan när det gäller histaminfattig kost, men nu när jag ska prova mig fram, så blir det spännande att se hur det går.. Längre fram är det tänkt att jag ska kunna äta det mesta, men jag ska fördela de histaminrika födoämnena på ett annat sätt, så att jag tänker till. Kanske ta medecin innan jag äter något jag verkligen vill ha osv. osv.
Och de gånger det blir mer reaktioner, så får jag helt enkelt göra uppehåll med det som bidrar till det.
 
Ha en superfin fredagskväll och helg 😍
 
 
Susanne 😻

Hej Paula 🌹
Vilka vackra vinterbilder. ☃️
Hos mig har det kommit massor av snö inatt, det plogas hej vilt utanför, jag bor i lägenhet, våning 3 på ena sidan och våning 4 på andra sidan med en fantastisk utsikt, skog, hus, gator och vatten.
Vi vill väl alla ha’ en tidig vår varje år, och jag förstår att du som har jobbigt med kylan inte vill ha’ kallt.
Sen jag flyttade till lägenhet i stan’ är snön inget hot längre, jag behöver inte skotta inte köra bil på hala vägar för att ta’ mig till jobbet, nu är det på med icebugs och gå ut.
Hör fågelkvitter nu på dagarna och ljuset är på väg tillbaka det är vårtecken.

Läste ett reportage i veckans Allas om histamin allergi och dao, tänkte på dig då.
Unnar mig Allas är så bra korsord som är bra för min hjärntrötthet.

Det är sorg i mitt hjärta just nu, tog bort min älskade kisse förra fredagen, 19 år och 8 månader var hon, 19 år har hon levt med mig.
Så tomt, känner hur hon är här runt benen på min ändå.
Veterinären kom hem till mig, så det var väldigt lugnt och värdigt.
Är väldigt känslomässigt labil nu, har två äldre vänner, fd arbetskamrater som reagerade på vad det kostade, totalt ointressant.

Önskar dig en skön helg och hoppas du kan vara ute i den rena fina vinterluften lite.

Kram från Susanne 😻

Svar: Hejsan kära Susanne💗Ja, vintervädret har verkligen ställt till det för många. Plogbilarna har helt enkelt inte hunnit med att ploga bort all snö överallt, trots att många hjältar jobbar nästan dygnet runt✨⛄️Icebugs under skorna är bra hjälpmedel som gjort att många sluppit både ben och armbrott.Halka kan vara så förrädisk.Var försiktig när du är ute och går.Vad mysigt med fågelkvitter🎼Vi hade 9 skator som käkade frön från talgbollarna😊En lite ovanlig syn, då det annars är blåmesar, talgoxar och andra småfåglar som brukar äta fröna.Ibland kan en och annan fasan spatsera förbi också,men igår var det en hel skock av skator.

Ja, du ser. Allas och andra liknande tidningar har många intressanta reportage och korsorden är bra. En del lite för kluriga, men nu var det ett tag sen jag själv löste korsord, men jag vet att min svärmor är riktig duktig på korsord. Brukar du sända in dina färdiglösta korsord?
Åh, jag förstår den sorg du känner just nu 😥
Beklagar verkligen sorgen Susanne❤️
Det är så fruktansvärt att förlora en älskad vän.
Sorgen kan vara lika svår, som när man förlorat en anhörig.
Alla kan kanske inte riktigt förstå det, men så är det. Och man får sörja. Det är helt naturligt och normalt🙏🏻 Onödiga, många gånger sårande kommentarer, gör mer skada än nytta. Att ge sin älskade vän ett värdigt slut, är självklart. Det var jättefint att veterinären kunde komma hem till dig 💖✨💖
Kostnader är nog det sista man tänker på och hur det än är så drabbar det inte någon annans plånbok! Jag sörjer med dig och tänker på dig 🙏🏻❤️
Låt sorgen få ta tid och låt dagarna få flyta på lite sådär, på sparlåga.
En dag, när den dagen kommer, så kommer du att få användning av dina fina minnen, av er tid tillsammans. För trots att din älskade katt inte längre finns, så kommer alla vackra minnen leva vidare i all evighet ✨
Och en dag, kan det bli till en tröst i sorgen✨
Varm, varm kram till fina dig från lilla mig ❤️❤️❤️


Paula Taxén

MH

Jättefina foton som alltid, Paula du är så duktig på det hela och bloggen är jättetrevlig och läsa. Vi har vårtecken fast vi fått snö och det väntas tio minus i veckan. Snödropparna blommor och hos några även vintergäcken.
I mitt krus inomhus blommar snart körsbärsblommor, det är så vackert.
Kram och må så bra som det går./MH Österlen

Svar: Hejsan MH💗Tack, vad gullig du är🤗
Åh, har du redan sett snödroppar och vintergäck🌱
Vad kul!Här är allt täckt av ett stort lager snö⛄️
Så vackert med körsbärsblomnor🍒Underbart✨
Vi brukar ta in lite vindruvekvistar och de sätter faktiskt
rötter också och sen kan man plantera ut de om man vill.
Förra året dog de tyvärr, för vi ställde ut de i växthuset för tidigt.
Skott av pelargoner brukar dock gå bättre och det är snart dags för det.
Varm kram till fina dig och ha en fortsatt vacker dag❤️
Paula Taxén

Anonym

Fina Paula 💕alltid spännande att följa dina odlingar, du/ni är så duktiga på det. Ja coccos är verkligen bra till allt och gott. Nu längtar vi till våren☀️Idag har vi -13 i Vaggeryd Småland❄️❄️Kramar i massor😍❤️💐

Svar: Hej på dig❤️🙋🏼Kul att du följer min blogg och jag blir så glad för alla fina kommentarer❤️🙏🏻Visst är det bra med kokos👍🏻Jag tycker det är särskilt bra att smörja händer och benen med.Benen blir lite sådär blanka och det passar ju perfekt till sommaren när de åter ska få se dagsljuset😅Ja, vi hade också -13 idag .Rysligt kallt !Men det är vackert, särskilt när solen skiner och det bildas snökristaller på fönstren och på marken.Ha en jättefin fortsatt dag och jag sänder dig också massor av kramar💖 💞😍💗💓
Paula Taxén

Anonym

Kramar från lenamamsen 😍glömde skriva mitt namn🙈

Svar: ❤️❤️❤️❤️🙋🏼
Paula Taxén

Anonym

Kramar från lenamamsen 😍glömde skriva mitt namn🙈

Svar: Thihiiii❤️❤️❤️❤️😍🙋🏼
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress