Halloj pĂ„ er 😘
 
En ny dag och en ny vecka har tagit sin början och jag har hostat och hostar, sĂ„ att jag inte kan sovađŸ€§Jag ligger högt med kuddar osv. men har Ă€ndĂ„ svĂ„rt att komma mig till ro dĂ„ hostattackerna avlöser varandra.
Det vÀrsta Àr att jag fÄr jobbigt med andningen.
Vet inte om det kan bero pÄ att jag haft 6 lunginflammationer i mitt liv och lungorna dÀrför blivit extra kÀnsliga, men jobbigt Àr det i alla fall.
Har ocksĂ„ insett att sjĂ€lvkurer inte hjĂ€lpt nĂ„gonting.Har tuggat bĂ„de vitlök och halstabletter, druckit litervis med ingefĂ€rstĂ©, men Ă€r totalt dĂ€ckadđŸ€’
Nej, det hÀr fÄr man nog bara harva sig igenom och vÀnta pÄ att det bestÀmmer sig för att försvinna.
 
NÄja, ute har det varit -17 grader!! kallt i flera dagar och inte ens Fire har velat gÄ ut.
Snabbt snabbt har han sprungit ut och lika snabbt in😅 Men tror att vĂ€dret hĂ„ller pĂ„ Ă„tergĂ„ till nĂ„gorlunda vettiga temperaturer.
Det Àr skönt att det Àr varmt inomhus i alla fall.
Veden sprakar och jag ligger med
 
raggsockorna pĂ„ och lyssnar till bubblet i bröstet.SĂ€ngbordet har en stor hög av nĂ€sdukar och tekoppen Ă€r Ă„ter fylld. Trots att den nog inte gör nĂ„gon nytta, sĂ„ kĂ€nns det Ă€ndĂ„ vĂ€rmande att fĂ„ nĂ„got i halsen och kroppen.Fire tar god hand om mig som ni ser😀😍
PĂ„ tal om att ta god hand om, sĂ„ har nĂ„gon/nĂ„gra av fiskarna vi har, fĂ„tt fiskbebisar✹ och för att de inte ska bli uppĂ€tna sĂ„ fĂ„r de bo i en egen bytta, i akvariet.
Finns att köpa pÄ zooaffÀr, för ca 80 kr.
VĂ„ra fiskar trivs med varandra otroligt bra🐠och det Ă€r kul att följa dem.Nu kan de kika pĂ„ de smĂ„ ynglen och ha som en egen liten biograf🎬
 
PÄ TV och pÄ nÀtet har man kunnat följa konstÄknings -EM frÄn Ryssland.
TÀnk vad duktiga de Àr!
Jag tog lite foton med min mobil, nÀr jag följde konstÄkningen frÄn nÀtet.
Inte bara förvĂ€ntas de aktiva prestera makalösa piruetter och program, de ska ocksĂ„ hantera kylan ⛄ för det Ă€r ju inte direkt varmt i hallen.
De pÄ lÀktaren sitter ju pÄpÀlsade, men de som tÀvlar, har tunna vackra drÀkter pÄ sig.
Jag Ă€r verkligen sĂ„ imponerad av de❀
Och konstÄkning och hela EM konceptet likasÄ.
De har varit en fröjd att följa dettaâœšđŸ‘ŒđŸ»
 
Man fick bland annat se otroligt mĂ„nga helt fantastiskt duktiga konstĂ„kare, bĂ„de individuella och par-dansĂ„kare✹
PÄ bilden ser ni tex. det finska paret,som gjorde ett jÀttefint nummer.
Och sen hade vi ju flera svenska deltagare ocksĂ„, bland annat Alexander Majorov och ja, han var ju helt otroligt duktig och kom pĂ„ en 7:e placering !! vilket innebĂ€r att han troligen kommer att fĂ„ delta i kommande OSđŸ‘đŸ»âœš
Jag var blev sĂ„ glad nĂ€r jag sĂ„g honom Ă„ka och att det gick sĂ„ bra för honomđŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»
 
Javisst, jag tycker konstĂ„kning Ă€r bĂ„de vackert och intressant att se pĂ„. Vem minns inte förresten Katarina Witt✹⛾ Vilken fantastisk konstĂ„kerska! 
 
Ja, och medan jag hostar pĂ„, har Fire hĂ€mtat nĂ„gra av sina leksaker och lagt de hĂ€r bredvid mig❀❀❀❀
Älskar vĂ„r hund, han har ett enormt stort hjĂ€rta❀❀❀
 
Vad har hÀnt mer dÄ?
Jo, jag har varit till en dietist som Àr expert pÄ histaminfattig kost, som jag ska prova att Àta.
Börjar idag🙂
Dietisten satt pĂ„ ett stĂ€lle som kallades ögonbrynet 👀
DÀr bak syns Àven en annan skylt, aortascreening, dÀr har jag ocksÄ varit en gÄng i tiden,nja, för inte sÄ lÀnge sen, dÄ de screenade mina kÀrl.
 
Javisst och nu ska jag dĂ„ Ă€ta enligt en lista ↘
Det första man ser Ă€r det man inte fĂ„r Ă€ta😏
Typ,allt det jag brukar Ă€ta, lax,flĂ€skfilĂ©, korv, pĂ„lĂ€gg, smörgĂ„sguka,citron, leverpastej,choklad banan,skaldjur...tomat... med merađŸ˜©
HÀr ser man litegrann hur stora halter av histamin det finns i maten och sÄ fick jag flera andra papper ocksÄ, dÀr det stÄr lite mer ingÄende om hur histamin pÄverkar kroppen.
Bland annat varför man kan fÄ allergiska reaktioner av mat, med mera.
Ju mer histamin man fÄr i sig och ju mer kroppen frisÀtter, desto större chans Àr det att det blir en reaktion, sÀrskilt om man INTE har det enzym ( DAO) som behövs för att bryta ner histaminet.
Jag har vÀldigt vÀldigt lÄg produktion av DAO pga. min stomiop. av tarmen. Man ska ha ett vÀrde över 10. Jag har 4
DĂ€rför har jag fĂ„tt börja Ă€ta ett medel frĂ„n Österrike ,DAOSIN ,som sĂ€gs öka produktionen av detta enzym. Än har det inte hjĂ€lpt, tyvĂ€rr, men vi fĂ„r se om det gör det.
 
Japp sÄ igÄr Ät vi dÀrför lite nyttiga smÄ goda chokladbollar, gjorda av : kakao,torkade ekologiska godsaker sÄsom dadel, plommon och fikon, som smaksatts med lite honungsvatten och rullats i kokos.
Det gick bra trots choklad med mera😋
men denna vecka blir det ingen choklad eller annat som stÄr med pÄ icke-listan.
 
Vi har gjort en matlista pĂ„ vad vi ska Ă€ta denna vecka och idag blir det tex. nötköttfĂ€rsbiffar istĂ€llet för flĂ€skfĂ€rsbiffar đŸ‘đŸ»
Efter 1 vecka, ska jag börja introducera 1 ingrediens frÄn icke-listan och prova den i 2 dagar..GÄr det bra, sÄ fortsÀtter jag med nÀsta ingrediens och sÄ ser man hur kroppen reagerar.
Intressant eller hur.
 
Och nu Àr detta lilla inlÀgg slut och jag ska blÀddra lite i en bok som jag hittade i en second handbutik för endast 15kr!
 
Kram pĂ„ er allihop❀
MH

KÀnner igen mig i din hosta Àr inne pÄ femte veckan, sÄ tyckte jag det gjorde uppehÄll men kom igen och enligt reumasköterskan sÄ Àr det sÄ tyvÀrr. SÄ drygt man fÄr ju ont i hela kroppen. Hoppas kosten ska hjÀlpa dig man gör ju allt för att va nÄgorlunda. Har tagit sköldkörtelprover och ett var inte sÄ bra, men eftersom det andra var OK medicinerar man inte, för lÄgt TSH, inte konstigt jag fryser och har tappat lite i vikt.
Hoppas vÄren kommer fort i Är jag vill inte frysa.
Kram till dig och familjen/MH Österlen

Svar: Hejsan💖Stackars digđŸ€§ Ja, det kĂ€nns som att halva Sverige drabbats av förkylning och influensa! Hostan gör att man har svĂ„rt att sova och det gör ont i bĂ„de huvud och bröstet.Ska bli skönt nĂ€r det hĂ€r Ă€r över.KĂ€nner igen det dĂ€r med sköldkörtelprover.Jag har legat lite högt ibland pĂ„ proverna och jag fĂ„r om jag vill pĂ„börja Levaxin behandling, men jag har avstĂ„tt. Tror dock att det kan vara Ă€rftligt, för mamma hade struma, likasĂ„ min moster. SjĂ€lv har jag inte struma, men lite för höga vĂ€rlden. Men, jag Ă€r inte sĂ„ pigg pĂ„ att ta nĂ„gra medikamenter överhuvudtaget, dĂ„ jag Ă€r allergiker, mer Ă€n de som hĂ„ller mig vid liv förstĂ„s och det Ă€r ju tur att jag tĂ„l de i alla fall. BegĂ€r att fĂ„ en second opinion, av en ny/annan lĂ€kare. Du ska absolut inte behöva gĂ„ ner i vikt och tappa hĂ„r. Tror att de sĂ€kert kan ompröva beslutet och kanske ta nya prover ocksĂ„.Hoppas det i alla fallđŸ™đŸ»Jag sjĂ€lv har skyhögt kolesterol ocksĂ„,och Ă€ven dĂ€r tror jag det Ă€r Ă€rftligt för pappa har pacemaker och 6 stentar.Jag Ă€r envis som en Ă„sna och vĂ€grar sĂ„dana kolesterol tabletter, utan Ă€ter Betavivo flingor istĂ€llet, som gĂ„r att köpa frĂ„n Apoteket.Den histamin fattiga kosten har gĂ„tt bra hittills.Saknar massor av sĂ„dant jag normalt brukar Ă€ta, men,allting gĂ„rđŸ‘đŸ»NĂ€sta vecka ska jag ju börja Ă„terinföra histaminrik föda, en i taget.Ska bli spĂ€nnande och se hur det ter sig.SĂ€nder dig gigantisk styrkekram och hoppas du snart fĂ„r bli friskđŸ™đŸ»âœšâ€ïžKramar frĂ„n lilla mig❀❀❀❀
Paula Taxén

Ingela

Hej Paula! Följer din blogg troget och beundrar dig enormt. All livsglĂ€dje och positivitet trots flera svĂ„ra hĂ€ndelser och sjukdomar. SjĂ€lv har enbart (just nu i alla fall...) drabbats av maginfluensa, men oh vilka enorma smĂ€rtor det tydligen kunde bli av den hĂ€r varianten! Varit pĂ„ akuten tvĂ„ gĂ„nger denna vecka, dĂ„ ingen förklaring funnits förrĂ€n senaste. Ingen smĂ€rtlindring dock, utan bara att vĂ€nta ut. Tiden fĂ„r lĂ€ka ut det. Önskar dig en fortsatt bra helg! Kramar till familjen!

Svar: HejsanđŸ€’Tack för de vĂ€rmande orden och för att du lĂ€ser min bloggđŸ€—
Maginfluensa Àr jÀttejobbigt.
Stackars digđŸ€•
Men som du sÀger sÄ Àr det tyvÀrr bara att invÀnta att det lÀker ut.
Man ska dock vara noga med att dricka mycket och ett tips Àr att köpa Resorb,
som finns att köpa bÄde pÄ nÀtet( billigare) och i affÀrerna.
Resorb=vÀtskeersÀttningspulver som tillför kroppen förlorade salter och förhindrar uttorkning. Det Àr brustabletter som blandas med vatten och finns i olika smaker.
SĂ€nder styrkekramar till dig och hoppas att du kryar pĂ„ dig sĂ„ snart som möjligt đŸ™đŸ»đŸ’ž
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress