Halloj pĂ„ er😍
 
Idag Àr det söndag
och förr i tiden var det en vilodag🛀
Nuförtiden finns det vÀl knappt nÄgon vilodag utan mycket har öppet dygnet runt, Äret om.
Söndagar Àr i allafall mysiga tycker jag.
Man kan bland annat Ă€ta frukost pĂ„ sĂ€ngen och idag blev det sĂ„dana dĂ€r varma baguetter😋
Och frukosten ja, den har sett lite annorlunda ut Àn tidigare, tack vare den histaminfattiga kosten.
Lite trĂ„kigare kan jag tycka, dĂ„ jag brukar vilja variera den med olika pĂ„lĂ€gg och ingredienser. Men dĂ„ leverpastej, smörgĂ„sgurka, yoghurt, tomat, alla sorters skinkpĂ„lĂ€gg, med mera fanns pĂ„ icke- listan, sĂ„ fanns inte mycket annat Ă€n ost kvar😕
NÄja, man överlever och snart fÄr jag fylla pÄ med sÄdant jag brukar Àta.
 
Förresten sĂ„ tjuvstartade jag lite igĂ„r😜
 
JodÄ, för hela fam. Äkte nÀmligen Ànda till KTH (Kungliga tekniska högskolan) i Stockholm, ja, till deras bibliotek, för att lÄna en bok som Caroline behövde till sin masterutbildning. Visst, man kan bestÀlla den pÄ nÀtet och det gjorde Caroline ocksÄ, men dÄ boken kommer frÄn England, tar det ca 8 dgr. och Caroline behöver boken, typ nu!
Oj, oj oj hur Caroline fick leta för att hitta boken! Det var ju nĂ€stintill omöjligt att hitta den nĂ„gonstans, men till slut fann hon den som sagt pĂ„ KTH:s stora bibliotek och den fanns bara i ett !!! exemplar och den var inte utlĂ„nad heller. Vilken tur! Varmt tack till er trevliga och gulliga personal pĂ„ KTH som hjĂ€lpte till ❀
 
Ser ni förresten att jag Àr lite mörkare i hÄret? 
Jomen visst😊 Jag slĂ€ngde i en toning i hĂ„ret, för ett tag sedan, som vi hittade pĂ„ rea.
Javisst och för bara 49 kr ser man dĂ€rför ut sĂ„hĂ€rđŸ‘đŸ»âœšFörst var det lite ovant, men nu tycket jag det Ă€r helt OK.
Jag Ă€r ju egentligen ganska mörk, sĂ„ , ja, det hela blev nog bra Ă€ndĂ„đŸ€—
Och för ca 185 kr fick man Ă€ta hur mycket man ville pĂ„ en asiatisk restaurang vi var pĂ„ och det gör man ju dĂ„ sĂ„klart😋
BĂ„de förrĂ€tter, varmrĂ€tter och efterrĂ€tter avnjöts och sen mĂ„r man som man förtjĂ€nar đŸ€ąđŸ˜‚
Men gott var detđŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»
Min Ă€lskade Torbjörn ❀❀❀
 
Vad har hÀnt annars dÄ?
Jo,jag kraxar fortfarande och det kan man tydligen fÄ hÄlla pÄ med lÀnge.
Har hört fler, ja fler Àn nÄgonsin, som hostat i över 8 v! sÄ det Àr vÀl nÄgon epidemi vi har i landet.
Vi har ocksĂ„ avnjutit semlor, trots att det ju inte Ă€r semmeldagen/ fettisdagen Ă€nnu. Nej, för den Ă€r vĂ€l i februari. Men, som med allt annat, sĂ„ kan man nuförtiden köpa semlor nĂ€stan Ă„ret om! Har man sen vrĂ€kt i sig en semla, kan man med gott samvete dricka vĂ€ldigt mycket hemmagjord  morotsjuice😀
 
Nu nĂ€r vĂ„ren☃❄ Ă€r pĂ„ G , ja nĂ„gon gĂ„ng kommer vĂ€l den ocksĂ„, dĂ„ ju nĂ€sta vecka gĂ„r vi in i februariâ˜€ïžđŸŒł sĂ„ kĂ€nns det i alla fall mysigt att smĂ„pynta lite inomhus.
Den lĂ„nga guldtranan ni ser i bild, kĂ„nkade vi hem frĂ„n Blomsterlandet✹Visst Ă€r den finđŸ‘đŸ»Den har jag spanat pĂ„ lĂ€nge, lĂ€nge och sĂ„ plötsligt, ja dĂ„ fick den följa med hem.
Tulpaner och orkidéer blommar ocksÄ fint nu.
Även lite frön Ă€r bestĂ€llda đŸŒ±Det gĂ€ller att passa pĂ„ nĂ€r det Ă€r REA.
Tiden gÄr fortare Àn man tror och snart Àr det Äter grönt och fint igen och det bÀsta av allt..varmt utomhus. Men det Àr ingen idé att pÄbörja sÄ-sÀsgongen för tidigt, för plantorna klarar ÀndÄ inte att sÀttas ut för tidigt pÄ vÄren. Möjligen om man har ett varmt utrymme, tex. ett varmt vÀxthus. Dock kan man sÄ en del frön i kallvÀxthus.
Frön av blommor som man vet faller naturligt frÄn blommorna och sjÀlvsÄr sig, tex borstnejlika, jÀtteverbena , pensé, lupin, echinacea ,rosenskÀra mfl. de kan man sÄ nu och Àven dill, sallader och persilja med mera. SÄ i trÄg eller sÄlÄdor eller varför inte i kiwi-askar. Fyll pÄ med jord, sÄ och strö övr lite mer jord och sist men inte minst, lÀgg pÄ ett lager snö. Sen Àr det bara att vÀnta in vÄrvÀrmen. De smÄ fröna gror naturligt i takt med vÀdret.
TÀnk pÄ att en del frön kan man sÄ i tuvor, dÄ det Àr lÀttare att ta upp de sedan.
Annars tycker jag att mars mÄnad Àr en bra sÄtid för det man sÄr inomhus.
 
Ja,ni. Nu Ă€r det dags för mat och vi ska prova kycklingkorv för första gĂ„ngen och göra en varsin tunnbrödsrulle😋SpĂ€nnande!
 
Och sÄ ska vi spela lite spel.
Bland annat UNO. Minns ni UNO? 
Det Ă€r ett roligt spel och hĂ€r hemma Ă€r vi alla tĂ€vlingsmĂ€nniskor, sĂ„ det blir verkligen riktigt spĂ€nnande matcher😄
 
Önskar er alla en fortsatt trevlig söndag och en fin ny kommande vecka💞💞💞
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress