Tjena!
Tiden går och julen närmar sig. Därför passade Torbjörn och jag på att köpa oss en varsin förtida julklapp i form av nya glasögon. Jag har mina Peak Performance glasögon på mig och de nya läsglasögonen från Henry Lloyd ligger i en liten ask i väskan. Torbjörn får sina glasögon hemskickade (rekommenderat) nu i veckan då de behövde en lite annan slipning, men jag fick mina inom en timme! Superbra eller hur.
Vi är verkligen jättenöjda då Titan optik i Stockholm har både prisvärda och jättesnygga glasögon. Dessutom kan man göra synundersökning på plats och alla som arbetar där är mycket trevliga och tillmötesgående.

Precis och vet ni vad.
Jo, jag är ju fyllda 50 och jag är stolt över lilla mig.
Trots att en del försöker trycka ner ens självförtroende ibland, särskilt när man besöker t.ex. en sminkavdelning i någon butik, så står jag pall och tänker, nähä du, mig stör du inte med ditt gnägg.
 
Jomen, har ni inte tänkt på det, hur en del går på och trycker ner all info rakt ner i halsen på en?
Jodå, massor av sådant man inte ens bett om.
 
För ett tag sedan så skulle jag köpa ett solpuder som jag brukar svepa på lite sådär lätt  på kinderna. Använder nämligen ingen foundation och sådant, utan vill vara så naturlig som möjligt. Har lite mascara och så duttar jag på med en coverstickpenna här och där, om det behövs och så lite puder om andan faller på.
 
Nåja, hann knappt fram för att säga vad jag hade på hjärtat och vad jag önskade innan expediten satte igång.
-Du ser ju rätt torr ut tycker jag, börjar hon med.
Oj, tänkte jag och tittade mig i spegeln utan att se det hon tycktes se??
-Köp först och främst en ordentlig fuktcreme och så fortsätter du med foundation, sa hon medan hon granskade mig uppifrån och ner.
-Du förstår, solpudret kommer inte att göra någon skillnad, utan köp en foundation istället. Det piggar upp dig lite ska du se!!!!!
Jag blev lite paff och tittade åter mig på själv i spegeln och sedan på henne.
Inte för att jag vill vara elak, men inte tyckte jag att de flera lager spackel, lösögonfransar, läppar stora som Kalle Anka gjort henne speciellt vacker och där stod hon och raljerade över mig!  Nej, så jag tog och svarade henne:
-Du, vet du vad, jag tycker faktiskt att jag är ganska fin just idag och jag är nöjd med hur jag ser ut och jag tycker jag ser naturlig och fin ut. Möjligen kan jag säkert smörja in mig än mer, det kan säkert aldrig skada såhär vintertid, men annars är jag väldigt tacksam över att se ut som jag gör.
 
 
 
Jag bad bara om ett solpuder,  men istället fick jag en nedlåtande utläggning om hur hon såg på mig och vad hon tyckte och tänkte.
Tack, men jag hade gärna sluppit hennes åsikter.
Men, som tur är så tycker jag att jag ser helt OK ut och jag känner mig också nöjd och är glad åt så mycket mer än det där ytliga. Jag brukar köpa lite grejer som jag tycker om och  ibland provar jag mig fram i den enorma djungel av produkter.
Jag har absolut ingenting emot smink eftersom jag ju sminkar mig lite själv, men som sagt, för min del gäller den där lite mer naturliga looken.
 
YES och nix, så det blev inget solpuder eller något annat köp på sminkavdelningen heller, utan jag gick glatt ut och lämnade en snopen expedit bakom mig. 
 
Tänk på det om någon sätter igång med sitt gnäll och ska försöka trycka ner dig att det kan vara:
1) en ganska vanlig och förskräckligt dålig försäljningsteknik (typ att de försöker hitta på grejjer som de kan slå ner på så att man luras att köpa meningslösa produkter.) Detta kan gälla väldigt många butiker och ställen, då utgångspunkten givetvis är att sälja så mycket som möjligt. Många ggr. till vilket pris som helst och intresset för kunden åker ner i botten lika fort som intresset för produkten/er de försöker sälja svalnar. Väldigt, väldigt allvarligt och inte alls bra, då många, framförallt unga lätt kan påverkas av andras tyckanden.
2) en bitter människa som inte själv mår bra.
3) en ovanligt egotrippad typ som bara har sig själv som referens.
 
Så med andra ord:
STRÄCK på dig, SÄG ifrån och TA INTE emot vad som helst.
Jaha och medan otrevliga expediter får fortsätta med sitt gnägg, så fortsätter livet för oss andra.
Snön har fallit och i trädgården tuggar rådjuren i sig både våra rosor och granatäpplen.
Själv åkte jag på en rejäl allergisk reaktion häromdagen, men Fires hjälteinsats bevisade att hundar förstår mer än vad vi kanske tror. Strax innan jag började må dåligt skällde Fire oavbrutet och slet i mina byxor. Han for fram och tillbaka, hoppade mot mig och gjorde ALLT för att få min uppmärksamhet! Plötsligt kände jag mig yr, magen svullnade, jag mådde illa, fick nässelutslag och blev förvirrad. Fire skällde än mer och under tiden blev jag bara mer och mer yr och trög i huvudet. Jag förstod att jag fått en allergisk reaktion och att jag kanske borde ta en adrenalinspruta och köra in den i benet. Jag lyckades dock få i mig mer medicin och ja, det var lite kaos och otäckt allting. 
Fire sprang runt mig hela tiden och skällde och hoppade som han aldrig gjort förut, såsom att han förstod att det var något som var fel och han lyckades faktiskt väldigt bra med att hålla mig vaken. Jag utnämner honom därför till en riktig hjältehund✨👑🐕👑✨
Jodå och andra advent har varit och den 3:e är redan på gång.
 
Stiger man upp tidigt kan man få uppleva fantastiskt vackra soluppgångar och 
njuta av nyttiga smoothies och drakfrukter och härliga myskvällar tillsammans, där en och annan Budapest bakelse och lussebulle lätt slinker ner. Dock vore det bättre om man höll sig till de där nyttigheterna. Dock ser jag att de mumsar på ganska bra, även på Nobelfesten idag. 
Då dagarna fortfarande är korta, så är det mysigt att få tända ljus.
Jag tycker verkligen om det där skenet. 
Det är varmt och vackert.
 
Tänker mig att det är något med ljuset. 
Ljuset i mörkret.
För tänk att bara en liten, liten strimma ljus, kan övervinna mörkret. 
Ljuset är likt hoppet.
Och hoppet byggs upp av tron.

Den 6 december firade Finland sin självständiget och i år är det 102 år sedan Finland blev självständigt.
Det är svårt att förstå att bland annat min morfar och farfar var med i kriget och det är nog såsom min morfar Eino sa :
Det är något helt annat att prata om kriget, än att själv vara på plats.
 
Låt hoppas och be att freden får bestå och att julen får komma till alla världens hörn med både glädje och frid.
Låt alla goda krafter få segra och lyckan få sprida sig, så att det når varje litet och stort hjärta. 
Tänk gott och gör gott för då bidrar du till att andra kan göra detsamma. 
 
Kram på er
♥️♥️♥️♥️
 
Anna B

Du är en naturlig skönhet! 💜 Kram från Kiruna.

Svar: Men tack snälla ☺️Ha en fortsatt fin dag och kommande 3:e advent ✨🕯🕯🕯✨
Kram från mig och min familj ♥️
Paula Taxén

MH

Snygga glasögon, och du kan verkligen va stolt över dig, alltså vad är det för folk som säger så va bra du gick därifrån.
Var det kylan som gjorde dig sjuk eller vad var det som hände, låter så jobbigt för dig, lille söte hunden den är så klok, älskade husdjur.
Snö så vackert även om jag inte är nån vintermänniska, kan ju säga att jag redan nu längtar till en ny vår är så frusen av mig.
Må väl och Kram/MH

Svar: Tack så mycket😊 De är ganska lika som de jag hade innan, men ändå så är de lite annorlunda ✨👓✨Känner mig jättefin i de👍🏻Exakt, det var kyla😢Jag tycker det är vackert med snö och hoppas det ligger kvar till julafton
☃️🤶🏻🎄❄️🎄❄️🎄🎅🏻☃️Sen kan våren och sommaren komma tycker jag med. Önskar dig en vacker 3:e advent och fortsatt dag. Kramis från mig och min familj 👨‍👩‍👧💕
Paula Taxén

Anonym

Åh Paula du har så rätt i det du skriver. Har precis varit med om just det där själv...Har en svärfar som alltid vill trigga mej ,som är bufflig,alltid tycker tvärtemot o som aldrig kan glädjas åt att det går bra för någon annan. Jag upplevs säkert som besvärlig svärdotter eftersom jag när jag kom in i familjen började ifrågasätta hans beteende. Vilket ingen hade vågat tidigare. Han har även varit så här mot vår son. I helgen så både han o hon svärmor något fult nedsättande om porträttet som jag tecknat av min son. Det var den sista spiken i kistan. Jag har försökt i så många år...Men varje gång jag träffar dem blir jag mer o mer övertygad om att jag inte ska träffa dem. Det är en stor sorg att det har blivit så här. Det är framförallt synd för min son o man. Detta har gjort att jag inte följer med till dem tex på högtider mm. I helgen ringde jag svärfar efter besöket o sa att d inte var ok. Dålig I svaret att jag bara är överkänslig. Jag tänker nu bryts med dem helt har jag bestämt. O sen försöka att inte vara lessen o arg. Jag vill ägna mig åt saker o människor som jag mår bra av.der är det viktigaste av allt. Min man o son stöttar mej i mitt beslut.

Svar: Hejsan🙋‍♀️Det där med familjerelationer kan vara svårt ibland.Att inte glädjas med andra eller att det går bra för någon,låter väldigt sorgligt och man funderar på vad som kan ligga bakom. Att man alltid tycker tvärtemot, kan tyda på ett behov att få hävda sig. Kanske känner din svärfar någon form av underlägsenhet som han inte uppskattar. Kanske kan det bottna i uråldriga traditionet, där det var vanligt att de yngre och barn skulle sitta tyst och lyssna när de äldre talade.Det är svårt att veta om man inte träffat en människa.Vad oerhört tråkigt att samtalen och respekten för varandra inte fungerar er emellan. Verkligen sorgligt, precis som du uttrycker det.Att såra går fort, att be om förlåtelse är svårt och att förlåta tar tid.Men jag tänker, har du betättat för din svärmor och svärfar att du blir ledsen och sårad av deras beteende mot dig och sonen?Kanske vore det bra om du antingen skriver ner dina tankar och vad du upplever i ett brev och sänder det till de. Eller om du känner dig stark nog att ni träffas och att du tar upp det du känner. Bråk, osämja, meningsskiljaktigheter, trubbel, anklagelser, elakheter med mera tär på förhållanden och leder enbart till onödig stress, sorg, nedstämdhet och tårar.Livet är för kort för att slösa bort.Livet är helt enkelt för värdefullt och tiden bör läggas på sådant som främjar att man mår bra.Outredda konflikter brukar sällan bidra till att man mår bra och därför bör man sträva efter att ha en dialog.Det är inte säkert att man behöver tycka lika eller ens i närheten av det, men man måste försöka respektera varandras olikheter.Relationer mellan människor är svårt, det vet vi alla och var och en av oss har upplevt detta någon gång i våra liv.Med tiden kan dock tankar som just nu kan kännas omöjliga, otänkbara och helt oförståeliga att komma överens med, förändras. Livet förändras och vi med den.Vi växer och de runtomkring oss växer också.Hur vi själva hanterar saker förändras likaså.Trots att vi blir sårade, arga och ilskna, kan vårt eget ”bättre” beteende hjälpa andra att se och förstå att deras beteende kanske inte var/ är det bästa.Kanske behöver ni ta en liten paus i er relation, för att landa litegrann. Men försök ändå att ge din svärfar och svärmor fler chanser, om det är möjligt. Önskar er alla lycka till och önskar så att ni en dag kan nå fram till varandra igen ♥️🙏🏻♥️🙏🏻♥️ Tack för att du läser min blogg och tack för din väldigt personliga och fina kommentar ♥️♥️♥️ Varm kram från mig och min familj👨‍👩‍👧♥️
Paula Taxén

Anonym

Åh du har så rätt Paula i det du skriver Har precis upplevt detta i min närhet o nu valt att bryta med dem som klankar ner på mej under en längre tid. Det allra viktigaste i livet är att vara tillsammans med människor som man mår bra av att vara ihop med. Kram

Svar: Hejsan 💕Vad tråkigt att du upplevt personer som klankar ner på dig, i din närhet 😢Man tycker att det borde vara de som är i ens närhet som kände en bäst och som skulle vara de sista att såra en.Relationer är svårt och människor så olika, men att respektera varandras olikheter borde egentligen inte vara så svårt. Men, ibland blir det så ändå.När ens egna tankar och åsikter får fritt spelrum och orden får flöda, så kan det då och då bli fel.Var och en av oss har garantetat sagt och gjort saker vi ångrar. Men de allra flesta av oss lär sig av misstagen.Att återkommande såra, klanka ner, förminska, förlöjliga, dumförklara,missunna,prata ner någon,baktala och hitta fel på andra tyder varken på kärlek eller omtanke för en vän eller anhörig. Jag skulle inte heller vilja ha en sådan människa i min närhet😢 Att ställa någon mot väggen och våga fråga : Varför beter, säger och gör du så här, kan ibland göra relationen bättre. Kanske får man åtminståne svar på, varför?Du har helt rätt i det du säger, att det viktigaste i livet är att vara tillsammans med de man mår bra av.Alltför många lever, bor och är tillsammans med människor de inte trivs med. Att det tillochmed kan vara ömsesidigt kan göra saken än värre. Men varje relation är kanske ändå värd att ge en andra och många ggr. fler chanser ♥️♥️♥️Det är också ett faktum att alltför många kastar in handduken alldeles för snabbt. Vänskap, familjeband, relationer ja, kontakt i alla dess former, kräver framförallt respekt för den andra individens tankar och åsikter. Öppenhet kan vara en bra egenskap där åsikter kan och får ventileras, men det gäller ALLTID att sondera sin terräng innan man tar till orda.De tankar och åsikter man själv har behöver ju nämligen inte alls delas av andra. Önskar så att de hinder som kommit i vägen för er del på något sätt finner en lösning. Kanske kan det öppnas nya möjligheter iochmed att du nu valt att markera att du inte accepterar att bli illa behandlad.Tack för att du läser min blogg och tack för dina tankar 💕Önskar dig allt gott på denna jord och en jättefin 3:e advent ✨🕯🕯🕯✨Kram från mig och min familj 👨‍👩‍👧
Paula Taxén

Ulrika

Jag hatar också att bli påhoppad av expediter och den där var ju en klass för sig, nästan så du ska ringa hennes chef och berätta hur hon beter sig! Kan ju säga att så där snäll hade inte jag varit utan jag hade nog sagt något liknade som "vem bad om din åsikt" el. "har du sett dig skälv i spegeln" eller så hade jag börjat asgarva åt henne och gått därifrån, det beror ju lite på humör för dagen haha. Men bra att du lämnade utan att köpa något fast hon fattade säkert inte varför..
Sen så tycker jag du ser minst 10 år yngre ut än dina 50 år!
Ha en bra kväll :)

Svar: Visst blir man lite fundersam 😳 och chockad när man står där och tar emot all ”info” men jag tror inte att det hade varit lönt att vidareutveckla samtalet. Hon hade nog bara slagit ifrån sig och jag hade fått gå därifrån än mer manglad och tillplattad 😂Kanske är det bättre att inte fråga om något när man går in i en butik utan bara kika runt lite själv i lugn och ro. Det brukar alltid min man vilja göra
-Du, kom ihåg att vi inte behöver hjälp!
Vi kikar på det vi vill ha själva, påminner han mig alltid om innan vi ska köpa något😅
Jag brukar dock (för det mesta) tycka att det är kul att prata med personalen. Den här gången skulle jag nog ha lyssnat på min käre man💑
Tack snälla du och tack för att du läser min blogg♥️♥️♥️
Ska kika in på din blogg också😘
Önskar dig en jättefin fortsatt helg och kommande 3:e advent ✨🕯🕯🕯✨
Paula Taxén

Malin

Vilken klok hund du har! En liten lathund.
För övrigt tjejen på butiken var riktigt otrevlig.Bra att Du gick därifrån.
Du ser inte alla ut att vara 50, snarare runt 40, superfin !

Svar: Hejsan 👋🏻Tack🤗 Ja, jag tror djur har sinnen vi ännu inte känner till ♥️ Fire är så otroligt varm och kärleksfull ♥️Jag älskar verkligen honom och jag tror det är ömsesidigt. Verkligen. Den kvinnan hon var inte trevlig hon inte! Vilket misslyckande egentligen. Hur kan man tro att någon känner sig intresserad av att köpa något när man manglar ner någon på det där sättet som hon gjorde?Nej, då tappar man ju verkligen allt intresse om det ens funnits något. Jag tror helt enkelt att hon trodde att om hon drog igång sitt invanda mästerverk till sågning, så inbillade hon sig kanske att någon knäcktes till den grad att hon därmed lyckades lura på någon en tub eller flaska med klet att smeta på sig. Hennes utläggning kan säkert få en och annan att skynda till all form av smink som man kan finna. Just behovet att trycka till någon ja, det kanske kryddar hennes liv på något sätt, men nej, jag kan nog fundera på hur hon egentligen mår innerst inne 😳 Ja, jag gick därifrån och hoppas fler med mig vågar göra det. Kanske går det upp ett ljus till slut då 💡Tack, snälla du ♥️ men 50 är jag och 51 blir jag i sommar och jag är nöjd med min ålder. De grå små hårstråna kikar fram lite här och var och jag lär säkert bli helt grå när jag blir äldre. Jag kan tycka att det är väldigt vackert, men än så länge hoppas jag att den färg jag fortfarande har får vara kvar. Det var lite kul för jag fick en fråga häromveckan av en kvinna som frågade mig om jag verkligen hade riktigt äkta hår 😂-Ja, jag tror det svarade jag och så skrattade vi båda så tårarna rann 😂😂😂😂😂😂 Tack för din fina kommentar och vad kul att du läser min blogg ♥️Jag ser att även du har en blogg och jag ska kika in där ♥️Ha en fortsatt fin vecka!Kram från mig och min familj👨‍👩‍👧
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress