Halloj👋🏻💞
 
Ute är det ca -4 grader, ett litet snötäcke och under snön ligger en förrädisk is som väntar på att man ska halka och slå sig. Man får röra sig försiktigt och avväga varje steg så man inte står på huvudet!
Var försiktiga. Det går så snabbt att bryta ben och armar.
 
Söndagsmorgonen gryr och jag knaprar på en smörgås i lugn och ro som min älskade Torbjörn gjort💞
Jag sneglar samtidigt, lite åt vänster och ser de söta rosa tulpanerna på bordet, som min sötnos köpte med sig häromdagen❤️
De är så fina och på något sätt känns det som att våren kommer lite närmare och fyller sovrummet med en längtan dit 🍃 🌷🌷🌷🍃
 
Det är den 13:e jan och det betyder att det är tjugondedag knut, med andra ord är julen nu definitivt slut och granen, ja, den har nog fått tacka för sig hos de flesta.
 
Och så fort julen blev avklarad,då blickar vi framåt mot nya mål.
Vår, denna underbara tid, den ser jag verkligen fram emot.
Vi har redan beställt lite frön av olika slag och fler lär det nog bli.
Blev tex. väldigt förstjust i förra årets ”Bunnytails” ,som ser ut som små kaninsvansar på strå. Det är de till ⬆️ vänster i bild här ovanför.
Så sådana frön måste vi också beställa👍🏻
 
Nästa månad, i februari, brukar vi vinterså dill, persilja,gräslök och olika sallader och blomfrön. Hur vi gör?
Jo, man tar bara någon bytta man har hemma, tex. de där kiwi och päronaskarna och så fyller man dessa med såjord.
Och så lägger man i lite frön och strör på lite mer jord och så slutligen täcker man alltihop med ett lager snö. Sen ställer man in byttorna i tex. kallväxthuset.
Och i takt med att vårvärmen stiger, så gror fröna naturligt👍🏻
Tomat och paprikafrön brukar vi så i mars.
 
Tänk, vad mycket vackert som kommer att blomma i vår 🌺🌺🌺
Under de 5,5 år vi bott på denna släktgård, har vi varje år fyllt på med nya lökar, blommor, träd och växter 🏡 
Det tar tid att skapa en vacker trädgård, men vi är på G✨
 
Det är en fröjd att få gå ut och sitta med en kaffekopp i handen, låta vårsolen värma den bleka huden och njuta av fågelkvitter, fjärilar och se allt det vackra blomstra 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
Så nu längtar man verkligen att snön ska smälta så att de första krokusarna kan få titta fram.
 
Den här tiden på året brukar vi också ta in lite vindruvekvistar.
De ställer vi i en vas.. eller vi brukar faktiskt ha de i en hög Höganäskruka med vatten i.
Med tiden bildar de i alla fall rötter och sedan kan man plantera ut de och vips så har man nya vindruvor 🍇
Vet inte om det funkar med vinbärskvistar? men det kan man ju prova.
 
Javisst och nu önskar jag er alla jättefin fortsatt söndag 💖
ulla

Så fiffigt med vintersådd. det ska jag testa i år.! Jag har nyligen skaffat ett litet växthus för att testa om det var något för mig. och det är det verkligen , så i år ska jag expandera. Finns inget härligare än att gåt ut i växthuset och plocka färska giftfria grönsaker . Och så goda de är. Jag är känslig mot "köpetomater" men mina kan jag äta utan besvär. På söndag kommer min bror Micke och familjen hem från sin Thailands resa. De har haft det så skönt. Micke har väl varit lite trött emellanåt men då får man vila. Så nu har de fått ladda batterierna . Det behövde de. Allt gott till dig och familjen / Ulla

MH

Åh va jag längtar till en ny vår när jag ser dina fröpåsar. Älskade tulpaner det är en härlig känsla det där krispiga ljudet i tulpanerna.
Vi har lite kallt men ingen snö här nere på Österlen, men jag fryser i alla fall.
Må väl och Kram/MH

Svar: Vad kul att du blev inspirerad av fröpåsarna👍🏻Jag kan också bli inspirerad av det jag ser att andra pysslar med.Jag älskar också tulpaner, visst är de fina och så bra att det även är så hållbara 🌷🌷🌷 Här är också kallt, och just nu faller det ner snö.Ush, hoppas det försvinner,men det sägs vara bra för bland annat jordgubbar som sägs behöva ett ordentligt täcke, för att det ska bli fina jordgubbar i sommar. Ja, vi får väl se hur det blir med det.Ha en jättefin fortsatt vecka och tack för dina tankar.Alltid lika trevligt att läsa det du skriver. Kram från mig och min fam. ❤️ 👨‍👩‍👧 ❤️
Paula Taxén

ulla

Hej. tack för tipset med vintersådd. Det ska jag testa i år. Köpte ett litet

växthus för ett par år sedan men jag ska expandera . Tycker att det är så roligt och gott att så och skörda . Jag brukar vara känslig för tomater, hosta och klåda i munnen, men med tomater odlade hemma så går det galant. Testade melon i somras . Blev stora ,fina ,jättegoda. Kunde ha blivit flera, men tror att jag sådde för sent. Längtar till våren nu.
Micke med familj reste till Thailand före nyår och kommer hem till helgen. Så skönt för de att få komma iväg och bara ha det skönt och slippa tänka på sjukdom ett tag.
Det behövde de . Och vi som är kvar här hemma också. Allt gott Till dig och din familj som också kämpar . / Ulla

Svar: Hej på dig 👋🏻❣️Det var så lite så😊Kul att du tänker prova.Växthus är fantastiskt roligt. Det ger ett bra skydd och så kan man börja lite tidigare än annars. Vintersådden är kul, för den sköter sig själv. Bara fylla på med mer snö innan det börjar gro.Sen sköter solen och värmen resten när våren kommer.Man kan tänka som att de blommor som tappar sina frön naturligt och frösåsr sig, ja de kan man prova att vinterså. Det finns säkert listor på det om man söker på nätet.Melon, åh det lät häftigt! Att de hinner mogna, innan skörd, trodde jag inte.Inte häromkring i alla fall.Men den värme vi hade i somras , ja den var ju extrem, så, då var det många som lyckades med mycket som de inte lyckats med tidigare. Det beror säkert på vart man bor också. Kan tänka mig att klimatet längre ner söderut, passar melonodling perfekt, men jag blev så nyfiken nu att det där måste vi prova. Var det någon speciell sorts melon du provade?Hittade ”Sugar baby” som är en vattenmelon som går att odla i Sverige. Vad bra att du kan äta egenodlade tomater. Nuförtiden vet man inte vad det är som gör att så många reagerar på det man köper. Frukten är så besprutad tyvärr.Mjölk innehåller antibiotika och äpplen gas, kyckling olika salter och vem vet vad mer och kött både antibiotika och andra läkemedel. Snart kan man nog inte äta något tror jag. Både vatten och mat blir nästintill förgiftat. Vatten av läkemedelsrester och kemikalier, klor och annat.. maten av annat.Varje dag kan man nästan läsa , ja, åtminstone en larmrapport om att det och det ska man minsann inte äta ..för då blir man drabbad av det ena eller det andra.Det är läskigt tycker jag. Kanske är självhushållning en väg att gå för att balansera upp det hela.Fint att din bror med familj fick komma iväg och njuta av en fin och avkopplande resa❤️ Och skönt att höra att det gått bra då klimatet varit lite oroligt världen över.Önskar dig och din familj och er alla en jättefin fortsatt vecka och jag blir verkligen glad över alla fina kommentarer jag får ❤️❤️❤️ För trots att man inte alla gånger känner varandra, kan det ändå kännas fint att skriva till någon. Nästan som det var förr i tiden, när man brevväxlade.Varm kram till dig från mig och fam 💖💝💖
Paula Taxén

ulla

Angående melon så är det just Sugar baby jag odlade . Vi bor i Dalarna så längre norrut än var du håller till. Så nog kan du lyckas med det,. Men det beror nog mkt på sommaren också. Jag brukar ha en kupe'värmare nattetid innan nattfrosten är över. Lycka till

Svar: Ok, ja, vår dotter sa just det idag att hon faktiskt nämnde sorten redan i somras, men att jag nog inte riktigt uppfattade det, då jag tänkte att abourginerna inte heller växer så bra heller hos oss. Men vi får se om vi testar melon också.Vi har vänner som odlar psysalis och det tycks gå jättebra 🌱Lycka till med odlingssäsongen du med👍🏻
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress