Hej på er allihop 💞
 
Nu är hösten är här och det är hög tid att skörda allt det goda man odlat.
Av tomater kan man få till en god marmelad om man blandar i kiwi, stjärnanis,vaniljsocker och syltsocker 😊
Och av vinbär kan man fixa till något gott att ha till kött.
 
Koifiskarna har nu fått lämna sin fina damm utomhus och  flyttat in en jättebassäng i jordkällaren, som Torbjörn byggt åt dem. Där plaskar de omkring och njuter av det nya höstfodret vi köpt. På hösten och särskilt under vintern ska koifiskar inte utfodras så mycket, nästan inte alls, då deras matsmältning avstannar. Vi brukar ändå ge dem lite vinterfoder, men väldigt försiktigt då de nästan går i vinterdvala. Det viktiga är att man läser på och också lär känna sina fiskar och djur, så att man vet hur de fungerar och mår bäst. För att vattnet ska ha bra kvalitet, så har de en pump som både syresätter och rengör vattnet.
 
Yes och på en gård finns alltid något att göra och något som måste fixas .. så även inomhus. Torbjörn har målat och bytt lite stolpar i lagården, staketet är målat och hallen har fått ett nytt fint paneltak och det blev jättefint.
Jodå och jag har verkligen varit än mer risig, framförallt så fungerar stomin utomordentligt dåligt och jag har haft både inflammationer och annat 🥺
Sen blev jag förkyld och ett tag trodde jag nästan att jag fått corona, men det var det inte.
Men febern gjorde att jag fick bädda ner mig tillsammans med  Fire 💕
Hösten är hur som helst en fin tid och man ser att naturen förbereder sig för vintervilan. 
Dahlior och pelargoner bör tas in och trädgårdsmöblerna ställas undan eller förvaras så att de inte tar skada.
Vi hälsar ofta på hos vår underbara dotter och det är alltid lika  trevligt 💞💓💞 Sist köpte vi med oss en cool tékanna och det blev en succé 😊 Och Torbjörn hade gjort en supergod äppel och blåbärspaj som vi alla njöt av tillsammans med vaniljvisp. Mums mums 😋 
Hösten kan vara en början på något nytt.
Inredningen ändras kanske lite och klädstil och frisyrer likaså.
De varma och sköna tröjorna rotas fram ur gömmorna igen  och i år verkar ett par snygga stövlar vara på modet. 

På tal om frisyrer så var min pappa till frisören häromveckan.
Jag med 💇‍♀️ Det behövdes då håret blekts otroligt mycket av solen. Nu är det fint igen och jag känner mig jättenöjd.
 
Hösten är som sagt här och man kan bara önska och be att denna höst får vara början på något nytt och bra.
 
Vi har ju haft val i landet och just där känner jag faktiskt en mycket stor oro för hur allting kommer att bli.
 
Drottning Elisabeth ll har gått bort och imorgon ska hon begravas.

Många delar av världen har drabbats svårt av klimatförändringarna.
 
Det är fortfarande många som drabbas av corona och det är fortfarande krig i Ukraina.
 
Räntorna stiger, elpriserna är höga och det är inflation i landet.
 
Det ser med andra ord mörkt ut, men bakom molnen, ja, där någonstans finns solen och den kommer åter att komma fram   en dag och lysa starkare än den någonsin gjort förut 🙏🏻

Vi måste orka och våga hoppas på det.
 
Varm kram från mig och min lilla familj 💞💞💞
 
 
 
 
MH

Åh va roligt att läsa och se jättefina foton. Fin du är i ditt hår och så långt det blivit. Vi har fortfarande fint och milt i Skåne det gillar jag tids nog blir det kallt och blåsigt. Håller med dig så dyrt allt blivit, för varje gång man handlar har det stigit.
Va gott det ser ut det du konserverat, har också lagt in tomater och päron gott till vintern.
Må väl. Kram/MH

Svar: Hejsan

Tusen tack 💞

Hoppas det milda vädret håller i sig, för på så sätt slipper kanske elkostnaderna rusa i höjden. Vad gott det låter med inlagda tomater och päron. Vi har massor med äpplen i år och Torbjörn har kokat mer äppelsylt än någonsin 😀Han brukar njuta av det till gröten. Önskar dig en fortsatt vacker höst 💕 Kram från mig och min familj.
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress