Tjenixen!

Lägg nu denna dag på minnet.
Det är solförmörkelse och vårdagsjämning på samma dag!
Vi börjar med solförmörkelsen.
Nu hade vi ju lite otur med den, då det var molnigt ute.
Mellan 10-11 skulle fenomenet kunna beskådas , men det blev ju pannkaka av alltihop!
Det snöade istället.
Men det kommer en ny chans i september. 


Man hade kunnat göra såhär om vädret varit OK.

Javisst sen kommer vi till vårdagjämningen.
Då dagarna och nätterna är (nästan) lika långa på hela jorden!
Tittar man i olika almanackor så ser man att 
vårdagjämningen inträffar den 20 mars kl 23:45.
WOW. Det är med andra ord i dag som våren hälsas VÄLKOMMEN och det gör vi ju så gärna ELLER hur?
Just idag var det dock ingent vidare vårväder, utan det kom snö :( 
Ush, det vill man ju inte ha längre.
Men backen är åter vit och ja, det är bara gilla läget.

Det vänder snart! 
Nu har jag lite koll på det där med väder, vår och blommor osv. åtminstone i vår egen trädgård.
Våra krokusar blommade till exempel den 14 april förra året och i år redan den 15 mars!
Så våren har kommit "lite" tidigare i år.. ja, i alla fall hit!

FANTASTISKT!!!!

Och visst är det väl helt underbart när de första vårblommorna tittar fram.

Pärlhyacint

Aklejan växer så det knakar

Och de helt underbara krokusarna.

Blommor i krukor , här med penséer och ranunkel.
Tänk på att ta in krukorna till kvällen då det är alldeles för kallt för de att vara ute.
Antingen så täcker ni med lite varmt tidnings eller omslagspapper som ni lägger över
blommorna och ställer de på en inglasad balkong ( så gör vi) eller så tar ni in de i huset.
Ranunkel i närbild. Visst är den vacker!

Då vädret var varmt i veckan ja upp mot 15 grader hade vi! så passade vi på att avnjuta en kopp 
kaffe ,njutandes i den fina mini- sittgruppen från IKEA. 
Den fick stå på framsidan av huset.
Mysigt!

Läste nämligen någonstans att man ska ha många platser i sin trädgård där man kan sitta och njuta.
Och det kommer vi ju verkligen att ha nu!
Denna, plus solstolar och bord på balkongen på övervåningen, matgruppen på den inglasade balkongen på framsidan, en liten minigrupp uppe vid trädgårdslandet och en matgrupp under en av alla äppelträden och så den nya konstrotting-gruppen med 6 stolar och bord på altanen på baksidan av huset.
Javisst, nu kan vi sitta både diagonalt och vertikalt lite varstans thihiihihiiiii

Japp och på baksidan till konstrottingmöbelgruppen kommer det att passa perfekt att ha dessa
vackra blommor Agapanthus africanus

Dessa har vi planterat i höga plåtkrukor med lecakulor i botten och sen fyllde vi med jord.
De kommer att växa sig ca 80 cm höga med vackra gröna blad. 
Super fint!
Lecakulorna hittade vi på Willys för billig penning.


Ja och nu är det dags att ge orkidéerna lite näring också.
 
Då blir de kanske ännu vackrare ..om de nu kan bli det?Våra ser ut såhär.
 
Ja och så har vi det här med frön och planteringar.
Det händer massor nu , då solen värmer och de små plantorna växer.
 

Klockrankan växer som bara den och ska snart omplanteras
i större krukor med blomjord.
 

Praktsalvian är också på G
 

Likaså sommardahlian.
Där kan man förutom hjärtbladen( de första bladen som utvecklas från fröet, även se att bladen som är
kännetecknande för själva växten visa sig. Ser ni skillnaden? De "riktiga"är lite mer spetsiga och de ser man lite längre ner på plantan. Ser ni de? 
Här är en bild till. Då kanske ni kan se det ännu bättre.
Visst är det helt otroligt hur allt skapas.
Ja, jag tycker det är helt magiskt.
Och såhär vackra ska de bli.

Man kan så i lite vad som helst. Har ni sådana där kiwi-plastlådor eller tomataskar,
så blir de perfekta små mini-växthus.
I de har vi sått sånt som vi inte riktigt vet vad det är för frön.
Det är frön från blommor jag plockat, men mer vet vi inte.
Glömde göra något som är ett vanligt misstag= att skriva namnet på just de fröna.
Har sått lite olika sorter i olika byttor
Ska bli spännande att se vad det blir!
 
Och liksom allt annat så verkar även de titta fram :))
Experimenterar lite grann. Testar att gro hjärtbergenia. Få se hur det går.Om de får rötter, så kan vi
föröka massor och plantera vid en stenmur.

Här kommer lite tips också.
Då plantorna växer och börjar bli stadiga kan man börja vattna de underifrån.
Häll bara ljummet vatten i bottenskålen och ställ sedan det du sått i ovanpå.

Såhär! Då suger plantorna själva upp vattnet och man slipper oroa sig för hur mycket man ska duscha
de små plantorna.Vanligt fel man gör att man duschar och vattnar för mycket eller att jorden torkat ut och man
vattnat /duschat för lite. 
Något man kan tänka på också är att ha den svagaste strålen/ sprayen  som det bara går och spruta väldigt väldigt försiktigt. Annars viker sig de små plantorna.
Något man kan tänka på också är att stötta upp plantorna. Till en början med tandpetare och senare med pinnar.
Vi köpte ett litet sånt mini-växthus från Granngården,
då det som alltid blir lite platsbrist, innan plantorna får hamna
ute i rabatterna.Billigt och bra, bara 175 kr(hade kostat 349kr)
Den är perfekt, då man kan fylla på med nya sådder och sedan
ställa ut den på tex.den inglasade altanen när det blir varmare.

Snart är det även dags att så de fröer som ska sås nu i slutet av mars.
Till det återkommer jag i ett annat inlägg.

Sist men INTE minst vill jag delge er en överraskning och tackar samtidigt för det fantastiska stöd och alla
fina hälsningar ni sänder till vår dotter, då jag skrev detta, mitt inlägg på facebook ang. Caroline.
Stort tack och en stor kram från oss alla ♡
 
Här ser ni en väldigt glad tjej som idag, trots tuffa biverkningar från cellgifterna, träffade PEAB:S arbetsmiljöchef på huvudkontoret i Stockholm. Hon hade en väldigt trevlig dag på PEAB idag och hon är väldigt väldigt glad över att ha fått förtroende att göra ett mycket spännande examensarbete tillsammans med de som är en av Nordens största. På andra sidan syntes Adidas kontor.En gång i tiden var hon och vi även där.Målet var då att tillsammans med Adidas komma till de stora arenorna i världen.
Citerar Caroline:Nu har jag lite andra mål i livet som jag tänker vinna ♡ 



Jag knäpper mina händer och ber att Caroline ska få känna sig bättre imorgon,
då hon haft en mycket tuff och smärtsam dag idag .
Jag minns även er alla andra och jag vet att Gud lyssnar.
Imorgon är en bättre dag.
 
Nu känner jag mig trött och önskar er alla en god natt och....
 


 
 


Elisabeth

Som alltid, så mycket kärlek, tom alla dessa små frön överöses med ren äkta kärlek tycker jag mig märka, så himla mysigt. Jag bor i lägenhet men följer med spänning era groende frön, det kommer att bli ljuvliga att få se framöver.
Caroline, så stark på alla sätt, hoppas verkligen att hon idag får en bättre dag så ni kan få njuta av helgen.
Började följa er i augusti och jag fortsätter att ha er med i mina tankar, ni är stora förbilder för många av oss.
Kram till er alla fyra från Elisabeth

MH

Ni kommer få en riktigt blomsterprakt i vår/sommar, älskar också all växlighet, underbart.

Vi blev också lite lurade, här har kommit snöblandat, vilkte jag inte alls var sugen på, och det blåser kallt över slätten.

En skön helg till er.Kram från Österlen.

Paula Taxén

Tack snälla Elisabeth och MH 💖Vad fint det är att läsa era kommentarer.Det värmer verkligen.Blir glad varje gång💖Ja snö den kom och idag en hagelskur med så Fire funderade vad det var som studsade mot huvudet.Solen tittar fram emellanåt och däremellan kommer en ny snöskur. Kul att ni vill följa bloggen och jag tackar ödmjukt över omtanken och det fina stödet💝Caroline mår något bättre idag👍men har en mage som krånglar smärtar och svullnar upp av den tuffa cellgiftsbehandlinglibgen.Även smärtorna i huden och i leder gör sig påminda och sömnen blir sisådär.Vi är dock uppfinningsrika och gör allt för att hon ska må så bra som det bara går.En stund i taget🌺Vi tar igen och gör tredubbelt så kuliga saker då den möjligheten ges.Och det svänger fort på en dag,så det gäller att hänga med👌🌟Men då livet inte bara består av dagar utan enligt mig av stunder så blir aldrig en hel dag totalt tråkig eller förstörd.I varje dag kan man fylla stunder med sådant som man minns som roliga.Ibland gråter vi men väldigt fort hittar vi saker att skratta åt också🙏😇 Vi fångar verkligen stunderna och de har regnbågens alla färger🌈Fröna gror som aldrig förr och det är även för oss kul att följa😊Återigen tack för era alltid så omtänksamma och varma kommentarer💝Man blir verkligen både glad och varm i hjärtat💗💗💗Kram från oss 4

Therese h

En sån inspirerande blogg. Ger mig hopp och glädje. Kram. Therese

Svar: Tack snälla du ღ ♡ ღMassor av kramar till dig!
Paula Taxén

Ann-Christine

Hej!

Jag blir så lycklig när jag hittar nya inlägg på både din och Carolines sida.
Ni utstrålar sån positivism mitt i allt elände ni går igenom.
Jag har bekanta som gått igenom samma sak.
Jag blev så glad över att se Carolines senaste inlägg.
Hon är en stark tjej; men det har hon ju fått genom generna.
Blir så lycklig av att se dina fina bilder.
Själv hinner jag inte med så mycket då jag har en multihandikappad son som tar oerhört mycket kraft och tid.
Ni finns i mina böner varje dag!

Svar: Hejsan!
Åh, vad fint att läsa din kommentar ♡
Känns jättebra i hjärtat att våra bloggar ger dig så mycket positivt.
Din och era kommentarer ger oss detsamma ╰☆╮
Vi är bara en vanlig enkel familj och försöker skriva om det som händer och hänt i våra liv.Det känns helt fantastisk om det kan hjälpa någon.
Sänder ett MÄNGDER av styrkekramar och finns med dig i mina tankar och även i min kvällsbön ღღღ

Massor av kramar till fina dig från oss alla!
Paula Taxén

Harriet

Vilka härligt inspirerande bilder!! Nu har jag åxå tagit tag i mina blommor. Har hämtat in pelargonerna som stått bortglömd i garaget hela vintern, och otroligt nog så var de på gång med att bli gröna igen!
Nu nerklippta med ny jord, sen blev jag ju tvungen att sätta lite frön när jag såg dina bilder, det blev basilika bara. Är ingen hejjare på att så, men nu blir det ett nytt försök :D
Läste tidigare om din anafylaktiska chock! Jag lider med dej, och vet vad det innebär, då ena sonen kan drabbas, då han lider av allvarlig nötallergi :(
Fantastiskt att läsa om eran kämpande Caroline, hon är helt otrolig! Säjer bara woaw vilken tjej! :)
Stor StyrkeKram till Dej och Din familj! Kram Harriet,ett regnigt Umeå i dag

Svar: Tack snälla du ♡
Vad kul att läsa om dina små pyssel :)
Har också pelargoner som legat lite bortglömda i ett hörn
och får göra precis som du , ta in de och se om det finns något liv i de.
Visst är det lite småkul det här med fröerna.
Jag tror att Umeå ligger i zon 5 och när man ska sätta sina frön är lite beroende på vart i landet man bor. Basilika är ljusgroende och då kan det vara bra att låta de stå i ett fönster .Det man kan tänka på är att just basilikan är väldigt känslig för kyla, så man ska nog vänta med att ta ut de tills det är ca 10-15 plusgrader, även nattetid. Spännande och det vore kul att höra hur det gick , så skriv gärna och berätta om det!

Ja, det här med min allergi är väldigt jobbigt :(
Det är kämpigt på många sätt och vis.
Fint att du delar med dig och kan förstå.
Önskar dig och din son allt gott i hela världen ღღღ

Tack snälla för ditt uppmuntrande och fina inlägg.
Stor kram från mig och min lilla familj!


Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress