Tjenixen alla gulliga bloggläsare ♡

Ja, Gud hör bön ♡ Amen ♡

Vi har haft en väldigt jobbig period av mycket smärta. Caroline har varit väldigt sjuk och det är väldigt jobbigt för oss föräldrar att se sitt barn ha så ont. Den senaste cellgiftomgången var enormt tuff och biverkningarna blev också mycket tuffa. Då man äter maxdos av cellgifter tillsammans med kortison och illamåendetabletter under en begränsad tid av 5 kämpiga dagar, ( vilket kallas en behandlingsomgång)så får kroppen verkligen jobba för att orka med. Benmärgen ska ju produdcera blodkroppar, alla kroppens organ ska fungera. Då cellgifter slår ut cancerceller, slår den också ut andra celler. Goda celler. Då är det inte konstigt att kroppen reagerar.

I Carolines fall har det yttrat sig i svår smärta. I hela kroppen.Dessutom matthet och trötthet som är av en annan värld. Kroppen blir dessutom stressad och än mer stressad när medlen ska ur kroppen. Den 6:e dagen är rent ut sagt FRUKTANSVÄRD! Det blir som att kroppen slår black out fullkomligt och Caroline känner som att hon ena stunden ska tuppa av och andra stunden stressas ihjäl.
Tarmarna vänder sig nästan ut och in och huvudvärken lamslår hela tankevärlden.

Det går knappt att förklara hur sjuk Caroline varit och det har varit enbart sängläge som gällt, många gånger.
SMS, MMS, Mail och telefonsamtal förblir obesvarade.
Hjärntröttheten är total.
Orken finns inte.

Men, och så kommer vi till det där magiska ordet...men..DET VÄNDER!
Bönerna hjälper.
Gud hör!
 
När molen skingras, syns där någonstans en sol och när solen åter börjar skina, skiner den vackrare än någonsin förut
Sakta men säkert blir kroppen starkare.
Sakta men säkert kommer leendet åter.
Caroline fightas och hon gör det bra.


Vår vackra underbara andunge.Inte går det ju se att denna söta skapelse, vårt allt på denna jord ♡ har behövt utstå enorma smärtor och enormt tuff behandling under lång tid, ja sedan förra året.Operation, strålning och cellgifter i högre och högre doser tills att hon nu har haft maxdos i 5 månader.Säger bara HELT OTROLIGT!!
Och så kommer vi till ordet ,och.

Vad tror ni hon tar sig an?
Jo, ett examensarbete.
Vissa dagar kan hon knappt lyfta huvudet från kudden.
Men hon gör det!
Hon gör sådant som egentligen ingen borde klara av.
Mellan de svåra smärtatackerna och illamåendet och rent ut sagt..H--et , (vill inte skriva ordet,då jag inte svär, men ni förstår vad jag menar)... hur som helst, så gör hon det som ingen kan begripa att hon orkar.
Hon har gjort sitt examensarbete färdigt!!! Ja ni hör ju själva.
Examensarbetet är klart!!!
Nu ska det inskickas och den 1/6-15 ska Caroline framföra sitt arbete.
Ja, vad säger man???
Och vet ni vad. Jo, tänk att man kan glädjas åt så mycket olika saker.
Caroline gläds åt att hon inte måste äta cellgifter just den dagen.Utan hon börjar en ny maxdos av cellgifter,
den 10 juni igen.
Så med andra ord får hon kanske också njuta och glädjas åt denna speciella dag i sitt liv.

Kan ni förstå hur lyckliga och ödmjuka vi är över det lilla.
Det är vi verkligen.
Vi fångar stunden och försöker glömma det som leder till tårar.
Tacksam över det lilla, ja det är Caroline och vi i ett litet nötskal.
Man blir tacksam över det lilla, när man om och om igen utsätts för prövningar.

Och vet ni vad!
Jo, Caroline har en överraskning som hon tänker delge , så snart hon vet mer.
Men det kan dröja ett tag.Kanske närmare sommaren , men info kommer. 
Så ni får snällt vänta. 
 


Japp och så hade jag ju ett eget pain from H _ _ _ också. 
Javisst, jag har två diskbråck ett längre ner och ett högre upp. Dessa kan verkligen ställa till besvär!
Ush!!
Så järnkorsetten jag har fått från ortopeden , fick åka fram igen och den hjälper ju lite.
Det som också hjälper lite grann, är att ha benen såsom jag har på bild.. Typ i 90 grader.
Fire vill också vara med på ett hörn och det kändes lagom nice i ryggen att ha honom ståendes på bena.
Nåja, diskbråck överlever man , men det gör ju bara så ont!

Kämpar på och hoppas att "skiten" försvinner så fort det bara går.
Så nu varvar jag stomi/ magbekymmer , hjärtkrångel med detta .
Men det går bra, det med.

Optimist ska man vara thihihiiiiiii.

Stomi/magelände?? Vad kan det röra sig om då?
Jodå, jag låg ju 5 dagar på kirurgen i plågor.Sammanväxningar efter alla operationer och en förmodan tarmvridning eller stopp eller något i den stilen , som läkarna sa, förpestade mitt liv fullkomligt. Jag förlorade 5 kg i vikt pga endast näringsdropp och kräkningar.
Japp och häromdagen ringde dietisten och berättade att kroppen inte kan tillgodogöra sig maten som den ska , så nu ska jag äta halva portioner ..typ .. väldigt länge... plus näringsdrycker och vätske ersättning i minst 2-3 månader så att salter och annat ska återhämta sig.Hmm.. Oki doki.. 
Så på onsdag så kommer den första leveransen..hem till dörren.

Hjärtat då?
Jo den 2/6-15 ska hjärtat kollas upp och jag ska göra cykeltest och sätta på mig en sån där apparat i 4 dagar som registerar hjärtats arbete.
Förhoppningsvis ser det bra ut och om inte ja då vet man förhoppningsvis mer om varför förmaket inte riktigt jobbar som det ska.

Japp och så var det med det.
Rena sjukstugan..men vi är av hårt virke.


Man får inte mer än man orkar bära står det ju i Bibeln och man får lära sig att spela med de spelkort man fått, säger min far :))

Taket är i alla fall klart och det blev jättefint.
Och där står älskade Torbjörn och fixar till det sista på ett helt nytt tak ovanför dörren också.
Snyggt eller hur!! Nu är det mesta fixat och nu går vi över till fönstren, men det fixar troligvis samma byggfirma som vi anlitat till hustaket.
Nu är det inte en riktigt bra bild, då jag tog den med mobilkameran, men den får duga. Husets färg är körsbärs röd och det ser man bäst på baksidan av huset, då allt ännu inte är målat.Älskar utsikten från vardagsrummet nu när vi har en stor balkong och en söt paviljong lite längre bort.Hur många vill se hur huset såg ut när vi köpte det 2013?? 
SVAR :alla antar jag thihiiii--
Okej då .. Här kommer den .. Håll i hatten!
Som ni ser.
Vi har bytt och byggt om i stort sett allting både inomhus och utanpå!
Der fanns faktiskt en balkong, men den rev vi också, då allt var ruttet och förstört.Träd växte både här och där och ja, herregud så det såg ut.
Vill ni se mer bilder?
Jag förstår det. Sånt brukar vara kul.
Ja, ni ser ju själva!! Torbjörn år 2013.. Ja, det fanns ingen grusgång ,inget grus där bilar kunde stå .. inga blomrabatter.. Ja, name it..Det var som som en gigantisk uppförsbacke att veta vart man skulle börja i detta ruckel som skulle bli vårt älskade hem.(Där bakom kan ni skymta den lila syrénen. Där byggde vi en trappa och en annan blomrabatt.. Det kan jag visa bilder på en annan gång. När rhododendron och allt blommar.
Och så kan jag visa hur det ser ut i blomrabatterna..)
Japp, men här kommer förvandlingen på den nya balkongen ... 

Allt är nytt.. Från golv till tak ..Verkligen i ordets bemärkelse.I hela huset.
Vi rev ut allt. I alla rum och kastade alltihop, förutom arvegods och släktsaker och annat fint, på soptippen.
Och det känns ganska lyxigt..kan jag säga , när man vet hur det sett ut från början.
Så nu är tid att njuta. Ser ni bordet förresten, den hittade jag på en antikmässa som jag och min bästis
Milka var på.De var bruna, men Torbjörn slipade ner de och lackade om de och se så fina de blev. Tänk 100 kr för så fina bord. Som nya!!

Japp, visst är det kul att se på då och nu bilder. Jag älskar själv såna. Och underbart är även, att nu ha en trädgård, trädgårdsland och blommor, blommor , blommor.När vi flyttade hit fanns det inte så mycket mer än äppelträd och några få blommor och buskar utspridda här och där. Det blev det ändring på!!!!
Ni ser den vita spaljen där.. Där har vi byggt en trappa så att lila syrenbuskar och vit spirea kan hänga ner lite snyggt och så kan en vit ros klättra uppför spaljén.Runt trappan ner kommer det att växa gladolius och andra blommor..  Javisst och så har jag fått lära mig at den goddoftande blomman heter kaprifol. Den klippte jag fram när vi flyttade hit 2013. En så fin växt ska inte vara undangömd.Mjölk kannor och annat gammalt älskar jag och de gör sig fint vid köksträdgården.

Det står en mjölkkanna på var sida av trädgårdsbordet.Kolla rabarberna!! 
 

Kul med de rosablommande jordgubbsplantorna som pryder kanterna på en av våra blomrabatter.
Hittade de på LIDL förra året och jordgubbarna smakar sött och gott.

Även de "vanliga"jordgubbarna i jordgubbslandet ser ut att trivas.Från början härstammar de
från mina släktingar i Göteborg och så har sticklingar kommit till min moster och sen till pappa och sen till oss :))
I år blandade vi i mer sand och mer bra jord runt gubbarna och det verkarde de gilla.
 

Och lagom till pingst var det kul med lite besök och god mat. Svärmor fick en egen paj i söt hjärtform,då hon är vegetarian.Så när vi andra hade stekt bacon i, så fick svärmor smörstekta squash. De andra ingredienserna var samma för alla : tomater, broccoli, champinjoner,lök och ost. Carolines knäck rabarberpaj med krokant glass som efterrätt till kaffet var kanongott.Gott gott gott :))
Hundarna kom också väl överens då de känner varandra sen tidigare. Till slut åt de från samma tallrik!
Och vilken vacker blomma de hade med sig!! Se själv :))

Och så det här med blommor och tulpaner.
Nu blommar verkligen mängder av tulpaner i olika färger. Här kommer ett litet axplock.

Och äppelträden , päron och körsbärsträden blommar så det står härliga till . Nu inväntar jag att magnoliaträden ska slå ut, som vi planterade förra året .Pionerna håller på att slå ut och ja , jag får lägga ut nya bilder i nästa inlägg.
Häggen har snart gjort sitt och syrénerna är på G.

Tänk när man får ta in ett par kvistar av syrén busken och så det doftar sen.. i nästan hela hemmet.
UNDERBART♡
 
Avslutar nästan inlägget med en bild på Fire då han ligger i sängen och njuter. Mätt och belåten. 

Vill passa på att tacka er för det fina stödet ni ger och läser alla era inlägg ♡
Sköt om er alla ni som har det jobbigt.

Ge inte upp, utan fortsätt kämpa. 
Se på Caroline.
Hon är verkligen en bra förebild.
Det går att övervinna tillochmed den värsta smärtan.
Även jag vet det.
Försök att göra det ni orkar för tillfället och håll kvar hoppet och tappa inte tron.
Något mål, stort eller litet, finns för var och en.
Att stiga upp, att gå några få steg... 
Ja, var och ens resa här på jorden ser olika ut, men varje människa har säkert både medgångar och motgångar.Ingens resa går spikrakt framåt.
Men att ge upp, nej, gör inte det.
Varje dag är en gåva.
Det finns en mening och det finns MIRAKEL.

Kram från lilla mig och min familj
 
En liten bild på dillpionen som snart blommar ♡
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anonym

Bor mycket styrka i er...

Svar: Tack så jättemycket ✿◕ ‿ ◕✿
Paula Taxén

Mikael Ekdahl

Hej Paula
Hoppas verkligen allt blir ok för er.
Du förmedlar så mycket med dina fina bilder och om din familj.
Du skall veta Paula att familjen Taxén är med mina flickor i mina samtal med vår Herre.
Ge Caroline en stor kram vilken kämpe hon är.
Många kramar
Micke/

Svar: Tack snälla du !Jag höll på att försöka redigera det jag skrivit, då det var så mycket stavfel och då såg jag att kommentarer kom in. Vad fint du skriver och det berör både mig och min lilla familj.
Tack snälla snälla du
ღ ☼ ღ ☼ღ ☼
Kramar från oss alla
Paula Taxén

Inga-Lill

Helt otroligt att Caroline orkar med skolan fast hon har så ont! Stort lycka till den 1 juni!! Njut av våren och alla dofter och blommor i er otroligt vackra trädgård, som jag för övrigt hoppas jag får se på riktigt nån gång : ) Kramar till er alla!!

Svar: Hejsan fina Inga-Lill 💗Tack för din gulliga kommentar🙏Det är klart att du och Cecilia ska komma och hälsa på👍 Mysigt en dag då det blir sommar och varmt.Det ser jag verkligen fram emot😊Stor kram till dig och din familj från oss alla i vår lilla familj🍃💗🍃
Paula Taxén

Ingrid Qvarfordt

Hej Paula!
Trots allt du har omkring dig som verkligen inte är lätt,
skänker du hopp och tröst till andra.
Det är stort.
Kram!

Svar: Åh, vad gulligt av dig att skriva detta ♡ Tack snälla du och tack för din omtanke ♡Kramis ♡
Paula Taxén

Elisabeth

Fantastiska fam Taxen, ingen nämnd ingen glömd ! Som vanligt förmedlar du så mycket styrka och glädje i dina kommentarer trots allt elände som ni går igenom. Ni är verkligen bäst.
Inte bara vackra utan helt fantastiska bilder får vi också se, tack!
Caroline är som vanligt vacker, den korta frisyren passar henne verkligen, allt klär en skönhet det är sant. En "tuffing" av stora mått dessutom, som även lyckats med examensarbetet, det är stort!

Kram till er alla från Elisabeth

Svar: Fantastiska du ♡ ♡ ♡ Så mycket vackert du skriver.
Tack snälla snälla du ♡ ♡ ♡
Caroline, ja hon är helt outstanding!
Tack för din jättefina kommentar ..som alltid ♡ ♡ ♡
Kramar från oss allihop
Paula Taxén

Eva A

Men kära nån vad ni får utstå, ingen människa kan se på Caroline vad hon får gå igenom, superstark tjej och önska henne lycka till med sitt examensarbete.
Likaså får jag önska att du kryar på dig och att det onda i ryggen släpper och att du får njuta av sommaren trots allt.
Inte att förglömma eran Torbjörn som kämpar på han också med att ta hand om sin familj.
Varma kramar från mig, Eva

Svar: Tack snälla för din fina kommentar ♡ ♡ ♡ Så omtänksamma människor det finns. Blir så glad varje gång jag läser era kommentarer och likaså blir min familj det.Torbjörn är en klippa och idag fyller han 49 år ♡ ♡ ♡ Det kommer ett litet inlägg om det snart :))
Stor varm kram från alla oss i min lilla familj
Paula Taxén

Anonym

Du skriver så fint att jag börjar gråta!

Svar: ♡ ♡ ♡ Kram ♡ ♡ ♡
Paula Taxén

Honey

Fy så jobbigt med sjukstuga, skönt att Caroline mår bättre nu och hoppas att du också blir bättre snart. Vilket fantastiskt hus ni har, och en underbar trädgård.
Kram till dig och din familj

Lena A

Du skriver så fint även om det är mycket smärta hos er. Det ni går igenom går ända in i hjärteroten. Forsätt att ha den styrka ni har, heja Caroline. Krya på er tusentals styrke kramar...

Johanna

Skickar en himla massa styrka! Du skriver otroligt vackert! Hoppas allt blir bra tillslut!

Linnea

Vad vackert du skriver, mina tankar är hos er!

Robex Lundgren

fin blogg

Jasmine

Skickar massor av styrkekramar!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress