Hejsan alla fantastiska bloggläsare •´.✿¸.☆¸.✿
 
Idag är det alla hjärtans dag och det hoppas jag ni firat med att ge mycket kärlek.
Sött och romantiskt är min och min familjs melodi ♪ ♫ ♩ ♬ 
Själv har jag lekt med snap- chat fuktionerna och den som vill se vad jag pysslade
med får kika på instagram thihihihiiiii.
Humor är roligt och att få skratta är ännu roligare, så jag delar med mig :)))
 
Ja, och roligt måste man ju försöka ha, trots att det kan vara kämpigt.
 
Som ni vet så har jag verkligen haft det jobbigt med min stomi som inte velat fungera,
mycket tack vare det bråck som finns någonstans inuti magen :( 
Det har varit och är jobbigt.
Jag vill verkligen passa på att tacka er alla, för all den kärlek och fina kommentarer ni sänt.
 
Magen blåser upp sig som en ballong och man blir riktigt ansträngd och besvärad.
Jag har provat både det ena och det andra , men nja, nej,
det har varit segt och knepigt att få till någon bättring.
 
Testade tillochmed att dricka sådana där påsar, som ni ser på bilden ovan, men de var till
ingen hjälp och smakade dessutom illa.Trodde i min iver att chokladsmaken skulle vara god,
men det var nog det äckligaste jag druckit! 
Så nix ,något sådant blir det inte mer.
 
 
 
Däremot drog vi iväg till Willys  och innan jag hann hem öppnade jag burken och 
kastade i mig hela innehållet av katrinplommonpurén.
Inväntade reaktioner likt bebisar kan få, men det hände ingenting mer än att magen bullrat 
som en cementblandare!
 
Sen blev det en sväng till Apoteket, men där visste de ungefär lika mycket som jag själv,
så jag bestämde mig för att praktisera mina egna livskunskpaper
och inhandlade lite droppar och vätskor av olika slag.
Bland annat laxoberal och laktulos.
 
Javisst, men dessa sveper man inte i sig likt katrinplommonpurén
och blandar inte hejvilt, utan läs noga vad som står på förpackningar och flaskorna .
Jag har än så länge bara testat några ml av laktulos, för det brukar man få på sjukhus.
Man ska enligt etiketten ta ca 30ml, men varför ta så mycket om man kan prova med lite mindre först ?
Sagt och gjort och det gick lika bra.
Några ml i ett glas med vatten och magen bubblar nu som en sodastreamer!
Bråcket har fått sig en match och stomin får sig en omgång!
 
Hur som helst..Kämpar jag på med detta och vi får se vad det blir av det hela.
 
Under tiden njuter jag av vackra blommor och inväntar att syrenkvistarna ska öppnas.
Gulligt eller hur ✿◠‿◠) 
Jag och resten av Sverige har också fått avnjuta Melodifestivalens deltävling 2 och därmed 
fått lyssna till Uno,Tommy och Patrik, vilka jag tyckte sjöng jättebra och låten var jättefin 👍✨👍
 
Och i takt med att Carolines frön som hon satt,gror, så följer jag med stor glädje doftrankornas framfart.
Då dessa verkar trivas hemma hos oss ( har 4 st ) ska de snart till att blomma igen.
Hemma hos oss trivs de i öster och söderfönster.
 
Japp och trots krångel med stomin blev jag hungrig liksom resten av familjen. 
 
Så vi stekte på lite kycklingfilé som vi lade på romansallad och till detta hade vi lite tomat, paprika, rödlök och en sås gjord av creme fraiche, vitlök, salt och peppar. Jag valde att strunta i rödlöken.
Det här är en jättegod liten maträtt och istället för en vanlig wrap med pitabröd,
så funkar romansallad minst lika bra.
 
Ja,och nu är även den här dagen slut och det är dags att krypa till kojs.
 
 
 God natt och sov gott  K❤️R❤️A❤️M❤️
 
 
T.T

Tack ,för en fin alla hjärtans dag , älskar dig/Torbjörn

Svar: Älskade fina gubben min ¸.☆¸.✿¸¸.•´ ¸.•´Älskar dig så mycket .✿¸.☆¸.✿¸¸.•´ ¸.•´.✿
Paula Taxén

Susanne😻

Hej Paula💐
25 ml lactulos i ett glas Proviva varje morgon + 2 doser inolaxol på yoghurt det är min melodi för att hålla magen igång.
Lycka för din dotter som fått tid på KS, vilken läkare får hon?
Kämparglöd, ge aldrig upp.
Kram från Susanne 😻

Svar: Hejsan Susanne ✨💝Ok,ja när jag fick stomin då fick jag dricka och äta olika preparat både på sjukhuset och hemma och känner igen inolaxol pulvret, som är som små granulat.Caroline fick också utskrivet sådana då cellgifterna gjorde hennes mage ömsom hård och lös. Men både hon och jag är känsliga för just de. Vet inte varför.Laktulos har jag tagit endast några ml och det tror jag räcker för min del.Ja har otroligt mycket sammanväxningar i magen och det gör väldigt ont då magen rör sig. Men jag tackar jättemycket för dina tips och fortsätter experimentera här hemma :)))Jag får tyvärr inte berätta ve som är Carolines läkare, åtminstone inte nu.Få se om han ändrar sig eller sjukhuset ändrar sig på den fronten.De vill hålla på sekretessen och det kan jag förstå.Samtidigt , är det ju bra om man har möjlighet att tipsa andra i samma situation.Sänder dig massor av kramar och kämpenävar
💪 💪 💪 K❤️R❤️A❤️M❤️
Paula Taxén

lenamamsen

Hej fina Paula👼 Vill gärna ge dig ett tips för magen, frukt och fibrer heter det. Det finns i tabletter eller tuggisar, Apoteket eller hälsokostaffärer säljer det. Apoteket är ngt billigare. Jag skickar en bild på instagram till dig på asken. Kämpa på .....💕💕💕

Svar: Hej fina Lenamamsen ✿◠‿◠Tack snälla du för tipset!
var till apoteket igår, men glömde fråga om tuggtabletterna.
Kikade på din instagram och lade til dig men hittade inte bilderna?
Vart hittar man de?
Tack i alla fall 🌸⭐️🌸⭐️🌸⭐️🌸 Vad gulligt av dig!
Kramisar från lilla mig ✨💝
Paula Taxén

Anna E

Vad jobbigt när stomin krånglar.själv krånglar mitt nya insulin så jag förstår lite hur du har det.man kämpar på... stor kram tillträde alla hela familjen från Anna

Svar: Tack fina Anna E¸.✿¸¸.•´ Oj,ja, det där med insulin måste vara tufft.Min mormor hade diabetes och jag själv var i riskzonen ett tag med höga värden, men det gick tillbaka.Förstår faktiskt hur du känner dig, då mina värden var höga mådde jag allt annat än bra. kroppen blir så stressad och det är svårt att veta hur och vad man ska göra. För mig hjälpte kosten och motion och till slut fick jag ner värdena.Hade en sådan där Accu Chec apparat tidigare, men nu behöver jag inte kolla mitt blodsocker längre. Däremot brukar jag tänka på att äta mat innan fika osv..inte tvärtom..Men imorse blev det en tårtbit, då Caroline fyller år ¸.•❀ Önskar dig allt gott och hoppas att dina värden håller sig bra,så du slipper de där känningarna som är så otroligt jobbiga. ღ ღ Stor kram till dig från hela vår familj ღ ღ
Paula Taxén

Marie

Inte ens lätt alla gånger med friska magar, 😖, hur ska inte Du ha det då, känner med dig. Bland alla tips, vanliga Minifom tabletter, som finns receptfritt på Apoteket , och probiotika-tabletter. Det hjälper mig, när magen drar åt ett annat håll, än jag själv vill.
Som vanligt har Du så uppfriskande bilder i din blogg, både vackra, och roliga. Ta hand om Er alla.👨‍👩‍👧

Svar: Hejsan Marie 💕🌿💕
Jag får ta och kika på de tips du givit, tack vad gulligt av dig.
tror dock att det är bråcket som finns någonstans inuti magen under stomin.. som ställer till det. Men det kan säkert vara till hjälp att testa lite olika produkter. Någon av de kanske funkar även på mig 👍✨👍 Tack för dina tips och vad kul att du tycker om min blogg och mina bilder 💖💖💖 Kramis på dig!


Paula Taxén

Susanne😻

Hej Paula🌹
Dessa "skitmagar" man får testa sig fram, jag har problem efter operationer och smärtstillande jag äter.
Jag har opererats på KS, en Aracnoidalcysta i ländryggen, de trodde först att det var en Tarlov cysta,.
Kände mig trygg där, fantastisk personal.
Håller tummar och tår för att det ska gå bra för er Caroline.
Tack för vackra bilder på din blogg.
Kram från Susanne😻

Ann-Christine

Man kan pröva Sunwic; kanske har du redan gjort det. Ingen Quick fix men funkar bra för många som provat annat tidigare. Finns att köpa på apotek. Sen finns ju Movicol eller Forlax. Vet att man kan köpa Movicol receptfritt iaf. Vi har en multihandikappad son som har stora problem med sin mage så vi har genom åren testat ett och annat. Lycka till! Mår magen bra mår själen oftast bättre också!

Svar: Hejsan Ann-Christine 💕🌿Vad gulligt av dig att sända dessa tips.Nej, jag har inte provat några av dessa medel.Då jag är allergiker vet jag inte heller om jag vågar prova då det kan innehålla ämnen som ger mig svår allergisk reaktion. Forlax som du nämner, är ett av de medel som bland annat kan ge angioödem.Då jag har ett bråck, någonstans inuti magen, under stomin så är det den som ställer till problem. Passagen blir svår, då tarmen vikt sig och ligger i kläm. Pratade med min läkare och ska träffa honom så får vi se vad han rekommenderar. Jag tror att vid en "vanlig" förstoppning, att det kan vara lättare att testa lite olika preparat. I mitt fall måste nog en läkare ta ställning till vad som ska göras.Då jag är allergiker och dessutom har väldigt mycket sammanväxningar, kan jag heller inte testa vad som helst. Men jag har ju op. 31 ggr. så en del preparat vågar jag prova, såsom några ml. av Lactulos. Det får inte bli för full rulle i magen för då sliter det i sammanväxningarna. Jag kan heller inte göra sådana där titthålsop. för då blåser man upp magen först. Då skulle sammanväxningarna brista och tarmarna slitas sönder. så lite knepigt, men jag kämpar på.. dag för dag.. och brukar så göra. Helt klart att man mår mycket bättre om magen mår bra. Ont i magen, vilken orsak det än är som ligger bakom så är det kämpigt. Ett äpple om dagen sägs fixa det mesta, men har man stomi, så hjälper inte ens det. Jag hoppas dock att detta löser sig för min del. Önskar er allt gott och allt fint på jorden .`•.☆ 💖💖💖💖`.`•.☆
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress