Hej på 💖👋🏻
 
Medan hösten fortsätter att sprida sina tydliga tecken med löv utspridda över gården, så njuter vi av vedspisens sprakande ljud härinne i värmen.
Hösten märks också då ljusen nu tänds både morgon och kväll. Det ger den där extra myskänslan som jag bara älskar så himla mycket ✨💕✨
Höstanemonerna blommar och är det någon blomma som är så otroligt vacker, ja då är det nog den 🌸
Även några rosor blommar för andra gången och denna härstammar från Torbjörns farmors tid här på gården
❤️❤️❤️
 
Än är det några månader kvar till jul, men i affärerna har julstöket börjat!
Brukar de börja såhär tidigt? tänker jag varje år,men det är tydligen ungefär samma datum år efter år.
 
Häromdagen fick vi i alla fall lite paradisäpplen från en granne till min svärmor och inte visste vi att de var så goda.
Och hur gott vore inte en god marmelad till lite ost och kex om inte supergott!
Jodå,så det måste vi givetvis prova😋
 
Här kommer ett recept á la Taxéns
 
Vi började med att diska små glasburkar och ställa de i ugnen i ca. 10 min. i 125 grader. Locken kokade vi.
Sen skalade vi de små paradisäpplena och tog ur kärnhuset plus stjälken och sedan skivade vi de och la allt i en kastrull.
Det blev ca 1 liter skalade paradisäpplen och till det tillsatte vi inget vatten, mer än att när man sköljt av par.äpplet efter att man har skalat det ,så droppar det kanske lite vatten från händerna i kastrullen.
(par.äpple= paradisäpple)
Hur som helst så ska allt sedan kokas och 5 dl syltsocker,1 pressad citron,1 msk. stött kardemumma och 1 msk. kanel tillsättas.
Koka tills par. äpplena är som mos och inga bitar längre syns. Man kan också göra ett test och klicka ut lite marmelad på en tallrik. Dra en streck tvärs över marmeladen och om det inte går ihop, då är det färdigt.
Häll i ca 1/2 tesked atamon för att det ska hålla sig bättre och häll i marmeladen i de varma glasburkarna och sätt på locket.
Klistra på en etikett med namn och datum och låt de svalna och ställ därefter burkarna i kylskåpet.
Riktigt gott blir det och jättekul att plocka fram när man blir sugen på att glänsa med lite hemmagjort 😋😙
 
Minns ni att jag berättade om att vi snart firar 25 år min älskade man och jag ❤️❤️❤️
Javisst, och han har köpt en present till mig och det har givetvis jag gjort till honom med 😍
Hoppas han blir glad ☺️☺️☺️
Ser verkligen fram emot dagen, då vi tydligen ska göra något mysigt och romantiskt 😘
 
Jaha och nu sitter Fire och äter upp min smörgås precis som han gjorde igår🤣
Bäst att ta tag i det hela medans det finns något kvar!
 
Ha en riktigt mysig fortsatt söndag allihop❤️
 
Hanna Karlsson

Tack för receptet! Det låter gott. :-)

Svar: Hejsan 💕👋🏻Tack själv som läser min blogg 💖
Marmeladen var jättegod😋
Önskar dig en jättefin fortsatt dag!
Kramis från lilla mig 💕
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress