Tjena💗
Idag verkar det vara en sĂ„dan dĂ€r grĂ„ dag, dĂ„ blöta blad hĂ€nger slött frĂ„n trĂ€den och regnet duggar lite lĂ€tt🌧
Fire snarkar högt och jag fĂ„r knappt plats i sĂ€ngen😄
 
 
Borrelian verkar inte ha gett med sig Àn i alla fall, trots att jag Àter antibiotika, KÄvepenin 1g.
Har Àtit en karta nu och har en karta kvar.
Kroppen eller snarare leder och senfÀsten vÀrker. SÀrskilt utsatta verkar höger handled och höger knÀ vara och vÀrken liksom flyttar sig frÄn led till led.
HuvudvÀrken Àr lite, lite bÀttre, men det Àr ocksÄ lite till och frÄn. Det Àr en tryckande tung smÀrta som gör en trött och irriterad.
Det kan göra ont fast man bara gÄr, nÀr stegen liksom tar i marken. Eller om man skakar lite pÄ huvudet eller ser pÄ TV eller om det Àr lite höga ljud.
Det verkar retat pĂ„ nĂ„got sĂ€ttđŸ€Ż
 
Jag tycker inte jag fÄtt sÄ bra hjÀlp frÄn sjukvÄrden.
Trots att jag sökte i tid.
Förra Äret gick det ett halvÄr efter fÀstingbettet, innan den stora Borrelia- ringen kom bakpÄ, vid ryggslutet.
DÄ hade jag gÄtt med smÀrtor, precis sÄdana som jag har idag, frÄn juni 2017-jan 2018
Denna gĂ„ng kĂ€nde jag igen symptomen och gick till slut till doktorn, men lĂ€karna jag haft pĂ„ infektionsmottagningen pĂ„ Akademiska Sjukhuset, verkar tyvĂ€rr okunniga😒 
Jag har konstaterad borrelia via blodprov och exakt samma symptom som förra Äret, ingen ring( men det hade jag inte förra Äret heller).Det tog ju nÀstan 6 mÄn. innan ringen visade sig och dÄ hade borrelian spritt sig bÄde till leder och hjÀrnan.
Jag hade lite högre antikroppsvÀrden förra Äret vid första provet.. Àn denna gÄng, men det Àr ju inte heller sÄ konstigt dÄ jag ju hade gÄtt med borrelia i minst 6 mÄn!
Denna gÄng gick jag i tid, nÀr symptomen blev för svÄra.
Jag liksom de flesta andra vill ju gÀrna ge kroppen en möjlighet till att lÀka sjÀlv först.
Förra Äret gick det ju riktigt illa och det slutade med att jag tuppade av, fick Äka in med ambulans och blev inlagd pÄ strokeavd.
Trots massvis med antibiotika (10 dgr.med KĂ„vepenin.
14 dgr. med  Doxyferm plus en dubbel dos Doxyferm som jag inte hann Àta klart, för kroppen la ju av och jag fick Äka till sjukhus som jag skrev)
sÄ ökade mina antikroppar bara hela tiden. 
Jag var fruktansvĂ€rt sjuk till slut😞😱
Denna gÄng förstÄr jag faktiskt inte vad de hÄller pÄ med?
Jag har gjort allt man ska göra.
GĂ„tt till doktorn i tid.
Tagit blodprover och trÀffat lÀkare.
Men, tyvÀrr okunniga lÀkare och tom. sÄdana som aldrig sett en fÀsting.
Jag tog tillochmed upp mobilen och visade lÀkaren fÀstingen, som jag hade sist!
Det kÀnns otryggt att inte komma till lÀkare som vet hur borrelia och dess symptom och biverkningar yttrar sig.
Det Ă€r vĂ€l knappast meningen att jag som patient ska stĂ€lla diagnos och medicinering sjĂ€lv😠
 
Vet inte vad som skett inom vÄrden, men det verkar ha spÄrat ur helt!
LÀkare ringer inte upp, trots att de lovat göra det och om det Àr nÄgon som ringer, sÄ vet de inte vad de ska göra.
I mitt fall tycks det inte finnas nÄgon lÀkare som hÄller i det hela. Jag bollas hit och dit och lÀkaren jag hade hördes aldrig av. Fick idag veta att han Àr sjuk.
Ok, men jag dÄ?
Ingen uppföljning, ingen ordning, ingen struktur, ingen plan.
Nu vet jag inte om jag ska Ă€ta KĂ„vepenin eller Doxyferm, eller ta nya prover eller lumbalpunktion😳
Den ena sĂ€ger det ena, den andra, nĂ„got annat😑
Men jag har ju redan Àtit KÄvepenin i 5 dgr nu!!!
Ska jag fortsÀtta eller vad ska jag göra.
Chansa att de biter eller hur ska de ha det?
Helt sjukt!!
 
Jag har i alla fall bestÀmt mig för att dÄ jag har Doxyferm antibiotika kvar hemma, sedan förra Äret, sÄ Àter jag en kur av det, om inte KÄvepenin hjÀlper.
Det Àr bÀttre det, Àn att rÀnna till sjukhus och betala bÄde parkering, sjukhusrÀkning,krÄngla sig hit och dit och sedan sitta dÀr och vÀnta i sina smÀrtor. 
Nix, det tÀnker jag INTE göra.
KÀnner mig jÀttehÀnging och ja, det Àr rent ut sagt tillrÀckligt tufft att ligga i sÀngen.
Man blir nÀmligen riktigt sjuk av Borrelia nÀr det sprider sig i kroppen.
 
Vet ni!
Jag tycker det borde finnas sÄdana dÀr riktigt duktiga doktorer enbart för oss som blivit fÀstingbitna.
En drop-in.. typ.
Ja, jag tycker det skulle finnas lÀkare man kunde gÄ till som verkligen kan det hÀr och som man slipper förklara sÄ förbaskat mycket för.
En som ser och kan det hÀr ÀndÄ.
 
Jag har haft 4 st fÀstingar i Är.
1 av 3 bÀr pÄ smitta.
DÀr vi bor har nÀstan hela byn drabbats, inte bara 1 ggr. utan flera.
Jag tycker ocksÄ de borde samla in fÀstingarna och undersöka vad de har för smittor, för det vet de ingenting om heller! 
FÀstingar kan ju ha vÀldigt mÄnga olika sorters bakterier som ger olika sorters infektioner och symptom.
Men det finns inget intresse för nÄgot sÄdant.
Det kostar vÀl för mycket!
Men vad kostar mÀnniskors lidande och mÀnniskors icke vÀlmÄende?
Och vad kostar onödiga utredningar??đŸ‘ŽđŸ»
 
Jag tycker ocksÄ att lÀkare ska vara ödmjuka och lyssna till patienterna.
Pratade med en kvinna pÄ GranngÄrden.
Hennes vĂ€nninna hade fĂ„tt besöka 7!!! lĂ€kare innan de tog borrelia provđŸ˜”đŸ˜”đŸ˜”
Vad hÄller de pÄ med!
Ytterst fÄ vill vara sjuka och Àta antibiotika och annat elÀnde i onödan och som gör att magen blir fullkomligt paj och kroppen helt utslagen.
Jag fÄr tex. jÀttejobbigt med min stomi.
 
Hur som haver sÄ berÀttade jag ocksÄ för en doktor att jag sparat en fÀsting i en burk. Han lyssnade inte ens. 
 
Ja, ja, ja, vi fÄr se hur det blir med allt.
Torbjörn har ocksÄ ont och har sÄ haft ett bra tag.. bland annat i sin arm. DÀrför köpte vi en TENS-apparat.
Den Ă€r frĂ„n Clas Ohlson och kan bĂ„de lindra, massera och hjĂ€lpa till att lĂ€ka skador. Hoppas den hjĂ€lper min Ă€lskling ♡♡♡
Julrosen som vi inhandlat pÄ Blomsterlandet blommar vackert tillsammans med alunroten trots att det ofta blir minusgrader till natten.
Även en och annan ros skĂ€nker fortfarande fĂ€rg och glĂ€dje i trĂ€dgĂ„rden🏡
 
I helgen Ă€r det Fars-dag och det har vi redan firat i förvĂ€g, och bĂ„de pappa och Torbjörn har fĂ„tt varsin present 🎁
 
MĂ„ sĂ„ gott allihop och njut av de smĂ„ tingen hĂ€r i livet✹
Jag fick precis en bit kladdkaka som Caroline bakat
😘😍😋 Det var oooootroligt gottâ˜•ïžđŸź
 
Anonym

Oj, oj det Àr jÀtteviktigt att fÄ behandlat rÀtt med borrelia inget att leka med, du mÄste stÄ pÄ dig Paula fast det Àr drygt, sÀger det av omsorg till dig.
VÀrk som flyttar sig sÄ Àr det precis med reumatismen har ont i ett knÀ en dag, armbÄge nÀsta och sen hela kroppen.
Krya dig min vĂ€n och Kram/MH Österlen PS JĂ€ttefina foton som alltid.

Svar: Halloj💗Exakt! TĂ€nker ofta pĂ„ alla de Ă€ldre som kanske inte kan eller vĂ„gar sĂ€ga sin Ă„sikt.Tystade och lĂ€mnade ensamma, Ă„t sitt öde.Jag försöker Ă€ndĂ„ stĂ„ upp för mig sjĂ€lv och Ă€ven hjĂ€lpa andra.Det hĂ€r med lĂ€kare Ă€r sĂ„ svĂ„rt, för en del har det hela stigit Ă„t huvudet totalt, medan andra Ă€r som vem som helst och vĂ€ldigt ödmjuka och medmĂ€nskliga.Förr var ju ocksĂ„ respekten..rĂ€dslan för lĂ€kare större Ă€n den Ă€r idag.Som tur Ă€r!LĂ€kare för mig Ă€r som vem som helst.En mĂ€nniska.Och en del Ă€r trevliga, kunniga och vettiga.Andra precis tvĂ€rtom. Det viktiga tycker jag, Ă€r att man respekterar varandra.Alla, inklusive lĂ€kare, har en intution, ett sjĂ€lvbestĂ€mmande, en intrigitet, ett hopp om tillfrisknande, medbestĂ€mmanderĂ€tt,och viktigast av allt rĂ€tt till att vĂ€lja och sĂ€ga ja och nej till olika saker.En del lĂ€kare missar det hĂ€r sakerna och tror att nĂ€r de sĂ€tter pĂ„ lĂ€karrocken att de har andra rĂ€ttigheter, Ă€n vad andra medmĂ€nniskor och yrkesutövare har.De har de inte.Allt bygger pĂ„ val, erbjudanden, medgivande, samtycke och frivillighet givetvis.Precis som nĂ€r lĂ€karen sjĂ€lv gĂ„r till doktorn.Att stĂ„ upp för sig sjĂ€lv kan vara svĂ„rt om man möter nĂ„gon som försöker göra sig viktig och vara auktoritĂ€r. Men, jag har genom Ă„ren lĂ€rt mig att hanteta knepiga personligheter.För mig Ă€r alla mĂ€nniskor lika, vem man Ă€n tror sig vara.Reumatism kan jag tĂ€nka mig Ă€r otroligt smĂ€rtsamt och kĂ€mpigt.Som med allt hĂ€r i livet tvingas man lĂ€ra sig bĂ€ra de bördor man fĂ„tt.VĂ„ra ryggsĂ€ckar fylls bĂ„de med det ena och det andra .Stenar av olika storlekar.Men det Ă€r sĂ„ underbart nĂ€r man kan dela sina tankar och funderingar med nĂ„gon annan❀Plötsligt kĂ€nns de dĂ€r stenarna, trots att de Ă€r lika tunga, pĂ„ nĂ„gotvis lite lĂ€ttare att bĂ€rađŸ™đŸ»Tack snĂ€lla du för din omtĂ€nksamhet❀❀❀Miljoner kramar till dig.Önskar dig allt gott som finns pĂ„ denna jord😍Kram frĂ„n mig och min familj❀ Tack😍
Paula Taxén

mammatillmirakel.blogg.se

Har sjĂ€lv den tens maskinen och den Ă€r superbra mot vĂ€rk i kroppen. 😁

Svar: Hejsan💗Ja,den Ă€r verkligen det, sĂ€ger min man, som
anvĂ€nder den mest.Vi köpte den hĂ€romdagen😊
Kul att du lĂ€ser min blogg💓
Kramis frĂ„n lilla mig💗
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress