Halloj😍
Solen skiner, men det är knappast varmt längre, utan nu känns det som att vintern är på väg. Det lovas tillochmed snö framöver, så vinterdäcken får nog lov att sättas på❄️
När det är sådär småkyligt ute så är det mysigt att pyssla inomhus och till frukosten är det väldigt gott med nybakat bröd☕️🍞 Torbjörn gillar att baka och häromdagen blev vi bjudna på fänkålsbröd😋
Trots att kylan som får de flesta blommorna att vissna, så blommar en och annan ros och astrar vackert💐
Våra egna havtorn är inte såhär stora, men vår snälla granne, erbjöd oss att komma och plocka hos henne❤️
Havtornsbuskarna är lite stickiga och havtornen i sig lite svåra att få loss, då de är mogna och mjuka, så vi la in de i frysen och vips, så ramlade de nästan av sig själva.
De är väldigt nyttiga också✨✨👍🏻 Läste att havtornsbär innehåller sex gånger så mycket C-vitamin som en apelsin och är i samma klass som vinbär. De innehåller även vitamin A, E, K, B samt B12 och folsyra och höga halter av omega 7 som är bra för slemhinnorna. Havtornsbär är med andra ord otroligt nyttiga🤗
 
Jodå och nu har jag haft min 4:e fästing detta år, senast igår😢 Det otäcka är att jag har börjat få symptom på borrelia, liknande de symptom jag hade förra ggr.
Ryggraden har smärtat mest, men nu har 
smärtorna vandrat omkring och spridit sig.
Även kvällstid och nattetid har jag ont i både leder och muskler och jag har även börjat få ont i huvudet.
Dock har jag ännu inte sett någon stor ring av fästingbettet, som det blev förra ggr. 
Få se om man måste gå till doktorn eller inte.
Vill gärna inte äta antibiotika i onödan, då jag är allergiker.
Häromveckan var vi i alla fall på bio jag och min älskade❤️❤️❤️Efter 4 veckors tuff förkylning så var det roligt att få skratta så tårarna rann åt JohnnyEnglish 🤣🤣😂😂 
Passade också på att handla lite jeans från H&M
Hittade faktiskt 3 par supersnygga som sitter perfekt!
Men inte är det lätt att veta vad etiketterna betyder👀
Det tycker åtminståne inte jag.
En annan har det svårt att komma ihåg om det var typ 28/30 .. 29/32.. 27/ 32... eller vad man har för strl.
Och så ska man lägga till skinny high waist, skinny ankle, skinny regular waist ... osv. osv .Innan man hittat brallorna är man ju helt färdig och klar att ge upp!
Att ha diskbråck och stomi i en liten provhytt är ingen bra kombo heller, särskilt när båda krånglar 😩
Desto lyckligare var jag när jag var klar👏🏻
Doften av nybryggt kardemummakaffe sprider sig och jag njuter av att höra veden spraka, se de nya fina vedställen från MIO och tallrikstället med de nya fina tallrikarna som jag länge önskat köpa👌🏻✨De köpte jag i en lokal butik i närheten av där vi bor❤️  
Smärtorna fortsätter dock plåga mig.
Borreliabakterier är en typ av spirocheter och borrar sig in i vävnad. 
Jag vet hur sjuk jag blev förra gången, men drar mig för att åka till sjukhuset, för på något sätt önskar och hoppas jag att kroppen tar hand om det.
 
Ja, vi får se.
Blir det värre har jag väl inget val.
 
Kram på er❤️❤️❤️ 
Ingela

Men kära Paula - hoppas verkligen inte du fått denna vidriga, lömska sjukdom. . . . Avskyr dessa småkryp av hela mitt hjärta. De begränsar tyvärr min önskan om sköna svampletarpromenader, titta efter mossa mm. Avstår, då jag är så rädd för dessa små odjur. Naturligtvis kan man klä sig ordentligt (långa ärmar, stövlar osv) - men på nåt sätt lyckas de ibland leta sig in under kläderna ändå. . . . Fy!!! Håller alla tummar och tår att det läker ut, men känns det som att det går åt fel håll rekommenderar jag dig att söka läkare. Det finns ju bra hjälp att få! Varma kramar, Ingela

Svar: Hejsan🌺Tack, för omtanken, det hoppas jag med.I vår lilla by har nästintill alla haft både borrelia, borreliaartrit och neuroborrelia, inkls. vår familj förutom Caroline, som tur är.Avskyr också de där små krypen och begriper inte varför de finns till!Totalt meningslöst djur som inte bidrar till något annat än elände för både människor och djur.I vårt område verkar de vara enormt många och även riktigt otäcka. Vet inte om kroppen kan klara detta utan medecin/antibiotika,men blir det för eländigt får jag helt enkelt gå till doktorn.Kramar till dig med och tack för din gulliga kommentar💗
Paula Taxén

Susanne 😻

Hej fina Paula 🌹
Usch för fästingar, förstår inte vad de har för funktion i näringskedjan.
Fick ett fästingbett Allahelgonahelgen för två år sen när jag var och gravsmyckade på min mor, far och systers grav.
Det blev reaktion direkt. Jag tål penicillin som tur är, Kovepenin i 10 dagar, sen var det bra.
Har haft en usel vecka jobbmässigt, men nu är det semester fredag - måndag, åker till Linköping i fyra dagar och passar min dotters katter när de åker på minisemester till Krakov.

Önskar dig en skön helg med dina nära och kära 💞
Kram från Susanne 😻

Svar: Hejsan rara Susanne🧚‍♂️Nej, de är ju fullkomligt meningslösa djur!Tänk dig alla stackars djur som finns i skogen och som blir utsatta och inte har någon som kan plocka bort fästingarna.Vet du, det har jag hört fler som fått på senhösten.Jag själv fick ju borrelia mitt i vintern.Men bettet hade jag fått under sommaren.Läkaren sa att en del fästingbett inte ger ifrån sig symptom,på en gång, åtminstone har man kanske missat symptomen själv... och då har bakterierna hunnit sprida sig i hela kroppen. Det är sämre.Denna gång vet jag inte hur det är.Jag fick fästingbett både i juni och augusti och så nu häromdagen.Kåvepenin tål jag också ganska bra, problemet är att det inte bet.Då fick jag bredspektra.Det bet inte heller och då fick jag jättedoser och det hela gick helt åt skogen.Jag hoppas verkligen att jag slipper borrelia, men har tyvärr lite symptom som kanske tyder på det igen😩Vad tråkigt att du inte haft en bra vecka på jobbet.Jättetråkigt, för det betyder väldigt mycket.Utan att veta hur det ter sig osv. så önskar jag att du har någon på ditt jobb att vända dig till. En arbetskamrat som kan stötta dig eller varför inte prata med chefen.Önskar hur som helst att du slipper känna som du gör.Wow, det låter mysigt att åka till Krakow, till Polen.Mysigt även att få ta hand om katterna🐱Så snällt av dig❤️Önskar även dig en jättefin helg och mycket gos med de söta fyrfota vännerna❤️❤️❤️Kramis till dig från mig och fam👨‍👩‍👧👋🏻
Paula Taxén

Susanne 😻

Hej igen fina Paula 🌹

Min fästing såg jag aldrig, var på kyrkogården lördag och vaknade på natten av att det kliade på handleden, myggbett trodde jag, på måndag kväll fick jag se hur det klassiska märket för Borrelia började komma. Vårdcentral och Kåvepenin tisdag, så jag hade ett snabbt förlopp, behövde bara visa upp armen så sa läkaren och sjuksköterskan Borrelia.
Hoppas du klarar dig, det kan ju bli riktigt jobbiga konsekvenser.
Det var första fästinbettet för mig på säkert 25 år, då har vi ändå bott i hus på landet, haft katt och häst, och jag har vistat ute på sommaren i jobbet.
Är TBE vaccinerad via jobbet.

Den usla veckan är nog mycket mitt eget fel, har kört på för mycket utan paus och återhämtning, tror att jag ska klara lika mycket som de som jobbar 100%, jag jobbar 50%.
Har en frånvarande chef som jag inte ser så ofta, sååå ????

Så fina bilder från din trädgård, förstår att du njuter.

Ha’ det bra
Kram från Susanne 😻

Svar: Hejsan👋🏻Ush ja!Fästingar är så läskiga.Vilken tur att du träffade rätt läkare👍🏻Det du beskriver om din situation på ditt arbete tror jag är mer vanligt än ovanligt. Vi lever i en tid där sjukdomar inte ges den omtanke och tid de de behöver. Allt mäts i tid och jäkten gör människor sjuka och sjukare, om de inte redan är sjuka i annat.Jag läser dagligen om människor som går in i väggen,även sjuksköterskor och läkare.Det är den enorma tidspressen och tiden som inte räcker till, som driver på hela denna process och som inte gynnar någon.Hoppas du kan få till ett bra samtal och därefter får bättre möjligheter till återhämtning och förståelse för det och din situation bland arbetskamrater och din chef💗Tack!Varm kram till dig önskar lilla jag❤️
Paula Taxén

MH

Som alltid lika fina foton och så kul och läsa inne hos dig.
Jo Paula gå iväg med bettet så du inte blir så sjuk det är inget vidare alltså.
Ved har en underbar doft gillar spraket från en spis och tänker tillbaka på mitt barndomshem.
Krya dig och Kram/MH

Svar: Hejsan rara du💗Tack snälla🙏🏻
Jo, nu gjorde jag det igår.
Få se vad proverna säger, men jag har exakt samma
symptom som sist.
Ja, veden sprakar så fint och hemtrevligt och sprider värme 🏡
Skönt också att ha veden vackert staplade i vedställen inomhus,
så man lätt kan ta de när snön yr och kylan kommer☃️
Varm kram och tack för omtanken❤️
Kramis från lilla mig💗💗💗
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress