Tjenixen!

I helgen hade vi släkt på besök och det var verkligen väldigt kul ♡ ♡ ♡
Min bror Timo och hans fru Varpu och deras son Samuel kom från Finland. Min moster Pirkko och hennes man Antti och deras dotter (min kusin Marita) kom också och så var det min pappa Mauri och hans fru Marita och så vi thihihiiii. 11 personer sammanlagt!! Fullt hus med andra ord! Hahhaaa :)))
Och ändå är det här en mycket liten del av min stora släkt.
Några av dem är på G att hälsa på i början av juli, vilket också ska bli väldigt trevligt  ♡ ♡ ♡

Javisst och för att övergå till helgen så blev den superlyckad och det känns alltid kul.
Här följer "lite" bilder!
Håll till godo :))

Och här anländer de ju, allihop!! Närmast i bild syns Varpu och Samuel ♡ ♡ ♡ 
Tror jag ser att min pappa och hans fru håller varandra i händerna därnere i backen ..och det tycker jag är sött ♡  
Min pappa 

Pappas fru Marita 

Pappa och Marita 

Lilla jag , Marita ( min kusin) och Varpu 

Jag och min moster Pirkko som även är min gudmor 

Brorsan med familj och ni ser kanske en skymt av vindruvorna där bakom.. Ojojojojjjjj vad mycket det blir.
Torbjörns "INGEN aning hur man klipper ner vindruvorna på vintern"funkade suveränt BRA!!
Han klippte hejvilt, till min fasa och det får han fortsätta med :)))
Caroline , Samuel , min bror Timo och Torbjörn och lilla Fire ..
Ja, ni kanske ser vindruvorna..på väggen där bak?
Det kommer ENORMT mycket vindruvor i år.
Perfekt när vi kör in de i juicepressen sen och får färsk juice på morgonen.
De är riktigt vackert lila och söta är de också.

Varpu och Pirkko 

En liten sväng till trädgårdslandet
Och det syns kanske inte.. men det växer så det knakar där!
Närmast ser ni gula hallonen som får klättra uppför lite grenar som vi lite så enkelt kört ner i backen och bindit runt med kvistar. En håller tydligen på att vicka omkull , men det är snart fixat.


Jordgubbar blir det mycket utav.Ugglan håller koll på att det verkligen blir så!

Salladen tycks ha fått spader!
Smultronen och myntan har övertagit halva lådan, så att en del kryddor inte syns thihihihii
Gräslöken håller dock stadigt sin plats för sig själv!
 

I den här lådan är det lite lugnare.Timjan , persilja, rödbetor, dill och purjolök..men det tar inte många veckor innan det ser ut på ett helt annat sätt. Vänta bara!!  

Rabarberna växer galet mycket i år

Gula hallon blir det också
Och sen finns det spenat, mangold, ärtor, bönor och massor av kryddor också..men det tar vi en annan gång..
Nu fortsätter vi med släkten :))
 
Min moster Pirkko, pappas fru Marita , lilla jag och Varpu
Ni ser kanske att en del foton inte är lika skarpa. Det beror på att dessa foton inte är tagna av oss, utan med någon annans kamera eller mobil.
 

Brorsan, vår kusin och lilla jag
 
 
Samuel , pappa och så älskade Torbjörn som vinkar

Närbild på min fina kusin Marita 
Gulliga Pirkko

Samuel som växt och blivit nästan lika lång som Caroline 
Min mosters man, Antti

Jag och Varpu och där bakom skymtar pappas fru Marita

Torbjörn visade de fina grindar som han tillverkat
Brorsan i närbild

De 4 musketörerna

Japp och när alla rundor hade varvats några gånger däute och fotoblixtrarna avtagit så var det dags att äta hemmagjord smörgåstårta a la Taxéns, vilket enkelt förklararat innebär att man smaskar i smörgåstårtan allt gott man kan hitta i affären!!Gott ska det va' annars får det vara. Hahhaaa och det gick hem!! :)) 


Javisst och sedan blev det fika i form av Carolines knäck rabarberpajer med vaniljsås till och finsk blåbärskaka ( efter min mosters recept) och ja och lite bond-kakor.. Passar ju superbra då vi ju bor på landet :))

Ni såg kanske den söta ängeln i förra bilden?Den fick vi present och jag tycker den var jättefin ♡ ♡ ♡
 


Och så fick vi blommor.. 
och kort...

och mer presenter...
och mer blommor.. en flitig Lotta.. 

Och mer blommor....
och mer presenter...

Och mer blommor..

och mer presenter...

och mer kort ...
och mer presenter ...
Ojojojojjjj!!!
Tack snälla underbara allihop ♡ ♡ ♡

Och dagen blev till kväll och även till natt.
Är så lycklig över att alla tycktes må så gott och ha roligt.
 




Tillsammans med min brors familj gick vi på en promenad och då det var en väldigt varm och solig dag
( för en gångs skull) och då var det jättemysigt att traska iväg sådär sent på kvällen.
Det tycktes aldrig bli mörkt, så nu har nog sommaren kommit.
HÄRLIGT!!
 

Torbjörn och brorsan
 
Vackra Varpu och jag och Fire .. och Caroline och Samuel syns inte , då de är en bit bakom oss.
Och det som är så kul är att min bror och hans familj kommer även på onsdag och sover över och då ska vi grilla och spela krocket och ha riktigt mysigt.

Ni vet.. nu rinner tårarna.. Vi har liksom lite att ta igen, efter all den tuffa tid vi gått igenom.
Stor kram till alla er familjen, släkten och alla er, fina bloggläsare ♡ ♡ ♡
Anette

Å vilka underbara bilder. Så fin trädgård ni har. Vi ska flytta framöver och få en mindre trädgård än vad vi har idag, nu har vi typ en fotbollsplan. Jag längtar och får under tiden mycket inspiration från er trädgård. Ja nu får vi tro att sommaren är på gång, det är hög tid. Ha det riktigt gott. Kramar!

Elisabeth

Härliga bilder Paula, vilken minnesrik dag med din fina släkt, gör gott i själen att få umgås på det sättet. Lägg en lapp i "Burken med fina minnen". Att sedan plocka upp en lapp ur burken, läsa och minnas gör gott den dag som är något mindre solig. Med dessa minneslappar kommer fina stunder tillbaka i minnet då och då. Jag har alltid 2 burkar på gång med lappar, nu en från 2014 och en från 2015. Ett roligt sätt att minnas guldstunderna. Lapparna har också olika färger och burkarna är gulliga, speciellt utvalda förstås.
Kram till min fina bloggfamilj från Elisabeth

Paula Taxén

Tack snälla Anette 💗Vad kul att du inpireras av vår trädgård 🌺Det är stort här med, men man får ta tid på sig när man funderar på hur man vill att det ska se ut när det är färdigt en dag, om det nu kan bli det i en trädgård😄Det var någon son sa att det kan ta upp emot 25 år innan en trädgård vuxit upp.Nu fanns här dock mycket fruktträd och mer har planterats.Men en trädgård är inte bara fruktträd.Det man kan tänka på är att ta vara på alla frön och sprida ut de.Då får man lite gratis.Lycka till med din trädgård och jag önskar dig en härlig sommar☀️☀️☀️

Paula Taxén

Ja det var verkligen en underbar dag och det du skriver om minnen brukar jag också tänka på.Att det vi gör blir till minnen🍃💗🍃Rolig idé med en minnesburk👍👌Jag skrev dagbok tidigare och nu finns modernare sätt såsom bloggen.Går ibland bakåt och kikar vad som skrivits och minns då sådant som man glömt bort😊Ute är det en underbar stor sol som lyser och det lovas varmt i flera dagar👍Önskar dig en härlig dag och en fortsatt fin sommar🍃💐🍃Kramar från oss allihop

Marianne

Kära Tappra Krigare. Vilka Underbara bilder, Släkt och vänner är Heeling för Själen... Följer din blogg men hinner inte alltid kommentera, men så skönt att se hur det går för Carro! Vill bara önska er en jätte skön Sommar och att ni får hitta Kraften att Läka. Krama om lilla Andungen. Kram till er underbara Familj! Styrka Orka Kämpa... All Kärlek Marianne <3

Harriet

Vilka fantastiska bilder, och sån prunkande grönska!! Underbart att få vara med sina nära och kära, och att vädret var på eran sida! :)Det jag satte i landet liknar ingenting. Men juli är ju inte slut än, så det kanske hinner ta sej?! :D Nu är jag inne på sista semesterveckan och börjar jobba på måndag igen. Fattar inte hur fort veckorna kan gå?!
Du undrade vad jag hittat på i dåligvädret, och som fortfarande verkar bestå i skrivande stund :D Rätt ok väder för min del, men nån dag till hade ju varit härligt att få tillbringa på stranden :) Jag har hunnit massor! Tapetserat köket tex :D Rensat garderober, såpatvättat mattor på altanen, målat köksbordet, och nu sista veckan har jag köpt en cementsäck och har börjat gjuta lite smått och gott. Du vet rabarberblad till fågelbad, ljuslyktor, doppat virkad duk i cement och hängt upp å ner, för att torka. Blir en kruka när den torkat. Riktigt kul är det, blir väl bättre allteftersom jag lär mej?! Ha en fortsatt skön sommar! Kram/ Harriet :)

Paula Taxén

Tack Marianne <3 Vad snällt av dig.Önskar dig en jättefin fortsatt sommar också. Hoppas vädret vänder snart!
Kram <3
Oojoojj vad mycket roliga saker du hunnit göra Harriet!
Det där med gjuta i cement lät ju väldigt kul.
Rabarberblad till fågelbad.Wow, det skulle jag vilja testa.
Är det svårt?
Tack för alla fina ord och för allt stöd <3
Ha en jättefin fortsatt sommar du med :)
Kramar från oss allihop

Harriet

Hej! Jag ska iväg, så jag skyndar mej att skriva lite :) Apropå betonggjutningen. En säck fin-cement 25 kg kostar ca 40 kr på byggvaruhusen. Finns massa fina sidor att googla på. Jag hittade en sida på facebook, som heter "betong en gjuten hobby" där finns massor av ideér och inspiration! :D Jag blev även inspirerad av en av dina bilder! Den fina skålen ni fick där det står "trevlig sommar" (Y) jag gjorde en likadan, tog en fotboll, och kletade ut en lagom hög. Efter två-tre dagar har det stelnat och man kan ta bort formen. Lycka till! Det är jätteroligt, speciellt då vädret är som det är! Kram/Harriet :)

Svar: Nämen det där låter ju hur kul som helst.Det måste vi ju bara testa !Tack för ditt svar och massor av ny inspiration <3 Ha en riktigt härlig fortsättning på sommaren !Kram från oss allihop!
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress