Hejsan på er kära bloggläsare ♡✿✿✿♡
 
Vi är nu inne i juni månads sista dagar och det är nog den vackraste tiden på sommaren,
trots att vädret pendlat åt alla håll.
Caroline har varit på magnetröntgen på Karolinska sjukhuset
för sin rygg och nu inväntar vi kallelse för att få höra hur det gått.
Jag satt där, i ett hörn,vid ett fönster och såg ut.
Trots att regnet som sedan avstannade och blev till en riktigt fin och solig dag, öste ner,
så kändes väntandet inte så jobbigt.
Tankarna for som vanligt åt alla håll medan jag satt där och inom mig kände jag en glädje,
som spred sig i hela kroppen.
 
Tacksam, det där lilla ordet tacksam..lika fint som ordet tillsammans. 
Tacksam över att få sitta där och vänta på vår dotter.
 
Men,jag väntar så gärna
Hur länge som helst.
På dig.
Vackra starka Caroline.
Starkare än någon jag känner.
Min förebild.
 
Och så kommer du ..180 cm långa underbara skönhet.
Alltid med ett leende på läpparna.
Hur kan man vara så vacker och glad.
Ödmjuk och kärleksfull.
Humoristisk och rolig.
 
Känner en enorm tacksamhet och stolthet.
Över att få vara din mamma .
Att få ha en så fin dotter.
 
Allt du ger mig.
Vilken lycka.
Du är den finaste människan på jorden.
✿¸.☆Älskar dig så mycket.♡♡♡¸.☆´
 
 
Sommaren är en härlig tid och den enda som är synd är att den är alldeles för kort.
Därför gäller det att ta vara på alla dagar.
Att åka till ställen som ligger nära är bra. Loppisar och fik är mysigt.
 
Och hitta fynd är alltid kul.
Hittade bland annat dagliljor jättebilligt. 
 
Sommar för mig är= underbart.
Nu blommar det nämligen överallt✿◠‿◠
Svärdsliljan har dock blommat klart 
Likaså jättevallmon,lupiner, bergsklinten,dillpionen och många andra pioner.. 
Men då en blomma sagt sitt, ja då blommar en annan ✿•*`
Den vackra lila/blå toppklockan blommar ivrigt och sprider sig lätt. 
Lite spännande är det när man sått något man glömt bort, men den rosa vackra skönheten högst upp
i vänstra hörnet förgyller min trädgård och jag tror mig minnas att den heter indisk fingerört.
Blommar just nu gör också den blå karpatelklockan,alpastern,den lila/blå toppklockan som jag nämnde tidigare
och den ljuslila incarvillea delavayi och även olika sorters allium, såsom den underbara i bild längst till höger med sina vackra ljuslila /cerisa blommor 
Njuter av lugnet och ron. Bin och humlor surrar och fåglarna matar sina ungar, vilka snart är flygfärdiga.
I äppelträdet har jag hängt små lyktor som kan tändas till kvällen,
då de härliga sommarkvällarna inbjuder till det. 
 
I träden syns redan äppelkart och förhoppningsvis blir det mycket äpplen i år, trots att
vi liksom många andra haft problem med små kryp som ätit av bladen.
Att ligga och njuta av sol och värme är så skönt för både kropp och själ.
Att bara vara här och nu.
Bada och bubbla i varmt vatten i spaet är helt underbart.
 
Och titta så fin liten trappa Torbjörn byggt till spabassängen.
 
Sommar sommar sommar, vilken underbar tid.
Den vita klätterrosen "Polstjärnan" har växt och blommar för fullt.
 
Växer, ja, gör det också i växthuset, ja något alldeles otroligt!
 
Kanske gror inte alla frön samtidgt..men den som orkar vänta  ja, den väntar i spänning thihihihiii
Men tomaterna
paprikorna
och gurkorna, ja de har verkligen trivts. 
 
Det är med stor glädje och iver vi går till växthuset varje dag..ja ibland flera gånger per dag.
Det är så otroligt roligt att se allt växa så bra.
Tänk på att tomater, paprikor och gurkor vill ha mycket vatten,särskilt när det är så varmt som det är.
Öppna dörrarna och vattna ofta, ca. gånger 2 gånger / dag och ha gärna en kork näring
i vattenkannan 1 ggr/ vecka.
 
Vi har odlat våra plantor i krukor och det är ett bra tips,
för då kan man flytta krukorna om det blir för varmt eller om de drabbas av någon ohyra.
Gör en liten inspektion då och då och kika gärna på dina plantor
och se så att de inte drabbas av små kryp, löss eller spinn.
Titta under blad osv.
Våra plantor har klarat sig, men hittar du blad som ser sjuka ut, knipsa av de,
och kasta de på en gång.
 
Ser dina plantor hängiga ut beror det ofta på att de behöver mer vatten eller mer ventilation.
Det lättaste är att öppna fönster och dörrar fullt ut.
Hjälper inte detta, försök att ställa plantorna lite svalare inne i växthuset.
Fyll på med mer jord om jorden börjar försvinna och hjälp till att stötta plantorna genom att sätta ner en pinne
i krukan vilken du kan binda plantan med. 
Du kan också behöva fylla på med mer jord eller byta kruka,
då jorden brukar försvinna ju mer växterna växer.
 
En som gärna följer med in i växthuset är vår hund Fire.
Han är så ivrig varje gång man går ut för då vet han att det finns en möjighet att han får leka. 
Och då sätter han fart och springer allt vad han kan.
Det gör han givetvis inomhus också..men ute , ja då ger han järnet.
Leka kan vara kul och att spela spel kan också vara roligt.
Ett gammalt hederligt kinaspel har blivit en favorit här hemma.
Tävingsinstinken kommer verkligen fram
Minns ni förresten denna roliga sketch.
Klicka på bilden eller på länken under 
 
Hahaaahaaa
 
Japp och vad har hänt mer?
Jo, jag har lyckas fynda en vacker vas.
 
Ja ni ser själva. För 75 kronor hittade jag den och det visade sig vara en vas från världens finaste och exlusivaste kristalltillverkare. Det var kul!
Dessutom hittade jag en gullig lykta för en liten slant och det var också kul.
Den tänder vi ofta och den ger ett jättemysigt sken
 
Ja och så kommer vi då till sådant som inte är lika roligt.  
Älskade Torbjörn fick fara till sjukhus med ambulans då han fick svårigheter med andningen och kände sig medtagen av 39,5 graders feber tots att han tagit både ipren och alvedon. 
Det visade sig vara en kraftig lunginflammation och han har och har haft det väldigt jobbigt.
Minsta ansträngning har gjort att svetten rinner och orken tagit slut.
Vid läggdags bubbar vi högt med kuddarna så att det ska underlätta andningen.
Men trots rassel och rossel i hals, lungor och bringa så försöker Torbjörn vara uppe.
Han tar det dock väldigt lugnt och lär så få göra ett bra tag framöver.
Här en bild då han sitter och tar en kvällsfika.
Och snart får vi hem dynor till de där Hillerstorp stolarna också, som vi köpte förra året.
Då blir de ännu skönare att sitta i.
 
Ser ni de där kopparna förresten.
De är sådana där jättegamla engelska tekoppar.
 
 
Ja och midsommar det blev det också.
Och då avnjöts mat och dryck och jag blev jättenöjd med dukningen.
Jag hade nämligen björklöv på bordet..lite så vackert slingrande.
 
Och det var Caroline som gjorde den otroligt goda marängtårtan i år 👏 👍 ♫•*•*✿ 
Den syns där bak med alla smaskaiga jordgubbar på
och så syns de engelska tekopparna i bild. Visst är de fina.
 
Ja som jag sa ..en del blommor har blommat klart och andra ska till att blomma. 
Rosornas tid är nu och som jag skrev så blommar också toppklockan 
Det är också dags för den underbara honungslöken att göra entré, liksom
allium och ängsnävan och så krollliljorna förstås.
Ni kan ju bara tänka hur gott det doftar!! 
Och glädjen är stor över att rhododendronen som vi flyttade till ett annat ställe i trädården nu bommar där,
då de inte trivdes på denna plats.Här trivs istället luktpionerna och se så fina de är tillsammans med prästkragar och annat.Man ska inte vara snabb att kasta blommor.
Prova först att plantera om de..många gånger gör nämigen en ny växtplats susen 
Otroligt vacker tycker jag 
Blommar gör också schersminen som doftar över hela gården och så denna japanska plymspirea 
 
 
Ja ni , så är livet här på landet.
Ingen hjärncancer,lunginflammation, stomikrångel eller annat kan sätta stopp
för vår glädje att få vara tillsammans.
Tillsammans samlar vi kraft för att orka ta oss igenom de motgångar som drabbar oss.
Ta er tid att njuta av allt det fina som finns.
Sommaren är som bekant kort.
Kram från lilla mig och min familj
💐♡♡♡💐
 
Anne

Så roligt att få se de underbara bilderna från trädgården och ert liv i övrigt förstås. Nu lärde jag mig dessutom rätta namnet på Spirean, tack! Så tråkigt med lunginflammationen det tar verkligen tid att få orken igen! Det är märkligt: jag känner flera personer som drabbats av lungproblem senaste månaderna än tillsammans tidigare. Dessutom senare än vanliga influensatider. Undrar vad det beror på?

Anne

Så roligt att få se de underbara bilderna från trädgården och ert liv i övrigt förstås. Nu lärde jag mig dessutom rätta namnet på Spirean, tack! Så tråkigt med lunginflammationen det tar verkligen tid att få orken igen! Det är märkligt: jag känner flera personer som drabbats av lungproblem senaste månaderna än tillsammans tidigare. Dessutom senare än vanliga influensatider. Undrar vad det beror på?

Paula Taxén

Hejsan Anne🙋🌺
Vad kul att du tycker om att läsa min blogg och tycker om bilderna💗och vad gulligt av dig att berätta det för mig💗Varsågod, kul att jag kunde hjälpa till😊Visst är den häftig, den japanska plymspirean👍Ja det där med ökat antal lunginflammationer har jag faktiskt grubblat på också😳Kan det vara någon epidemi?Har hört fler jag också som fått lunginflammation just denna sommar?Kramar till dig från lilla mig och min familj💗🌿💗

Elisabeth

Paula, först vill jag skriva tack, tack och tack!
Underbara bilder du delar med dig, jag kan sitta hemma och få så stor glädje bara genom att kolla på dina fina bilder !
Du är så rar som delar med dig av trädgården av ert liv.
Inte Torbjörn också! Förstår att ni blev skärrade när Torbjörn, er klippa, blev så sjuk och till och med behövde ambulans.
Är det en epidemi eller? Jag har också flera i min bekantskapskrets som nu drabbats av lunginflammation, förr var det mest bara gamlingar som var sängliggande av andra orsaker som drabbades´, Börjar bli lite läskigt det här.
Ta hand om varandra lika bra som ni brukar!
Kram till er alla från Elisabeth

Fru Blomma

Vad fina sommarbilder du lagt ut. Sommaren är underbar! Mina svärdsliljor har just börjat blomma. Lina Sandell skrev en psalm jag tycker mycket om: Blott en dag, ett ögonblick i sänder. Vilken tröst vad än som kommer på. Allt ju vilar i min faders händer. Skulle jag som barn väl ängslan då?

Niina

Många varma kramar til dej.
Hoppas allt blir bra för er. Mycket har du och din familj gått igenom så hoppas att det vänder till det båttre.
Tackför dina fina sommarbilder du lagt ut.
Kramar från ett mulet Finland.
Niina.

Paula Taxén

Tack snälla underbara Elisabeth💕Blir så glad av dina kommentarer🙏Trädgården är så mysig att traska omkring i, men nu har många blommor blommat ut och man får vänta in nästa sväng💐Dahlior och buskrosor,riddasporre och olika hortensior och flox med mera.Att Torbjörn blev sjuk var verkligen inte kul och han är fortfarande inte helt OK.Lunginflammationer kan ta tid men nu får han vila ut ordentligt, då semestern börjar☀️☀️☀️Önskar dig en riktigt härlig helg 💗Kramar från mig och min familj🙋

Paula Taxén

Hejsan Fru Blomma🌺Tack snälla du och vad kul att du läser min blogg😊💕Åh, den psalmen är så vacker🎵🎵🎵Kram på dig och önskar dig en fortsatt fin fredag och helg💗💗💗

Paula Taxén

Hejsan Niina🙋🌸Ja visst har vi haft mycket otur, verkligen.Men, men vi tar oss igenom det och går starkare ur varje motgång💪👊👏Tack snälla du för din omtanke och för din rara kommentar💗💗💗En stund i taget och det är så härligt att motgångar också varvas med lite framgångar💕Här lyser solen och det ser fint ut när jag tittar ut☀️Men nu när midsommar är förbi så går vi ju mot hösten och det känns underligt.Hoppas du får en jättefin helg och mycket sol och värme ☀️💗🌸🌷🌺Kramis

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress