Hej på er ❤️
 
Idag är det första november och många har redan fått snö, men hos oss har inga flingor fallit än ❄️
Men det är råkallt, trots några plusgrader och Fire tycker inte heller om att det blivit kallt ute och dyker därför snabbt under täcket när han kommer in, ja, om inte en smarrig smörgås stod i vägen, för då tigger han ju åt sig några smakbitar först😊
Smoothie är han däremot inte intresserad av😄
Carolines smoothie var dock hur god som helst ,med massor av goda gula och gröna frukter som ananas,banan,honungsmelon,päron,kiwi,apelsin och clementin😋En riktig vitaminkick!
 
Idag ska vi testa att tillaga tofu.
Vi har aldrig ätit tofu tidigare,men det ska bli jättespännande 👍🏻
Om ni har några bra tips💡eller enkla recept får ni gärna 
skriva och berätta om dessa 👌🏻✨
Tofun ska tydligen ligga under press under ca.30 min.så att vätska som finns, dras ur och därför ställde vi en tallrik över tofun och uppepå tallriken en vattenkanna.
 
Javisst och sen gjorde Caroline en marinad av pressad ingefära,olivolja,soja,chilikrydda,honung,vitlök,sweetchili sauce,salt och peppar och resultatet av det såg ut såhär
Riktigt god 😋😋😋
Sedan skar Caroline upp skivor av tofun och la de i en eller snarare dubbla plastpåsar och hällde över marinaden i påsen.
 
Och resultatet av alltihop blev det här 
Ugnsstekta tomater med lila morötter(som tappade färgen då de kokades 😄) råris och marinerad stekt tofu med lite turkisk yoghurt👍🏻 
Annorlunda,men gott!
 
Förutom en spännande ny maträtt som smakade jättegott har vi även varit i kontakt med Kronfågel,som ringde precis som de utlovat👍🏻
Vi hade ett långt och bra samtal där vi fick mycket ny information, som vi inte vetat av tidigare.
 
De frågor vi hade fick vi svar på, åtminstone många av de.
Självklart är det så att det kommer att ta tid innan det vi var med om är glömt, för obehagliga händelser sätter sig i minnet och är svåra att glömma.
 
✅ För vår del var det framförallt viktigt att det som hände verkligen kom fram och mottogs på ett sätt som visade att företaget ser allvarligt på det som hänt.
Det tycker jag att företaget visade på att de försökte göra.
 
✅ Vi tyckte också att det var väldigt viktigt att få prata om djurhållning och hanteringen av djuren och diskutera  kring detta och också få ställa mängder av frågor och på så sätt få veta vad som sker och vad som görs för att djur inte far illa.
Jag kände att i det samtal vi hade, att det ändå gav hopp om att man i Sverige arbetar för att det ska bli nolltolerans, för olika former av skador, lidande,olyckor, fel och misstag som sker under både transporter eller hantering av djuren.
Att man samarbetar tillsammans med olika företag och organisationer, har en öppenhet, utbildad personal och verkligen vill nå dit genom de lagar och regler vi har och försöker efterfölja de bestämmelser som finns, minskar givetvis risken för att djur ska fara illa.
 
Vi har världens strängaste lagar ang.djurhållning och det ska vi vara stolta över,men det kan alltid göras mer.
 
Fel och misstag begås,det kan man inte komma ifrån och det är med stor sorg även jag tvingas konstatera att det är på så vis😥
 
Jag känner mig trots allt glad, åt att lilla jag, ändå försökt göra något för att belysa de problem som finns.
Och jag känner mig även glad åt att dagens samtal ledde till att man inom företaget verkligen ska gå vidare med det jag berättat och man tyckte att det var väldigt bra att jag tagit kontakt.
 
På detta sätt kan företag bli bättre.
Det i sig är positivt både för dem som arbetar på företaget, oss kunder, men framförallt för djuren.
 
En helhetsbild är därför viktig.
Allt ifrån funna benbitar i färs, till djurhållning,
hantering och slutprodukt. 
 
Att förstå att vi människor är olika ,att vi upplever och hanterar situationer olika, men att vi också är öppna för förändring.
Genom lyhördhet,omtanke och förståelse kan vi lära av varandra och växa som människor och även som företag.
Bra möten, rak och ärlig kommunikation ,information och samtal kan undvika att något obehagligt leder till mer oro, obehag och rädsla.
 
Djur har ingen talan, därför måste vi människor visa att vi bryr oss,att vi kan stå upp för de skyddslösa❤️
 
Att kunna upprätthålla ett förtroende,det är tufft,
särskilt när den fått en ordentlig törn.
 
Jag tyckte ändå Kronfågel idag visade på att det försökte och försöker göra sitt bästa och att de medger att man brustit i sina ambitioner och verkligen vill bli bättre, är ett stort plus.
 
 
Varm kram till er alla ❤️❤️❤️
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Niina

Så söt han är er Fire.
Fint att saken blev klar med Kronfågel.
Här har vi lite snö på marken,men hoppas det int kommer mer.
Kramisar från Niiina i Finland.

Svar: Halloj på dej👋🏻Tack❤️ Javisst är han.
Idag tog han en riktig morgonpromenad och det
resulterade i att han fick en riktig tvätt efter det😄
Hela han och hans söta dräkt blev smutsig av det böta gruset på vägen
som tydligen sprätte åt alla håll och kanter när Caroline och Torbjörn var ute.

Absolut,samtalet med Kronfågel gick bra tycker jag och
nu förväntar jag mig att de verkligen håller vad de lovat👍🏻
Kycklingbranchen omsätter många, många miljarder kronor,
och konkurrensen mellan företagen är påtaglig.
Man köper upp och säljer företag och bildar nya sammanslutningar
och pengarna klirrar in från både börsen och nya gigantiska anläggningar,
där kycklingar i strid ström avlivas 😥
Förutom att misstag och fel begås lättare då takten ska ökas
och vinsttak nås, så är det orimligt att tro att inte djur far illa.
Tyvärr😥
Den oro jag och många känner är att ivern att tjäna mer och mer
pengar kan leda till att man tappar känslan för vad det är man tjänar pengar på.
Nästan 100 milj!!! kycklingar dödas varje år bara i Sverige.

Så,efter det samtal vi hade ang.de benbitar vi hittade
i Kronfågelns kycklingfärs,så kände jag visst att vi fått mer information,
och ett hopp om att man tog det jag berättade på allvar.

Men,som en sann djurvän känns det ändå svårt för mig
och min familj att hantera all den information vi fått.
Att kycklingar bara får bli 35 dagar innan de slaktas,
var mer information än vad mitt djurälskande❤️ hjärta behövde veta.

Jag hoppas innerligt ändå att alla som arbetar inom denna bransch
verkligen,verkligen gör mer än sitt bästa för att djuren inte ska lida🙏🏻
Och jag vill tro,att svenskproducerad kyckling och kött ändå med de regler och lagar vi har, får en bättre hantering än i många andra länder🙏🏻

Ja,det är många i Finland som har fått snö,
men här har vi ännu inte fått det,
förutom uppe i norra delarna av Sverige.
Den första snön tycker jag alltid känns lika mysig❄️☃️
men när det sedan snöar så man knappt kan komma ut genom
dörren ja,då får det gärna bli vår igen.
Tack för din kommentar och kramisar till
dig med från lilla mig med fam. ❤️❤️❤️

Paula Taxén

Marita Nilsson

Hej. Är inne på din blogg flera gånger i veckan, även Carolines. En fråga: har Caroline slutat blogga el kommer jag inte in på rätt adress. Får bara upp hennes inlägg i sept när hon berättar om sin nya bloggadress. Hälsn från Småland

Svar: Hejsan 👋🏻Vad kul att du läser min blogg😊💕
Nej,då,Caroline har inte slutat skriva blogginlägg
det har bara varit så mycket skolarbete med mera.
Man hittar hennes blogg på:
http://carolinetaxen.blogg.se/
Hon kommer säkert att göra ett inlägg
inom snar framtid😊👍🏻😘
Kram från lilla mig 💕
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress