28 oktober 2017

Chockad 😳

AllmÀnt

 Halloj alla finisar ❀
 
Idag har jag nÄgot lÀskigt att berÀtta.
NÄgot som gjorde bÄde mig och min familj ledsna,
chockade och Àcklade!!
 
Det började med att vi var och handlade och tÀnkte att istÀllet för den traditionella fredags-Tacosen sÄ köpte vi kycklingköttfÀrs och alla tillbehör och gjorde "kycklingköttfÀrs-Tacos " 
 
Hann faktiskt ta foton innan katastrofen var ett faktum!
För vet ni vad som hÀnde?
Jo, efter nÄgra tuggor sÀger plötsligt Caroline 
-Ush,vad Àr det hÀr???
Och innan hon hinner spotta ut benbitar, som gjorde att hon fick ont i tanden!!!
sÄ biter jag samtidigt i nÄgot som kÀndes som en sten!!!
En lagning som jag har i överkĂ€ken,fick sig en törn och det gjorde riktigt ont nĂ€r man utan vetskap tuggar mat med innehĂ„ll som inte borde finnas dĂ€r 😬
Är glad att det Ă€ndĂ„,tror,jag gick bra.
Lagningen sitter kvar,men det blev som en liten kant som fick sig en törn.Onödigt!
Jag som nyligen varit till tandlĂ€karen och dragit ut en visdomstand och allt vad det innebar😧
 
Vi spottar ut maten nÀstan samtidigt och vita benbitar hamnar pÄ tallriken!!!
 
Plötsligt sÀger Törbjörn:
-Men,fy fasiken vad Àr det hÀr??
Det Àr ju ben i köttfÀrsen!!!
 
AlltsĂ„ fy bubblan vad Ă€ckligtđŸ˜©
Vi Àr helt chockade och bara tanken pÄ vad som kan ha hÀnt kycklingen/kycklingarna fÄr oss att mÄ illa.
Caroline blir ledsen och utbrister:
-Jag ska aldrig Àta kycklingköttförs i hela mitt liv!!!
 
Idag har vi varit tillbaka till ICA MAXI och de blev lika chockade som vi och ersatte givetvis köttfÀrsen och bad oss kontakta KronfÄgel sÄ snart som möjligt.
Det ska vi göra pÄ mÄndag.
 
AlltsÄ,det som hÀnt fÄr oss verkligen att fundera:
Hur hanteras djurenđŸ˜„
Hur hanteras maten?
Kan vi vara sÀkra pÄ vad vi Àter?
 
FÄ se vad KronfÄgel sÀger?
 
LördagskvÀllen drar i alla fall vidare och vi ser pÄ
đŸŽŒÂ SĂ„ mycket bĂ€ttre đŸŽŒ
Köpte lite gott pĂ„ Coop och njöt av potatisgratĂ€ng och varmrökt sik med lite salsa av sharon och tamarindsalsa😋
 
Riktigt gott och kan varmt rekommendera att köpa sĂ„dana dĂ€r goda portionsförpackningar av potatisgratĂ€ng vid charkenđŸ‘đŸ»Vi la de i söta skĂ„lar och vĂ€rmde de bara en liten stund i micron och vips sĂ„ var det klartđŸ‘đŸ»Den varmrökta siken var ocksĂ„ otroligt god.
 
Annars har lördagen varit ganska solig och morgondagen sĂ€gs bli Ă€nnu bĂ€ttre☀ DĂ„ kanske man ska passa pĂ„ att spatsera runt lite i trĂ€dgĂ„rden.
Och kika pĂ„ alla söta höstarrangemang som nu pryder gĂ„rden och entrĂ©n 🍁🌿🍂🍃🍁 🌿🍂🍁🍃
 
Japp och nu önskar jag er en jÀttefin fortsÀtt kvÀll och glöm inte att stÀlla tillbaka klockorna en timme,
nu nĂ€r det blir vintertid🎄
 
Kramar till er allihop❀❀❀
 
 
 
MH

Klockan Àr vriden, tillbaka. Hade gÀrna önskat det var pÄ andra hÄllet, Àr ju ingen höst och vintermÀnniska, fast jag vill ha advent och jul i alla fall.
Obehagligt med fÀrsen, jag köper pÄ Ingelsta kalkon, kalkonfÀrs om vi vill ha kött, i princip har vi skippat allt kött och min mage som brÄkade Àr mycket bÀttre. Har sett ett antal gÄnger hur de kört med stora lastbilar fullpackade med höns till slakt, det gör ont i mig. NÀr jag hör gristransporten komma och de skriker nÀ det ogillas verkligen.
Har inte nÄt emot att folk Àter kött det Àr upp till var och en, men om man tÀnker efter, hum, hum, hur sköts detta egentligen.
Djuren som ska ivÀg pÄ slakt blit stressade och det mÀrks med stor sannolikhet pÄ köttet ocksÄ. Jag har varit ICA handlare i mÄnga Är och vi köpte halva grisar till butiken och styckade sjÀlv, upptÀckte ofta blÄmÀrken pÄ djuren, med vilken rÀtt har vi att behandla detta levande sÄ illa, nÀ ju mer jag tÀnker pÄ det ju bÀttre att vi skippat köttet. Man kan göra sÄ mycket gott med grönsaker, t ex till pasta med alla möjliga grönsaker och toppar med tomatsÄs.
Kram och ha en fin söndag frĂ„n Österlen/MH

Svar: Halloj rara duđŸ‘‹đŸ»đŸ˜ŠVad bra att du och alla andra kom ihĂ„g att vrida klockan Ă„t rĂ€tt hĂ„ll.
Vi somnade ifrÄn det hela, men vÀcktes av en superpigg Caroline
vĂ€ldigt tidigt😅Nu kĂ€nner man av att den inre klockan ju inte
överensstÀmmer med det som stÄr pÄ urverket.
Är riktigt riktig sömnig och det Ă€r gott och lĂ€gga sig 😮

Ush,ja, jag blir ocksÄ sÄ bedrövad över allt det hÀr med
djurhantetingen och all djurplĂ„geri de ska behöva genomlidađŸ˜„
Hemskt,hemskt hemskt!
Äter inga mĂ€ngder av kött,men Ă€ter det och tycker att
det borde vara en sjÀlvklarhet att vi ska respektera de djur
vi tar livet av.Det Àr helt förfÀrligt det du skriver.
Stackars stackars djur.

FörstÄr inte varför man inte kan ha mer kontroller,strÀngare straff
och bÀttre regler som skyddar djuren.
Det borde vara kameror uppstÀllda överallt dÀr djur hanteras,
sÄ att de som inte följer lagar och bestÀmmelser kan stÀllas till svars.
Hur svÄrt kan det vara att pÄ ett humant vis ta livet av ett djur.
Djuren Àr mÀnniskans vÀnner och vi ska behandla de med respekt
och den dagen de ska somna in, ska det ske utan plÄgor, oro eller
smÀrta.
HÄller med dig att det finns mÀngder med goda alternativ
till kött,sÄsom olika vegetariska alternativ.
Vi Àter som sagt kött och nÀstan all sorts mat,
men jag blir som sÄ mÄnga andra mer och mer
fundersam vad det egentligen Àr vi stoppar i magen och
tanken att nĂ„got djur behövt lida,gör mig oerhört ledsen😱

Varm kram Ă€ven till dig och sov sĂ„ sött ❀❀❀


Paula Taxén

Anonym

Go’kvĂ€ll!
Jag var pÄ Maxi i Olofström i Blekinge hÀromdagen. DÀr hade de provsmakning pÄ KronfÄgels kycklingköttfÀrs i en taco-variant, och jag fick ocksÄ 2 benbitar i munnen. Det gör ju inte att man blir sugen pÄ att köpa deras fÀrs precis. Hade för brÄttom för att hinna klaga, men kommer att kontakta KronfÄgel om detta.
Jag har jobbat pÄ Lagerbergs Kyckling (samma bransch som KronfÄgel) för ett antal Är sedan. Att man fÄr ben i fÀrsen eller andra produkter har inget att göra med hur djuren har det, utan det Àr maskinerna som Àr dÄligt instÀllda och personalen som inte hÄller koll pÄ detta ordentligt.
Trevlig kvÀll. /Anette

Svar: God kvĂ€ll ,god kvĂ€ll đŸ‘‹đŸ»đŸ’•đŸ˜ŠSe dĂ€r,nĂ€r jag var liten bodde vi ocksĂ„ i Olofström och
för nÄgot Är sedan var jag dÀr och sÄg det vackra samhÀllet för första gÄngen
sedan vi flyttade dĂ€rifrĂ„n❀

TÀnk att du fick benbitar i munnen ocksÄ!!
Fy bubblan vad hemskt!!
Nej, vi kommer aldrig köpa deras kycklingköttfÀrs mer,
och vi ska kontakta dem imorgon.
Ska bli intressant att höra vad de har att sÀga.
Tror tyvĂ€rr inte att detta Ă€r en engĂ„ngsföreteelse😱
Djur far bevisligen illa.
Mycket mycket illa dessutom.
Fick se en filmsnutt frÄn youtube,men kunde inte
fortsÀtta titta.
Blev nÀstan traumatiserad av att se de smÄ kycklingarna
kastas runt och plĂ„gas...Ush jag grĂ„ter nĂ€stan nuđŸ˜„
Är helt knĂ€ckt av det jag fick se!
Hemskt, fruktansvÀrt, horribelt, omÀnskligt!!!
Ush,jag har inga ord.
Nej, ju mer jag tĂ€nker pĂ„ det, desto mer förstörd blir jag😱
FruktansvÀrt Àr det.

Kram till dig frĂ„n lilla mig❀


Paula Taxén

Niina

Moi.
Hemskt att det finns sÄna saker i maten dÄ man köper dem .
Jag och min man köpte för nÄgra mÄnader sedan en djupfryst Findus
förbakning innehÄllde pytti-panna som vi lagade,nÀr vi Ät sÄ fick han en blÄ bit pÄ sin tallrik,jag en gul.
Maten Ät vi upp ,men innehÄllet av bitarna satte vi i ett brev med adressen till kontoret i helsingfors eller var det i Vanda.
Tillbaks kom ett brev att vi fÄr söka samma produkt frÄn samma
butik eller pengarna bort.
Men vi valde pengarna i stÀllet.
Dagen har varit regnig och kylig som tur har det int kommit mer snö.
Kramis frÄn/ Niina i Finland.

Svar: Hejsan fina du đŸ‘‹đŸ»đŸ’•Ja,fruktansvĂ€rt!
Vet,du det dÀr kÀnner vi ocksÄ igen!
Caroline fick 2 smÄ ljusblÄ hÄrda plastbitar
i sin mat.Minns inte vad vi Ät,men det var för ungefÀr 1 vecka sedan.
Vi trodde att nÄgot lossnat frÄn nÄgot köksverktyg vi har vid tillagning,
men dÄ vi inte har nÄgra blÄ saker, blev det hela ett mysterium???
Man fÄr nog verkligen hÄlla koll pÄ vad som syns pÄ tallriken och
Ă€ven det som hamnar i munnen😬
Det kanske Àr nÄgot sabotage?
Det sÄg ut som smÄ hÄrda blÄ plastbitar.
NÀstan som lite större sÄdana dÀr bitar av godisströssel
man har pÄ glass.
VĂ€ldigt skumt😼
FÄ se om fler och fler har rÄkat ut för liknande.
Det verkar ju faktiskt sÄ.

HĂ€r har vi Ă€nnu ingen snö,men kylan kĂ€nns❄
Verkligen bitande kallt trots att det bara var +3 grader idag.

Ha en fin ny vecka och sov sött 😮
Varm kram till gulliga dig frĂ„n lilla mig❀❀❀

Paula Taxén

A.J

Beklagligt att du hittade ben i kycklingen, men det har ingenting med hur kycklingen behandlades nÀr den levde. Kycklingarna styckas maskinellt och troligtvis var det nÄgot fel dÀr som gjorde att ben följde med i köttet. Kyckling mÀrkt med Svensk FÄgel-loggan föds upp under strÀngare regler Àn djurskyddslagen. Förutom kontroller frÄn djurskyddsinspektörer kontrolleras att gÄrdarna Àven följer ett speciellt djuromsorgsprogram och smittskyddsprogram. Du kan lÀsa mer pÄ www.svenskfagel.se

Janneke

Hej Paula!

Verkligen trÄkigt att ni har rÄkat ut för detta! SjÀlvklart förvÀntar man sig inga ben i kycklingfÀrsen. VÄr personal ska kÀnna igenom kycklingbitarna innan de mals, men den mÀnskliga faktorn gör tyvÀrr att vi vid enstaka tillfÀllen kan missa detta. Att det Àr kycklingben i fÀrsen har dock inget med djurhÄllningen att göra, dÄ kycklingarna bedövs och avlivas innan de styckas.

Återigen beklagar vi det som hĂ€nt. Vi hoppas att du fortfarande har ett förtroende för vĂ„ra produkter. Kontakta gĂ€rna vĂ„r konsumentkontakt för att fĂ„ en varucheck. Mvh Janneke pĂ„ KronfĂ„gel

Svar: HejsanđŸ‘‹đŸ»Vad kul att Ă€ven du hittat och lĂ€ser min bloggđŸ˜‰đŸ‘đŸ»Ja,det Ă€r mer Ă€n trĂ„kigt det vi rĂ„kat ut för!Inte bara ett, utan massor av benbitar i KronfĂ„gelns köttfĂ€rsđŸ€ąĂ„ckligt,obehagligt och skrĂ€mmande Ă€r vad det Ă€r.Söker man lite pĂ„ just detta pĂ„ internet,sĂ„ visar det sig att det ju inte heller Ă€r första gĂ„ngen det skerđŸ‘ŽđŸ»Och precis som fler kommenterat,bland annat Anette frĂ„n Blekinge,som Ă€ven hon fann ben i kycklingfĂ€rsen frĂ„n KronfĂ„gel.Det Ă€r vĂ€ldigt lĂ„ngt mellan Olofström dĂ€r hon handlade och dĂ€r jag bor!537 km för att vara exakt🚙DjurhĂ„llningen vet jag inte sĂ„ mycket om,men att kycklingar bedövas innan de avlivas Ă€r ingen garanti för att de inte lidit och plĂ„gats innan och efter.Att de föses fram med stora maskiner med mera,med mera,inger inget större hopp eller förtroende om just det.Och ni vet precis som jag att detta Ă€r allmĂ€nt kĂ€nt och har dokumenterats i bĂ„de tidningar och TV.SĂ„g att Ă€ven Svensk-FĂ„gel hittat till min blogg och detta svar fĂ„r dĂ€rför bli till er bĂ„da.Citerar frĂ„n SVT:Kycklingar Ă€r det djur som har högst dödlighet och skadefrekvens i samband med transporterna.Kycklinguppfödning Ă€r i dag en massindustri dĂ€r djuren lever i gigantiska hallar med mellan 10-20.000 individer i varje hall. Vi Ă€ter dubbelt sĂ„ mycket kyckling i dag som för 20 Ă„r sedan. Varje Ă„r slaktas 80 miljoner kycklingar i Sverige men 160.000 dör redan under transporten dit.– Det Ă€r 0,2 procent utav de total djuren som transporteras. Det blir mĂ„nga djur. Det Ă€r mĂ„nga smĂ„ djur som transporteras och dĂ„ blir det en sĂ„dan siffra, sĂ€ger Maria Donis, vd pĂ„ branschorganisationen Svensk FĂ„gel.0,2 procent kan tyckas vara en liten del, men det Ă€r inte sĂ„ myndigheterna ser det.– VĂ„r djurskyddslagstiftning Ă€r ju individbaserad sĂ„ 160.000 individer Ă€r 160.000 individer. Sedan fĂ„r man ju ocksĂ„ titta pĂ„ att kycklingarna dör i sin naturliga miljö ocksĂ„ men vi ska ner sĂ„ nĂ€ra noll som möjligt, sĂ€ger djurskyddsinspektör Mattias GĂ„rdlund.För kycklingar Ă€r lastningen till transporten ett kritiskt ögonblick. En process som den svenska branschen inte vill att SVT filmar nĂ€r vi Ă€r pĂ„ plats. Men processen gĂ„r till som sĂ„ att kycklingarna sopas in i en maskin, ut pĂ„ ett transportbrand och packas i lĂ„dor som ska in i containrar pĂ„ lĂ„ngtradare. Det gĂ€ller att de som hanterar maskinerna vet vad de hĂ„lller pĂ„ med.– Vi har sett exempel pĂ„ nĂ€r man haft maskiner som varit för snabbt instĂ€llda och dĂ„ blir det nĂ€stan som en tennismaskin dĂ€r kycklingarna flyger in i containrarna, och det Ă€r dĂ„ av okunskap, sĂ€ger Mattias GĂ„rdlund.10.000 döda i en transportJust nu pĂ„gĂ„r flera förundersökningar om misstĂ€nkt djurplĂ„geri i samband med fĂ„geltransporter. Fyra polisanmĂ€lningar gjordes nyligen av lĂ€nsstyrelsen i SkĂ„ne dĂ€r sammanlagt nĂ€ra 2.000 djur kom fram döda eller skadade till slakteriet.Till Sveriges största fjĂ€derfĂ€slakteri i Sörmland kom en transport med 10.000 döda fĂ„glar. Transporten hade fel pĂ„ ventilationen och dessutom visade det sig att fordonet var otillĂ„tet ombyggt sĂ„ att lĂ„dorna med kycklingar hade kunnat glida ur lastbilen.Slakteriet vill dock inte prata med SVT:s reporter kring varför sĂ„ mĂ„nga fĂ„glar dör.I ett mail kommenterar dock producenten KronfĂ„gel kycklinghanteringen och den höga dödssiffran med att ”den Ă€r rimlig” men att det det dock Ă€r en siffra som de â€Ă¶nskar fĂ„ ner”.– Nej den Ă€r inte bra och dĂ€rför mĂ„ste vi hela tiden vidta Ă„tgĂ€rder i form av utbidlninginsatser och stĂ€ndigt förbĂ€ttra transportutrustning och sĂ„ vidare, Maria Donis.– Utbildning, utbildning, utbildning. Det Ă€r egentligen det enda sĂ€ttet vi kan fĂ„ en bĂ€ttre transport för de hĂ€r djuren. Att man ser till att de som hanterar de hĂ€r djuren Ă€r vĂ€l utbildade och förstĂ„r vad de hĂ„ller pĂ„ med, sĂ€ger djurskyddsinspektör Mattias GĂ„rdlund.Jaha och sĂ„hĂ€r kan det alltsĂ„ vara.FruktansvĂ€rt Ă€r vĂ€l ett för lindrigt ord!Vet att det förekommer filmer pĂ„ Youtube men jag klarar inte av att se detta djurplĂ„geri och blir nĂ€stintill traumatiserad av att behöva se sĂ„dant.Det Ă€r bra att du beklagar det som hĂ€nt,men anvĂ€nder ordet "vi".Vilka vi och du Ă€r inom företaget vet jag inte.Men KronfĂ„gel har ju mitt nr. och i mĂ„ndags sa ni att ni skulle Ă„terkomma idag.InvĂ€ntar dĂ€rför ert samtal📞Vi kunder Ă€r er största inkomstkĂ€lla,men inkomsterna fĂ„r inte komma till vilket pris som helst!Mvh Paula TaxĂ©n med fam.
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress