Hej pĂ„ erđŸ‘‹đŸ»
 
Doften av citronmeliss och mynta sprider sig i hemmet och tĂ©et fĂ„r ocksĂ„ en extra liten piff☕
VÀrmen frÄn vÀrmenallen förflyttar sig sakta över magen och smÀrtorna lindras för stunden.
Stomin har bestÀmt sig för att plÄga mig och det Àr bara att vÀnta och hoppas pÄ att det ger sig.
I flera dagar har jag mÄtt illa, haft dÄlig matlust och haft ont. 
Jag gör dock som de flesta och provar det mesta.
Fire tycker det Àr mysigt att ligga nÀra och bÄde han och jag tycker vÀrmenallen Àr skön.
Det Ă€r underbara Caroline som köpte den till mig för nĂ„gra Ă„r sedan ❀❀❀
Man stoppar bara in den i micron en stund och sedan placerar man nallen dÀr det smÀrtar.
Javisst och pÄ tal om nÄgot annat.
Jag lÀste om nÄgot spÀnnande som jag tÀnkte dela med mig. 
Visste ni att det finns nĂ„got som heter ”Blue Zones” 
Forskare har hittat fyra omrÄden i vÀrlden dÀr vÀrldens Àldsta befolkning lever. Man har rest till dessa omrÄden och försökt studera dessa individers liv och dÀrigenom hitta gemensamma nÀmnare, vilka legat till grund för slutsatser.
Man önskade finna svar pÄ tex:
Hur man fÄr ett lÄngt liv och hur man behÄller hÀlsan sÄ lÀnge som möjligt.
Finns det sÀtt som gör att vi pÄ nÄgot sÀtt kan tÀnkas bli friskare och leva lÀngre?
Finns det en optimal livsstil, för att pÄ sÄ sÀtt leva lÀnge?
 
Gener Ă€r ett lotteri och trots bra eller dĂ„liga🙄 gener, sĂ„ blir resultatet inte alltid som förvĂ€ntat.
Trots att halva slÀkten blivit 95 Är sÄ innebÀr det inte per automatik att man sjÀlv blir det.
Och inte heller Àr det sÄ att om alla blivit sjuka tidigt i livet, och kanske Àven gÄtt bort, behöver det innebÀra att du sjÀlv gÄr samma öde till mötes.
 
Har lÀst och lÀrt mig att vÄra kroppar innehÄller ca 35 biljoner celler.
Det hÀr cellerna byts ut 1 ggr. vart Ättonde Är.
Varje gÄng de byter ut sig sjÀlva uppstÄr smÄ, smÄ skador. och de hÀr skadorna lÀggs till varandra.
Har det hÀr nÄgon pÄverkan pÄ vÄra liv?
Har det nÄgon pÄverkan pÄ Äldrandet.
Det har det.
En 65-Äring Äldras med en hastighet som Àr omkring 125 gÄnger snabbare Àn en 12-Äring.
 
DÄ kommer frÄgan.
Kan man pÄ nÄgot vis bromsa Äldrandet.
Svar :Nej
 
Men vi kan förbÀttra vÄra chanser att leva lÀngre om vi Àndrar vÄrt sÀtt att leva.
 
PÄ Sardinien, inte hela ön, dÄ ön har omkring 1.4 miljoner invÄnare, men endast uppe i bergen, finns ett omrÄde som heter Nuoroprovinsen.
DÀr lever mÀnnen lÀngst och dÀr kan man finna 10 gÄnger fler hundraÄringar, Àn vad som tex finns i USA.
Deras diet Àr till stor del vÀxtbaserad, med betoning pÄ mat som de kan bÀra med sig till och frÄn fÀlten. 
De uppfann ett osyrat fullkornsbröd kallat notamusica gjort pÄ durumvete, en sorts ost gjord frÄn grÀsÀtande djur sÄ osten har höga vÀrden av Omega-3 fetter istÀllet för Omega-6 fetter frÄn djur matade med sÀd, och en sorts vin som har tre gÄnger sÄ hög nivÄ av polyfenoler Àn nÄgot annat kÀnt vin i vÀrlden. Det heter Cannonau.
 
I Okinawa som egentligen Àr 161 smÄ öar, hittar man i den norra delen av huvudön, vÀrldens Àldsta kvinnliga population och dÀr mÀnniskor har den lÀngsta förvÀntade livslÀngden med bibehÄllen hÀlsa i vÀrlden.
Dieten, vilken Àr vÀxtbaserad innehÄller mÀngder av grönsaker med en massa fÀrg i och de Àter omkring 8 ggr. sÄ mycket tofu som tex. amerikaner gör.
 
De Àter dessutom mindre och pÄ mindre tallrikar och aldrig sÄ mycket sÄ att de blir mÀtta.
Dieten Àr kÀnd som Hara Hachi Bu dieten.
Man Àter bara 80% av det som serveras pÄ tallriken.
Det tar nÀmligen omkring en halvtimme för mÀttnadskÀnslan att nÄ frÄn magen till hjÀrnan och genom att komma ihÄg att sluta vid 80 procent, sÄ hjÀlper det dig med precis det.
Viktigt i deras livsstil Àr ocksÄ nÀrheten till familjen,en tro och en mening med livet,som alla tycks pÄverka mÀnniskan överlevnad positivt.
Forskare fann till sin förvÄning bland annat en helt frisk 102-Ärig fd. karatemÀstare glatt cykla runt och andra 100 Äringar sitta och fiska flera gÄnger i veckan.
Motion existerade inte i trÀningsform, utan kom naturligt in i vardagen.
 
PÄ Minnesotas prÀrier, finns ocksÄ en vÀldigt hög andel hundraÄringar.
USA:s lÀngst levande befolkning sjundedagsadventisterna fann man i Kalifornien. Adventister Àr konservativa metodister. De firar sabbaten frÄn solnedgÄngen pÄ fredag till solnedgÄngen pÄ lördag.
Adventister tenderar Àven att umgÄs med andra adventister. 
 
Man fann tex. en 97 Ärig hjÀrtlÀkare som fortfarande opererade 20 ggr/mÄn och en 103-Ärig aktiv cowboy som började morgonen med en simtur och pÄ helgerna gillade han att ta pÄ sig vattenskidorna!
Även en 104 Ă„rig kvinna imponerade ,vilken började sin dag med att lyfta vikterđŸ’ȘđŸ»Â Hon cyklade gĂ€rna pĂ„ sin cykel och sedan steg hon in i sin root-beer fĂ€rgade 1994 Ă„rs Cadillac Seville, och vrĂ„lade nedför San Bernardino-motorvĂ€gen, dĂ€r hon fortfarande Ă€r volontĂ€r för sju olika organisationer!!!
 
Vad Àr dÄ gemensamt för alla dessa grupper?
Hur blir man gammal?
Nu kÀnner jag typ...att ni kÀnner..
SnĂ€lla kom fram till det viktiga😂
 
Som jag skrev.Ingen motionerar sÄsom vi kanske tÀnker att motion utövas.De Àr istÀllet fysiskt aktiva.100-Äriga kvinnor pÄ Okinawa reser sig upp och ned frÄn marken, dÄ de ofta sitter pÄ golvet, 30 eller 40 gÄnger per dag!
Alla de Àldre gÄr, eller cyklar, varken man bor pÄ Sardinien eller nÄgon annanstans.
De gÄr och handlar sjÀlv, bakar sitt bröd sjÀlva,de promenerar till vÀnner, kyrkan eller fisketuren och varje promenad eller cykeltur brÀnner samtidigt kalorier och dÀrtill Àter de hÀlsosamt och mindre.
De dricker gott vin nÀr de kÀnner för det och tar en skvÀtt sprit (dock inga mÀngder) lite dÄ och dÄ i vÀnners eller familjers goda sÀllskap.
De utför det de fortfarande orkar och vill.
En del bowlar,spelar boccia, boule, trÀffar vÀnner eller har nÄgon hobby de tycker om.
De har inga bekvÀmligheter och ingen som kommer och stÀdar eller hjÀlper till med tex. trÀdgÄrdsarbete( vilket för övrigt nÀstintill ALLA i studien hade som syssla!!) 
Samtliga tog Àven tid för att varva ner.
Man vet nÀmligen idag att lÄngvarig stress har förödande konsekvenser pÄ individen.
Det sÀgs att om man tar en 15 minuters vila/paus... varje dag ...dÄ man stressar av och vilar ut( mÄnga av de som ingick i studien anvÀnde tiden till bön) sÄ kan detta hjÀlpa till att omvÀnda ett inflammerat tillstÄnd, till ett mer antiinflammatoriskt tillstÄnd.
 
Ja, ni.
Hur man lyckas hÄlla sig frisk och dessutom ha turen att bli gammal Àr nog fortfarande en gÄta.
Men det Àr otroligt intressant och spÀnnande att fÄ ta del och lÀsa om de forskningsrön man kommit fram till.
Tycker jag i alla fall.
 
Det finns inget mirakelpiller eller mirakelkrÀm som förÀndrar det faktum att vi Äldras, men vÄra livsval kan kanske pÄverka i nÄgon riktning.
 
VÄra liv styrs av sÄ mÄnga olika sorters faktorer, dels av vart vi föds och bor och vilka förutsÀttningar vi ges.
Man kan tycka att vi som har sĂ„ kallade ”bra levnadsförhĂ„llanden” och möjligheter, dĂ€rför borde leva lĂ€ngst.
Men sÄ Àr det ju verkligen inte.
VÄr del av vÀrlden Àr sorgligt nog drabbat av alla möjliga sjukdomar och Äkommor.
 
 
Vi föds, vi lever och vi gÄr bort.
Trots miljarder av olika sorters olikheter, sÄ finns det ÀndÄ en sak som förenar oss och det Àr att ingen lever för evigt.
 
Men tĂ€nk att kunna och fĂ„ springa runt i ett par lappade gummistövlar, med 4-5 par tjocka strumpor i och fĂ„ bli minst lika gammal som min Ă€lskade farmor blev ( 90 Ă„r) jo, det skulle Ă€ven jag vilja uppleva ❀
 
 
Och sist men inte minst..pĂ„ tal om att födas, sĂ„ hittade vi ett fĂ„gelbo bland vindruvorna 👀
Vilken fÄgel lÀgger Àgg nu?
Jag hoppas verkligen den klĂ€cks en varm och solig dag och att fĂ„gelmamman hinner sköta om fĂ„gelungen och att den hinner vĂ€xa sig stark, innan det blir för kallt đŸ™đŸ»đŸ’ž
 
Varm kram till er alla 💖💖💖
 
 
Anonym

SĂ„ intressant! Jag vill veta mer! Och jag tycker att du och din underbara man och dotter Ă€r helt fantastiska! SĂ„ fina ni Ă€r! Och sĂ„ fint ni tĂ€nker! Att vara godhjĂ€rtade mot varandra Ă€r stort fint viktigt och vackert, kram fina ni, Marine ❀❀❀

Svar: Ja,visst Ă€r det!Det finns sĂ„ mycket att lĂ€ra som vi Ă€nnu inte vet och upptĂ€ckt.Forskning och vetenskap gĂ„r hela tiden framĂ„t och det Ă€r otroligt spĂ€nnande.Varmt och hjĂ€rtligt tack för din gulliga kommentar ♄ Det Ă€r en gĂ„va att vara snĂ€ll och omtĂ€nksam🙏😇Kram frĂ„n vĂ„r lilla familj đŸ‘šâ€đŸ‘©â€đŸ‘§đŸ•đŸ˜
Paula Taxén

Lotta

Älskar dina inlĂ€gg. Ja visst Ă€r det viktigt att leva pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, ibland Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt i dagens samhĂ€lle. Vi försöker sĂ„ mycket det gĂ„r, Ă€ter riktiga rĂ„varor, helst inga konstiga E tillsatser, sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r, inte lĂ€tt, nĂ€r mĂ„nga produkter i dag inte Ă€r 100 %, bacon, sprutade med rökarom, kyckling insprutat med vatten, det blir mycket lĂ€sande nĂ€r man handlar. Allt funkar ju inte att odla. Men trĂ€dgĂ„rden Ă€r en guldgruva, för att fĂ„ motion, för att fĂ„ avkoppling nĂ€r man gĂ„r runt i den, glĂ€dje nĂ€r man kan plocka in ett knippe blommor, för att inte tala om de grönsaker, frukt och rotsaker man kan kan skörda. Hoppas de smĂ„ fĂ„gelungarna hinner lĂ€ra sig flyga innan det blir kallt och ruggigt. HĂ€r har vi börjat mata smĂ„ttingarna, de blev sĂ„ glada nĂ€r det fylldes solrosfrö i matarna. Njut nu av din goa vĂ€rmare 😘 sĂ„ hĂ„ller jag en tumme ✊för att du mĂ„r bĂ€ttre i morgon. Kramar till dig 😘

Svar: Vad kul😍Tack😊Ja,tĂ€nk sĂ„ mycket skrĂ€p de tillför maten man köper.LĂ€ste att de besprutar köttbullarna bruna.Det Ă€r lĂ€skigt!Tur att vi gör egna.Du har sĂ„ rĂ€tt Lotta.TrĂ€dgĂ„rden tillför sĂ„ mycket,sĂ€rskilt för sjĂ€len.Det Ă€r gott och nyttigt med egenodlade obesprutade grönsaker och massor av annat.Jag och vi trivs med att bo pĂ„ landet,det Ă€r fantastiskt och den lugn och ro,en harmoni,som finns hĂ€r,lĂ„ngt bort frĂ„n storstadsstressen,ja,den kĂ€nslan Ă€r underbar.Lilla fĂ„geln eller Ă€gget som förhoppningsvis hinner klĂ€ckas ja, den oroar jag mig för ocksĂ„. Tyckte mig se en fĂ„gel flyga in och ut frĂ„n sitt bo,som den byggt bland vindruvorna som vĂ€xer mot husvĂ€ggen.Det ska bli varmt ett tag framöver sĂ„ dĂ„ hoppas jag att fĂ„gelungen tittar fram. Mat finns det i alla fall dĂ„ luften nĂ€stan fĂ€rgas grĂ„ av alla flygande rapsbaggar.Ja, tĂ€nk nu fĂ„r man snart plocka fram alla fröhus igen.VĂ€dret Ă€ndras fort och nĂ€r kylan kommer sĂ„ Ă€r det viktigt att fĂ„glarna fĂ„r nĂ„got att Ă€ta. Minns hur mycket fĂ„glar ni hade,dĂ€r ni bodde tidigare och vet att fĂ„glarna fĂ„r det bra dĂ€r ni bor nu med❀VĂ€rmenallen gör sĂ„ gott.Riktigt skönt att kunna vĂ€rma den i micron och lĂ€gga den varma nallen dĂ€r det smĂ€rtar.Tack för din omtanke đŸ˜â€ïžđŸ˜Varm kram till dig och er med och ha en jĂ€ttefin ny vecka.//Kramis Paula med familj đŸ‘šâ€đŸ‘©â€đŸ‘§â€ïž
Paula Taxén

MH

Det Àr alltid lika intressant att kika in i din blogg, och det dÀr med gener och hur gamla vi blir Àr sÀkert i mÄngt och mycket ett mysterium. Det sÀgs att i samma ögonblick vi föds finns nÄt som sÀger hur gamla vi ska bli sant eller ej ja det vet man inte. Livet Àr ju en gÄva och man fÄr försöka leva och njuta trots vi fÄr vÄr beskÀrda del av olika sjukdomar. Reumatismens gÄta till exempel finns ju pÄ forskning om ett Àmne nu har jag tappat det har jag för mycket eller för lite, hum, hum.
Det dÀr med Älder Àr intressant ibland tittar jag mig i spegel och tycker ja jag har Äldrats mycket och ibland tycker jag inte det. Ibland ser man yngre ut i olika klÀder osv, det viktigaste Àr att vi trivs inte sant.
Lille fÄgel ja vad kan det va för en liten sak som lÀgger Àgg nu, men dom blir lite lurade av att det Àr varmt. SÄg en duva som kom flygande med en pinne, sa för mig sjÀlv lite sent och bygga bo nu, dom ska ju strax flytta. Kram till er/MH

Svar: Tack sĂ„ mycket😍Ja, det finns sĂ„ mycket intressant inom forskningen och vetenskapen , som hela tiden finner nya hĂ€pnadsvĂ€ckande saker som fĂ„r en att grubbla och fundera.Det man visste tidigare, Ă€ndras och fĂ„r bytas ut och ny kunskap tillförs.Ibland Ă€r det nĂ€stan svĂ„rt att hĂ€nga med.Ena dagen Ă€r ketchup livsfarligt andra dagar Ă€r det rena mirakelmedlet.Det gĂ€ller kanske att vara lite kĂ€llkritisk och rensa bland allt man lĂ€ser.Men sĂ„dant som bevisligen visat ha effekt ja, det bör man kanske ta fasta pĂ„.Att Ă€ndra livsstil Ă€r dĂ€remot inte sĂ„ lĂ€tt.Man har sina vanor och det Ă€r mĂ„nga ggr. svĂ„rt att pĂ„börja en annan rutin.Kaffet, morgonkaffet, ska kokas, eller tĂ©et drickas, morgonmackan bredas och piffas med allehanda pĂ„lĂ€gg.Kanske kan man försöka Ă€ndra pĂ„ nĂ„got och se om det gör skillnad.Det dĂ€r med att Ă€ta 80% och pĂ„ mindre tallrikar som de gamla gör i Okinawa, jag skrev om, tycker jag lĂ„ter intressant.Att byta ut mazarinen mot en mandarin, lite dĂ„ och dĂ„, trots att de just nu kostar 49,90/kg!!Det Ă€r nog de dĂ€r smĂ„ valen, som i slutĂ€ndan gör skillnad.Reumatismens gĂ„ta, liksom mĂ„nga andra sjukdomars gĂ„ta Ă€r Ă€nnu inte löst, men jag tror att med de snabbt vĂ€xande tekniska möjligheterna med mera, sĂ„ Ă€r det bara en tidsfrĂ„ga nĂ€r det sker ett genombrott Ă€ven inom det medicinska.TĂ€nk bara sĂ„ mycket mer vi vet idag, Ă€n vad vi visste för tex. 50 Ă„r sedan.KlĂ€der, ja, de kan verkligen göra skillnad ibland.För att inte tala om en ny frisyr eller lite fĂ€rg eller glans pĂ„ lĂ€pparna.Vissa dagar kĂ€nner man sig ocksĂ„ lite snyggare, ungdomligare Ă€n andra.Vissa dagar kĂ€nner man sig trött och hĂ€ngig och dĂ„ följer resten med ocksĂ„đŸ˜‚Jag tror du Ă€r vacker och fin precis som du Ă€r❀Jag brukar tĂ€nka sĂ„ om mig sjĂ€lv.Jag Ă€r vacker som jag Ă€r, trots att jag har mina skavanker,Ă€rr och en prasslande pĂ„se pĂ„ magen.Jag Ă€r glad och lycklig över att fĂ„ leva och tacksam över att ha en livskamrat som Ă€lskar mig för den jag Ă€r.Jag tror att det Ă€r i hjĂ€rtat och vad som finns dĂ€rinne som kĂ€rleken finns❀FĂ„glarna ja, jag tror ocksĂ„ de blivit lurade av klimatet,precis som blommorna.SĂ„g att jordgubbarna börjat blomma igen🙄Vart Ă€r vi pĂ„ vĂ€g, kan man ju undra.HĂ„ller vĂ€rldskartan och allt pĂ„ att förĂ€ndrats.Snart fĂ„r vi kanske plantera palmer i trĂ€dgĂ„rden.Ha en riktigt fin fortsatt vecka och njut av solens vĂ€rmande strĂ„lar.Det sĂ€gs bli 22 grader hĂ€romkring idag☀Kramar till dig frĂ„n mig och min familjđŸ‘šâ€đŸ‘©â€đŸ‘§â€ïž
Paula Taxén

Anonym

Hej svejs

Trist bara att Socialdemokraterna har bristande fokus pÄ klimatfrÄgorna. En förutsÀttning för fortsatt liv och överlevnad.

Katarina

Svar: Hej hejđŸ‘‹đŸ»KĂ€nner inte till vem av partierna som kan miljöfrĂ„gorna bĂ€ttre eller sĂ€mre ,ja det ska vara Miljöpartiet förstĂ„s.Men jag liksom de flesta hoppas nog att partierna kan samarbeta och komma fram till bra beslut. Miljön Ă€r viktig och precis som du skriver och en förutsĂ€ttning för att vi ska kunna leva vidare.Jag tror dock att alla politiker inser allvaret och Ă€r av samma Ă„sikt nĂ€r det gĂ€ller just det.LĂ„t oss hoppas att hur det Ă€n blir pĂ„ söndag att den som ska leda landet gör det med respekt.Jag har aldrig varit med om partiledare som innan valet gĂ„r ut och kör en mobb gentemot en annan partiledare.Man kan ju inte i förvĂ€g ta ut segern sĂ„som Allianspartierna tycks göra trots att de var för sig ju inte har folkets förtroende.De sĂ€ger att de ska rösta ut Löfven hur Ă€n valresultatet ser ut.DĂ„ blir det snart diktaturlikt och vad finns det dĂ„ för mening med att rösta?Ha en en fortsatt fin fredag och helg och kul att du kikar in hĂ€r pĂ„ min blogg😊
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress