Halloj 😘
En ny dag har Äter tagit sin början och det kÀnns redan som om det blir ljusare och ljusare för varje dag.

Hur gÀrna Àn julen vill hÀnga kvar, liksom julrosorna som tappert kÀmpar dÀrute i kylan, sÄ har ju vintersolstÄndet redan varit (den 21 december ) och eftersom den dagen har passerat, sÄ
gĂ„r vi nu mot vĂ„ren ☀☀☀JippiiiđŸ‘đŸ»
Om nĂ„gra mĂ„nader slĂ„r Ă„ter rosenknopparnađŸŒčđŸŒčđŸŒčut och de stĂ„tliga tulpanerna kikar sĂ„ smĂ„ningom framđŸŒ· i rabatter och krukor och vi alla fĂ„r brista ut i ett glĂ€djetjut nĂ€r de första fĂ€rgglada krokusarna lyser upp under ett droppande töande snötĂ€cke.
Jag ser fram emot vÄren.
Den fĂ„r gĂ€rna komma imorgon🍃🌾đŸŒșđŸŒŒđŸƒ
Julmaten Àr i alla fall Àntligen uppÀten och jag ser nog fram emot en rejÀl portion pasta eller nÄgot annat att Àta.
Fire har liksom husse och matte, lagt pĂ„ sig nĂ„gra kg under dessa helgdagar och nu fĂ„r man nog trampa lite pĂ„ bromsen, innan man fastnar i nya vanor😁
Och som alla vet ska hundar inte Ă€ta allt och dĂ€rför fĂ„r Fire bara smaka av glassen, inte cognacs fikonen 😉
 
Just, ja...
Böcker, det kan vara ett kul Àmne att ta upp!
LĂ€ser ni mycket?
Det finns ju numera massor av olika möjligheter kring det dĂ€r och nu behöver man inte ens besöka ett bibliotek, som man ju gĂ€rna gjorde förr om Ă„ren.. typ för ett Ă„rhundrade sen😆
 
Vi satt ofta pÄ biblioteket och blÀddrade i allt frÄn uppslagsböcker och dagstidningar, till .. ja, jag Àr vÀldigt intresserad av juridik och har nog plöjt en och annan bok inom det omrÄdet.
 
 
Hur som helst lyssnade jag till denna bok, Omgiven av idioter, skriven av Thomas Erikson .
Ja, man kan ju göra det, nu ocksÄ.
Lyssna in .. talböcker alltsĂ„ đŸ‘đŸ»
Hastigheten kan man ocksÄ reglera och jag brukar trycka pÄ 3:an
(typiskt, lite röd ❀och💛gul.. som jag nog Ă€r)
Fort ska det gĂ„..gĂ€rna frĂ„n Aâ©Ă– pĂ„ en gĂ„ng😅 och ja,trycker man pĂ„ 3:ans hastighet, ja, dĂ„ gĂ„r det verkligen fort och han som pratar lĂ„ter som en sportkommentator frĂ„n 50:talet 😂
 
Boken Àr fantastiskt rolig, tycker jag i alla fall eftersom jag Àlskar författarens humor.
Vi skrattade faktiskt högt och lĂ€nge, hela familjen 😂😂😂
Fullkomligt ohÀmmat, tills tÄrarna rann!
 
Kommunikation, ja vad kan det nu betyda och kan man lÀra sig nÄgot om det och tillochmed att kommunicera bÀttre?
Och om man kÀnner till sin medmÀnniskas bÀttre och sÀmre sidor, kan man hantera sitt och andras beteende, mottagande, respons, olika situationer lite enklare.
För som ni sĂ€kert mĂ€rkt sĂ„ Ă€r ju kommunikation inte alltid LÄTT!  
LÄngt ifrÄn.
Det finns alltid nÄgon som har en annan Äsikt, har en spetskompetens utöver det vanliga och sÄ finns det de som inte sÀger nÄgonting, annat Àn nÀr chansen kommer vid tex. kaffeautomaten och man lyckas samla nÄgra stycken likasinnade  och kör bevisen i halsen pÄ varandra eller baktalar nÄgon som tycker annorlunda. 
Författaren förklarar detta genom att dela in oss mÀnniskor i olika fÀrger.. 4 för att vara exakt.
â€ïžđŸ’›đŸ’šđŸ’™
FÀrgerna ser ni ovanför. 
 
Vi kom fram till att jag nog Ă€r bĂ„de lite röd och gul,Caroline gul och lite röd och Torbjörn ett praktexemplar pĂ„ blĂ„đŸ˜…
Det blev mÄnga intressanta samtalsÀmnen och som sagt mycket skratt. 
TankesÀtten, upplysningarna, tipsen och rÄden, ja, de kan var och en tycka och göra vad man vill av/med, men jag tycker nog att de var 
riktigt givande att lĂ€sa bokenđŸ‘đŸ»
 
Var och en kan sÀkert rannsaka sig och erkÀnna att man har brister vilka man sedan kan jobba med, för att förbÀttra.
Att lÀra sig mer om sig sjÀlv, men Àven om andra Àr bÄde bra och intressant.
SĂ„, kort och koncist.. Boken Ă€r verkligen vĂ€rd  att lĂ€sa/ lyssna pĂ„đŸ‘đŸ»
 
Ha en fortsatt fin helg allihop❀ 
 
Susanne đŸ˜»

Hej Paula đŸŒč
Ja nu Àr snart 2018 slut, vart tog det Äret vÀgen.
Jag skriver veckobok, dagbok men en vecka Ät gÄngen.
Började vid min skilsmÀssa, blev tipsad av en kurator, ett sÀtt att komma vidare i livet, brukar gÄ tillbaka vid Ärsskiften och ser hur jag Àndrar mitt sÀtt att skriva och tÀnka.
Mycket lÀrorikt.
2019 fĂ„r jag börja pĂ„ en ny ”Finbok” jag kallar den sĂ„.
Har köpt en turkos med en guldfjÀder pÄ.

Omgiven av idioter Ă€r en lĂ€rorik bok , gillar att lĂ€sa och Ă€r fascinerad av hur mĂ€nniskor beter sig, ” Bemötandekoden” har jag bestĂ€llt pĂ„ Adlibris och den borde dimpa ner i min brevlĂ„da vilken dag som helst.

Jag jobbar alla mellandagar, 50%, sÄ mina kollegor fÄr vara lediga, vi Àr en liten grupp, fem personer.
För mig Ă€r det ingen uppoffring, vill ha’ ledigt pĂ„ vĂ„ren och sommaren.

Önskar dig och familjen ett Gott Nytt År.
Ha’ det bra

Kram frĂ„n Susanne đŸ˜»

Svar: Hej pĂ„ dig Susanne đŸŒș
Vad spĂ€nnande med veckodagbokđŸ‘đŸ»
Och kul att du hittat en ny ”Finbok” som du
kallar den.
Jag tror vÀldigt mÄnga skriver dagböcker.
En del kanske inte skriver varje dag, men fyller sedan
i och pÄ innehÄll i de dagar som de Ànnu inte hunnit med att skriva,
nÀsta gÄng de skriver. Som en Äterblick av de dagar eller veckan som gÄtt.

Dagböcker och veckoböcker hĂ„ller minnet igĂ„ng✹
Och man kan som sagt gÄ tillbaka och pÄminnas om det man
glömt. Man glömmer en del vardagliga saker snabbare Àn andra.
”Bemötandekoden” lĂ„ter som en intressant bok!

Har mÀrkt att det kommit mÄnga författare som ocksÄ förelÀser.
Tomas Gunnarsson , som skrivit bland annat ”Att överlista Jante ”och ”TrĂ€na din inre kondition” Ă€r bĂ„de en författare och han förelĂ€ser precis Thomas Erikson.

Tack❀

Jag önskar Ă€ven dig ett jĂ€ttefint NYTT ÅR 🎉
och ett riktigt spĂ€nnande 2019 ❀
Superkram till dig frĂ„n mig och mig familj đŸ˜đŸ‘šâ€đŸ‘©â€đŸ‘§



Paula Taxén

Anso

Haha jag Àlskar den boken, familjen har lÀst den och min nÀrmaste kollega har lÀst den och vi Àr rörande överens angÄende vilken fÀrg man tillhör. Den sÀtter verkligen fingret pÄ beteende och agerande. JÀttebra boktips!

Svar: HejsanđŸ‘‹đŸ»đŸ’•
Vad kul😄
Ja, man fĂ„r sig ett rejĂ€lt skratt och det Ă€r vĂ€l hĂ€rligt✹
Man kommer ganska snart fram till vilken fÀrg
man skĂ€lv och andra Ă€r â€ïžđŸ’›đŸ’šđŸ’™
Tycker ocksÄ boken var vÀldigt bra och humor,
ja, det gillar jag😀
Kul att du delade med dig om vad du tyckteđŸ‘đŸ»
Kram till digâŁïž
Paula Taxén

Anonym

Jag vill istÀllet starkt rekommendera att inte lÀsa (lyssna) pÄ den boken. Den Àr ovetenskaplig,förenklad och riskerar att msn stoppar in andra i fack som man söker och förklarar dem efter som inte stÀmmer. Alla kommer kÀnna igen sig nÀr man lÀser dÄ det Àr lite som horoskop.

Jag förstÄr absolut man kan tycka om boken beroende pÄ hur den skrivs. Men ber er tÀnka ett extra varv. Det Àr liksom lite för lÀtt att "förstÄ" Hur nÄn annan fungerar.

Svar: Hej pĂ„ dig anonymđŸ‘‹đŸ»đŸ™‚Börjar med att tacka för att du lĂ€ser min blogg och valt att kommenterađŸ€™đŸ»Kul!Alla har givetvis rĂ€tt till en Ă„sikt.Jag tycker och har inte heller tyckt om alla böcker jag lĂ€ser/lĂ€st.Men den hĂ€r boken tyckte jag om och förstĂ„r att den bara i Sverige sĂ„lts i över 500.000 ex.!!!Jag förstĂ„r ocksĂ„ att det Ă€r trevligt att gĂ„ och lyssna pĂ„ författarens förelĂ€sningar och det kan man göra inte bara i Sverige utan i mĂ„nga andra lĂ€nder.En av vĂ€rldens mest anvĂ€nda metoder för att beskriva en persons beteendeprofil Ă€r DISC-profilen eller DISA sprĂ„ket. Av pedagogiska skĂ€l anvĂ€nds fĂ€rger som beskrivning. Systemet beskriver fyra huvudtyper, vilken ocksĂ„ Thomas Erikson gör.Skillnaden Ă€r att han gör det pĂ„ ett humoristiskt sĂ€tt.Jag tĂ€nker mig att mĂ€nniskor kan tĂ€nka och dra egna slutsatser och inte lĂ€ser allt sĂ„ bokstavstroget.SĂ„ gör nog de flesta med alla sorters böcker.Jag förstĂ„r och har respekt för dem som inte Ă€r av samma Ă„sikt.Att förstĂ„ sig pĂ„ mĂ€nniskor Ă€r svĂ„rt,varken man som Thomas Erikson har över 20 Ă„rs erfarenhet att ha studerat detta eller inte.Man kan ha studerat vetenskap hela sitt liv, men Ă€ndĂ„ inte förstĂ„.Och sĂ„ kan man ha studerat 0 dagar, men Ă€ndĂ„ ha enorm förstĂ„else.Vi kan nog enas om en sak och det Ă€r att författaren berör och böckerna han skriver Ă€r enormt populĂ€ra. Och att hans förelĂ€sningar ca.120-150 per Ă„r, bara ökat,inte bara i Sverige, utan vĂ€rlden över, anser jag Ă€ndĂ„ stĂ€rker, tanken om att han ju inte kan vara helt fel ute✹Jag tackar för din Ă„sikt.Vi tycker och tĂ€nker kanske olika, men det Ă€r helt OKđŸ‘đŸ»Jag och min fam. önskar dig en riktigt fin NyĂ„rsafton 🎉🎉🎉
Paula Taxén

Anonym

Absolut. Böckerna Ă€r populĂ€ra. Men att sĂ€lja in utbildningar till företag Ă€r oseriöst dĂ„ de inte bygger pĂ„ seriös kunskap (och okunnigt av företagen). Och kan ju tyvĂ€rr fĂ„ stora konsekvenser för en del medarbetare som blir placerade i fack. Men att man vill lĂ€sa dem sjĂ€lv har jag inget emot. Det Ă€r upp till var och en. Men jag rekommenderar det inte . 🙂Humor kan man ju ha med eller utan vetenskap. 🙂 Om du Ă€r intresserad kan jag lĂ€nka ngn artikel med tankar om boken för fler perspektiv.

Jo tycka olika mÄste man sjÀlvklart fÄ.

Gott Nytt År!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress