Hej pĂ„ er 💕
 
Nu Ă€r det andra dagen jag provar Daosin, ett medel som lĂ€karen bad mig inhandla och som tillverkas i Österrike. Det sĂ€gs kunna hjĂ€lpa vid histaminintolerans.
 
MÄnga saknar eller har en vÀldigt liten produktion av enzymet diaminoxidas. Jag Àr en av dem.
Jag har knappt nÄgon sÄdan produktion alls, pga. att man op. bort den delen av tarmen dÀr enzymet produceras.
 
Det Àr dock inte alls sÀkert att detta medel, Daosin hjÀlper, men sjukvÄrden har inget att erbjuda,sÄ ja dÄ kan det ju vara vÀrt att ÀndÄ ge detta en chans.
Medlet Àr relativt dyrt - mellan 400-600 kr beroende pÄ storlek pÄ förpackningen/burken och jag fÄr snÀllt stÄ för kostnaden sjÀlv.
Det finns mindre förpackningar ocksÄ..men dÄ blir det dyrare i lÀngden.
Man fÄr kika runt pÄ nÀtet och försöka hitta bÀsta pris.
1-2 tabl. per dag ska man Àta stÄr det och gÀrna 20 min. före en mÄltid.
Jag har börjat med 1 tabl. för sÀkerhets skull och sÄ har jag Àven tagit 1st. Tavegyl, vilket jag tar varje dag, Äret runt, om jag skulle fÄ en allergireaktion, vilket Àr mer vanligt Àn ovanligt i mitt fall.
Kan verkligen svÀlla upp som en ballong och sÄ fÄr jag nÀsselutslag och andningssvÄrigheter beroende pÄ vad jag gör eller gjort.
NĂ„gon form av allergireaktion, fĂ„r jag nĂ€stintill varje dagđŸ‘ŽđŸ»
Ja, hur som helst.
Histaminintolerans innebÀr att man reagerar mot histamin som finns i bland annat olika födoÀmnen och det kan ge obehagliga symtom.
Mer eller mindre allvarliga.
Bland annat:
Mag-tarmbesvÀr (illamÄende, krÀkningar, buksmÀrtor, gaser, ballongmage och diarré)
HudbesvÀr (eksem, nÀsselfeber, flush, klÄda, rodnad) HuvudvÀrk och migrÀn
Astmaliknande besvÀr, nÀstÀppa, nysningar, rinnande nÀsa
HjÀrtklappning, hjÀrtarytmier, blodtrycksfall, brÀnnande kÀnsla i mun och svalg
Yrsel
Andra allergiliknande symtom
 
DÄ jag reagerar mot vÀldigt mycket, bland annat antibiotika och penicillin med mera ,med mera och fÄr allvarliga reaktioner, har jag Àven adrenalinsprutor med mig vart jag Àn gÄr. Det kan vara svÄrt och veta vad jag reagerar pÄ ibland, för plötsligt kÀnns huvudet som en vÀtskefylld hjÀlm och öronen slÄr lock och jag hör sÀmre.
Jag fÄr jobbigt att andas och magen, lÀppar eller ögonlock svÀller upp.
NÀr jag fÄr svÄra reaktioner, ja, dÄ blir jag vimmelkantig, det svÀller bÄde inuti och utanpÄ kroppen och sÄ fÄr jag nÀsselutslag som sprider sig. 
JodÄ, sÄ ligger det till.
 
Men nu var det dÄ de hÀr tabletterna som jag ska prova.
Än sĂ„ lĂ€nge har det gĂ„tt bra..typ.
Har bara lock för örat och lite hjÀlmkÀnsla.
Om tabletterna hjÀlpt nÄgot?
Vet, faktiskt inte,för jag har inte kÀnt av nÄgon förÀndring Ànnu.
Det Àr nog ocksÄ för tidigt att uttala sig om just det.
Tabletterna Àr rÀtt stora och fyllda med ljusgula granulat och jag svÀljer de snabbt med massor av vatten.
Vad de innehÄller?
Ja, de innehĂ„ller nog bĂ„de det ena och det andra och jag hoppas det Ă€r till nyttađŸ™đŸ»
 
BĂ„de i Österrike, England, Tyskland och Schweiz har man kommit lĂ„ngt, dĂ„ det gĂ€ller att finna Ă€mnen, som kan lindra och mĂ„nga gĂ„nger ocksĂ„ bota olika besvĂ€r.
Kroppen kan mÄnga gÄnger fattas Àmnen och dessa kan man prova att tillföra.
Precis som man försöker göra till mig nu.
Det ska bli spÀnnande att se om detta medel kan göra nÄgon nytta.
Man ska i alla fall ta tabletten tillsammans med mat för att bryta ner histaminet i maten, men man kan ocksÄ ta de pÄ tom mage, för att sÀnka histaminhalterna i blodet.
 
Jahapp och jag önskar mig sjĂ€lv lycka till och tar en tugga av den goda kvĂ€llsmaten och sĂ€ger hejs svejs till er för denna gĂ„ng đŸ’–đŸ˜ŠđŸ‘‹đŸ» och hoppas att inlĂ€gget kanske kan hjĂ€lpa nĂ„gon annan ocksĂ„. TĂ€nk pĂ„ att rĂ„dfrĂ„ga er lĂ€kare innan ni pĂ„börjar nĂ„gon form av medicinering eller provar kosttillskott eller nĂ„got annat ni inte kĂ€nner till sedan tidigare. 
 
Kram pĂ„ er tills vi hörs igen 💕
 
Ludde

Önskar av hela mitt hjĂ€rta att denna medicin kommer att hjĂ€lpa dig att mĂ„ bĂ€ttre! 💖 Stor kram!

Susanne đŸ˜»

Hej fina Paula đŸŒč
KĂ€mpa pĂ„ đŸ’ȘđŸ»
SjÀlv Àter jag D-vitamin och magnesium, tar Lyrica mot nervsmÀrta, sover sÄ himla bra pÄ den, men den kalkar tydligen ut skelettet, sÄ dÀrför D.
Den mörka tiden har vÀnt och ljuset Àr tillbaka sÄ sakta.
VÀntar pÄ vargavintern som det varnats för, men minimalt med snö och kyla Àn sÄ lÀnge.
Icebugs kÀngorna stÄr pÄ skohyllan och vÀntar pÄ halkan.

Skön helg önskar jag dig och din familj 😊
Kram frĂ„n Susanne đŸ˜»

Svar: Hejsan Susanne💖TackđŸ™đŸ»Ja, du har det verkligen besvĂ€rligt, stackars dig❀D-vitamin har jag hört att mĂ„nga Ă€ter,dĂ„ vi fĂ„r sĂ„ lite sol pĂ„ vinterhalvĂ„ret.En del fĂ„r det tom. utskrivet pĂ„ recept.NĂ„gra timmar i solen fyller pĂ„ D-vitamin lagret i kroppen,men tyvĂ€rr Ă€r det ju sĂ„ med solen att den utvecklar istĂ€llet hudcancer.LĂ€ste om larmrapporter frĂ„n Danmark dĂ€r hudcancer ökar lavinartat och man tror att det Ă€r solandet i en tidig Ă„lder som pĂ„verkat ökningen.Solarier Ă€r vĂ€l heller inte sĂ„ bra, har man i alla fall lĂ€st om.Cancer kommer ju oftast smygande,sĂ„ det Ă€r viktigt att tĂ€nka lĂ„ngsiktigt.D-vitamin Ă€r inte bara bra för skelettet, utan Ă€ven immunförsvaret,och man kan fĂ„ kramp i ben och armar ocksĂ„ om man har D-vitaminbrist.Fet fisk,aborre,gös,skarpsill,böckling,inlagd sill,lax,sardiner,sardeller,regnbĂ„gslax,öringmakrill,mjölk och mjölkprodukter plus Ă€gg innehĂ„ller mycket D- vitamin.Ja, jag hörde att vintern Ă€r pĂ„ vĂ€g ☃I Florida har leguaner fallit ner frĂ„n trĂ€den dĂ„ det tuppat av pga av kyla och snö och i Thailand, ja dĂ€r snöar det!VĂ€dret har blivit alldeles galet.Var försiktig nĂ€r du Ă€r ute och gĂ„r, halkan Ă€r lĂ€skig och man kan ju slĂ„ sig riktigt illa om man faller.Önskar dig en god fortsĂ€ttning pĂ„ Ă„ret och en hĂ€rlig helg☀Inte mĂ„nga mĂ„nader kvar tills vi Ă„ter fĂ„r höra fĂ„gelsĂ„ng med mera🐝🩋🩆Kram pĂ„ dig frĂ„n lilla mig och familjenđŸ‘šâ€đŸ‘©â€đŸ‘§
Paula Taxén

Susanne đŸ˜»

Hej Paula đŸŒč
Tycker inte mitt liv Àr sÄ besvÀrligt.
Min stora sorg Àr att jag inte fixar att vara sÄ social som jag var förr.
NÀr jag lÀser om dina sjukdomar och vad din familj har och har varit med om sÄ bleknar min vardag.
Men med mina sjukdomar och operationer sÄ har jag fÄtt en annan förstÄelse sör andra som Àr sjuka.

Försöker leva sunt, Àta sunt, inte röka, röra pÄ mig, och inte stressa, dricker inte alkohol, möjligtvis ett glas vin nÄgon gÄng till en god middag.

Böcker och korsord för att hÄlla hjÀrnan igÄng, och mycket film, har svÄrt att se pÄ TV, sÄ jag tackar de högre makterna för iPad.
Jobbar 50%, 4 timmar varje dag i en liten grupp.

FortsĂ€tt kĂ€mpa, att tro och att ha’ en positiv livssyn Ă€r guld vĂ€rt.

Ha’ det bra
Kram frĂ„n Susanne đŸ˜»





Svar: Hej igen Susanne đŸ’•đŸ‘‹đŸ»Vilken kĂ€mpe du Ă€r đŸ’ȘđŸ»â€ïž
De dÀr orden, det Àr inte sÄ farligt, besvÀrligt
eller tufft...,"MÄnga har det mycket svÄrare."
Det sÀger ofta de/den,
som verkligen vet och fÄtt kÀnna pÄ hur kÀmpigt
livet kan te sigđŸ‘ŠđŸ»
Hur tufft det Àn Àr, har man mÄnga ggr. inget annat
val Àn att ödmjukt acceptera sin lott hÀr i livet.

TÀnker mÄnga gÄnger pÄ kvinnor i mÄnga andra lÀnder
dÀr levnadsförhÄllandena Àr svÄra.
Dagar gÄr dÀr med, de mÄste ju gÄ,
men mÄnga fÄr kÀmpa och slita hÄrt för sin överlevnad.

NÄgon undrade nÄgon gÄng vad jag anser Àr det
vÀrsta som kan hÀnda hÀr i livet?
Jag tÀnker sÄhÀr att den frÄgan Àr helt omöjlig att
svara pÄ.
MÀnniskor utgÄr ofta frÄn sin egen verklighet.
Den frÄgan kan man nog dÀrför bara svara
pÄ dÄ man slutat att hoppas och tro,
att livet ska fortsÀtta eller att man ska överleva.
NÀr livet tar slut, ja, det Àr nog det vÀrsta
som kan hÀnda och mÄnga gÄnger vÀgen dit.
Lidande av olika slag, som krig och svÀlt och
den som genomlidit och mÄste genomlida hunger,
de har det oförstÄbart svÄrt.
Livets prövningar och motgÄngar ter sig olika för
oss mÀnniskor.
Att jÀmföra Àr dÀrför meningslöst.
Den egna situationen Àr den, den Àr.
Har man brutit benet, har influensa , sÄ har man.
Och har man cancer sÄ har man.
Skillnaden kan vara att förstÄ, att man kan bli frisk efter
sin influensa och benfraktur,
men att cancer kan vara dödligt.
DÀremot kan man inspireras till att försöka nÄ
nÄgon form av förbÀttring eller förÀndring i det egna livet
genom att fÄ ta del av andra mÀnniskors liv.
Man behöver inte bara vara sjuk.
Det finns mycket man kan inspireras av.
Att vÀxa som mÀnniska.
Byte av jobb,familjesituation, vardagssysslor, tankar,
bemötande med mera, med mera.
Livet lÀr brukar jag sÀga och det gör det verkligen.
Att lÀra sig att ta emot kritik och beröm.
Att sÀga JA och NEJ.
Att rannsaka sig sjÀlv, innan man dömer andra.

Det finns ocksÄ mycket hÀr i livet som fortfarande Àr outforskat
och oupptÀckt.VÄr resa hÀr blir dÀrför ganska spÀnnande.
Ingen av oss vet vad som hÀnder imorgon eller ens i nÀsta sekund.
Den egna lilla situationen Àr bara en mycket liten del i det stora.

Att söka finna sin plats bland andra kan vara svÄrt.
Det sociala spelet och dess regler om hur man ska vara,
ja, det Àr ett kapitel för sig.
En del trivs i grupp, andra lite mer Ă„tskilt.
Ingenting Àr fel.
Man fÄr dra sig undan.
NÀr man sedan kÀnner sig redo, ja, dÄ kan man med smÄ
steg i taget Ă„teruppta en mer aktiv roll i det sociala livet,
om man sÄ vill.
FörstÄr att du inte orkar vara lika social som tidigare.
FörÀndringar i livet leder mÄnga gÄnger till, bland annat det.
Carolines hjÀrncancer har ocksÄ inneburit förÀndringar.
Hon blir lÀtt hjÀrntrött.
Vissa dagar gÄr det bÀttre,andra sÀmre.
HuvudvÀrken Àr konstant.
Skillnaden Àr bara, styrkan, pÄ huvudvÀrken.

FortsÀtt göra liv i livet som du gör och
njuta av allt du vill och kan görađŸ™đŸ»
Jag lÀrde mig tidigt att livet inte blir detsamma nÀr
man genomgÄr och genomgÄtt svÄra saker i livet,
men ingenting sÀger att livet behöver ta slut för det.
Det tar slut, ja, nÀr det gör det.
Förr eller senare, för oss alla.
Men tills det, ja,dÄ tÀnket jag att vi ska förvalta
var sekund och minut av
den tid vi har..Det Ă€r en gĂ„va vi fĂ„ttđŸ™đŸ»âœš
Stor varm kram till fina starka dig frĂ„n lilla mig ❀❀❀

möjlighet att finna en mening
med varför vi finns till inte bara för oss sjÀlva utan Àven för andra


Paula Taxén

Paula Taxén

Halloj😊
Slutet av min kommentar hamnade lĂ€ngst ner och det skulle det ju inte göra😅
Vi kan utvecklas som mĂ€nniskor och möjlighet att finna en mening med varför vi finns till inte bara för oss sjĂ€lva utan Ă€ven för andraâ€ïžđŸ˜Š

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress