Halloj💖
 
Påsken är på antågande och påskgodis ,påskmust och påskmat inhandlas, så att långa köer uppstår både utanför och innanför butikerna!
Man får verkligen hålla utkik så att man inte blir påkörd av stressade kundvagnar, vilka i ilfart sicksackar och försöker smita förbi varandra, för att slutligen köra rakt in i någon vagn, som plötsligt står där som ett monument. Hetsen att hitta den billigaste kallrökta laxen och sillburken är total.
Själv har jag fått besöka doktorn då mina kolesterolvärden inte är så bra. (7,4) Det har ändå gått ner från 7,9 som jag ju hade för någon månad sedan. Det tråkiga var att det onda kolesterolet gått upp☹️trots att jag ätit så bra och väger mellan 64 och 64,5kg och är 167 lång. Jag har aldrig varit överviktig och inte rökt och vi äter som sagt mycket bra mat i vår familj, enligt dietisten.
Hur som haver har jag 3 månader på mig att försöka få ner kolesterolet, annars blir det statiner.
Fick också ta ett EKG, då det trycker lite väl mycket i vä. arm mellan varven och det gör ont i skuldran också.
EKG visade förmodligen något, för den trevlige läkaren vill sända mig till en hjärtläkare i Uppsala. Det är nog ett mycket klokt beslut. Blodtrycket (det lägre 135/95 var också lite förhöjt ...igen. Fick ju det att gå ner förut ( helt bymyself👏🏻 utan blodtrycksmedicin  ) .. från 160/126 men  jodå jag tuppade av och fick åka ambulans 🚑
Tror att den där elaka fästingen,som jag hade och därtill dubbla megastora antibiotikakurer, gav mig mycket mer än bara den neuroborrelia och borrelia-atrit jag led av.
Jag överlevde ju, men var riktigt, riktigt dålig 😢 Kanske är det sviter av vem vet vad, som fortfarande spökar i kroppen.
 
Hur som helst ,så hade min mamma struma och min moster giftstruma och mina värden har varit lite förhöjda, men nu var mitt sköldkörtel-värde bättre än någonsin👍🏻 och jag slipper därmed äta medecin (Levaxin)  
En annan läkare som jag besökte på samma mottagning,för ett tag sedan, var nästan eld och lågor över sin egen övertygelse och sa, att jag måste göra det? 
Men nej, nej , nej.
Jag är inte mycket för läkemedel!
-Jamen alla äter ju nästan Levaxin sa, läkaren då🙄😲 Min fru och . ..den och den .. osv. fortsatte han.
Jaha, tänkte jag..Men inte jag👊🏻💪🏻
Jag vill ta nya prover!
Och det fick jag göra ...som tur var.
Och när den läkaren plötsligt kom gåendes i korridoren där jag satt och väntade, så måste jag ju givetvis tala om det för honom. Högt och tydligt :
-Du, jag behövde inte alls äta den där medecinen du sa att jag måste göra!
-Jaså?Jaha,men vad bra då, sa han bara.
Nåja.
Tji fick han😊
 
Nej, det gäller att ta egna beslut och känna efter vad man behöver och inte.
Så, för att göra saken kort så vill jag alltså inte äta statiner  heller.
Kolesterolsänkande medeciner med andra ord.
Har nämligen hört så mycket negativt om dem.
Nej, jag ska försöka göra allt, plus lite till och följa de tips läkaren gav och maximera det hela än mer.
Nu blir det tuffa tag här med andra ord 👀
Allt nyttigt är svindyrt..men vad gör man? 
Jo, försöker skapa något liknande.. men orkar man det alla gånger? Svar :NEJ🤒
Step-cykeln har hittat fram ur gömmorna igen.
Och om ingenting hjälper( kan vara svårt då man har familjär kolesterol och hjärtåkommor & kärlåkommor sa läkaren ) men då får jag testa Redasin tabletterna som finns att beställa på nätet. Läkaren kände till dessa, men han sa att det är svårt att veta vilken dos man får i sig och sen är det inte säkert att jag som är allergiker tål de heller😕
Min moster har köpt dessa i Finland och hon och många i min släkt och andra med har enligt henne fått fantastiska resultat och normala kolesterolvärden.
Så, om inget annat hjälper provar jag hellre att ta en sådan tablett än statiner. Men försöker först med allt annat..Såsom att fortsätta med det jag gör än mer .. Betavivo flingorna , det nyttiga kolesterolsänkande ,smörgåsmargarinet, snålmat , mindre animaliskt, inget socker eller honung, bara mjölk i kaffet, minska på pålägg,grovt bröd,olivolja,köra stepmaskinen en liten stund varje dag. Och dessutom trycka i mig para och pekannötter, plus vila mer. 
 
På tal om vila så visade jag läkaren utslagen och svullnaderna då jag fick en rejäl anafylaktisk reaktion häromdagen igen😢😢😢
Magen svullnade, ansiktet såg ut som vårt jordgubbsland och hjärnan var på en annat planet.
Jag ville ju bara ta kort på Caroline, då hon plockade äppelkvistar, som låg utspridda lite varstans efter att Torbjörn och hon sågat ner massa vattenskott.
Hej å hå och det gjorde jag..fotograferade alltså.. 
Iklädd som på väg till Antarktis.
Men vad hjälpte det😲
Efter trippen till växthuset för att beskåda och glädjas åt att olika sallader nu tittar fram...
Ja, det är ju väldigt smått ännu, men snart är både byttorna och pallkragarna fyllda av allt möjligt 🌱🌿🌳
 
Hur som helst, så kom ju allergireaktion som ett brev på posten, så fort jag klev in genom dörren!
Kyla och värme möts= anafylatisk chock för min kropp och Tavegylen hjälpte ju ingenting utan jag funderade starkt på att ta Epi-Pen sprutan.
Tog dock mer Tavegyl och gjorde som de flesta, nämligen att sätte mig ner för att vänta och se .. vad som skulle ske härnäst.
Det blev tjockt i halsen, magen såg ut som att jag väntade barn(fyller dock 50 nästa år) men i alla fall och så for nässelutslagen ihop till stora sjöar😢
Hjärtat snöps åt och man blir vingelvanglig i skallen.
Vilken bedrövlig skitsjukdom det är!!!
Man tror man ska dö,ja, så känns det, och det är väl det som sjukdomen vill! Mitt i allt ska man försöka tänka och 
man vill gärna ( inte jag i alla fall ) ta adrenalin sprutan för då känns det än mer obehagligt i bröstet.
Nej, som sagt man väntar och ser.
Denna gång tog det en hel timme innan utslagen och symtomen försvann och Caroline blev lite orolig.
Jag själv försökte fokusera och tänka på alla andra i alla andra länder och tänka på hur svårt det måste ha det.
Typ i öknen eller på Grönland, Himalaya eller någon annanstans i världen.
Länder och platser där både värme och kyla kan vara livsfarligt. Lägg till hunger, svält, torka, monsunregn, krig och elände. 
Hela tiden försöker jag fokusera på annat än allergichocken och under tiden vill kroppen helst tuppa av pga. den kraftiga histaminfrisättningen.
Anafylaxi, jodå jag vet vad du går för.
Men nu fick du på nöten igen💪🏻
 
Jag är tuff och jag är stark och jag försöker alltid finna möjligheter att fortsätta leva så normalt som möjligt.
Gud vet att det inte alltid är lätt, men det går.
 
Det går tex. att stå på en fot, på en liten toalett, när andra stressar utanför toalettdörren, på ett köpcenter och under tiden försöka ta hand om en mindre katastrof när tex. stomipåsen släppt och innehållet far ut i kläderna. 
Och det händer givetvis och särskilt när det är minst lämpligt.
Det går, jag lovar.
Det går, för det måste gå och ut kommer man som om ingenting har hänt och möts av ihjälstressade och lite småirriterande blickar.
Typ: Vad håller du på med därinne ??😡 Sminkar dig??
Nej, du, jag skulle så himla gärna vilja berätta hur det är att balansera på en fot och samtidigt försöka klä av sig och trä den andra foten genom kläderna (typ när man har tjocka varmfodrade byxor med mera) och i all stress ändå lyckas hantera en jobbig situation med bland annat stomi-innehåll vällandes ut ur påsen och som hamnat lite varstans.Det och lite till skulle jag vilja upplysa om.
Vad som händer inne på en ofta skitig liten toalett.
Javisst, så kan nämligen livet också se ut.
 
Jodå och med det sagt får denna onsdag fortsätta och 
jag ska svepa i mig ett glas rödbetsjuice.
Ha en jättefin fortsatt vecka allihop ❤️❤️❤️
Robert

Pröva Tamefantabletter, det är riktigt nyttigt
Andra saker som är nyttiga i de här sammanhanget är linfröolja och jordnötter ( De senare torrrostade i sina skal och osaltade, jättegott)

Din dotter Caroline

Precis som du är för mig, så är du en inspiration för så många mamma! Det är inte många som behöver tampas med så otroligt många ting samtidigt i en och samma kropp. En riktig krigare!! Vi är starka tillsammans och kickar iväg alla motgångar med rejäl kraft! I love you❤️❤️

Svar: Åh,älskade Caroline ❤️❤️❤️Du är verkligen min och många andras största inspirationskälla 💪🏻🙏🏻👊🏻
Allt du skrivit gör mig så rörd och jag känner en oerhörd
tacksamhet att få ha dig och din pappa i mitt liv ❤️❤️❤️
Tillsammans kämpar vi och tillsammans segrar vi 👊🏻
och det finaste av allt är den vackra och starka
kärlek vi har till varandra 💖❤️💖❤️💖
Tack mitt älskade barn, mitt allt här på jorden🙏🏻
I love you so much, too ❤️❤️❤️❤️❤️//Mamma
Paula Taxén

Anonym

Paula som jag skrivit många gånger beundrar jag dig för du är verkligen en kämpe i mycket, ja i allt. Fy vad det är obehagligt det där med kylan, har aldrig hört det före du skrivit det. Va bra du slapp äta levaxin ju mindre medicin ju bättre men ibland behövs det ju. Jag tar injektioner för min RA och där är många biverkningar och alla får inte likadant heller.
Er dotter alltså hon är verkligen en kämpetös, ute och plockar grenar trots hennes sjukdom!
Påsken är en stor mathelg, vi jag och min man har varit ICA handlare på 80 talet till och med Sveriges yngsta haha, och jag vet att det handlades enorma mänger mat och godis och ägg.
Vi har full snöstorm idag suck känns mer som jul än påsk.
Önskar dig och hela familjen en fin påskhelg. Kram/MH Österlen

MH

Paula som jag skrivit många gånger beundrar jag dig för du är verkligen en kämpe i mycket, ja i allt. Fy vad det är obehagligt det där med kylan, har aldrig hört det före du skrivit det. Va bra du slapp äta levaxin ju mindre medicin ju bättre men ibland behövs det ju. Jag tar injektioner för min RA och där är många biverkningar och alla får inte likadant heller.
Er dotter alltså hon är verkligen en kämpetös, ute och plockar grenar trots hennes sjukdom!
Påsken är en stor mathelg, vi jag och min man har varit ICA handlare på 80 talet till och med Sveriges yngsta haha, och jag vet att det handlades enorma mänger mat och godis och ägg.
Vi har full snöstorm idag suck känns mer som jul än påsk.
Önskar dig och hela familjen en fin påskhelg. Kram/MH Österlen

Svar: Tack och åter tack snälla du ❤️❤️❤️Men som jag skrivit så många gånger är jag ingenting mer än någon annan.
Bara en enkel människa, en mamma, en fru , en kvinna.
Kanske finns där dock en enorm livsvilja som ju kommit av allt
jag fått vara med om.Liv i livet har blivit min livsuppgift💪🏻
Kan lilla jag inspirera någon, ja, då skulle det glädja mig oerhört mycket.
Att trots allt som händer, vara tacksam över det man har❤️
Och försöka göra allt för att skapa liv i livet inte bara
för sig själv utan för andra✨

Köldallergi med anafylaxi drabbar ca 200 personer/ år har jag fått veta.
Jag drabbades för mer än 15 år sedan.
Jag tror att det har med immunförsvaret och mastcellerna att göra.
Jag har själv för få vita blodkroppar.
Caroline är helt fantastisk på alla sätt och vis❤️❤️❤️
Snart kommer värmen så jag också kan vara ute lite mer👍🏻

Medeciner som man måste ta, ja det är tur att det finns.
Jag tänker ofta på min pappa som har en väska! ja du läste rätt,
full med olika hjärtmediciner!Jag bad honom ringa thorax och be dem
kolla upp om man verkligen kan äta alla dessa, ihop med varandra?
Han har pacemaker och 6 stentar.
Jodå, någon tabl. togs bort men ersattes med en annan.
Om jag inte minns fel har han mer än 15 tabl. per dag!!!
Tänk dig vilken mängd tabl. han får i sig varje dag.
Min farmor hade ungefär likadant och då bad jag den läkaren kolla av om farmor behövde alla läkemedel. Fick bland annat se en liten tabl. som kostade 600!!! svenska kronor( farmor bodde i Finland) Tabl. var för benskörhet. Den fick farmor vid 90 års ålder.Min farmor var änka sedan nästan 50 år tillbaka Ensam med en mycket liten pension.Inte hade hon råd att äta så fruktansvärt dyra tabl.
Då var det bättre att dricka mer mjölk och mer ost.
Det höll läkaren med om.Farmor själv hade ingen aning vad det var för tabl. någon
läkare skrivit ut. Och det tror jag är mer vanligt än ovanligt att läkemedel skrivs ut lättvindigt till gamla och unga utan kontroll på vad de äter sen tidigare och i vilken mängd.
Vad spännande att ni varit ICA handlare✨
Tänk vad ICA växt sedan dess, till enorma stormarknader!
Vi har en liten ICA butik ca 10 km från oss och det är vi väldigt glada för.
De håller bra priser och har många kunder👍🏻
Har du förresten provat äta memna någon gång?
Min man ringde nyss och hörde sig för om han skulle köpa hem det.
Det äts i Finland varje påsk.
Med en liten klick grädde på, blir det mumsigt😊
Önskar dig en jättefin påskhelg också och
en varm kram från oss alla ❤️❤️❤️



Paula Taxén

Lena

Vill önska Er en fin påsk. 🐣
Vilka förebilder Ni är, trots alla sjukdomar mm Ni drabbas av står ni starka och kämpar ihop ❤️
Ger aldrig upp .

Kram från Växjö

Svar: Stort varmt T🐥A❤️C💖K🐥Önskar dig en jättefin påskhelg med❤️
Kram från mig och min lilla fam.
Paula Taxén

Anonym

Paula,min livs kärlek. Du vet hur man kämpar med motgångar men du är stark, precis som vår fantastiska dotter. Tillsammans ska vi kämpa.Älskar er så mycket. / Torbjörn

Svar: ❤️❤️❤️❤️❤️ Men,åh,vad fint du skriver min älskade Torbjörn ❤️❤️❤️❤️Älskar dig och Caroline så himla mycket med ❤️❤️❤️❤️ Nästa år firar vi silverbröllop,
jag fyller 50 och Caroline 25 ✨🙏🏻
Detta och mycket mer ser jag ödmjukt fram emot❤️❤️❤️
Tillsammans ❤️❤️❤️❤️ Vi ska vi kämpa och vi ska skapa liv i varje
liten sekund ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Tillsammans 🙏🏻❤️💪🏻❤️💪🏻❤️🙏🏻
Älskar dig och vår lilla söta andunge så mycket❤️
//Din lilla fru
Paula Taxén

Susanne 😻

Hej Paula 🌹
Önskar dig och din familj en härlig Påsk. 🐣
Snart kommer våren med sol och värme.

Kram från Susanne 😻


Svar: Tack rara du❤️Önskar dig och alla andra detsamma🐥🙋‍♀️
Ja snart kommer våren med massor av sol och värme 👍🏻😊
Varm kram från mig och familjen💖💖💖
Paula Taxén

Susanne 😻

Hej Paula 🌹
Önskar dig och din familj en härlig Påsk. 🐣
Snart kommer våren med sol och värme.

Kram från Susanne 😻

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress