Hej pĂ„ er allihopđŸ™‹â€â™€ïžđŸ’ž
 
Idag Ă€r det precis som överskriften antyder, höstdagjĂ€mning och solen skiner lika vackert som kronĂ€rtskockornas gula blommor☀☀☀
Carolines söta nyponhjĂ€rta som hon gjort hĂ€nger pĂ„ dörren och gĂ„rdagens goda kladdkaka smakar gott till kaffet☕
September gĂ„r mot sitt slut och det gĂ€ller att ta vara pĂ„ allt som finns. Äpplen finns det bland annat gott om!!!
Vilket Ă€ppelĂ„r. Musterierna kan inte ta emot Ă€pplen dĂ„ alla verkar ha Ă€pplen i överflöd, sĂ„ vi mustade och pastöriserade sjĂ€lvađŸ‘đŸ»
I filmen ( lÀnken ovanför) vÀrms musten upp till 70 grader i 20 min.
Vi sjÀlva vÀrmde musten till 82 grader i 30-45min.
Musten blev hur god som helst😋
Trots att det nu Ă€r ganska kyligt,sĂ€rskilt pĂ„ morgnarna, sĂ„ blommar det för fullt. Bland annat astrar, zinnior, rosenflocka, Friesia rosor, Ingrid Bergman rosor och vackra Romance rosen som snart slĂ„r ut. Även rubeckior och mycket annat skĂ€nker trĂ€dgĂ„rden underbar fĂ€rg.
 
Mycket blommar för första ggr. medan annat blommar för andra ggr. i Ă„r. Borstnejlikor, dahlior (den vita i bild Ă€r en kaktusdahlia och heter ”My Love” ) Peace rosen glĂ€nser i sin lite orange- gula nyans och Astrid Lindgren rosorna Ă€r otroligt vackra✹ Prins Gustafs öga lyser upp trots sin enkelhet och den lilafĂ€rgade backtimjan brer gĂ€rna ut sig och blir dĂ€rmed en perfekt kantblomma. ”Haida” hallonen mognar och de söta ”bynnytalesen” vajjar sakta med vinden.
 
Vad har hÀnt mer?
Jo, Caroline fick för första ggr. pÄ över 4 Är! besöka neurocentrums rehabavdelning pÄ Akademiska Sjukhuset och trÀffa en underbar fysioterapeut. Nu kommer Caroline att fÄ den hjÀlp hon hade behövt för vÀldigt lÀnge sedan.
 
Jag har varit otroligt hĂ€ngig de senaste 2 veckorna med en dunderförkylning som fortfarande hĂ„ller i sigđŸ€§
DĂ„ gĂ„r det ju sjĂ€lvklart inte att besöka nĂ„gon som Ă€r allvarligt sjuk och som ligger pĂ„ sjukhus, men jag ville Ă€ndock pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fĂ„ visa vĂ„r djupa och innerliga omtanke och skĂ€nka lite kĂ€rlek och fann till slut ett sĂ€tt att leverera lite söta blommor 💐  
Varmt och hjĂ€rtligt tack till alla er som knĂ€ppt era hĂ€nder och sĂ€nt sĂ„ fin kĂ€rlek och omtanke hĂ€r đŸ™đŸ»
Den lilla familjen behöver verkligen det ❀
Vi Ă€r som sagt hĂ€ngiga och jag sĂ€ger ”vi” för nu Ă€r Torbjörn ocksĂ„ drabbadđŸ€§đŸ˜·Han har legat nerbĂ€ddad och jag sjĂ€lv fick smĂ€rtsamma ,varande, ballonger pĂ„ lĂ€pparna som gör jĂ€tteont đŸ˜„
Jag har sĂ„ dĂ„ligt immunförsvar för mina vita blodkroppar Ă€r för fĂ„ och nĂ€r jag blir sjuk med tex. feber, sĂ„ ser dessa blĂ„sor ett perfekt tillfĂ€lle att poppa uppđŸ‘ŽđŸ»
Den hĂ€r svĂ€ngen har jag Ă€ven haft svĂ„rt att andasđŸ€•
Hur som helst vill jag tipsa om ett bra medel som funkar för munblÄsor.
Det heter Anti och Àr en créme mot munsÄr/blÄsor, som man kan smörja pÄ lÀpparna och det gör att processen förkortas en aning. Smörj pÄ med ca 4 h mellanrum och 
blÄsorna skrumpnar och varet torkar till slut.
 
 
 
Trots sjukdomar och annat, sĂ„ kĂ€mpar vi pĂ„ och försöker förgylla tillvaron med glĂ€dje och romantik❀
Att fÄ bli omfamnad av den man Àlskar Àr det underbaraste som finns.
De dĂ€r kramarna som gör att hjĂ€rtat fylls med inte bara kĂ€rlek utan energi, vĂ€rme och som fĂ„r hela sjĂ€len att mĂ„ sĂ„ bra ❀❀❀
Att bli uppbjuden till en stilla dans pĂ„ sovrumsgolvet till vacker musik Ă€r ocksĂ„ underbart ❀❀❀
 
Ibland kan lite smÄsentimental musik fÄ bÄde tÄrarna att falla och tankarna att fara ivÀg.
Hittade massor av vackra lÄtar pÄ nÀtet och en som jag fastnade sÀrskilt för, var faktiskt denna. 
En sÄng med Vesa-Matti Loiri och Paula Koivuniemi.
”Eilen mĂ€ tiennyt en” som betyder ”IgĂ„r visste jag inte”
Dessa mycket vÀlkÀnda artister i Finland har en vÀnskap som varat sen tidiga 70 -talet.
LÄten handlar om livet, dess framgÄngar och motgÄngar, och det vi inte visste skulle komma.
Allt det vackra, men Àven allt det som vÀnde lyckan och glÀdjen.
KÀrleken, sorgen, minnen, vÀnskap, Älderdom, saknad och ja, allt det som tillhör livet.
Allt det vi inte visste.
 
Just dessa ord, ”allt det vi inte visste” berör mig och min familj sĂ„ djupt❀
Trots att ni alla kanske inte förstÄr texten, men kanske tycker om musiken och melodin, njut och tÀnk tillbaka till era egna liv.
FrÄn ungdom till dÀr ni Àr nu.
Det ryms mycket i ett liv och gÀrna nÀr livet Àr lÄngt.
 
TÀnker mig att det Àr bra att dÄ och dÄ stanna upp och reflektera över livet. Det kan fÄ en att kanske bÄde överraskas eller förÀndra den bild av det man kanske haft, tÀnkt/tÀnker eller kÀnt/kÀnner.
Kanske börjar du fundera kring saker du inte gjort eller hunnit göra, men som borde gjorts/göras.
Du minns plötsligt det som sagts/sÀgs och tÀnker att kanske kunde/kan de göras/gjorts annorlunda.
 
Minnen som plötsligt dyker upp och dÀrtill ett hav av kÀnslor vÀller fram.
En film spelas upp i ditt inre, dĂ€r du sjĂ€lv medverkar ❀ 
 
Luta er tillbaka, stanna upp och avvara en liten, liten stund för att ge det som Ă€r och varit, det du upplever/upplevt en möjlighet att komma fram ❀❀❀
LÄt tÄrar falla av bÄde glÀdje och sorg.
Det sĂ€gs att tĂ„rar lĂ€ker och gör hjĂ€rtat varmare đŸ™đŸ»
 
Klicka antingen pÄ fotot med artisterna ovanför eller hÀr
för att sÀtta igÄng musiken.
Vackert❀
Kommer ni förresten ihÄg det italienska vinet frÄn Sardinien, Cannonau di Sardegna Nr 2004 Riserva 
som jag skrev om i ett annat inlÀgg.
Vinet som sÀgs vara en bidragande orsak till att man blir gammal. PÄ Sardinien finner man bland annat vÀrldens Àldsta mÀn. Vi hittade vinet pÄ bolaget och till priset av 119 kr kunde man njuta av ett spÀnnande vin.
Det smakade milt, men Ă€ndĂ„ med tydlig kryddighet och tillsammans med mat Ă€ndrade den karaktĂ€r och ja, det smakade bra helt enkelt. LĂ€ttdrucket och ingen beska eller konstig eftersmak. Det hĂ€r Ă€r ett bra vin med vĂ€ldigt lite socker.. under 3%đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ»đŸ‘đŸ» Vinet Ă€r frĂ„n 2015 och har dĂ€rmed fĂ„tt svavlet att avdunsta Ă„tminstone i 3 Ă„rđŸ‘đŸ»
Passar till köttrÀtter och vi Ät marinerad kycklingfilé med lite olika sÄser och det passade jÀttebra till det med.
TÀnk pÄ det att det hÀr med vitt och rött Àr en smaksak.
Var inte sÄ stenhÄrd med det dÀr att vitt vin ska man ha till vitt kött och rött vin till rött kött.
Det kan funka tvĂ€rtom ocksĂ„đŸ‘đŸ»
Det hÀr vinet kan vi i alla fall rekommendera.
 
Ja, ni, vi vaknar och vi somnar och för varje dag blir vi Àldre. Nya erfarenheter fyller vÄra liv och vi vÀxer som mÀnniskor.
 
I de norra delarna av vÄrt vackra land har den första snön redan fallit och hÀr byts trÀdens gröna fÀrger sakta mot mer fÀrgglada nyanser. VÄrt jasmine trÀd hÄller t.ex. pÄ att bli rött.
 
Nu Ă€r inlĂ€gget slut och jag sĂ€ger kram frĂ„n lilla mig och önskar er alla en riktigt mysig och vacker fortsatt söndag đŸ’â€â™€ïžđŸ’ž
Anonym

Jag lyssnade pÄ sÄngen och jag förstod ingenting. Men jag sÄg kÀrleken i deras ansikten och rördes djupt av deras passion.

Svar: Hejsan đŸ‘‹đŸ»
Ett frÀmmande sprÄk Àr svÄrt att förstÄ, men kÀnslor,
det kan man lĂ€ra sig tyda utan ett endaste ordđŸ™đŸ»

NÀr jag var liten lÀrde jag mig nÄgot av min moster, som sa att
”Finska sprĂ„ket Ă€r bara svĂ„rt för dem som inte kan förstĂ„ eller prata finska”
SÄ Àr det med alla sprÄk.
Som liten blev jag liksom de flesta andra barn frÄn Finland, mobbad och kallad Finn-jÀvel i Sverige.
Finska skulle inte talas och Finland skulle glömmas.
Trots att jag kom hit som 1 vecka gammal, lÀrde mig det svenska sprÄket fort,
presterade pĂ„ topp i skolan och försökte vara som ”svenskarna” sĂ„ fick jag och vi finska barn lĂ€ra oss att vi aldrig var lika bra som svenskarna.
Avundsjukan över de bra betygen var nog vÀrst.
Jag gick i finsk skola till 6:an och minns att ALLA finska elever hade mycket bra betyg. Den finska skolan var tuff.
Sen började jag i den svenska klassen.
Mobbingen i skolan fortsatte under lÄng
tid, men vi finska barn fick till slut svenska kompisar.

SprÄk Àr svÄrt.
Att vara annorlunda kan ocksÄ vara svÄrt för en del.
TĂ„rar och glĂ€dje Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„dant som Ă€r lika för alla❀

SÄngen som framförs av Vesa-Matti Loiri och Paula Koivuniemi vittnar om livet.
Det Àr inte passion de har gemensamt,
utan en sann vÀnskap som varat under mÄnga mÄnga Är.

Livet, det Àr det som sammanfattas i sÄngen.
Livet, som gÄr fort nÀr man Àr ung, men ofta slutar
att man ensam fÄr torka sina tÄrar, sÀger Vesa-Matti Loiri.
Till slut fÄr man lÀra sig att tycka om att umgÄs med sig sjÀlv.
Men att tycka om att vara ensam Àr en helt annan sak Àn att leva ensam.
Om sitt eget liv tÀnker han att han aldrig fÄtt
möjlighet att kÀnna lycka i lÀngre perioder.
Han hade 5 barn, men dÀr den förstfödde,
hans son, omkom i en trafikolycka, endast 20 Ă„r ung.
Frun som var gravid, dog redan nÀr sonen bara var 4 Är, Àven hon i en svÄr trafikolycka.
Vesa- Matti Loiri har gjort över 30 album och varit med i över 60 filmer,
tv serier och olika program.
Han har varit, idrottsman och deltagit i olika mÀsterskap
i bÄde bollsporter, ishockey och boxning.
Han Àr bÄde komiker, sÄngare, konstnÀr, fantastisk skÄdespelare,musiker( spelade lÀnge klarinett innan diabetesen gjorde hans fingrar obrukliga) och svÄrt för honom att röra sig lÀngre strÀckor.
Han har erhÄllit mÀngder av mycket stora utmÀrkelser.
Idag lever han ensam, har 2 norska skogskatter som sÀllskap och
hans barn besöker honom givetvis. En av de bor i USA.
Citerar hans ord:
Till slut ÄterstÄr bara tystnad och nÄgon part blir alltid den som grÄter i sin ensamhet.

Paula Koivuniemi Àr en av Finlands största artister/sÄngerskor och började tidigt sjunga i pappa Mauris musikband. Intressant att hon heter Paula,liksom jag sjÀlv och pappan har samma namn som min pappa.
Och jag tycker ocksÄ vÀldigt mycket om att sjunga och har sÄ gjort sedan jag var ung.


Paula Koivuniemi har fÄtt 13 guldskivor,1 platinaskiva och en dubbelplatina plus 1 skiva som sÄlde guld ocksÄ..Hon har jobbat bÄde som sÄngerska och inom TV och har ocksÄ varit domare i The Voice Finland.
Hon kommer frÄn SeinÀjoki och det Àr 61 km dÀrifrÄn, jag föddes.
Hon har varit gift 2 ggr. och har ett enda barn, en son som Àr lika gammal som jag, 49 Är med andra ord.
Om livet sÀger Paula:
Om jag fick Ängra nÄgot och leva om och göra om nÄgot, sÄ hade jag velat vara en bÀttre mamma för min son. 200-300 spelningar per Är omöjliggjorde det jag försökte uppnÄ pÄ hemmafronten, men kanske har jag lyckats med nÄgot annat.Jag Àr lycklig att vi har sÄ bra kontakt som vi har idag, jag och min son.
Jag har vÀnner ocksÄ men jag lever ensam efter mina 2 skilsmÀssor.

I sÄngen sammanfattas som sagt livet som ju givetvis Àr olika för var och en.
Allas vÄra liv innehÄller ju inte svÄra trauman och enorma motgÄngar,
men jag tror heller inte att nÄgon mÀnniska gÄr genom livet utan
en enda motgÄng som sÀtter sina spÄr.

Livet Àr lÄngt och jag tror att sÄ lÀnge den fylls med liv sÄ blir livet meningsfullt.
MÀnniskor vi lever med och mÀnniskor vi möter kan alla hjÀlpas Ät
att fylla livet med innehĂ„ll❀
Vi sjÀlva ocksÄ.
Jag tror att enormt mÄnga mÀnniskor lever i ensamhet.
I tysth
Paula Taxén

Paula Taxén

Det fick inte plats hela mitt svar sÄ jag fortsÀtter hÀr

Jag tror att enormt mÄnga mÀnniskor lever i ensamhet.
I tysthet.

HÀromdagen trÀffade Caroline en Àldre kvinna som satt ensam pÄ sjukhusets cafeteria.
Caroline valde att sÀtta sig brevid henne.
Det visade sig ge denna kvinna enorm glÀdje.
”-TĂ€nk, idag har jag fĂ„tt prata med nĂ„gon!”
hade kvinnan sagt.
Hon berÀttade ocksÄ om sin ensamhet och tarmcancer och sin tacksamhet
över att Caroline ville prata med just henne❀

Jag ser och möter ocksÄ mÀnniskor ofta och försöker alltid
bjuda pÄ ett leende och prata med de som sÄ önskar.

Ensamhet Àr ett stort problem i Sverige.
Tystnaden som bryter ner mÀnniskan.

Jag skulle önska mer öppenhet och att mÀnniskor
vĂ„gar nĂ€rma sig varandrađŸ™đŸ»
Att man valde att lÀgga bort tidningen, mobilen, solglasögonen och annat för att avskÀrma sig frÄn andra och istÀllet se den som sitter och stÄr brevid eller emot dig i vÀntrum eller i tunnelbanor.
Ta första steget.
VĂ„ga prata med varandra.
Det kan göra enormt stor skillnad i en mĂ€nniskas livđŸ™đŸ»
MÄnga gÄnger lyckas man,
Ă€ven om sprĂ„ket inte Ă€r detsamma som det egna sprĂ„ket ❀❀❀

Åsa

Hej Paula!
TrĂ„kigt att höra att du inte Ă€r frisk Ă€n😔Skickar ytterligare en krya pĂ„ dig kramđŸ€—ja din man kan oxĂ„ fĂ„ en😉Kan glĂ€dja dig med att du inte smittade migđŸ‘đŸ»
Vad spĂ€nnande att Caroline Ă€ntligen ska fĂ„ rĂ€tt rehab, hĂ„ller tummarna för att hon kommer kĂ€nna sig bĂ€ttre đŸ‘đŸ»đŸ™đŸ»
Vet du, jag saknar Dina sĂ„ngerâ˜șïžđŸ˜
Varm kram💖

Svar: Hej fina du❀Tack snĂ€lla!
Det hĂ€r verkar lĂ„ngrandigtđŸ€§
Vilken tur att du inte blev smittadđŸ‘đŸ»
Otroligt kÀmpigt och man blir ju helt slut.
Men men det ger sig vĂ€l.Är inne pĂ„ 3:e veckan nu.
Ja, visst Àr det.Nu kommer hon fÄ den hjÀlp hon hade behövt för vÀldigt
lÀnge sedan.Som man sÀger...bÀttre sent Àn aldrig.
Det kÀnns vÀldigt bra att Caroline kÀnner att hon Àntligen fÄtt hjÀlp.

Åh, tack gulliga du❀
Ja, vi fĂ„r se, jag kanske bjuder pĂ„ nĂ„gon överraskning framöver✹â˜ș
Stor kram till dig med och stort tack för din fina kommentar❀❀❀
//Kram Paula med fam.đŸ‘šâ€đŸ‘©â€đŸ‘§â€ïž
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress