Hej igen🌸💞🌸💞🌸
Påsken är förbi och bjöd bland annat på vackert väder. Själv kånkade jag fram med kryckor och korsett med fruktansvärd ryggsmärta.
Diskbråcken på båda sidor av ryggen värkte något så oerhört😢
Jag tog mig nätt och jämt till bordet för att få i mig påskmaten.Morgonfikat smakar i alla fall extra gott i solsken och det är trevligt med påskglada grannar i fin mundering som kom på besök.
Jordfräsen lyckades komma igång i år med, så att potatisen och löken fick komma i jorden👨‍🌾
Påskpyntet har åter fått packas ned i sina askar och nu går vi mot Valborg och därefter Pingst. Tiden går väldigt fort och vädret gör att allt blommar tidigt. Vintersådden växer i växthuset och växterna växer väldigt bra även utomhus. Bara det regnar lite då och då, så blir det nog ett väldigt bra år. Träd är alltid fina och nu har vi berikats med 3 st vackra japanska lärkträd. Ett av de ser ni i bild nr 4 här ovanför. 
Det härliga vädret, är som sagt fantastiskt och man njuter av alla underbara dofter som sprider sig i trädgården. Våren är nog den vackraste tiden i Sverige. Ser ni den vackra uppstammade (Buxos Microphylla Faulkner) Den har Caroline köpt 🌳
Runtom den, kommer marktäckande och underbart doftande Mossflox Candy Stripes som breder ut sig som ett täcke. I samma rabatt blommar snart, även 3 olika sorters rosor, nämligen Astrid Lindgren, Queen Elisabeth och Light Köningin Lucia. Även stäppsalvia,rosenskära och dahlior kommer titta fram så småningom.
Mossfloxen Candy Stripes kan ni se här ovanför till vänster, under de röda rosorna, som också är nya för i år🌹🌹🌹Det är två klätterrosor (Flammentanz och Heidelberg) och så Ingrid Bergman som är en rabattros.
Kungsängsliljorna blommar vackert i schackbrädemönster och narcisserna doftar ljuvligt. Rosenmandeln ska snart slå ut i blom och tulpaner i massor av härliga färger lyser upp här och där🌷🌷🌷
Forsythian blommar för första gången på 6 år. Vi planterade den, 2013. En ny blomma har fått göra entré hos oss och det är 2st vackra Gyllenlack i varsin kruka framför växthuset. som ni kan se på andra raden längst till vänster. De doftar också helt fantastiskt, liksom de lila backviolerna som växer vilt överallt i trädgården🏡
I takt med att värmen stiger, så tittar också ovälkomna kryp fram, såsom de rödfärgade liljebaggarna. De lägger sina ägg under bladen och när de sedan kläcks, mumsar de äckliga larverna upp både bladen och blommorna på krolliljor och andra liljor.
För att försöka råda bot på detta så kan man försöka spruta chilivatten på de. Tyvärr funkar blomsprutor dåligt, då chilin gärna fastnar i hålet. Man får försöka göra så gott man kan.
Medan Fire sover i lugn och ro, så skuttar haren runt, både hos grannarna och i vår trädgård. Vad har hänt mer ? Jo, koidammen har gärvts upp och gjorts större och när det är avklarat så ska det ner en ny dammduk och därefter pyntas med fina blommor runtom. Det kommer bli jättefint när det hela är klart och det ska bland annat upp en spaljé där✔️ Mot muren finns redan en Peace ros och så det finns Friesia rosor också, som vi köpte för 2 år sedan, men jag vet inte om de klarat vintern. Hur som helst planterade Caroline ner 2 jättefina rhododendron vid namn ”Cunningham’s White” på ett annat ställe i trädgården, brevid Nina Weibull rosorna som vi köpte förra året. Och hur de ser ut nu, kan ni se på bilderna nedanför⬇️
Först blir de lite rosa, innan de öppnar sig. Otroligt vackra tycker jag. Lika vackra som vår älskade dotter Caroline som fick ett bra besked från den senaste magnetröntgen🙏🏼♥️🙏🏼♥️🙏🏼 Så otroligt skönt❣️Nu kan hon få fira sin masterexamen som många andra och se fram emot kommande arbetet som universitetsadjunkt✨💪🏻
Det tog över 3 veckor innan vi fick ett slutgiltigt besked om den senaste magnetröntgen och det var väldigt jobbigt att vänta.
Men när läkaren till slut ringde så blev vi så otroligt glada.
Tacksamheten är enorm🙏🏼
Ingenting i livet är viktigare än att Caroline mår bra ♥️♥️♥️♥️♥️♥️ 
Glada i hågen och väl värda en god brunch tillsammans åkte jag och Torbjörn till en galleria i Uppsala.
Tyvärr hann vi knappt få i oss någonting, av maten för nästan 500kr, innan vi blev ombedda att lämna gallerian.
OMEDELBART! I högtalarna basunerade en hög röst både på svenska och engelska att alla måste lämna byggnaden omedelbart. Tunga ståldörrar/rökridåer föll ner och vi höll knappt på att få komma ut.
Jag vägrade lyssna på mannen som ombad oss att gå en annan väg. Nej, varför det när utgången fanns framför oss?
Ut kom vi, men till en gata, mellan husen, där 10000 tals människor sprang i panik. Barn grät och ja, det var riktigt otäckt.
Ingen visste vad det rörde sig om. Paniken kom smygandes, då vi inte riktigt kunde ta oss framåt, men Torbjörn och jag sprang så mycket vi orkade. Brandbilar hördes och jag tänkte , vad är det som händer? Brinner det i gallerian. Är det ett attentat? Vad handlar det om?Människor från alla håll och kanter rusade ut, ingen fick använda hissen. Jag kände att det var obehagligt.
Man tänker på allt som händer i världen och jag tänkte hela tiden på Caroline. Vi måste bort härifrån så fort det bara går. Så tänkte de flesta andra med, så när vi väl kom till bilen, så var det fullt kaos. Folk backade ut hur som helst och gasade iväg. Oron syntes i människors ögon.
 
 
Mitt i allting fick jag ett meddelande om att min skolkamrat gått bort. Tänk så många gånger jag tänkt ringa och höra om vi kunde ta en fika. Nu är det för sent😢 Jag fyller 50 år i sommar. Du hann aldrig uppleva din 50 års dag. Det är så sorgligt. Jag minns våra lekar, då vi var barn. Vi lekte Baccara, jag var den mörka, du den ljusare. Men jag tyckte du liknade Kim Basinger. Du och jag Marjut, vi finska barn i klassen, vi höll ihop.
Vi satt tillsammans i klassen och vi liksom några tjejer till, cyklade till ishallen för att se på ishockey och sporthallen för att köpa en arracsboll. Du och jag kunde även cykla hela 15 km, flera gånger i veckan, till en kiosk, bara för att köpa en Igloo eller Piggelin och sen cykla tillbaka hem. På väg till kiosken vinkade vi glatt till alla sommargäster.
En gång, när vi vinkade som kraftigast, ja, när någon bilist tutade, så for våra cyklar ihop och det kunde ha gått riktigt illa på stora vägen.
Jag minns så mycket roliga saker, som vi gjorde.
 
Jag är så ledsen över att jag inte hann göra, det jag hade tänkt, nämligen att kontakta dig.
Jag hade så gärna velat att du kom och hälsade på.
Jag hade redan funnit dig på Facebook och frågat var du bor i Sverige.
 
Vila i frid fina Marjut ♥️
Mina tankar går till dina anhöriga ♥️🙏🏼♥️
Livet blir inte alltid såsom man tänkt och oväntade saker dyker upp.
Glädjen byts ut i sorg och drömmar går i kras.
 
Många gånger tänker vi kanske att vi ska göra saker, men som sedan kanske inte blir av,
på grund av olika anledningar.
Livet är så, vi prioriterar och vi prioriterar bort.
Vi alla gör så.
 
Livet ser så olika ut för alla.
Ibland tvingas vi helt enkelt att prioritera.
Prioritera det som för tillfället är viktigast.
Tiden tycks nämligen, många ggr. inte räcka till.
 
Jag talar ofta om att vi gör ”Liv i Livet” som jag brukar säga.
Det gläder mig att det uttrycket spridit sig och att jag numera hör detta uttryck, lite då och då♥️
Våga göra ”Liv i Livet” du också.
 
Vi lever bara en gång, livet går ju inte i repris som man säger och därför är det viktigt att göra ”LIV” i livet.
Livet, så länge vi får leva, fortsätter varken vi är friska eller sjuka, men det är just innehållet vi kan försöka påverka.
Inte bara för oss själva, utan även för andra♥️
 
Önskar er alla en riktigt vacker Valborg
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
 
Kramar från mig och min lilla familj👨‍👩‍👧
 
 
 

 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress