Hej kära bloggläsare 👋
Borta är äntligen vintern och alla avtryck och spår som djuren lämnat i snön. Nu har flyttfåglarna kommit, krokusarna blommar och fjärilar syns åter flyga omkring. Vintersådden i växthuset växer för varje dag och Caroline har byggt söta insektshotell som blir perfekta boplatser för bland annat nyckelpigorna 🐞
 
Ja, som ni ser så har vintersådden kommit igång ordentligt. Det är olika sorters asiatiska sallatssorter, rädisa, morot, rödbeta, dill, morot och andra småbladiga sallader.
Häromdagen sådde Caroline även tomater och paprika, vilka kommit i jord lite senare än vanligt, men de hinner nog utvecklas och växa till sig ändå 🌱
Pappa har fått sin femte immunterapibehandling.
Han har fått 2 omgångar Opdivo och 2 omgångar Keytruda och därefter ville pappas läkare byta till Opdivo igen. Opdivo kan man ge var 4:e vecka och Keytruda var 6.e vecka. Pappas läkare är väldigt duktig. Jag tror jag har nämnt honom tidigare. Han heter Gustav Ullenhag och är förutom onkolog även forskare. Målet med hans forskarlag är att omvandla patientens cancer till ett vaccin och få ett kraftfullt immunsvar som slår ut cancerceller i hela kroppen.
 
Vid den senaste undersökningen som min pappa var på, fann läkaren en knuta, mindre än en ärta, som han ville undersöka vidare. Så häromveckan var pappa på ultraljud. Vid den undersökningen kunde man inte säkert se vad det rörde sig om och därför ska pappa genomgå en PET- kameraundersökning.
 
Jag önskar så att det inte är något allvarligt.
 
Det vore jättetråkigt och sorgligt, då immunterapibehandlingen gått så bra hittils.
Men, vad som än händer, måste livet fortsätta.
Och det gör den ju, så länge man får finnas till.
Det gäller därför att försöka ta vara på dagarna och göra som jag brukar säga, "LIV i LIVET"
 
Det kan låta väldigt enkelt, men det är det ju förstås INTE.
 
Jag har själv varit riktigt risig och stomin har krånglat ordentligt.
Men, det gäller liksom ändå att försöka bita ihop och kämpa på.
Det kommer ALLTID en ny dag och den dagen kan ju vara ännu bättre än den förra🙏🏻
Mars månad byttes i alla fall snabbt ut till april och påsken firades såsom den alltid gjorts med god mat och dryck
💗 💛🐣🐥💛 💗
 
Traditioner tycker jag är viktiga och det känns fint att vi håller fast vid dem.
 
Sedan pappa blev sjuk i cancer, fick sina två hjärnblödningar och minnesvårigheter och dessutom blev ensam mitt i alltihop (då hans fru dog), så har vi försökt att vara tillsammans så mycket som möjligt.
Tillsammans blir man stark💪🏻
Och TILLSAMMANS kan man hjälpas åt att orka kämpa.
Orka se allt det vackra i livet.
Tackla svårigheterna.
Njuta av det goda.
Vara tacksam över det lilla och dela det som man gläds åt.
💖💖💖💖
 
Med stor ödmjukhet och tacksamhet kan vi åter se backviolerna börja blomma och njuta av kaffet som plötsligt smakar godare än någonsin..
 
✨ Livet, det fylls på med innehåll varken vi vill eller inte,
men om vi vill, orkar och kan, så kan vi försöka ge det lite extra glans mellan varven ✨
 
Livet är nästan som en ärgad kopparkittel.
Ibland får man putsa rejält för att det ska blänka fint.
Sen håller det ett tag, men sedan är det plötsligt dags att gnida på igen. Och sådär får man hålla på.
 
Det är inte lätt livet, men man måste försöka göra det så bra som man bara kan och mäktar med.
Livet är en gåva och det gäller att förvalta alla dyrbara sekunder, minuter och timmar.
 
Varm kram från mig och min familj ♥️
 
Susanne😻

Hej fina Paula 🌹
Du har en ängels hjärta ❤️
Om det ändå fanns fler som du.

Kram från Susanne 😻

Svar: Hej gulliga Susanne 🥰Åh, tack snälla, så vackert du skriver 💞💞💞
Jag blir både rörd och alldeles varm i hjärtat och ja, jag blev väldigt väldigt glad över dina otroligt fina ord💟
Tack snälla rara du 💗💗💗💗
Men, jag tycker att det är ni bloggläsare som är änglarna 🙏👼😍

Hoppas allt är bra med dig och de i din närhet och jag önskar dig en jättefin fortsatt vecka och kommande vår med vackert väder ⚘🌸🌞🌷🌼🌺💖 Mängder med kramar från mig och min familj 💗💗💗💗
Paula Taxén

MH

Som alltid underbara bilder och en fin blogg och läsa. Ni kämpar på verkligen.
Stor Kram/MH

Svar: ♥️T♥️♥️A🙏🏻❤️C❤️❤️K♥️♥️♥️

Kramisar från oss 🥰🌺🌸🥰
Paula Taxén

K

Hej Paula! Ville bara skriva att du vet inte hur många gånger dina ord fått mig att hitta mening i livet då det varit motigt, vet att du och ni i din familj har haft mycket att kämpa med men din blogg och ditt sätt att skriva och se på livet är så otroligt fint, boostande och uppmuntrande! Tack så otroligt mycket för det och uppskattar din styrka att se det fina i även utmanande situationer! Brukar själv ibland läsa dina texter då jag känner mig ensam. Önskar er allt gott! Hälsningar från Finland!

Svar: Hejsan 🌸💗🌸
Åh, tack snälla för dina otroligt vackra och omtänksamma ord 💖 🙏🏻🙏🏻🙏🏻💖
Tack och åter tack ♥️♥️♥️

Det gläder mig jättemycket att mina tankar kan vara till tröst och hjälp för någon annan 💗

Trots att världen är stor och människor lever på olika kontinenter, har olika liv och lever i olika förhållanden, så kan man nå ut till varandra.
Om man så önskar.
Och det är just min önskan.

Lilla, jag, med min lilla familj och vår situation, liknar säkert många, många andras.

I vår familj har t.ex. cancern smugit sig in som en objuden gäst och många människor och familjer kan säkert känna igen det liv, den tillvaro, olika tillfällen och situationer som vår familj lever och hamnat i.

Att våga berätta om livet med cancern och allt vad det innebär, men även om valet att fortsätta försöka skapa ett någorlunda vanligt liv, kan också vara till hjälp och tröst för andra🙏🏻

Valet att som jag brukar säga, göra ”LIV i LIVET” är tufft, men ett val som var livsavgörande för vår familj.
På så sätt kan vi fortsätta LEVA, trots att cancer finns i vår närhet.
Vi vandrar liksom tillsammans, men låter inte cancern förstöra livet.

Fåglarna sjunger och bygger bo och solen skiner även idag och så länge vi kan och får njuta av det, så försöker vi ta tillvara på LIVET.🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Och i stor kontrast till det, så finns samtidigt oron för kommande besök på både onkolog och plastikkirurgen för min pappas del och magnetröntgen för vår dotter.

Tack återigen för de vackra värmande orden och jag och min familj önskar dig styrka, lycka och allt gott i livet 🙏🏻♥️🙏🏻

Varm kram från mig och min familj 🥰



Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress