Hej pĂ„ er 💝
Klapparna lĂ„g sĂ„ fint under granen och julen nĂ€rmade sig, men jag och Torbjörn har varit allt annat Ă€n pigga. Hur jag Ă€n försökte sĂ„ blev jag bara sjukare đŸ„ș och andningen bara mer anstrĂ€ngd.
Inte ens kaffe med grĂ€dde och choklad hjĂ€lpte đŸ€’đŸ˜ŒđŸ˜·
 
Nej, det blev istĂ€llet sĂ„ illa att jag till slut fick ringa 112 och sen bar det ivĂ€g mot sjukhuset. VĂ€l dĂ€r fick jag fantastiskt bra hjĂ€lp đŸ™đŸ» LĂ€karen var lite orolig för att jag kunde ha fĂ„tt en propp i lungan, men efter olika prover bland annat ekg, blodprover osv.. sĂ„ fick jag istĂ€llet inhalera lite olika mediciner för att andningen och lungan skulle mĂ„ bĂ€ttre. LĂ€karen berĂ€ttade att lungan blivit pĂ„verkad och att det kunde ta 3 veckor innan jag blev/blir bĂ€ttre. JodĂ„ och blodproverna resulterade i att det först inte gick alls, men efter 3:e försöket sĂ„ forsade det fram och sprutade ner bĂ„de den nya vita Babor tröjan jag just fĂ„tt och byxorna blev nerblodade med 🙄
Ni skulle ha sett! Det for Ă„t alla hĂ„ll och bildade en pöl pĂ„ liggunderlaget och överallt 😂😂😂
Det kanske Ă€r bra att tappa lite blod dĂ„ och dĂ„ 😄
Hur som helst, fick jag med mig 2 olika inhalationer, bÄde kortison.. som jag egentligen Àr kÀnslig för..men vad gör man.. och en annan inhalation.
JodĂ„,sen har jag hostat hela julen och ibland har det blivit vĂ€ldigt,vĂ€ldigt jobbigt med andningen. Men,julen kom och dĂ„ jag och Torbjörn inte lĂ€ngre smittar enligt lĂ€karen, sĂ„ fick vĂ„r Ă€lskade Caroline komma hem đŸ„°đŸ„°đŸ„°
Det Ă€r faktiskt ett under att vi orkade och klarade av att fĂ„ till allt sĂ„ fint đŸ’«đŸŒŸđŸ’« Torbjörn som inte heller varit pigg fixade bland annat enormt god grĂ€ddkola och skinka, som vi mumsade i oss.
PÄ julaftonsmorgonen avnjöt vi risgrynsgröt och annat smarrigt och utomhus fick rÄdjuren ocksÄ nÄgot gott att Àta.
Om ni tittar noga 👀 sĂ„ ser ni tvĂ„ rĂ„djur.
Sen var det tabberas och samtidigt Kalle Ankas jul pÄ TV.

Julklappsutdelningen föranledde mÄnga hÀrliga skratt och efter det Ànnu mer mat.
En dag testade vi att göra egna lussemunkar med saffran och grekisk yoghurt och de var helt fantastiskt goda😋
Caroline Àlskar Fire och det Àr ömsesidigt och nu 
njuter Fire av alla sina fina julklappar och sĂ€rskilt den mjuka nya filten med en söt elefant pĂ„ 🐘 💗💗💗
 
Ja, julen kom och julen Àr förbi.
SĂ„ fort det gick!
 
Nu gÄr vi mot nyÄr och förhoppningsvis sÄ gÄr det bra.
Hostan Àr ihÀrdig och uttröttande.
 
Men man fĂ„r ta en dag i taget och önska att det blir bĂ€ttre đŸ™đŸ»


Kom dÀrför pÄ att tÀnka pÄ en sak och det Àr sÀkert mer vanligt Àn ovanligt.
Trots att man Àr hÀngig och sjuk och varken Àr eller kÀnner sig pigg... kan man ofta höra:
-Vad pigg du ser ut!
-Du lÄter pigg i alla fall!
-Du ser i alla fall inte sÄ sjuk ut!
 
SĂ€kert Ă€r allt detta bara tĂ€nkt i vĂ€lmening đŸ€”Â 
för det Ă€r ju kanske inte sĂ„ kul att först vara riktigt risig och sen fĂ„ höra det ocksĂ„ 😂
Inte vill man vÀl höra:
-Jo, det syns pÄ dig att du inte kan vara riktigt frisk!
-Ush,ja,du ser verkligen elÀndig ut!
-Fy,bubblan,sÀger du det..
-NÀr man tittar pÄ dig sÄ ser man att du borde gÄ och lÀgga dig!
🙄😳
Inte vet jag.. men vore det inte bÀttre att sÀga:
-Vad trÄkigt,jag önskar att du tillfrisknar sÄ snart som möjligt.
-Vad jobbigt,kan jag hjÀlpa till med nÄgot?
-Oj,vad kÀmpigt du har det, jag har hört att det och det kanske kan hjÀlpa.
 
GÄr det att se vem som Àr sjuk?
Kan nÄgon annan Àn en sjÀlv kÀnna eller veta det bÀttre?
Behöver man se elÀndig ut, för att vara sjuk?
Vilka etiketter sÀtts egentligen pÄ mÀnniskor?
Vem/vilka utgÄr man ifrÄn..
GÄr man kanske rentav till sig sjÀlv?
SÄhÀr Àr jag nÀr jag Àr sjuk.. 
SÄhÀr Àr man nÀr man Àr riktigt sjuk...
SÄhÀr bör man vara och göra...
SÄ gör ALLA andra!
Vilka kriterier sÀtter du?
MÄste nÀsan rinna och snoret dingla som ett lÄngt snöre, mÄste hostan överrösta allt levande pÄ jord, mÄste man se ful och elÀndig ut, mÄste man ojja högt och gnÀlla oavbrutet?
Vad krÀvs?
 
Eller fÄr man se frisk ut, men ÀndÄ vara allvarligt sjuk?
 
 
Var försiktiga dĂ€rute och ta hand om er đŸ™đŸ»â€ïžđŸ™đŸ»
 
 
 
 
 
Jasmine

SÄ jobbigt att mÄ dÄligt och vara i behov av sjukvÄrd. Skönt att ni börjar mÄ bÀttre och kunde fira jul med er Caroline, trots allt. FortsÀtt krya pÄ er! Med önskan att ni fÄr ett gott nytt Är.
Kram

Svar: đŸ™đŸ»â€ïžâ€ïžâ€ïžđŸ™đŸ»Vi kĂ€mpar pĂ„ och medicinerna har Ă€ntligen börjat hjĂ€lpa till med andningen. BĂ„de jag och min man har verkligen haft jobbigt med den typ av covid vi fĂ„tt.
Varmt tack för omtanken och vi önskar dig ocksĂ„ ett gott jĂ€ttefint nytt Ă„r đŸ’«đŸŒŸđŸ’«
Kramar frĂ„n oss 💗💗💗
Paula Taxén

MH

Stackars dig Paula. HÀr gÄr sÄ mycket virus av alla de slag svÄrt undvika de. Men skönt ni Àr bÀttre och kunde fira julen.
Gott nytt Ă„r till er alla. Kram/MH Österlen.

Svar: đŸ™đŸ»â€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïžđŸ™đŸ»
Paula Taxén

Ingela

Önskar dig ett nytt gott Ă„r fritt frĂ„n smĂ€rta och allehanda otrevligheter! Allt gott till dig och din famimj 💗🌟

Svar: đŸ™đŸ»â€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïžđŸ™đŸ»
Paula Taxén

Ingela

familj - skulle det stĂ„ sĂ„klart. Är lite för snabb ibland
.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress