Hej pĂ„ er 💞
Tiden ja, den far verkligen fram och trots att vi gÄr mot maj, sÄ verkar kylan vilja Äterkomma med jÀmna mellanrum. Det Àr sol och snö omvartannat och det gjorde till slut amaryllisen totalt vimsig. Den visste vÀl inte att den skulle sluta blomma, utan satte hela tiden nya skott, tills att jag en dag bestÀmde mig för att .. sÀga nej, nu Àr julen slut för din del och sÄ klippte jag ner den och stoppade ner den i en papperspÄse.
DÀr fÄr den vila tills det Àr dags att ta upp den nÀsta vinter.
 
Det hĂ€r vĂ€dret plĂ„gar snödropparna, krokusarna och tulpanerna och de fĂ„r verkligen kĂ€mpa hĂ„rt för att överleva đŸ„ș
 
KÀmpar det gör vÄr Àlskade dotter Caroline varje dag och i februari fyllde hon 30 Är och det firades ordentligt
đŸ’žđŸŽ‰đŸ’«đŸ’đŸ„‚đŸ’–đŸ•șđŸ’ƒđŸŒâœšđŸ’•đŸŸđŸ’„đŸ’—Â 
Livet rullar pĂ„ och vi försöker ta vara pĂ„ "stunden" och leva hĂ€r och nu 💖💖💖
För plötsligt hÀnder alltid nÄgonting som vÀnder upp och ner pÄ vardagen. SÄsom nÀr pappa snubblade pÄ bordskanten och for rakt in i TV- apparaten som gick sönder. Och pappa slog sig verkligen illa och var totalt blÄslagen över hela kroppen. Mitt i natten fick pappa Äka ambulans in till Akademiska sjukhuset och traumateamet kopplades in. Efter CT- röntgen som gjordes pÄ hela kroppen kom dock lugnande besked och vi kunde ÄtervÀnda hem pÄ morgonen.
Ja och efter ett antal veckor sĂ„ försvann bĂ„de blĂ„mĂ€rken och mjukdelsskador och livet kunde Ă„terigen fortsĂ€tta đŸ™đŸ»
Och det firades med hjortronlikör som min bror köpt đŸ‘đŸ»
Lilla Fire firades ocksÄ dÄ han fyllde hela 11 Är och ja..
fira det kan man göra lite nĂ€rsomhelst đŸ‘ŒđŸ»
Ett besök hos min Ă€lskade svĂ€rmor och hennes man Ă€r alltid lika trevligt och resulterar i mycket skratt och mĂ€ngder med god mat och annat gott 😋 Min svĂ€rmor Gerd Ă€r nĂ€mligen vĂ€ldigt duktig pĂ„ att laga god mat och att baka massor av olika sorters bullar, kakor och bakverk ✚♄✚♄✚
Att besöka pappa Ă€r ocksĂ„ trevligt och det resulterar ocksĂ„ i en och annan bulle 😃 
PĂ„sken firades i dagarna 3 och det var jĂ€ttetrevligt att Ă€ta pĂ„sklunch pĂ„ pappas serviceboende. Personalen hade verkligen lagat enormt god mat och ja det var jĂ€ttefint allting 💗💗💗
Och sĂ„ kom vĂ„r Ă€lskade Caroline hem ocksĂ„ ♄♄♄
 Och dĂ„ var det dags för den traditionella pĂ„skmiddagen đŸœïž
Jahapp och sĂ„ var pĂ„sken över och sol, regn och snö varvades med ordentlig blĂ„st. Men, sĂ„som alltid.. gĂ€ller det att behĂ„lla fokus pĂ„ det som hĂ€nder hĂ€r och nu och försöka njuta av stunden đŸ’•đŸ™đŸ»đŸ’•


PÄskriset byttes i alla fall snabbt ut mot lite vackra tulpaner och utomhus kom pÄskliljor, penseér och tusenskönor ner i krukorna.
En del dagar kĂ€ndes det verkligen som om att vĂ„ren Ă€ntligen bestĂ€mt sig för att stanna. Den första rabarberpajen var nĂ€stan inom rĂ€ckhĂ„ll đŸ€—
Fröna började gro i vĂ€xthuset đŸŒ±
Men, sen var det dĂ„ dags för en ny omgĂ„ng med snö ⛄ 
NĂ„ja, vad passar vĂ€l inte bĂ€ttre Ă€n att bli bjuden pĂ„ en 3 rĂ€tters middag hos vĂ„r Ă€lskade dotter 💗💗💗 Och som vanligt bjöd hon pĂ„ en helt fantastisk matkoma 😃😁😂
Magen stod Ät alla vÀderstreck!
Och den dĂ€r chokladkladdkakan  ja, alltsĂ„ den var helt magisk 😋 
Yes, och sĂ„ kom dĂ„ vĂ€rmen tillbaka och fĂ„glarna började bygga bo. En del verkar tydligen tycka att det Ă€r bĂ€ttre att bygga uppepĂ„ holken Ă€n inuti 😁
Det Ă€r alltid sorgligt att hitta en fĂ„gel som av nĂ„gon anledning har gĂ„tt bort 😱 Jag hittade en grön/gul liten fĂ„gel hĂ€romdagen som somnat in. Det tyckte jag var ledsamt.

Livet rullar som sagt pÄ och pappas Alzheimers fortskrider.
Att ta vara pĂ„ "stunden" kĂ€nns viktig ♄
 
Viktigt Àr ocksÄ att ha bra skor.
BĂ„de inomhus och utomhus
Bra skor tycks numera kosta en del 💰
Med Äldern kommer olika svÄrigheter och dÄ Àr det bland annat Àn viktigare att ha bra och stadiga skor.
Pappa Àlskar sina jÀttesköna nya sandaler
Jag Àlskar uttrycket "att fĂ„nga stunden" och ocksĂ„ att ta vara pĂ„ ögonblicket đŸ™đŸ»
Och jag tĂ€nker mig att ibland sĂ„ sĂ€ger en bild/ bilder mer Ă€n ord ♄♄♄
Torbjörn Ă€lskar att baka och det gör han bra đŸ‘đŸ»Â 
Det blir bĂ„de den ena överraskningen efter den andra nĂ€r han pysslar i köket đŸ„– 🍞 đŸ„Ż
Jag tycker det Àr spÀnnande att testa nya saker, sÄsom att se om salladen kan fortsÀtta vÀxa om man sÀtter ner den i ett glas med lite vatten. Och att testa nya grejer sÄsom lampan utan sladd.
 
Livet det underbara livet.
 
Det hÀnder att jag stannar till vid vÀgkanten nÀr jag Àr pÄ vÀg hem frÄn pappa.
Det Àr sÄ mycket intryck, allt som förÀndras, allt i mycket snabbare takt Àn vad jag förvÀntat. 
Jag lÄter tÄrarna falla, samtidigt som jag ser solen gÄ ner.
Jag tar en stund bara för att vara.
TÄrarna faller och ja, det behövs inte förklaras.
 
♄ Tillsammans ♄
 
Det Àr ett av de vackraste orden som finns, tycker jag.
Vetskapen om att detta en dag kommer att förÀndras Àr sÄ sorgligt. TÀnk om livet bara fick fortsÀtta sÄsom det Àr.
 
Pappas Alzheimers har Ă„ter tagit en ny del av honom.
Men, min pappa, han kÀmpar emot.
Precis som snödropparna, krokusarna och tulpanerna.
Lilla Ă€lskade pappa ♄
Liten, men sÄ stark.
Det har han alltid varit ♄♄♄ 
Och det Àr jag vÀldigt stolt över.
Men hur stark pappa Àn Àr och försöker vara, sÄ tycks hans Alzheimers hela tiden vinna ny mark.
Det Àr vÀldigt smÀrtsamt och sorgligt att se nÄgon i sin nÀrhet inte klara av saker som den en gÄng gjorde och önskade. 
Alzheimers Àr verkligen en hemsk sjukdom.

Och den gör den drabbade vÀldigt ensam. 
Ensam i sin sjukdom.
Ensam med sin oro och sina grubblerier över framtiden.
Funderingar och frÄgor som inte har eller ges svar.
 
Utan familj, anhöriga eller vÀnner, blir den drabbade vÀldigt utsatt och Ätsidosatt sina rÀttigheter.
Bland annat  försÀmras rÀtten till att fÄ fortsÀtta att leva och hÀnga med.
 
Jag önskar sÄ att de en dag finner ett botemedel mot sjukdomen.
Tills dess fortsÀtter vi att göra LIV i LIVET och ta vara pÄ "stunden"
Det Ă€r nĂ€mligen alla dessa insamlade "stunder" som jag en dag kommer att kunna glĂ€djas av đŸ™đŸ»â™„ïžđŸ™đŸ»
 
Att göra "LIV i LIVET" blir en gÄva till min kÀra pappa.
 
Livet fÄr lite innehÄll och mening, trots sjukdomen.
Livet fĂ„r LIV med andra ord  ♄
 
Den söta pÄskharen köpte Caroline till pappa.
Nu stÄr den dÀr i hans fönster och kikar nyfiket pÄ honom varje dag.
 
Ja, ni.
SjÀlv har jag haft mycket problem med min stomi och kÀmpar just nu med att bli kvitt matförgiftningen jag drabbades av för nÄgra dagar sedan. 
Vad jag Ă„t?
Jo, rÀkor.
Jag krĂ€ktes sĂ„ hĂ€ftigt att jag nu har ont i bĂ„de huvudet, magsĂ€ck, lungsĂ€cken och fick smĂ„ röda blödningar överallt i ansiktet. Dessa ger vĂ€l med sig, men ush, vad jobbigt och smĂ€rtsamt đŸ˜©Â 
Har aldrig i hela mitt liv fÄtt sÄ kraftig matförgiftning.
 
Ta hand om er och ha det bra allihop ♄
 
Kram frĂ„n mig och min familj ♄♄♄
 
Dotter Caroline

Du skriver sĂ„ fint vĂ€rldens bĂ€sta mamma!! Älskar dig sĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„ min stora förebild!!

Susanne

Hej fina Paula ❀
SÄ hÀrligt att lÀsa om dig igen, du skriver sÄ fint, och sÄ fina bilder.
De pÄ din pappa och bror Àr sÄ fina.
Alzheimer Àr en fruktansvÀrd sjukdom, och det Àr sorgligt att stÄ bredvid som anhörig.

Önskar dig sol ute sol inne och sol i sinnet ☀☀☀
KÀmpa pÄ
Susanne đŸ€—đŸ’žđŸ˜»

Svar: HjĂ€rtligt tack för dina fina vĂ€rmande ord đŸ’•đŸ™đŸ»đŸ’• Ja, Alzheimers Ă€r en hemsk sjukdom. Det Ă€r fint att jag och min bror kan hjĂ€lpas Ă„t och finnas med för vĂ„r pappa och Ă€ven stötta varandra. Jag kĂ€mpar vidare med matförgiftningen och har vĂ€ldigt ont kring galltrakten och ut mot ryggenđŸ„Č Jag har op bort gallblĂ„san för lĂ€nge sedan men har ju gallgĂ„ngar kvar. Den kraftiga matförgiftningen orsakade en rejĂ€l irritation i omrĂ„det och möjligen kanske ocksĂ„ inflammation. Imorgon Ă€r det 1 v sedan jag Ă„t rĂ€korna och jag Ă€r fortfarande sjuk. En dag i taget och vi gĂ„r mot Valborg och vĂ„r 30 Ă„riga bröllopsdag ♄ Önskar dig allt gott och en trevlig Valborg ☀ đŸŽŠđŸŒ·đŸ„ł
Paula Taxén

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress